1990.gada 2.augusta sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas
Augstākās padomes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Dainis
Īvāns.
Priekšsēdētājs: Pēcpusdienas sēdē mums ir jāizskata jautājums
par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā un likumprojekts par
grozījumiem un papildinājumiem Konstitūcijā jautājumos par
prokurora uzraudzību Latvijas Republikā. Šos jautājumus mēs
izskatām pirmajā lasījumā un pēc Aizsardzības un iekšlietu
pastāvīgās komisijas vadības ierosinājuma šie jautājumi tiks
izskatīti abi kopā, bet to mums savā ievadrunā paskaidros šīs
komisijas priekšsēdētājs Tālavs Jundzis.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti! Man ir tas gods ziņot jums
par šiem diviem likumprojektiem, un šie projekti jums visiem jau
ir savlaicīgi izdalīti. Ziņojumam par šiem ārkārtīgi svarīgajiem
likumiem, tā kā tādi likumi Latvijā tiek pieņemti pirmoreiz, es
lūgtu ne mazāk par 20 minūtēm.
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu? Lūdzu.
T.Jundzis: Vispirms es gribu sākt ar nelielu ievadu un
pateikt, ka mūsu kaimiņrepublikās– Krievijā, Ukrainā,
Baltkrievijā un it īpaši Lietuvā– jautājumos par prokuratūru mūsu
kolēģi parlamentārieši ir tikuši tālāk nekā mēs. Nemaz nerunājot
par Lietuvu, kur jau ir pieņemts likums par Lietuvas prokuratūru,
kur reāli Lietuvas prokuratūra ir nodibināta, tur PSRS
prokuratūru pārstāv tikai 11 cilvēki, kuri praktiski šajā
republikā ir izolēti.
Arī tādās republikās kā Krievija, Baltkrievija un Ukraina ir
deklarēts, ka augstākā vara jeb prioritāte ir šo savienoto
republiku likumiem, un arī šo likumu ievērošanu uzrauga attiecīgo
savienoto republiku prokurori. Pie kam Baltkrievija un Ukraina
runā par ģenerālprokuroru. Tāpēc arī mēs savos labojumos runājam
par prokuratūru kā patstāvīgas suverēnas valsts iestādi, kura
uzrauga, realizē augstāko uzraudzību pār likumu ievērošanu
Latvijas Republikā. Te es vēlreiz gribu atgādināt, ka prokurora
uzdevums ir tikai viens– raudzīties, lai vienveidīgi, precīzi
valstī tiktu ievēroti likumi. Un tikai no šā viedokļa prokurors
realizē savas funkcijas. Runājot par to, vai mērķtiecīgi vai
mazāk mērķtiecīgi tiek risināti jautājumi, tas vairs neietilpst
prokurora kompetencē. Jāsaka, ka mūsu koncepcija, kas tiek
piedāvāta šajos likumprojektos, ir tāda, ka mēs pārejas posmā
maksimāli pieturamies pie tās vairāku gadu desmitu laikā
izveidojušās prokuratūras sistēmas, tādiem prokuratūras darbības
sistēmas principiem, kuri jau ir pastāvējuši līdz šim. Mēs redzam
arī tālākas perspektīvas, kuras pagaidām tīri tehnisku apstākļu
dēļ mēs nevaram realizēt, jo prokuratūra ir cieši saistīta ar
citiem tiesībsargāšanas orgāniem. Tāpēc mēs arī neizvirzījām
mērķi kardināli sagraut jau esošās prokuratūras darbības
principus.
Tajā pašā laikā es gribu teikt, ka mūsu likumprojektā ir arī
vairāki būtiski atšķirīgi momenti atšķirībā no tā, kā bijis līdz
šim. Tātad mēs runājam par to, ka Latvijas Republikas prokuroru
ieceļ republikas Augstākā padome, tas nozīmē– arī prokurora
vietniekus un prokuratūras locekļus. Rajonu un pilsētu prokurorus
ieceļ attiecīgais republikas prokurors. Agrāk prokuratūra
nerealizēja uzraudzību pār vietējo padomju darbību, tieši pār
sesiju lēmumiem, turpretim mūsu piedāvātajā variantā šis
būtiskais trūkums ir novērsts, jo ir jāsaprot, ka prokuratūra ir
iestāde, kura nodrošina, lai Augstākās padomes pieņemtie likumi
tiktu ieviesti dzīvē un lai to darītu arī vietējie pārvaldes
orgāni.
Mēs paplašinām prokuratūras pilnvaras arī attiecībā uz Ministru
padomi. Līdzšinējā likumdošana neparedzēja uzraudzību pār
valdības pieņemto lēmumu atbilstību likumam. Runa nav par to
mērķtiecību, tikai par šo lēmumu atbilstību likumam, turpretim
jums piedāvātajā variantā mēs šādas pilnvaras prokuroram
piešķiram. Gribu vērst jūsu uzmanību arī uz to, ka jūsu projektos
runa ir par republikas prokuroru, bet mūsu komisija, izejot no
tās situācijas, kāda veidojas mūsu kaimiņrepublikās vai
kaimiņvalstīs, kur ir runa par ģenerālprokuroru, piedāvā arī
Latvijas Republikā iecelt ģenerālprokuroru.
