Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
16. decembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Neapšaubāmi, ka šīs sēdes galvenie
jautājumi bija grozījumi šī gada budžetā un pirmajā lasījumā
pieņemtais likumprojekts par nākamā gada budžetu. Liels uzsvars
šajos nozīmīgajos dokumentos vērsts uz cilvēkiem un viņu sociālo
vajadzību nostiprināšanu un apmierināšanu. Šodienas sēde bija
ļoti saspringta, jo tajā tika akcentēta virkne jautājumu, kas
skar lauku iedzīvotāju interešu aizstāvību, kā arī vēlme pieņemt
šī un nākamā gada budžeta projektu jau šodien, jo ir panākts, ka
mūsu lauku cilvēkiem tiek dota zaļā gaisma tiešo un vairāku citu
maksājumu izmaksai, proti, lai jau šogad viņi saņemtu
nepieciešamos līdzekļus. Jāizmaksā miljoni – tā ir ļoti
liela nauda, kas ieplūdīs mūsu cilvēku maciņos. Zaļo un Zemnieku
savienības prioritāte, neapšaubāmi, ir lauku cilvēki. Tāpēc šī
pastiprinātā uzmanība.
Otrs jautājumu loks, ko mēs vēlreiz akceptējām šī gada budžeta
grozījumos un nākamā gada budžeta projektā, ir investīcijas
pašvaldībām. Daudzās pašvaldībās ir iesākti un turpinās jau esošo
būvju kapitālremonti vai arī notiek jauna būvniecība –
virkne sociālo objektu un dažādu sporta haļļu būvēšana, skolu
siltināšana, kas vēl turpinās, bet citur ir pabeigta, jo gads jau
beidzas. Šis jautājums ir viena no mūsu prioritātēm, tāpēc
ieguvis arī materiālu risinājumu.
Priekšā vēl ražīga darba nedēļa, kurā galīgajā lasījumā tiks
pieņemts nākamā gada budžeta projekts, kā arī likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri””, kas skar īres
griestu saglabāšanu; arī jautājumi, kas skar valsts kontroliera
vēlēšanas. Zaļo un Zemnieku savienība atbalsta īres griestu
saglabāšanu likumprojektā “Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu
īri””. Minētie jautājumi joprojām ir aktuāli mūsu frakcijai, un
par tiem mēs vēl diskutēsim.
Ē.Zunda
(Tautas partijas frakcija):
Arī manā ieskatā svarīgākais
jautājums, ko Saeima izskatīja šodienas plenārsēdē, ir saistīts
ar 2004.gada valsts budžeta grozījumiem un 2005.gada valsts
budžetu. Es gribētu turpināt mana kolēģa iesākto sarunu par šīm
tēmām, jo esmu arī Finanšu ministrijas parlamentārais sekretārs.
Gribētu pastāstīt par šiem jautājumiem detalizēti.
2004.gada deviņos mēnešos Latvijas tautsaimniecība attīstījusies
ļoti strauji, bet iekšzemes kopprodukts ir pieaudzis par 8,5%.
Līdz ar to ir reāla nepieciešamība precizēt valsts budžeta
ieņēmumu prognozi, ņemot vērā ieņēmumus, kā arī precizēt ārvalstu
finanšu palīdzību un veikt dažādus pārkārtojumus finansēšanā
starpministriju programmās un apakšprogrammās. Mēs šodien ļoti
veiksmīgi pieņēmām 2004.gada budžeta grozījumus abos lasījumos,
nobalsojot arī par steidzamību. Šo balsojumu ar vairāk nekā divām
trešdaļām balsu atbalstīja pārliecinošs Saeimas deputātu
vairākums.
Ko paredz 2004.gada budžeta grozījumi? 2,45 miljoni paredzēti
iemaksām Eiropas Investīciju bankā; 14 miljoni paredzēti Eiropas
Kopienas budžeta iemaksām, tādējādi atspoguļojot nākamā gada
budžetu; 1 miljons paredzēts Latvijas Olimpiskās komitejas
aizdevumu galvotāju aizdevumu atmaksai; 1 miljons paredzēts
futbola laukumu segumu iekārtošanai visā Latvijā; 1,73 miljoni
latu – Iekšlietu ministrijas robežu izbūvei; 4 miljoni
paredzēti bibliotēkas celtniecībai, 2 miljoni paredzēti
Zemkopības ministrijas lauksaimniecības strukturālā projekta
īstenošanai, bet, kas ir svarīgi, 17 miljoni latu paredzēti tiešo
maksājumu izmaksām lauksaimniekiem.
