Latvijas zelta nezūdošais mirdzums
Lielbritānijas un Padomju Savienības abpusējās finansiālās pretenzijas un Latvijas zelts
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums “LV”, 15.12.2004.
Sarkanarmieši – Baltijas valstu okupētāji 1940.gadā. No “Baltijas valstu vēsture”, Zvaigzne ABC, 2002 |
Atzīt aneksiju “de facto” nenozīmē to atzīt “de iure”
Anglija iesniedza protestus pret
šādu Latvijas valdības īstenoto politiku (tā sauktās tautas
valdības īstenoto arī britu īpašumu nacionalizāciju pēc Latvijas
okupācijas – “LV”) . Arī Latvijas sūtnis Londonā Kārlis
Zariņš mēģināja pārliecināt britus par A. Kirhenšteina valdības
nelikumību. 1940. gada 23.jūlijā viņš kopā ar citiem Baltijas
valstu sūtņiem iesniedza britu Ārlietu ministrijai memorandu.
Tajā tika atzīmēts, ka nesen notikušās parlamenta vēlēšanas
Baltijas valstīs nevar uzskatīt par tautas gribas brīvu izpausmi.
Sūtņu iesniegtajā dokumentā bija arī uzsvērts, ka Baltijas valstu
valdību veiktās ekonomiskās un politiskās reformas nevar uzskatīt
par neatkarīgu valdību likumdošanas aktiem, ka visas pārmaiņas
izdarītas zem svešas valsts karaspēka spiediena. Anglijas ārlietu
ministrs Eduards Halifakss, atbildot uz šo memorandu, piekrita,
ka parlamenta vēlēšanas Baltijā tiešām bijušas blēdīgas. Bet,
neraugoties uz to, Anglijas valdība, lai kompensētu saviem
pilsoņiem nodarītos zaudējumus, apķīlāja Latvijas, Lietuvas un
Igaunijas īpašumus Lielbritānijā. Anglijas valdība skaidroja, ka
bijusi spiesta spert šos soļus savu pilsoņu interešu
aizsardzībai.
Lielbritānija 1940.gada vasarā neatzina PSRS realizētos soļus
Baltijas valstīs par likumīgiem, lai nedotu padomju valdībai
juridiskas tiesības pieprasīt Baltijas valstu valūtas rezerves,
zeltu un kuģus, kas atradās britu kontrolētajās jūrās. E.
Halifakss ieteica britu valdībai atzīt PSRS veikto Baltijas
valstu aneksiju de facto, bet ne de iure. Anglija
šajā laikā sāka gatavot savas finansiālās prasības par
zaudētajiem īpašumiem Baltijas valstīs.
Padomju okupanti alkst pēc Latvijas zelta
Padomju Savienības valdība arī
nesnauda. Jau 1940. gada 13. jūlijā, tātad laikā, kad Latvijā vēl
nebija notikušas pat tā sauktās Tautas Saeimas vēlēšanas un kad
Latvija formāli vēl skaitījās neatkarīga valsts, tā pieprasīja
Latvijas zeltu un ārvalstu valūtu no Anglijas bankas Londonā
pārskaitīt uz PSRS valsts banku. Padomju valdība angļiem
apgalvoja, ka tā esot nopirkusi Latvijas un pārējo Baltijas
valstu zeltu. Pēc padomju finansistu aprēķiniem Anglijas bankā
glabājās 210 720 unces (6554 kg) Latvijas bankas, 154 755 unces
Igaunijas un 94 000 unces Lietuvas bankas zelta.
Britu valdība šādas PSRS prasības ignorēja un gribēja Baltijas
valstu zeltu paturēt savā kontrolē, tādējādi cerot kompensēt savu
pilsoņu zaudējumus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Anglija cerēja,
ka Baltijas valstu zeltu varētu izmantot arī strīdā ar PSRS par
padomju valdības nodarītajiem zaudējumiem britu pilsoņiem, laužot
20. un 30. gados noslēgtos abu valstu līgumus.