Tālāk mēs izdarām vienu izmaiņu šajos projektos, arī
Konstitūcijā, tā ir konstitucionāla izmaiņa attiecībā uz to, ka
rajonu, pilsētu prokuroru, kā tas bija ierakstīts Konstitūcijā,
ieceļ, ievērojot rajonu, pilsētas Tautas deputātu padomes
viedokli.
Nezinu, kā tas iznāca, bet, strādājot pagājušajā gadā pie
izmaiņām Konstitūcijā, šāda nenopietna norma, kura runā pretī
prokuratūras darbības principiem, tika ieviesta. Domāju, ka mūsu
pienākums ir to izslēgt. Jo prokurors nevar uzraudzīt vietējo
padomju lēmumus un tajā pašā laikā zināt, ka tad, kad viņu
apstiprinās, viņš prasīs šīs pašas vietējās padomes atzinību, vai
viņš ir derīgs amatam. Mūsuprāt, tas ir absurds.
Šajā likumprojektā, runājot par prokurora uzraudzību, mēs vismaz
pagaidām atstājam normu, ka prokuratūras iestāžu sistēmā darbojas
arī prokuratūras izmeklētāji. Taču es gribu šajā sakarībā vērst
kolēģu deputātu uzmanību uz kādu problēmu. Mēs saredzam, vismaz
mūsu komisijā, ka vajadzētu vistuvākajā laikā veidot neatkarīgu,
zināmā mērā neatkarīgu, patstāvīgu Izmeklēšanas komiteju. Līdz ar
to izmeklēšana nebūs nedz vairs Valsts drošības komitejas, nedz
arī prokuratūras kompetence.
Tādu perspektīvu vismaz es saskatu, un šodien Augstākās padomes
Prezidija sēdē es ierosināšu izveidot komisiju, kura strādās pie
Izmeklēšanas komitejas koncepcijas un pie attiecīga likumprojekta
izveidošanas. Bet, kamēr tas tiks izdarīts, acīmredzot pagaidām
likumā par prokuratūru, kaut arī tas būs varbūt dažus mēnešus,
šie prokuratūras izmeklētāji ir jāparedz. Tāpēc arī 16.pantā ir
runa par prokuratūras izmeklētājiem. Gribu vērst uzmanību uz to,
ka atbilstoši arī citu tādu valstu pieredzei mēs pieļaujam, un
droši vien tā arī vajadzētu šo jautājumu risināt, ka prokurori
patur tiesības izmeklēt jebkuru krimināllietu, protams, pirmām
kārtām, ja mēs izveidosim Izmeklēšanas komiteju, pār Izmeklēšanas
komitejas darbinieku izdarītajiem noziegumiem, ja tādi būs.
Runājot par prokuratūras uzraudzību pār likumības ievērošanu
uzņēmumu, iestāžu, organizāciju darbā, tad šeit principiālu
izmaiņu nav, lai gan dažas tomēr ir, par kurām es atļaušos
ziņot.
Pirmkārt, mēs komisijas vārdā gribētu ierosināt, ka gadījumā, ja
jūs piekritīsiet, ka prokurors var noprotestēt arī Ministru
padomes lēmumus, tad šajā gadījumā nepiešķirt prokurora protestam
tādu spēku, ka viņš aptur attiecīgā lēmuma izpildi uz 10 dienām
līdz protesta izskatīšanai, kā tas ir attiecībā uz jebkuru citu
nelikumību vai noprotestētu prokurora aktu. Tātad attiecībā uz
Ministru padomi šādas pilnvaras prokuroram varētu būt.
Otrkārt, mēs izslēdzam tādu prokurora pilnvaru kā priekšraksts.
Prokurora priekšraksts radās 1987.gadā likumā “Par PSRS
prokuratūru”, un, mūsuprāt, šī administratīvā reaģēšanas forma
neatbilst tiesiskas valsts principiem un jo vairāk prokuratūras
darbības principiem. Tā ir kontrolējošo pārvaldes orgānu
prerogatīva, bet nevis prokuratūras. Prokurors uzrauga
likumību.
Mēs paredzam arī tādu jaunu pilnvaru prokuroram kā iespēju
pieņemt lēmumu par amatpersonas vai pilsoņa atvešanu ar milicijas
palīdzību, ja pilsonis vai amatpersona neierodas pēc prokurora
uzaicinājuma. Es domāju, ka jūs piekritīsit tādai pilnvarai.
Tomēr mums ir jāceļ šo iestāžu autoritāte un jānodrošina to
reālas darbības garantijas.
Vēl es gribu vērst uzmanību, ka tādas prokuratūras uzraudzības
nozares kā lietu izskatīšana tiesās, krimināllietu izskatīšana,
pareizāk sakot, uzraudzība pār likuma ievērošanu, izskatot tiesās
krimināllietas, civillietas, arī uzraudzība pār likuma ievērošanu
izmeklēšanā, izziņā, labošanas darbu iestādēs,– šie visi
jautājumi ir reglamentēti attiecīgajos likumos, kriminālprocesā,
civilprocesā, labošanas darbu kodeksā. Mēs pieļaujam, ka jūsu
variantā piedāvātās nodaļas principā dublē nosauktos likumus, ka
tās vēl varētu saīsināt un vienkārši izdarīt atsauci, ka
prokurors, piemēram, realizē uzraudzību izmeklēšanā atbilstoši
kriminālprocesa kodeksam.
