Interneta komentāri – graudi un pelavas
Arnis Kaktiņš Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Pieaugot interneta lietotāju skaitam, arvien biežāk elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos parādās lasītāju komentāri par aktuālām tēmām. Tādēļ arī gluži likumsakarīgi gribas noskaidrot: kas ir šie rakstītāji, cik vērā ņemami ir viņu viedokļi?
Raksta lielākoties biroju darbinieki
Interneta komentāru rakstītāji
pamatā iedalāmi trīs kategorijās, skaidro sociālo pētījumu
institūta “Latvijas fakti” direktors Aigars Freimanis.
Lielākoties tie ir cilvēki, kuriem pieejams internets. Daļa no
tiem ir birojos strādājošie, kas šo iespēju izmanto darbavietā,
daļa ar to nodarbojas mājās, ja tur ir dators ar interneta
pieeju. Trešā kategorija ir cilvēki, kuriem neatkarīgi no
iespējām piekļūt internetam ir vēlme publiski paust savu viedokli
kādā konkrētā jautājumā. Visbiežāk komentāru autori ir gados
jauni sociāli aktīvi ļaudis ar rakstīšanas iemaņām,
pilsētnieki.
Tā kā Latvijā datorizācija nav pārāk izplatīta, turklāt lielākā
daļa no tiem, kam pieejams internets, neuzskata par vajadzību
savu viedokli paust publiski, komentāru rakstītāju skaits
nevarētu būt sevišķi liels, norāda tirgus un sabiedrisko pētījumu
centra SKDS direktors Arnis Kaktiņš, skaidrojot, ka publisko
komentāru autori galvenokārt ir biroju darbinieki, tā sauktās
baltās apkaklītes. Neliels skaits viedokļu paudēju internetā ir
profesionāļi, kas vēlas dot skaidrojumu kādā ļoti konkrētā
jautājumā, taču viņu teiktais lielākoties grūti pamanāms citu
komentāru jūklī, uzskata A. Freimanis. Katrā gadījumā pamatoti
speciālistu viedokļi par konkrētām problēmām ir mazākumā.
Neliela, specifiska grupa
“Vairums komentāru ir izteikti
negatīvi tendēti. Taču tas nav lielas sabiedrības daļas
viedoklis,” atzīst A. Freimanis. “Ir saprotams, ka vairāk tiek
reaģēts uz negatīvo. Uz pozitīva fona ir grūtāk izcelties,
pašapliecināties,” līdzīgās domās ir A. Kaktiņš, norādot, ka
interneta komentāru rakstītāji lielākoties ir “īpatnēji tipāži”,
jo kurš katrs ar šādām aktivitātēm nenodarbojas. “Šaura,
psiholoģiski jūtīga auditorija,” precizē A. Freimanis.
Minētie faktori – mazskaitlīgums un tendenciozitāte –
ir arī galvenie iemesli, kuru dēļ interneta komentāri nevar
pretendēt uz respektējamu publisko viedokli kādā jautājumā.
“Aptaujas internetā nav uzmanības vērtas no sabiedrības domas
izpētes viedokļa, tas nav nopietns izpētes instruments,” skaidro
SKDS vadītājs. Plašsaziņas līdzekļi internetā paustos lasītāju
viedokļus un komentārus vairāk varot uztvert kā interaktīvu
atgriezenisko saiti. Tiesa, “starp pelavām var atrast arī
graudus”, atzīst A. Kaktiņš.
Aigars Freimanis Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Iesaista pat policiju
Latvijā laika gaitā izveidojušies
vairāki interneta lietotāju forumi. Visplašāk, kā skaidro A.
Freimanis, viedokļi par aktualitātēm tiek pausti portālā
Delfi, Tvnet un Apollo, kā arī laikraksta “Diena”
elektroniskajā versijā. Raksturīgi, ka bieži šajos medijos figurē
vieni un tie paši atsauksmju autori.
Par spīti sociologu noraidošajai nostājai, interneta komentāru
rakstītāji publiskajā telpā arvien biežāk tiek pieminēti kā
noteikta auditorija, ko daļēji apzīmē arī ar plašāku jēdzienu –
interneta auditorija. Par to, ka gluži bez ievērības tā nepaliek
pat no valsts augstāko amatpersonu puses, liecina gadījums, kad
2002. gadā Valsts kontroles vadītājs Raits Černajs mēģināja
panākt krimināllietas ierosināšanu par goda un cieņas aizskaršanu
pret kādu anonīmu Delfu komentāra autoru, kas viņu bija
raksturojis kā “politikāņu kabatas vaukšķi”. Tiesa, policija
krimināllietu ierosināt atteicās.
Guntars Laganovskis, “LV”