Izstāde kā stāsts par laiku
Valsts Mākslas muzeja (VMM) izstāžu zālē “Arsenāls” skatāma Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) rīkotā ikgadējā izstāde “Rudens 2004”, kas ir viens no nozīmīgākajiem tēlotājmākslas notikumiem Latvijas kultūras dzīvē.
Elīna Kalniņa. “Ādams un Ieva” Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Kaspars Zariņš. “Mana māja” Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Svetlana Korkla Dāvida. “I love Coca” Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Rudens izstāde ziemas sezonā
Rudens ir laiks, kad noslēdzas
mākslinieku aktīvā radošā darba sezona. Pirmā “Rudens” izstāde
tika sarīkota 1973.gadā un kopš tā laika tiek rīkota ik gadus kā
mākslinieku pārskats sabiedrībai un pašiem sev par padarīto katra
konkrētā gada ietvaros.
Ilgu laiku izstāde tradicionāli tika rīkota rudenī izstāžu zālē
“Latvija”. Pēc izstāžu zāles likvidēšanas māksliniekiem nācās
meklēt jaunas telpas. Jau vairākus gadus izstāde “Rudens” notiek
izstāžu zālē “Arsenāls”.
Rosina piedalīties pieredzējušus māksliniekus
Izstādē piedalās ļoti dažādu
paaudžu mākslinieki. Tomēr, kā atzīst izstādes iekārtotāja un
žūrijas vadītāja māksliniece Helēna Heinrihsone, tā pārsvarā ir
jauno mākslinieku izstāde, kas viņiem sniedz lielisku iespēju
parādīt savus darbus un iegūt atzinību.
H.Heinrihsone uzskata, ka jauno mākslinieku dominante izstādē
skaidrojama arī ar to, ka vecāka gadagājuma mākslinieki ir zināmā
mērā vīlušies izstādē un nepiedāvā savus darbus. Padomju laikos
“Rudens” ekspozīcijas darbus noteikti nopirka Kultūras
ministrija, Mākslas fonds un pastāvēja cerība, ka pirks arī
Maskavā. Tas daudzus stimulēja piedalīties izstādē. Tāpēc
pozitīvi vērtējams fakts, ka mākslinieki atrod laiku un piedāvā
savus darbus bez materiālas stimulācijas.
Šobrīd
Latvijā stabilizējies samērā aktīvs mākslas tirgus, tāpēc
pieredzējušāki mākslinieki nenoņemas ar sabiedrisku izstādi,
laiku ieguldot savu darbu realizācijā. Tomēr izstādes veidotāji,
lai padarītu izstādi kolorītāku un profesionālajā ziņā
daudzveidīgāku, ir uzaicinājuši vairākus Latvijā un pasaulē
pazīstamus latviešu māksliniekus – Ievu Iltneri, Džemmu
Skulmi, Ivaru Drulli, Kristapu Kalnu, Sarmīti Māliņu, Kirilu
Panteļejevu, Oļegu Tillbergu. H.Heinrihsone uzskata, ka šo
mākslinieku uzaicināšana turpmāk varētu rosināt piedalīties arī
citus pieredzējušus māksliniekus. Daži mākslinieki izstādei
piesakās ik gadu, piemēram, Biruta Baumane, kuras darbi ir
neatņemama “Rudens” izstādes sastāvdaļa.
Vērtē kompetenta žūrija
“Rudens” izstādes vērtēšanas
kritēriji ir profesionalitāte un pieejamība, turklāt
iesniegtajiem darbiem jābūt oriģināliem. Tā kā šī ir Latvijas
Mākslinieku savienības izstāde, tad profesionalitāti nosaka tās
īpaši izvēlēta žūrija: mākslinieki Ivars un Helēna Heinrihsoni,
Marita Grase, Barbara Ābele, Frančeska Kirke, Kaspars Zariņš,
Gļebs Panteļejevs un mākslas zinātnieki Raimonds Kalējs, Stella
Pelše un Inese Riņķe.
H.Heinrihsone pastāstīja, ka darbu atlase izstādei esot
sarežģīta, jo ne vienmēr žūrijas locekļi bijuši
vienisprātis.
Izstādes “Rudens 2004” laureāti netiek
sakārtoti hierarhiskā sistēmā. Žūrija piešķir naudas balvas
māksliniekiem, kuri ar mākslas starpniecību risinājuši aktuālas
sociālās, politiskās vai filozofiskās tēmas.
Žūrijas vērtējumu attiecībā uz galveno balvu ieguvējiem pamato
H.Heinrihsone: “Dainas Riņķes (1941) ar krītu zīmētie darbi
“Avillissement I-II” un “Papardēs” ieguva balvu par
emocionalitāti un gleznieciski pārliecinošu dramatisma
pašatklāsmi. Elīnas Ļihačevas (1978) fotogrāfijas par tēmu “Kādu
dienu es apmaldījos pilsētā” ieguva balvu par subjektīvi
marginālu izjūtu veiksmīgu formulējumu. Savukārt Mārīte Elksne
(1979) ar grafiku ciklu “Bērnība” ieguva balvu par veiksmīgu
tēmas konceptualizēšanu un burvīgu cilvēcisko naivumu.”
Māksla nepastāv ārpus laikmeta
Analizējot izstādi, presē izskan
spriedumi, ka tā neesot laikmetīga. H.Heinrihsone uzskata, ka
šādi pārmetumi nav pamatoti, jo izstādītie darbi radīti šā gada
laikā, tātad pilnīgi noteikti atspoguļo laikmetīgās mākslas ainu.
Lai arī pārsvarā ekspozīciju veido gleznas, tas nenozīmē, ka
žūrija īpaši virzījusi šo mākslas veidu. Iesniegto darbu klāsts
liecina par žūrijas atsaucību attiecībā uz laikmetīgajiem
medijiem, jo lielākā daļa iesniegto netradicionālās formas darbu
konkursu ir izturējuši. Turklāt piedāvājums no māksliniekiem, kas
strādā ar netradicionāliem materiāliem un medijiem, šai izstādei
bijis visai niecīgs.
Pietiekami skumjš un absurds ir arī nesen izskanējušais
apgalvojums par I.Iltneres un Dž.Skulmes piederību aizgājušam
laikam – šīs mākslinieces pieder ne tikai pie latviešu mākslas
klasikas, bet pilnīgi noteikti ir šā laikmeta mākslas neatņemama
sastāvdaļa.
Rezumējot žūrija atzīst, ka izstāde ir veiksmīga un gana saistoša
ikvienam, kas interesējas par mūsdienu latviešu mākslu.
Raivis Spalvēns