Tālāk par prokuratūras iestāžu kadriem. Šeit jāsaka, ka
principiālu atšķirību nav, 46.punktā ir teikts, ka par
prokuroriem un prokuratūras izmeklētājiem ieceļ Latvijas
Republikas pilsoņus, kam ir augstākā izglītība. Šis jautājums
varbūt ir apspriežams, bet mēs komisijas vārdā piedāvājam, ka par
rajonu un pilsētu prokuroriem var iecelt personas, kas, tāpat kā
agrāk, sasniegušas 25 gadu vecumu, jo prokuratūras darbība ir
pietiekami atbildīga, lai šajā amatā nozīmētu jau nobriedušus
kadrus, bet jaunums ir tas, ka mēs piedāvājam arī piecu gadu
darba stāžu, ne mazāku par pieciem gadiem darba stāžu. Tie varētu
būt galvenie labojumi, par kuriem es jums gribēju ziņot.
Taču, pirms es beidzu savu ziņojumu, es jūs gribu informēt par
to, ka pavisam nesen, pirms nedēļas, es biju arī PSRS
prokuratūrā, tikos ar PSRS prokuratūras vadību, jo mums nereti
pārmet to, ka mēs savus jautājumus risinām, nekonsultējoties ar
ieinteresētajām personām, kaut arī tas būtu kaimiņvalstī. Un
jāsaka, ka nekādi piedāvātie kompromisi jautājumā par Latvijas
Republikas prokuratūras izveidošanu diemžēl PSRS prokuratūrā
atsaucību neguva.
Jāsaka tā, ka es piedāvāju arī līdzīgu variantu, kādu to piedāvā
Latvijas pašreizējais prokurors Daukša kungs, tiesa gan, viņš šo
variantu piedāvā nedaudz citā plāksnē. Viņš, atsaucoties uz mūsu
likumprojektu, mums rakstiski ierosina Latvijā izveidot Federālo
prokuratūru. Ko tas nozīmē? To, ka pēc saskaņošanas valdību
līmenī, tātad Latvijas valdībai vienojoties ar PSRS valdību,
Latvijā pastāvētu Latvijas Republikas prokuratūra, par ko es jums
jau ziņoju, bet vienlaikus arī Federālā prokuratūra, kura zināmā
mērā uzraudzītu, kas te, Latvijā, notiek– kā tiek ievēroti
likumi, kuri skar PSRS intereses. Zināms racionāls domu grauds
ir, bet es teikšu tā: es Maskavā piedāvāju arī ļoti līdzīgu
variantu, es teicu– labi, pārejas periodā mēs varētu runāt par
to, ka Latvijas Republikā atrodas PSRS ģenerālprokurora
pilnvarota persona paralēli Latvijas Republikas prokuroram, taču
jāteic, ka šāds priekšlikums Maskavā neguva nekādu atsaucību un
tika viennozīmīgi noraidīts. Tādējādi ļoti cienījamā Daukša
priekšlikums par Federālo prokuratūru praktiski Maskavā, vismaz
manas vizītes laikā, jau ir noraidīts.
Vēl es jums ziņošu, ka republikas prokurors izsaka vēl virkni
konstruktīvu priekšlikumu par konkrētiem likumpantiem. Lielai
daļai šo priekšlikumu var, tā sakot, pilnīgi piekrist, es par
tiem jums jau arī ziņoju, tie daudz kur sakrīt ar komisijas
domām. Vēl es jums varu teikt, ka, esot PSRS prokuratūrā, es
tikos ar likumprojekta autoriem, kuri izstrādāja likuma par PSRS
prokuratūru jauno redakciju, un jāteic, ka mums ar viņiem,
runājot tīri par profesionāliem jautājumiem, par konkrētiem
pantiem, tieši par tām izmaiņām, par kurām es te jums ziņoju, ka,
piemēram, par uzraudzību pār vietējo padomju lēmumiem, pār
valdības lēmumiem un par dažiem citiem, neradās nekādas
domstarpības. Jāteic, ka arī citas mūsu tiesību aizsardzības
iestādes ir rakstiski iesniegušas savus atzinumus par šo
piedāvāto likumprojektu, un, tā kā mēs šodien apspriežam
likumprojekta koncepciju, tad jāteic, ka konceptuālu iebildumu
nav. Vienīgi varu jums ziņot, ka Valsts drošības komiteja
puslapas garā atbildē ir izteikusi viedokli, ka mums Latvijā tā
kā tā joprojām spēkā ir PSRS Konstitūcija un nolikums “Par
prokuratūras uzraudzību PSRS” un tātad nekādas citas sarunas šajā
virzienā vairāk nevarētu būt. Man tikai diemžēl ir jāpalabo
Červinska kunga teiktais, kurš ir parakstījis šo vēstuli, ka
nolikums “Par prokuratūras uzraudzību PSRS” jau ir atcelts arī
pašā Padomju Savienībā 1979.gadā. Līdz ar to Padomju Savienībā ir
likums “Par PSRS prokuratūru”. Bet pārējās atsauksmēs konceptuālu
iebildumu nav, ja nu vienīgi vēl varētu runāt, kā es jau jums
ziņoju, par republikas prokurora Daukša ideju par republikas
prokuratūras izveidošanu. Tas arī ir viss, ko es jums gribēju
ziņot.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, uzdodiet jautājumus, taču es
lūdzu uz jautājumiem arī pierakstīties.