Pēdējā balsojumā, es domāju, Saeima ir nodarbojusies ne tikai ar
laba vēlējumiem, bet arī ar vienu labu praktisku darbu -
panākt to, lai lauksaimnieki šo naudiņu varētu dabūt jau šogad un
šogad varētu ar to rīkoties, tādējādi padarot patīkamākus
Ziemassvētkus un Jauno gadu.
Kas attiecas uz 2005.gada valsts budžetu, tad tas maksimāli
vērsts uz investīcijām un Eiropas struktūrfondu līdzekļu apguvi,
vienlaicīgi sabalansējot valsts atbalstu sabiedrības sociālajām
vajadzībām.
Pateicoties veiksmīgai nodokļu iekasēšanai, šī gada laikā ir
izdevies samazināt budžeta deficītu un nākamā gada projektā
prognozēt, ka tā apjoms būs 133,5 miljoni latu jeb 1,67% no
iekšzemes kopprodukta.
2005.gada valsts budžets paredz ieņēmumus 2,57 miljardu latu
apmērā, savukārt plānotie valsts budžeta kopējie izdevumi ir 2,71
miljards latu. Salīdzinot ar 2004.gada valsts budžetu, kopējie
ieņēmumi pieaugs par 537 miljoniem latu jeb 26,3%. Par
visbūtiskāko no 2005.gada valsts budžeta prioritātēm jāuzskata
Eiropas Savienības struktūrfondu apguvei paredzētie 296 miljonu
latu. 2005.gada valsts budžets risina arī veselības aprūpes
sistēmas aktuālās finansēšanas problēmas, šajā nozarē paredzot
krīzes pārvarēšanai piešķirt 34,5 miljonus latu.
Viena no valdības prioritātēm atspoguļota arī valsts programmā
par aizsardzību, drošību un integrāciju NATO, piešķirot
programmai 153 miljonus latu, kas ir par 29 miljoniem vairāk nekā
2004.gadā, tādējādi programmai nodrošinot finansējumu 2% apmērā
no iekšzemes kopprodukta.
2005.gada budžetā ir paredzēts būtisks pieaugums gan pedagogu
algām, kas ir 27,8 miljoni, gan arī zinātnes fundamentālu
pētījumu finansēšanai 1,8 miljoni latu.
2005.gadā budžets plāno kompleksi uzlabot arī iedzīvotāju sociālo
sfēru. Par 59 miljoniem latu pieaugs sociālā budžeta izdevumi,
nodrošinot būtisku pensiju indeksāciju nākamajā gadā. Tātad, lai
uzlabotu demogrāfisko situāciju Latvijā, 10 miljoni latu ir
atvēlēti bērnu dzimšanas un kopšanas pabalstu
palielinājumam.
Nozīmīgs mūsu valstī ir arī tas, ka pakāpeniski tiek palielināts
ar PVN neapliekamais minimums. 2005.gadā 21 lata vietā mēnesī mēs
maksāsim 26 latus.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien es gribētu paskaidrot,
kāpēc Tautas saskaņas partija nobalsoja pret grozījumiem
2004.gada budžetā, kurus šodien izskatīja Saeima.
Neskatoties uz to, ka ieņēmumu daļa palielinājās un šī daļa bija
tieši no sociālā budžeta naudas, kura, pēc mūsu domām, bija
jāpiešķir pensionāriem, tā tika izdalīta gan zemniekiem, gan
sportam, gan struktūrfondu projektu īstenošanai. Mums liekas, ka
tas nav godīgi. Ja sociālais budžets palielinājās, mūsuprāt, to
vajadzēja virzīt tieši tiem cilvēkiem, kuri tagad atrodas
visgrūtākajā stāvoklī. Mēs zinām, ka šodien masu plašsaziņas
līdzekļos tika izplatīta informācija, ka iztikas minimums tagad
ir 100 lati, bet mēs zinām, cik ir vidējā pensija. Sakarā ar to
Tautas saskaņas partija nobalsoja šodien pret grozījumiem
2004.gada valsts budžetā.
