Augstu skolu visi vēji aizķer
Latvijas Augstākās izglītības padomi (AIP) ik pēc četriem gadiem no jauna ievēlē Saeima – 16. decembrī tika apstiprināts padomes jaunais sastāvs.
Reizi nedēļā notiekošās padomes
sēdes ir atklātas. Dažkārt gluži vai pietrūkst krēslu, jo tās
kupli apmeklē valsts un privāto augstskolu pārstāvji – īpaši tad,
kad tiek apspriesti stratēģiskie jautājumi: par augstākās
izglītības budžetu, profesoru vietām, augstskolu akreditāciju
u.c. Varētu arī teikt, ka Augstākās izglītības padome ir
demokrātiju apliecinoša un aizsargājoša institūcija. Visiem
būtiski jautājumi netiek atstāti izlemšanai tikai ierēdniecībā
vien.
Šoreiz dažu AIP locekļu pārdomas.
Jāvirza Boloņas process
Akadēmiķe Baiba
Rivža (padomē deleģējusi Latvijas Augstskolu profesoru
asociācija):
– Augstākās izglītības padomes uzdevumi noteikti Augstskolu
likumā. Bet darba gaitā izvirzās aizvien jauns darāmais. Un īpaši
vēlētos izcelt Boloņas procesa realizāciju, kas nozīmē Eiropas
kopējās augstākās izglītības telpas izveidošanu līdz 2010. gadam,
par ko ir atbildīga arī Latvija. AIP ir daudz strādājusi, ne
tikai līdzdarbojoties atbilstošas likumdošanas radīšanā, bet arī
dodot izpratni par Boloņas procesu – par dažādu valstu
savstarpēji salīdzināmu augstākās izglītības sistēmu veidošanu.
Nesen Eiropas Komisija Briselē izveidoja jaunu Boloņas procesa
atbalstītāju un virzītāju institūciju, un starp šiem procesa
veicinātājiem esmu arī es. Galvenais mūsu uzdevums ir informēt
sabiedrību, jo Boloņas process tā pa īstam aktivizēsies, kad
izpratne būs visos līmeņos – valdībai, nozares vadībai,
augstskolas vadībai, ierindas pasniedzējiem, studentiem un arī
vecākiem.
Kopumā Latvija Boloņas procesā ir labs paraugs: ne jau visas
Eiropas valstis ir pārgājušas uz trīspakāpju – bakalaura,
maģistra, doktora – studijām. Mums ir diplomu pielikumi angļu
valodā, ir kredītpunktu sistēma (ECTS), kura gan vēl jāpilnveido,
attīstās studentu un mācībspēku mobilitāte, proti, izbraukšana uz
citu valstu augstskolām vienu divus semestrus mācīties,
strādāt.
1999. gadā Latvija parakstīja Boloņas deklarāciju, noteikti
apzinoties arī to, ka reformas vienmēr prasa līdzekļus. Taču
līdzekļu piesaistē Boloņas procesam mums sokas krietni vājāk nekā
likumdošanas izstrādē. Pozitīvi jāatzīmē augstskolu pedagogu algu
palielināšana šoruden, padarot akadēmisko karjeru pievilcīgāku –
cerams, būs vairāk doktorantu; to varētu veicināt arī tas, ka
atvieglojumi ir uzņēmējiem, kuru darbinieki mācās doktorantūrā;
arvien vairāk tiek dzēsti studiju un studējošo kredīti. Tomēr
joprojām atpaliekam augstākās izglītības modernizācijā, īpaši
inženierzinātnēs, dabaszinātnēs, kur nepieciešami lieli
ieguldījumi, lai attīstītu akadēmisko un zinātnisko
konkurētspēju, jo galu galā Boloņas procesa pamatuzdevums ir celt
Eiropas konkurētspēju pasaulē. Tas, ka šis līdzekļu ieguldījums
ir pārāk mazs, izpaužas kaut vai studentu mobilitātē – no visām
Baltijas valstīm mūsu studenti vismazāk dodas uz ārzemēm, jo, lai
gan pamatfinansējumu “Erasmus” programmas ietvaros dod
Eiropas Savienība, dzīvošana attīstītākajās valstīs izmaksā dārgi
un no nacionālā budžeta ir nepieciešams papildfinansējums, tas
Lietuvā un Igaunijā ir atradies, bet Latvijā ne. Vēl ir jāstrādā
pie kopīgā diploma atzīšanas kritērijiem.