Pirmais mikrofons.
I.Geidāns: Man cienījamajam referentam ir jautājums par
165.panta izmaiņu. Jūs referātā tā garāmejot par to pateicāt, bet
es īsti neguvu pārliecību. Tajā ir fiksēts, ka rajonu un pilsētu
prokurorus tagad ieceļ Latvijas Republikas prokurors. Taču vēlāk
tas ir izlaists, un arī nolikumā tas nekur neparādās, tātad
nevienā no šiem dokumentiem.
T.Jundzis: Jā, es atbildu. Tā nav konstitucionāla norma, tas
ir paredzēts likumprojektā par prokuratūru 3.pantā.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāte Ilma Briņķe!
I.Briņķe: Kaut arī jūs, cienījamais Jundža kungs, minējāt
36.panta problēmas, tas ir, nozieguma izmeklēšana prokuratūrā, es
domāju, nevienam nav noslēpums, ka jau vairākus gadus rit ļoti
lielas diskusijas speciālajā juridiskajā literatūrā par to, lai
nodalītu noziegumu izmeklēšanu prokuratūrā no uzraudzības.
Sakiet, cik ilgi, jūsuprāt, tas vēl varētu turpināties?
T.Jundzis: Paldies, kolēģe, par jautājumu. Iespējams, es
pavirši pieskāros šim jautājumam vai arī Briņķes kundze varbūt
nebija klāt, kad ziņoju.
Es teicu, ka mēs acīmredzot jau šodien izveidosim komisiju, kura
strādās pie Izmeklēšanas komitejas koncepcijas un attiecīgu
likumprojektu izstrādāšanas. Mans viedoklis ir tāds, ka jau
nākamā gada sākumā mēs varētu izveidot Izmeklēšanas komiteju,
tātad izņemt izmeklēšanas jautājumu no prokuratūras un Valsts
drošības komitejas, kā arī no Iekšlietu ministrijas kompetences.
Ar to attiecīgi nodarbosies Izmeklēšanas komiteja. Runājot par
uzraudzību, es domāju, ka te šaubu nav. Uzraudzīs, protams,
prokuratūra.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāts Morozļi!
G.Morozļi: */Sakiet, lūdzu, tā kā šis likums tiek pieņemts
darbam, rīcībai, tad kā šodien pilsētas vai rajona prokuroram
praktiski jāveic prokurora uzraudzība uz dzelzceļa, gaisa
transportā, jūras transportā, Vissavienības uzņēmumos, kuros
pagaidām ir spēkā PSRS likumi? Prokuratūras realizēja transporta
uzraudzību uz likuma “Par PSRS prokuratūru” pamata. Bet ko darīt
šodien šim rajona vai pilsētas prokuroram, kā viņam realizēt
likumības uzraudzību PSRS Bruņotajos spēkos? Kā strādāt
praktiski? Vai arī šis likums pie mums tiek pieņemts tikai
vārdos?/
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Bekasovam.
M.Bekasovs: */7.panta 1.punktā rakstīts: “Prokurora
ietekmēšana jebkādā veidā, lai pieņemtu tiesisku lēmumu, saistīta
ar kriminālatbildību saskaņā ar PSR Savienības un savienoto
republiku likumdošanu.” Mani interesē, cik tālu PSR Savienības un
savienoto republiku likumi darbojas Latvijas teritorijā?/
T.Jundzis: Es gan īsti nesaprotu, ko jūs jautājat, bet es
atbildu vēlreiz, ka tie ir spēkā tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā
ar Latvijas suverenitāti. Visu PSRS likumu normas mēs taču
ievērojam, citādi mums sāksies haoss, mēs 4.maijā to visu ilgi un
pamatīgi apspriedām.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāt Kostin!
V.Kostins: */Cienījamo
kolēģi! Es gribētu, lai jūs apstātos pie 11.panta 3.punkta. Te
rakstīts, ka Latvijas prokurora pavēles un norādījumus, to
nesaskaņas ar likumu gadījumā var atcelt Latvijas Republikas
Konstitūcijas tiesa vai pēc tās slēdziena Latvijas Republikas
prokurors. Es gribētu teikt par Konstitūcijas tiesu, mēs taču
pagaidām līdz šai dienai neesam apsprieduši Konstitūcijas tiesu,
neievēlējām, nenozīmējām. Tas pie mums dienas kārtībā kaut kā
bija, pēc tam pazuda un līdz šodienai ir izkritis. Kā jūs
plānojat: pieņemt šo likumu, bet pēc tam Konstitūcijas tiesu, vai
šie jautājumi tiks risināti vienlaikus?/
T.Jundzis: Paldies kolēģim Kostinam. Mēs komisijā šo
jautājumu apspriedām. Es atvainojos, ka par to jums neziņoju.
Komisijas priekšlikums, vismaz pagaidām, nav konceptuāls
jautājums, un es domāju, ka otrajā lasījumā mēs līdz tam vēl
nonāksim, bet es tomēr pateikšu, ka mēs pašreiz palikām pie viena
viedokļa, kamēr nav pieņemts likums par Konstitucionālo tiesu.