Laika posmā starp 1925. un 1934. gadu britu firmas bija
noslēgušas līgumu par prāvu finanšu resursu ieguldīšanu Ļenas
zelta raktuvju sabiedrībā un Tetjuhes raktuvju korporācijā. PSRS
valdība lauza noslēgtos līgumus pirms noteiktā termiņa. Pēc
šķīrējtiesas atzinuma, tas radīja britiem aptuveni 30 miljonus
mārciņu lielus zaudējumus. PSRS šo prasību neatzina. Ilgstošās
sarunās tika panākta vienošanās, ka PSRS atmaksās zaudējumus
tikai 3 miljonu mārciņu apjomā, ilgtermiņa parādzīmju veidā,
pakāpeniski izpērkot tās līdz 1954. gadam. Kad 1940. gada jūlijā
Lielbritānija atteicās atdot PSRS Baltijas valstu zeltu, padomju
valdība savukārt pārtrauca kārtot savas finansiālās saistības
attiecībā uz Ļenas un Tetjuhes uzņēmumu parādiem.
Kamēr lielvalstis ķīvējās par Londonā deponēto Latvijas zeltu, Rīgā okupācijas režīms pompozi svinēja mūsu zemes paverdzināšanas gadadienu. No “Saglabāt sudrabā”, “Jumava”, 2004 |
Britu kreditori apvienojas
Britu kreditori savu interešu labākai aizsardzībai izveidoja apvienību “Bond and Share Society,” kurā apvienojās visi tie, kas bija cietuši finansiālus zaudējumu sakarā ar PSRS politiku Baltijas valstīs. Apvienībā iestājās arī tie, kam padomju valdība atteicās segt zaudējumus par cariskās Krievijas laika parādiem. Organizācijas finanšu eksperti aprēķināja, ka britu kopējie tiešie zaudējumi Baltijas valstīs ir apmēram 4 miljoni mārciņu, neskaitot procentu maksājumus. Organizācija bija aktīva un nepārtraukti atgādināja britu valdībai par PSRS parādiem. Trimdas vēsturnieks Indulis Kažociņš savulaik rakstīja, ka britu valdībai bijis grūti izšķirties – atdot PSRS Baltijas valstu zeltu vai arī nopirkt to labvēlību, atzīstot Baltijas valstu okupāciju un iekļaušanu Padomju Savienībā de iure.
Jauns akcents britu politikā
Jauns akcents britu politikā Baltijas valstu zelta piederības jautājumā parādījās 1941. gada jūlijā, kad Latviju, Lietuvu un Igauniju okupēja nacistiskā Vācija. Tas deva iespēju Lielbritānijas valdībai pakļaut bloķētos Baltijas valstu līdzekļus speciālam likumam par īpašuma pārvaldīšanu, kura īpašnieks atrodas ienaidnieka ieņemtajā teritorijā. Baltijas valstu īpašumi Anglijā nonāca īpašas valdības iestādes “The Custodian of Enemy Property” (ienaidnieka īpašumu pārzinis) pārziņā. Britu valdība tagad juridiski varēja disponēt šos īpašumus līdz tam laikam, kad izbeidzas karastāvoklis un ir iespējams noskaidrot likumīgos īpašniekus vai arī rīkoties ar šo īpašumu pēc valdības īpaša norādījuma. Anglija tādējādi neuzskatīja Baltijas valstis par savām ienaidniecēm, bet tikai atzina to faktisko stāvokli, t.i., nespēju brīvi rīkoties un pakļaušanos Vācijas okupācijas varai. Kara laikā britu kreditori no “Bond and Share Society” prasīja valdībai sadalīt bloķētos Baltijas valstu līdzekļus. Britu valdība to neizdarīja, aizbildinoties ar juridiskiem un finansiāliem argumentiem.