Jāsakārto mūžizglītības jautājumi. Augstākās izglītības padome
izveidoja projektu, par partneriem uzaicinot kolēģus no
Skandināvijas un Baltijas valstīm, un saņēma Ziemeļvalstu
Ministru padomes grantu diviem gadiem rekomendāciju izstrādāšanai
mūžizglītībā, domājot arī par mehānismu, kā neformālo izglītību
iekļaut formālajā izglītībā, par kuru izsniedz diplomu.
Speciālisti eksportam vai pašu mājām?
Latvijas Zinātņu
akadēmijas (LZA) prezidents, akadēmiķis Juris Ekmanis
(deleģējusi LZA):
– Jāmēģina sakārtot valsts
pasūtījumu studiju vietām atbilstoši reālām Latvijas vajadzībām,
kuras būtu zinātniski pamatotas. Darba devēju konfederācija
varētu būt pasūtītāja šādai izpētei, lai iegūtu informāciju, bez
tās arī padomei ir visai sarežģīti pildīt dažas funkcijas. Proti,
ir jāapzinās, kādi speciālisti valstij īsti vajadzīgi, lai varētu
precīzāk sadalīt budžeta vietas dažādās nozarēs. Un otrs –
jānoskaidro, kas īsti jāmāca studentiem profesionālajās studiju
programmās saskaņā ar profesiju standartiem, kuri būtu jāveido
darba devējiem, nevis mācībspēkiem, kā tas lielākoties notiek
tagad.
Lai precīzāk sadalītu budžeta vietas dažādās nozarēs, pētījuma
gaitā no augstskolām jāievāc informācija par to, kur absolventi
aiziet strādāt. Zinām, piemēram, ka Latvijā strauji attīstās
būvniecība, bet tā attīstās arī citās Eiropas valstīs, un mūsu
sagatavotie būvnieki, tāpat kā mediķi un vēl citu profesiju
pārstāvji, dodas strādāt uz turieni. Agrāk vēl varēja teikt –
iekasēsim no aizbraucējiem tos līdzekļus, ko valsts ir
samaksājusi par viņu studijām. Taču tagad, kad esam Eiropas
Savienībā, ir pilnīgi cita situācija – mūsu pienākums ir vairot
Eiropas pievienoto vērtību, pastāv tāds termins, un mēs pat īsti
nevaram iebilst.
Tomēr – kāda ir mūsu stratēģija: vai par budžeta līdzekļiem
gatavojam speciālistus eksportam vai darbam uz vietas, tai skaitā
pasniedzējus pašu augstskolām? Pašreizējā demokrātija pieļauj
gadījuma raksturu tam, kur par valsts līdzekļiem izskolotais
speciālists aiziet strādāt.
Risinot šo jautājumu, mehānismā ir svarīgi iestrādāt arī
mijiedarbību starp valsts un privātajām augstskolām, lai tās
darbotos nevis paralēli, bet veidotu vienotu veselumu. Tas ir
jautājums par privāto augstskolu lomu un nozīmi Latvijā, kas līdz
šim varbūt nav traktēts pietiekami skaidri. Taču, ja privātā
augstskola spēj labi izpildīt pasūtījumu kādā programmā, tad
kādēļ tā nevarētu saņemt valsts finansējumu? Īpaši ņemot vērā, ka
arī valsts augstskolu finansējums nav viendabīgs. Piemēram, vai
valsts lielākā augstskola Latvijas Universitāte ir valsts
universitāte, ja no tās finansējuma 85% ir privātfinansējums? Ar
valsti to saista galvenokārt īpašuma attiecības – Universitātes
īpašumi ir valsts īpašumi. Robeža starp valsts augstskolu un uz
privāto finansējumu balstīto augstskolu šobrīd ir trausla,
kritēriji, pēc kuriem to nosaka, nav visai skaidri. Jāsakārto
kopējā mehānisma darbības principi, un tā ir AIP misija – neviens
cits to nepaveiks.