Acīmredzot mums jārīkojas tā, kā mēs izdarījām gadījumā ar Valsts
banku, ka nelikumīgus lēmumus atceļ Augstākā padome. Tādējādi
mūsu komisijas priekšlikums šajā varbūt detalizētajā jautājumā ir
tāds, ka mēs ierosinām pagaidām, kamēr nav skaidrības par
Konstitucionālo tiesu, likumu, pareizāk, norādījumus un pavēles,
kas neatbilst likumam, atceļ Augstākā padome, tā ka mēs nozīmējam
republikas prokuroru.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Šapovālovam.
P.Šapovālovs: */46.pants, 1.punkts– “par prokuroriem un
prokuratūras izmeklētājiem tiek nozīmēti Latvijas Republikas
pilsoņi”. Es gribētu uzdot jautājumu, līdzīgu Kostina jautājumam.
Varbūt pagaidām nerakstīt “pilsoņi”, varbūt rakstīt “Latvijas
Republikas pastāvīgie iedzīvotāji”?/
T.Jundzis: Jā, šis jautājums tiešām ir ļoti nopietns, un es
domāju, ka mums visiem kopā tas ļoti nopietni jāapspriež. Katrā
ziņā es gribētu vērst kolēģu uzmanību tikai uz vienu: pašreizējā
pārejas periodā būtu liela kļūda, ja mēs kaut kādā ziņā ar šā
panta palīdzību izslēgtu no prokuratūras darbības tos cilvēkus,
kuri gadu desmitiem jau ir nostrādājuši un ir ar lielu pieredzi,
bet tagad kaut kādu apstākļu dēļ varbūt nav ieguvuši Latvijas
Republikas pilsonību. Es runāju par pārejas periodu un arī
piekrītu, ka šis jautājums ir strīdīgs.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāt Fels!
A.Felss: Mēs apstiprinām tautas tiesnešus. Vai nebūtu
loģiski, ka Augstākā padome apstiprinātu arī rajonu
prokurorus?
T.Jundzis: Jā, es domāju, ka jūs pats atbildējāt uz šo
jautājumu. Mēs apstiprinājām tautas tiesnešus un
pārliecinājāmies, ka lielas loģikas te nav. Un tāpēc likumā, ja
jūs rūpīgi palasīsit, ir teikts, ka rajona, pilsētas prokurorus
apstiprina nevis Augstākā padome, bet republikas prokurors.
Es domāju, ka šis princips ir daudz pareizāks, jo, beigu beigās,
kāpēc gan mums noņemt atbildību no republikas prokurora pleciem?
Lai viņš pilnībā atbild par to, ko viņš ieceļ un atceļ, atbild
par to, kas vispār notiek likumības jomā republikā. Taču, ja
Augstākā padome jauksies viņa kompetencē un iecels tādu cilvēku,
kurš varbūt pilnīgi neatbilst, teiksim, Republikas prokurora
koncepcijai, tad kā lai nodrošina likumību? Diez vai tas būs
pareizi, tāpēc mūsu variantā prokurorus rajonos un pilsētās ieceļ
pats republikas prokurors.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Endelem.
J.Endele: Pirmajā pantā ir runa par uzraudzību. Sakiet, vai
uz politiskajām partijām tas neattieksies, vai tās netiks
uzraudzītas?
T.Jundzis: Šeit ir runa par organizācijām. Tātad uzrauga
likumības ievērošanu organizāciju darbībā, un ar to es saprotu
visas organizācijas, arī politiskās partijas. Es gribu īpaši
vēlreiz uzsvērt, ka runa ir nevis par šo partiju darbības
uzraudzību, bet par likuma ievērošanu šo partiju darbībā, un
konkrēti, mēs pieņemsim šo likumu par politiskajām partijām, lai
tās ievērotu kriminālo likumdošanu un citas, bet nevis uzraudzību
pār šo partiju darbību. Paldies.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Preinbergam.
G.Preinbergs: Cienījamie kolēģi! Šā likuma otrā punkta 1.,
2., 3.daļā skan brīnišķīgi vārdi, ka prokurors realizē augstāko
uzraudzību, lai savlaicīgi atklātu, novērstu, pareizi un
vienveidīgi piemērotu utt. Mēs zinām, ka līdz šim ne šī
savlaicīguma, ne šīs vienveidības prokuratūras darbā nav bijis.
Salīdzināsim Lujāna un Kurmajeva lietu. Lujāna lieta tika
safabricēta dažās dienās, turpretī Kurmajevs līdz šim brīdim nav
vēl tiesāts, lai gan pagājis vairāk nekā gads. Labi, pieņemsim,
tas ir bijis pirms 4. maija, bet pēc 4.maija bija 15.maijs. Uz
Augstākās padomes pieprasījumu par prokuratūras iejaukšanos un
šīs lietas izmeklēšanu vēl līdz šim brīdim atbilde nav atnākusi.
Sakiet, lūdzu, kur jūs redzat garantiju, ka mūsu prokuratūra, par
kuru mēs šobrīd runājam, strādā Latvijas, Latvijas Republikas
labā?
T.Jundzis: Jautājums ir
ļoti smags. Es domāju, ka pirmā garantija ir tajā cilvēkā, kuru
mēs nozīmēsim. Visas pārējās garantijas ir katrā no šā likuma
pantiem, cik labi un cik veiksmīgi, cik efektīvi mēs to
uzrakstīsim un pieņemsim.