Mēs mēģināsim sociālajai sfērai nākamā gada budžetā paredzēt
līdzekļus, kas uzlabos situāciju medicīniskā aprūpē, palielinās
kompensējamo zāļu un medikamentu daļu, un sekosim, kā īstenosies
Māsterplāna ieviešana veselības aprūpē. Mūsuprāt, katras zonālās
slimnīcas likvidācija jāuzņem ļoti nopietni, lai tās rezultātā
nepazeminātos veselības aprūpes līmenis.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Prieks visus sveikt trešajā
Adventē un novēlēt priecīgi sagaidīt ceturto Adventi, kā arī
tikpat priecīgiem un možiem nonākt pie Ziemassvētku
sagaidīšanas.
Latvijas Pirmā partija uzskata, ka šodienas sēdes darba kārtības
galvenais jautājums bija 2005.gada valsts budžeta projekta
pieņemšana. Latvijas Pirmā partija šo budžeta projektu
atbalstīja, jo šajā projektā līdzekļi bērna piedzimšanas un bērna
kopšanas pabalstam ir paredzēti pietiekami, kā arī iespēju
robežās pietiekami lieli pabalsti atvēlēti investīciju projektiem
pašvaldībās. Mūs apmierina arī tas, ka pensiju indeksācijai
paredzēta nopietna summa. Latvijas Pirmās partijas pārstāvji
turpinās arī strādāt darba grupā, kas strādā pie likuma izmaiņām,
lai sakārtotu pensiju likumu, un mēģinās meklēt iespējas, kā
varētu kompensēt to darba stāžu, ko cilvēki nostrādājuši līdz
1996.gadam. Šī problēma, protams, prasīs naudu, bet pie tās ir
jāpiestrādā, jo patiešām esam parādā mūsu pensionāriem.
Mūsu partiju apmierina paredzētie līdzekļi skolotāju algu
palielināšanai. Svarīgi likumprojektu pieņemt līdz gada beigām,
lai tajā paredzētie pabalsti varētu sākt darboties, tādēļ mēs
piekritām, ka likumprojektu atzīst par steidzamu, piekritām arī
tam, ka likumprojektā zināma summa paredzēta dažādu pašvaldību
projektu atbalstam.
Šodien skatītais budžeta variants nepasliktināja perspektīvas
nevienai no minētājām jomām, tāpēc Latvijas Pirmā partija
piekrita to atbalstīt. Mūs apmierina tas, ka veselības
aizsardzībai tiek atvēlēti 34 miljoni latu. Beidzot nospraustas
tās jomas, kas skar ārstu algu palielināšanu un pakalpojuma cenu
precīzu noteikšanu, tomēr jautājums varētu būt izstrādāts
precīzāk.
Sociālo un darba lietu komisija stingri sekos tam, lai
atvēlētā nauda uzlabotu veselības aprūpes sistēmu.
G.Bērziņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien no frakcijas “Jaunais
laiks” vairāki deputāti devās pildīt ministru amatus, bet viņu
vietas ieņēma citi jauni deputāti. Tādējādi mūsu rindās sveicam
Baibu Brigmani, Ēriku Škaparu un Māru Ceriņu.
Kā jau te kolēģi minēja, šodien bija ļoti saspringta Saeimas
sēde. Galīgajā lasījumā pieņēmām 2004.gada budžeta grozījumus,
bet pirmajā lasījumā 2005.gada budžeta projektu.
Attiecībā uz 2004.gada budžeta grozījumiem svarīgākais bija tas,
ka uz 2004.gadu tika pārnesti maksājumi, kuri sākotnēji bija
paredzēti 2005.gadā, tādējādi atslogojot nākamā gada budžetu. To
bija iespējams izdarīt, jo šogad nodokļu ieņēmumi izrādījās
sekmīgāki, nekā tika prognozēti. 2005.gada budžetu, kuru šodien
pieņēma pirmajā lasījumā, var salīdzināt ar Induļa Emša valdības
budžetu. “Jaunais laiks” bija pret budžeta redakciju, kuru
izstrādāja Emša valdība, jo tajā bija vairāki būtiski
trūkumi – nepietiekams finansējums medicīnai, netika
paredzēts finansējums zinātnei, kā tas bija noteikts likumā “Par
zinātni” – 0,1% no iekšzemes kopprodukta, kā arī nebija
paredzētas kompensācijas par īres griestu pacelšanu.