Protams, var jautāt, kāpēc tas nav jau izdarīts. Taču visām
lietām ir jānobriest līdz daudzmaz stabilai situācijai. Kamēr
viss vēl tikai veidojās saskaņā ar starptautiskām konvencijām
(Lisabonas konvencija) un līgumiem (Boloņas deklarācija), tas
nebija tik svarīgi kā šobrīd. Bet sevišķi liela nozīme tam tieši
tagad ir tāpēc, ka atvērtajā Eiropas telpā mūsu studentam ar savu
zināšanu bagāžu ir jāspēj ieiet jebkurā citā Eiropas augstskolā,
mūsu absolventa diplomam ir jābūt atzītam citās valstīs, lai
Latvija nekādā ziņā nekļūtu par zemi, kas, ja tā var izteikties
par augstāko izglītību, ražo zemas kvalitātes preci.
Par mūsu padomes statusu. Šobrīd AIP ir augsta līmeņa padomdevēja
institūcija, bet nevar tieši sadalīt vai pārdalīt budžetu – var
tikai ieteikt, kā to darīt; var augstskolu akreditēt vai
neakreditēt, bet noslēdzošais ir ministra paraksts; par budžeta
vietu sadalījumu pēc nozarēm arī pēdējais vārds ir Izglītības un
zinātnes ministrijai. Tas ietekmē AIP lēmuma svaru. Taču,
piemēram, Latvijas Zinātnes padomei ir tādas funkcijas – tā
tiešām reāli sadala pa nozarēm līdzekļus, var tos pārdalīt, ja ir
nepieciešams, šīs padomes ekspertiem pieder galavārds. Kāpēc arī
AIP nevarētu deleģēt šādas funkcijas, vēl jo vairāk tāpēc, ka tās
sastāvu apstiprina Saeima? Šāds mehānisms principiāli
nostiprinātu AIP nozīmi. Padomē tiek izvirzītas ļoti būtiskas
problēmas, tādas, kas dabiski rodas attīstības, pārmaiņu procesā.
Tāpēc jau arī augstskolu pārstāvji tik lielā skaitā piedalās
atklātajās sēdēs. Bet ir jāpaplašina AIP pilnvaras.
Tā nu tas ir, ka lietas nereti bremzē hipertrofētā vēlme visu
sakārtot un salikt pa plauktiņiem, kuri tiek jau iepriekš
mākslīgi radīti un kuros reālie procesi ne vienmēr ir
ietilpināmi. Spilgtākais piemērs ir tas, kas nupat notika ar
zinātniskām iestādēm, institūtiem, kad izrādījās, ka Komerclikumā
tie gluži vienkārši ir aizmirsti, un tagad no tiem mēģina
iztaisīt to, kas tie nav un nekad nebūs. Bet tikai tāpēc, ka,
lūk, tas viens plauktiņš ir jau uztaisīts un jaunu, piemērotāku
plauktiņu neparko nevar radīt. Ir apturēta reģistrācija, pēc
Uzņēmumu reģistra domām, uz trim mēnešiem, pēc Ministru kabineta
domām, līdz septembrim, un atliek vien gaidīt likumu par
zinātnisko darbību, kurā it kā tomēr ir paredzēts viens jauns
plauktiņš. Un zināmā mērā tas pats notiek ar AIP: tā noteikti ir
jāieliek kādā iepriekš iezīmētā plauktiņā – jauns, pašai savs
plauktiņš tai nevar būt.
Vienotā eksaminācija turpināsies
Preiļu novada
domes priekšsēdētājs Jānis Eglītis (deleģējusi Latvijas
Izglītības vadītāju asociācija):
– AIP joprojām tiek uzturēta diskusija par studiju programmu
sadrumstalotību, proti, augstskolās ir ļoti liels studiju
programmu skaits, tās ir specifiski klasificētas. Kā tas atsaucas
konkrēti uz pedagoģijas jomu? Skolās nepietiek kvalificētu
pedagogu. Piemēram, lauku pamatskolu nodrošināt ar visu
priekšmetu skolotājiem ir ļoti problemātiski. Tātad būtu
jāsagatavo universālāki pamatskolu skolotāji. Studiju programmu
pārstrukturēšana, apvienošana augstskolās varētu dot pat
ekonomisko efektu. Turklāt izskatās, ka demogrāfiskās līknes
zemākajam punktam esam pāri un perspektīvā skolēnu skaits atkal
augs. Skolotāji būs vajadzīgi, bet tieši šie universāli
sagatavotie speciālisti. Atsevišķu priekšmetu skolotājus arī
grūti nodrošināt ar pilnu slodzi.