Priekšsēdētājs: Paldies. Jautājumu vairāk nav? Tāpēc mēs
varam sākt debates, un tajās, kā ierosināja komisijas
priekšsēdētājs, acīmredzot ir jādebatē par abiem likumiem– gan
par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā, gan par izmaiņām
Konstitūcijā, jo šie abi jautājumi ir ārkārtīgi cieši saistīti un
vienu nevar atrisināt bez otra. Tāpēc debatēs mums ir
pierakstījušies deputāti Morozļi un Kostins.
Vārds deputātam Morozļi. Jā, frakciju proporcijas te gan nav
ievērotas, taču šeit ir īpatnēja situācija, un jūs vēl varat
pacensties, lai tās būtu ievērotas.
G.Morozļi: */Cienījamie kolēģi! Es runāšu par likumu “Par
prokurora uzraudzību”. Likuma “Par prokurora uzraudzību Latvijas
Republikā” projekta autori veikuši lielu darbu, projektā
realizējot laikmeta prasības par tiesiskas sociālistiskas valsts
radīšanu, kā norādīts projekta 4.pantā, ievērojot PSRS likuma
“Par prokurora uzraudzību” jaunā projekta tēzes un izmantojot
citus dokumentus. Taču jāatzīmē, ka projekta autori nav spējuši
izvairīties no daudzām kļūdām, to skaitā arī konstitucionālām,
kuras pazemina likuma projekta praktisko vērtību, un tur vainīga,
manuprāt, ir mūsu mūžīgā steiga. Tā ir arī ar likuma “Par
prokurora uzraudzību” projektu. Šo projektu gatavoja Aizsardzības
un iekšlietu komisija, starp citu, prokuratūrai ir visai un visai
attālas attiecības kā ar aizsardzības, tā iekšlietu lietām. Tam
ir citas organizācijas. Šī komisija sagatavoja projektu un nodeva
to parlamentam, bet, lūk, likumdošanas jautājumu komisija,
neraugoties uz to, ka tiek apspriests projekts par likumības
ievērošanu republikā, vispār neapsprieda šo likumu. Tāpēc es
uzskatu, ka tajā ir daudz trūkumu, jo tieši tā komisija, kurai,
manuprāt, vajadzēja izstrādāt šo likumu, to pat neapsprieda. Kādi
ir šie trūkumi? Projektā nav pat mēģināts kaut kā novērst
kolīziju starp republikānisko un Savienības likumdošanu, kura
šodien praktiski darbojas Latvijas teritorijā, tai skaitā tas
attiecas arī uz likumdošanu par prokurora uzraudzību. Piemērus
var minēt daudzus, nosaukšu tikai vienu. Cik mēs cīnījāmies, lai
pieņemtu likumu par ieņēmumu nodokli. Kāpēc? Tāpēc, ka sadūrās
divi likumi– Vissavienības un republikas– sakarā ar ienākumu
nodokli, un varēja notikt tā, ka Vissavienības uzņēmumu
darbinieki un republikas uzņēmumu darbinieki varētu maksāt
pilnīgi atšķirīgus nodokļus, kaut arī dzīvo vienā un tai pašā
teritorijā, vienā un tai pašā rajonā. Lūk, pie kā tas var novest
praktiski. Par pašu likumu “Par prokurora uzraudzību”. Savienība
savos likumos par PSRS prokuratūru un pilnvaru norobežošanu starp
PSR Savienību un federācijas subjektiem nosaka, ka vienotā
prokurora uzraudzības sistēma visas valsts teritorijā atrodas
pilnīgā PSRS prokuratūras pārziņā, bet projekts, ko mēs šodien
apspriežam, nerunā, ka tā [uzraudzība] būtu republikas
prokuratūras pārziņā. Bet tagad sakiet, pastāvot šīm tieši
pretējām prasībām, ko darīt rajona prokuroram, pilsētas
prokuroram, kā praktiski [viņiem] strādāt, realizēt prokurora
uzraudzību transportā, karaspēka daļās utt.? Starp citu,
transporta prokuratūra vadās pēc likuma par PSRS prokuratūru. Kā
viņiem praktiski strādāt? Ja ir likums, [tomēr] strādāt tā, kā
viņi strādāja agrāk? Bet ne jau tāpēc pieņem likumu. Iznāk tā, ka
likumus mēs pieņemam, bet strādāt saskaņā ar tiem pagaidām nav
iespējams. Vai, ņemsim tādu projekta prasību kā uzraudzība
Bruņotajos spēkos. Bruņotie spēki taču ir stingri centralizēts
organisms, kas darbojas pēc vienvadības principa, pakļaujas
ministram un prezidentam. Kā rajona vai pilsētas prokurors var
uzraudzīt vai ietekmēt šos Bruņotos spēkus, kaut vai par tiem
pašiem dzīvokļu jautājumiem un citiem, ja tie viņam absolūti nav
pakļauti un nav pakļauti [arī] vietējiem orgāniem? Tas atkal
paliek tikai uz papīra, ne darbam, bet tā nedrīkst būt. Vai
ņemsim citus šī likuma trūkumus.