Emša valdības izstrādātajā budžetā mums bija lieli iebildumi arī
no makroekonomiskā viedokļa, jo paredzēto 2% budžeta deficītu mēs
uzskatām par makroekonomiski bezatbildīgu.
Tomēr valsts budžeta projektā, kas zināmā mērā līdzinās arī
iepriekšējam, veikti daži būtiski grozījumi.
Pirmkārt, ievērojami paaugstināts finansējums medicīnai. Zinātnei
paredzēti 2,5 miljoni – arī Ministru kabinets, kad tiks
veikti budžeta grozījumi – šogad vai nākamgad, paredzējis
papildu 2,5 miljonus. Bez tam budžetā 1,5 miljoni paredzēti
Dziesmu svētkiem – mūsu latviešu kultūras tradīciju
saglabāšanai.
Pateicoties labai nodokļu iekasēšanai šajā gadā, nākamgada
budžeta deficīts paredzēts tikai 1,6-1,7% apmērā, kas ir
ievērojami samazināts salīdzinājumā ar iepriekš izstrādāto
budžetu. “Jaunais laiks” uzskata, ka budžets ir daudz
atbilstošāks arī no makroekonomiskā viedokļa, un tādēļ “Jaunais
laiks” to šodien atbalstīja.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien galvenais sēdē bija
2005.gada budžeta projekta pieņemšana pirmajā lasījumā. Pamatā
tas tiešām ir “vecais” Induļa Emša valdības budžets. Līdz ar to
mēs varam secināt, ka Tautas partijas apgalvojums, ka valdības
gāšana notika tādēļ, ka budžets bija galīgi nepieņemams, nav
gluži patiess, jo šodien šo pašu budžetu atbalstīja gan Tautas
partijas premjers, gan finanšu ministrs.
Protams, arī šim budžetam ir zināmi trūkumi, jo finanšu pieaugums
zinātnei, mūsuprāt, ir nepietiekams, lai sasniegtu valdības
izvirzīto mērķi – 1% valsts līdzekļu zinātnei no
iekšzemes kopprodukta 2010.gadā. Mērķdotācijās pašvaldību
investīcijām – 5,5 miljoni – nav nekāds progress.
Tāpat joprojām nav skaidrs, kādā veidā tiks sniegts finansiāls
atbalsts denacionalizēto namu īrniekiem. Varbūt šie jautājumi
kļūs skaidrāki likumprojekta “Grozījumi likumā “Par dzīvojamo
telpu īri”” otrajā lasījumā.
Tomēr arī mūsu apvienība atbalsta šo budžetu, jo, neapšaubāmi,
tas ir labāks par iepriekšējo tādēļ, ka ir papildu finanses
veselībai, kuras, cerams, valdība spēs saprātīgi un mērķtiecīgi
dalīt, jo tā būs īpaša programma, ko dala ar Ministru kabineta
lēmumu. Steidzamība, kādā budžetu izskata, tas ir, nepilnas
nedēļas laikā, pamatota ar to, ka pretējā gadījumā jaunajā gadā
visi lielie pieaugumi virknei nozaru – vide, zemkopība,
satiksme, pabalsti ģimenēm ar bērniem – janvārī paliks
iepriekšējā gada līmenī. Tātad mazāk, nekā valsts šobrīd var
atļauties.
Šī zināmā steiga ir pamatota. Mēs būsim “par”, bet uzskatām, ka
frakcija tomēr iesniegs priekšlikumus uz otro lasījumu, jo
nedomājam, ka Saeimai būtu pasīvi jāizpilda jebkuri Ministru
kabineta norādījumi, ka mums nevar būt nekādas idejas par vienu
otru atbalsta programmu pašvaldību jautājumos, kaut vai par to,
kāpēc tik ilgi nevar uzsākt pirms dažiem gadiem nodegušās
Cesvaines vidusskolas jaunās ēkas būvniecību. Mūsuprāt, tas ir
nepieļaujami!
Šodien zīmīgi, ka Saeima atbalstīja arī to, ka tiek nostiprinātas
policistu robežsargu tiesības uz bērnu piedzimšanas pabalstiem.