Cita problēma – vienotā eksaminācija, kas šogad stājās spēkā.
Augstskolām bija pietiekami laika sagatavoties, kad par
iestājeksāmeniem kļūst vidusskolas beigšanas centralizēto
eksāmenu rezultāti, jo attiecīgs likums tika pieņemts pirms trim
gadiem. Šis bija it kā pārejas gads, kad dažām augstskolām vēl
devām iespēju atsevišķās programmās rīkot studentu uzņemšanu bez
centralizētajiem eksāmeniem, bet pašām ar saviem
iestājpārbaudījumiem. 2005. gadā, manuprāt, jau visās studiju
programmās ir jāievēro likums un jārealizē vienotā eksaminācija,
izņemot tur, kur reflektantiem ir izvirzāmas ļoti specifiskas
prasības. Diemžēl augstskolās, kurās atļāvām organizēt
papildtestus, tik un tā uzņemšanā vēl tika ņemta vērā atestāta
vidējā atzīme. Bet – vai nu centralizēto eksāmenu rezultāti, vai
nu pašu rīkoto testu rezultāti. Tie ir vienīgie lielumi, kurus
var objektīvi salīdzināt.
Darba ņēmēju un darba devēju kopīgās interesēs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības
(LIZDA) priekšsēdētāja Astrīda Harbaceviča (deleģējusi
LIZDA):
– Kāds ieguvums man kā arodbiedrības pārstāvei ir no darbošanās
AIP, un ko es varu dot no savas puses? Īpaši augstskolu
akreditācijas laikā, kad ir iespējams izstaigāt katru stūrīti,
aprunāties ar darbiniekiem, iepazīties ar kolektīvu, tā
problēmām, varu palīdzēt ar padomu, ko cilvēkiem vajadzētu darīt
kā darba ņēmējiem – un ne jau noteikti pretī darba devēju
interesēm, bet tieši kopējās interesēs, lai attīstītos
augstskola. Lai tur būtu veselīgs mikroklimats, lai būtu
iespējams kvalitatīvs darbs, un tad jau būs arī daudz studentu,
lielākas algas mācībspēkiem utt. Arodbiedrība tajā ir
ieinteresēta, jo sakārtota iestāde dod labumu visai sabiedrībai.
No otras puses, varu redzēt un saprast arī to, kas ir
nepieciešams pašam darba devējam, lai nodrošinātu saviem
darbiniekiem labākus darba apstākļus. Tālāk varu domāt, kā ar
arodbiedrības rīcībā esošiem instrumentiem mēģināt risināt darba
devējam sasāpējušos jautājumus.
Pamazām izzūd uzskats, ka arodbiedrības ir tikai sociālisma
iekārtas atribūts. Pasaules arodbiedrību organizācijā ir pat
īpaša augstskolu nodaļa. Latvijā lieliski var izmantot likuma
normu, kas pieļauj koplīguma slēgšanu, kad arodbiedrība vienojas
ar administrāciju par darba samaksu, slodzēm, apstākļiem, darba
aizsardzību u.c., un tas tiek darīts Latvijas Universitātē,
Daugavpils Universitātē, Liepājas Pedagoģijas akadēmijā. Tas
nebūt nav pretrunā ar citām augstskolas pārstāvniecības
formām.
Jāatzīst, mums kā arodbiedrības nozarei nav pietiekamas pieredzes
darbam tieši privātās struktūrās, jo privātās mācību iestādēs
pagaidām vēl arodorganizāciju nav – pēdējā laikā gan par to
interesi ir izrādījusi kādas privātās augstskolas vadība. Ir
gadījumi, kad pie mums vēršas ar lūgumu iejaukties, palīdzēt
atrisināt darba konfliktus cilvēki no mācību iestādēm, kur nav
arodbiedrības un kur to nedrīkstot veidot, jo tad, lūk, tādiem
aktīvistiem parādīšot durvis. Tādā reizē man gan ir jāatbild, ka
mūsu kompetence attiecas uz tām mācību iestādēm, kur arodbiedrība
ir.
Ausma Mukāne
speciāli “Latvijas Vēstnesim”
Foto: Aigars Jansons, A.F.I.,
Boriss Koļesņikovs, A.F.I.,
Gatis Dieziņš, A.F.I.