3.panta 2.punktā rakstīts: “Latvijas Republikas prokurors nozīmē
rajona un pilsētu prokurorus, ievērojot rajona vai pilsētas
padomes domas.” Un turpat likums saka, ka prokurors uzrauga, kā
likumus ievēro vietējās padomes. Tad kurš kuru uzrauga? Tas, kurš
dos atļauju izvēlēties prokuroru? Faktiski tad viņš un nevis
prokurors uzraudzīs likumus. Bet 1., 2. un 3.pantā teikts, ka
prokurors nav atkarīgs no vietējiem orgāniem. Kāda te ir
neatkarība? Šis jautājums ir pilnīgi nepārdomāts. 19.panta
4.punktā teikts, ka par akta nelikumības atzīšanu prokurors
griežas arbitrāžā. Bet šī likuma 1.pantā rakstīts, ka prokuratūra
īsteno augstāko likumības uzraudzību . Iznāk, ka arbitrāža tādā
gadījumā īsteno vēl augstāku uzraudzību nekā prokurors. Bez tam
projektā vispār nav panta, kas reglamentētu prokurora uzraudzību
pār likumību pie sodu izpildes un citiem piespiedu rakstura
pasākumiem, ko nozīmē tiesa. Tā pati tiesas nozīmētā ievietošana
psihiatriskajā slimnīcā ārstēšanai, vai tad to nevajag kādam
uzraudzīt? Likumā ir vēl daudzi citi trūkumi. Es uzskatu, ka tas
viss ir tāpēc, ka šis likums pieņemts un iesniegts mums ļoti ātri
un neizgāja apspriešanu citās komisijās, it īpaši Likumdošanas
jautājumu komisijā. Ja tas [likumprojekts] tur nokļūtu, tad visi
šie jautājumi katrā ziņā tiktu tur ierosināti. Tāpēc es uzskatu,
ka šo likumu vajag apspriest komisijās pa īstam un tikai pēc tam
to pieņemt. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamie kolēģi! Es gribu teikt par to, ka,
protams, darbs ir paveikts liels, šis likums tika apspriests pie
mums Aizsardzības un iekšlietu komisijā. Un es, protams, brīnos,
es nebiju lietas kursā, ka šis likums, izrādās, netika izskatīts
Likumdošanas jautājumu komisijā. Tā acīmredzot ir vēl viena
raksturīga iezīme mūsu un parlamenta darbā. Mācīties strādāt mēs
mācāmies, bet laikam jau būtu laiks, kad radušos strīdīgos
jautājumus risina komisijās, nelaižot tos līdz šai
tribīnei.
Es runāšu personīgi savā vārdā. Mans personīgais viedoklis kā
deputātam un Aizsardzības un iekšlietu komisijas loceklim ir
tāds. Es gribētu apstāties pie tā, ka, protams, darbs paveikts
liels. Varētu apsveikt to, ka šeit iekļuvuši atsevišķi un daudzi
punkti. 2.sadaļā, 2.pantā, 2.punktā teikts, ka prokurori īsteno
augstāko uzraudzību un seko pareizai un vienveidīgai likumu
pielietošanai, neskatoties ne uz kādām vietējām atšķirībām un
pretēji jebkādām resoru ietekmēm. Ja tas būtu reāli jau tagad,
bet es parādīšu ar konkrētiem piemēriem un faktiem, ka pašlaik
pie mums republikā tā nav. Ja tas būs tikai ierakstīts, bet
netiks izpildīts, tad es lūgtu, lai būtu atsevišķs pants par kaut
kādu administratīvu iedarbību uz prokuroriem, kuri, zinādami par
šo pantu, praksē to neizpilda.
4.pantā ir ieraksts, kuru varētu apsveikt, un es ierosinu to pat
neapspriest, bet atstāt: “Latvijas Republikas prokurors atceļ
Latvijas Republikas Konstitūcijā pasludinātās sociāli
ekonomiskās, politiskās un personiskās tiesības un brīvības,
valsts organizāciju, uzņēmumu, iestāžu, kooperatīvu un citu
sabiedrisko organizāciju tiesības un likumīgās intereses.”
Atļaujiet man tagad jautāt īsi un konkrēti: kas tad pie mums
notika mūsu parlamenta darbības un darba sākumā ar pavasarī
pieņemto likumu par alternatīvo (darba) dienestu? Vai nu mums
šodien republikā prokuratūras nav, vai viņiem nav pienākumu?
Lūdzu, konkrēti. Pašlaik atklāti visrupjākie likuma par
alternatīvo (darba) dienestu pārkāpumi, bet pagaidām es
nedzirdēju konkrēti nekur– ne presē, ne sarunās, ne tikšanās ar
prokuroriem vai republikas prokuroru– par to, ka viņi par to zina
un īsteno prokurora uzraudzību. Nu, paskatīsimies uz vienu no
pārkāpumiem. Alternatīvajā dienestā norīkoti vairāk nekā tūkstoš
jauniešu no armijas dienestam veselības stāvokļa dēļ
nederīgajiem. Atvainojiet, bet kur, kādā likumā rakstīts, ka uz
alternatīvo dienestu var nosūtīt slimus jauniešus? Šodien mēs
runājam par to, ka pie mums ļoti aktīvi strādā Sieviešu līga un
tā uzstāda pretenzijas, ka karadienestā nokļūst jaunieši, kuri
veselības stāvokļa dēļ nav derīgi dienestam. Bet kā tad viņi
varēja nokļūt alternatīvajā dienestā?