Okupanti mainās, zelta liktenis nemainās
Kad 1945. gadā karš beidzās un
Latviju, Lietuvu un Igauniju atkal okupēja un inkorporēja PSRS
sastāvā, Baltijas valstu līdzekļu juridiskais izkārtojums
(statuss) Anglijā nemainījās, jo tā britu valdībai bija izdevīgāk
kontrolēt to tālāko likteni. Nepārtraukti tika atgādināts, ka dēļ
PSRS politikas Baltijas valstīs Lielbritānija bija cietusi
finansiālus zaudējumus un tā vēlējās paturēt šo valstu īpašumus
kā ķīlu, lai panāktu kompensācijas. Anglijas likumdošana noteica,
ka britu kreditoriem Baltijas valstu apķīlātais zelts nevar tikt
sadalīts bez īpaša likuma pieņemšanas. Lielbritānija arī neatzina
PSRS veikto okupāciju de iure, tādējādi bloķējot Padomju
Savienības tiesības uz Baltijas valstu īpašumu.
Jau sākot ar 1940. gada vasaru, britu valdība sāka pirmos
kontaktus ar PSRS par abu pušu savstarpējo finansiālo pretenziju
kārtošanu. Jūlijā britu sūtnis Maskavā izskaidroja PSRS ārlietu
tautas komisāra vietniekam Andrejam Višinskim Anglijas valdības
nostāju Baltijas valstu zelta jautājumā. Process bija ļoti
sarežģīts un nevirzījās uz priekšu. Lai rastu kaut kādu juridisku
izkārtojumu, Anglijai vispirms bija jāatzīst Baltijas valstu
jaunā statusa likumība. Bet to Anglija nedarīja, jo bija
demokrātiska valsts, kas respektē starptautisko likumdošanu.
Lielbritānijas pozīciju ļoti ietekmēja arī tās tuvākā sabiedrotā
ASV, kas konsekventi neatzina Latvijas, Lietuvas un Igaunijas
okupāciju.
Jaunas vēsmas 40.gadu beigās
Jaunas vēsmas britu politikā
apskatāmajā jautājumā parādījās 40. gadu beigās un 50. gadu pašā
sākumā. Lielbritānijas Valsts arhīvā (Public Record
Office) ir atrodama Ārlietu ministrijas atbildīgā ierēdņa
Artura Botomlija vēstule Tirdzniecības pārvaldes pārstāvim Džonam
Boidam - Kārpenteram, kurā bija uzsvērts, ka drīzumā, iespējams,
tiks panākta vienošanās ar PSRS valdību par savstarpējām
finansiālajām pretenzijām. Tās ietvaros Anglija varētu pieņemt
lēmumu par bloķēto Baltijas valstu līdzekļu atbrīvošanu, kas
savukārt rada cerības parādzīmju īpašniekiem.
Problēma tika apspriesta arī Lielbritānijas parlamenta
apakšpalātā. Deputāts Ēriks Flečers 1952. gada 7. februārī uzdeva
jautājumu ārlietu ministram Antonijam Īdenam, cik liela ir
Baltijas valstu zelta vērtība, kas nodota Ienaidnieka īpašuma
pārzināšanas departamenta rīcībā, un vai valdība ar to var
kompensēt visus britu investoru zaudējumus. A. Īdens atbildēja,
ka Latvijas ieguldījumu vērtība ir aptuveni 3 līdz 3,5 miljoni
mārciņu, ka britu kopējās prasības par zaudējumiem šajā valstī ir
2, 75 miljoni mārciņu un Latvijas zelta vērtība pilnībā nosedz
britu investoru zaudējumus. Komentējot līdzšinējo valdības
politiku zaudējumu kompensāciju jautājumā, A. Īdens atzina, ka tā
ir sarežģīta. Apskatāmajai problēmai ir komplicēts politiskais un
tiesiskais aspekts. Uz Ē. Flečera papildjautājumu, kāds progress
problēmas risinājumā ir iespējams tuvākajā nākotnē, A. Īdens
vispārīgi atbildēja, ka valdība izmantos jebkuru iespēju.
Turpinājums sekos