Divi likumprojekti, kuros iesniegti arī mūsu priekšlikumi. tika
skatīti pēdējā lasījumā – viens no tiem otrreizējā
caurlūkošanā, bet otrs trešajā lasījumā. Saistībā ar Radio un
televīzijas likumu Saeimas atbildīgā komisija tomēr palika pie
tā, ka Ministru kabinetam ir atstājamas tiesības īpašos gadījumos
veikt pasākumus, lai nostiprinātu latviešu valodas pozīcijas.
Tāda bija arī mūsu ideja, tikai nedaudz atšķirīgā priekšlikumā,
nekā to atbalstīja komisija. Mēs balsojām, protams, “par”.
Un Krimināllikums trešajā lasījumā. Lielāka atbildība turpmāk būs
sabiedrisko pasākumu rīkotājiem, kas līdz šim bieži vien
rīkojušies ļoti bezatbildīgi, un nav bijis iespējams viņus sodīt.
Tāpēc mēs atceramies pirms sešiem gadiem 3.marta mītiņu, kuram
bija zināmas kaitīgas sekas, proti, kaitīgas sekas tieši valsts
tēlam
starptautiski, kad tika pieļauts, ka piketētāji nonāk uz vienas
no Rīgas centrālajām ielām un traucē transporta kustību vismaz
pusstundu. Arī pret šādiem gadījumiem ir preventīvi jāvēršas.
A.Tolmačovs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Protams, šodienas plenārsēdes
galvenais jautājums – budžets. Mūsu frakcija nobalsoja pret
šo budžetu. Es mēģināšu paskaidrot mūsu frakcijas pozīciju.
Pirmkārt, protams, šis budžeta projekts ir daudz labāks par
iepriekšējo gadu projektiem. Ministru kabinetam paveicies, ka
Latvijas ekonomiskā attīstība ļauj palielināt izdevumus sociālajā
sfērā, piešķirt naudu investīcijām, turklāt saglabājot pieļaujamo
budžeta deficītu. Līdz ar to valdībai rokas ir brīvas. Atliek
tikai prātīgi izmantot šo iespēju. Mēs varam tikai uzslavēt
izpildvaru par piedāvāto darba samaksas un bērnu pabalstu
palielināšanu.
Bet palika dažas problēmas. Pirmkārt, problēma ar denacionalizēto
namu īrniekiem. Otrkārt, medicīna. Medicīna jau sen kļuvusi par
tik nopietnas problēmas avotu, ka līdz šim to nevarēja atrisināt
neviena valdība. Aigara Kalvīša kunga valdībai bija unikāla
iespēja pārcirst šo Gordija mezglu, tomēr valdība izdomāja
mistisku budžeta programmu, tā saucamo krīzes pārvēršanas
programmu ar 34,5 miljoniem, un nekas nav zināms, kas tur iekšā.
Interesanti, kas būs ar šo programmu. Vai nevar gadīties tā, ka
tiks rīkoti tikai pieredzes apmaiņas braucieni, eiroremonti un
veikti nevienam nevajadzīgi pētījumi. Šaubos, ka šī nauda nonāks
ārstu vai pacientu rīcībā. Tieši šī iemesla dēļ mūsu frakcija
nobalsoja “pret”.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Atskatoties uz šīsdienas
plenārsēdi, mēs redzam, kāda demokrātija valda mūsu Saeimā.
Pieņemot 2004.gada valsts budžeta grozījumus, priekšlikumu
iesniegšanas termiņš bija tikai 15 minūtes, un tas notiek pie
tāda svarīga dokumenta.
Šodien pirmajā lasījumā tika pieņemts arī budžeta projekts
2005.gadam. Kaut arī sociālajām programmām tika iedalīta kaut
kāda nauda, īsto naudu saņēma militāristi un Eiropas maksājumi,
bet medicīnai un visām citām sociālajām programmām tikai iedalīja
to, kas palika pāri.
Tanī pat laikā šodien Saeimā tā arī neizskatīja pēdējā –
galīgajā – lasījumā likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
dzīvojamo telpu īri””. Denacionalizēto māju īrnieki tā arī palika
uz nedēļu neziņā, kas ar viņiem būs, ja no 1.janvāra īres maksa
būs bezizmēra. Šo likumu vajadzēja izskatīt tieši šodien, lai
beidzot būtu skaidrība, kas būs tālāk.
Sveicu visus ar Ziemassvētkiem un Jauno gadu.
Saeimas preses dienests