Otrais jautājums. Likums tiek patvaļīgi traktēts, katrā rajonā
citādi. Tas ļāva šodien 48 iesaucamajiem, kuri izgājuši
iesaukšanas komisijas un jau saņēmuši pavēstes, atrasties nevis
Bruņotajos spēkos, bet alternatīvajā dienestā. Ja es nekļūdos,
Likuma par alternatīvo (darba) dienestu 2.sadaļas 12.pants to
nevis atļauj, bet aizliedz darīt. Tad kā tas varēja notikt? Vai
mums nav prokuratūras un prokurora uzraudzības?
Trešais. Vairāk nekā 100 jauniešu, kuri iesnieguši pieteikumus
alternatīvajam dienestam, tā vietā, lai strādātu neprestižos
amatos, visas šīs dienas gatavojas iestāties augstskolās, un
konkrēti pa rajoniem var minēt uzvārdus. Ja tas notiks, [tad] par
kādu parlamenta, likumdošanas un republikas prokuratūras
autoritāti var runāt?
Ceturtais. Daudzi jaunieši turpina strādāt iepriekšējās
darbavietās un iepriekšējos amatos, bet arī tas likumā nav
atrunāts.
Un pēdējais, ko es gribētu teikt. Es nezinu, varbūt man
nepiekritīs Talsu pārstāvji, bet, pēc maniem datiem, 39 jaunieši
no Talsu rajona palika savās darbavietās, bet viņi tika
pazemināti amatā. Bet uz kāda pamata, kurš atļāva, kur rakstīts,
ka jaunietis, kurš aizgājis dienēt alternatīvajā dienestā,
jāpazemina amatā? Acīmredzot šo likumu mērķtiecīgi atstāt,
izskatīt, bet tas, kas pašlaik notiek... Tad es neticu tā
īstenībai un realitātei, ko mēs šodien liekam priekšā. Ja netiks
novērsts tas, kas jau noticis pašlaik. Ja jūs uzskatāt, ka man
nav taisnība un ka šos skaitļus es esmu izdomājis, lūdzu, tad
pretenzijas iesniedziet mūsu politiskās nodaļas priekšniekam
pulkvedim Teimeram Valdim Vladislavovičam, viņa raksts šodien
publicēts [avīzē] “Sovetskaja Latvija”, viņš šos datus publicēja
presē. Lūdzu, tad mēs varēsim spriest, pareizi tas ir vai
nepareizi.
Es gribētu pievērsties iesniegtā dokumenta 5.pantam, kurā
rakstīts, ka likumu par aizsardzību un valsts un sabiedrisko
drošību ievērošanas uzraudzību realizē prokurors. Jā, protams,
vajag, lai prokurors realizē likuma par aizsardzību ievērošanas
uzraudzību. Bet, atvainojiet, man šķiet, vajadzēja [vēl]
izskaidrot, kā viņam tas jādara. Redziet, mēs ļoti karsti un
emocionāli maijā izmainījām Konstitūcijas 61.pantu, taču PSRS
Likumu par vispārējo karaklausību daļēji atstājām tikai tiem,
kuri izteiks vēlēšanos dienēt Bruņotajos spēkos, bet šodien mēs
rakstām, ka prokurora darbības galvenie virzieni ir likuma par
aizsardzību ievērošanas uzraudzība. Jā, tāda likuma pagaidām nav–
likuma par aizsardzību, par valsts un sabiedrisko drošību. Ir
citi dokumenti. Acīmredzot vajadzētu to konkrēti
izskaidrot.
Nākošais. Prokurora darbības galvenajos virzienos ir 11.punkts–
“piedalīties likumdošanas pilnveidošanā un padomju likumu
propagandā”. Jūs zināt, šo ierakstu var tikai apsveikt. Bet kas
tagad iznāk. Kā to darīt, kādām metodēm? Tas taču ir sarežģīts un
atbildīgs darbs, ko mēs ierakstījām kā prokuratūras darbības
galveno virzienu.
8.pants, 2.punkts– “prokuroriem ir tiesības piedalīties vietējo
padomju sesiju, prezidiju un izpildu komiteju sēdēs”. Bet kāpēc
mēs tik kautrīgi rakstām, ka prokuroram ir tiesības piedalīties?
Man šķiet, jāieraksta, ka viņam ir jāpiedalās. Rajonos taču
prokuroram ar savu aparātu faktiski jāmāca rajona mēroga tautas
deputāti, kā pareizi pieņemt lēmumus, lai šie lēmumi nenonāktu
pretrunā ar pašreiz spēkā esošajiem likumiem. Bet mēs gribam, lai
viņam būtu tiesības piedalīties, tas ir, grib– atnāks. Negrib–
nenāks. Viņam jāpiedalās sesijas un prezidija darbā,
manuprāt.
Divas nākamās piezīmes. 2.sadaļa– “prokuratūras orgānu
organizatoriskā struktūra”, 14.pants “Rajonu un pilsētu
prokuratūras”. Manuprāt, uzrakstīts ļoti kautrīgi, ka rajonu un
pilsētu prokuratūras vada attiecīgie prokurori. Rajonu un pilsētu
prokuroriem var būt vietnieki, vecākie palīgi un palīgi. Bet pie
38.panta “Prokurora pilnvaras” man ir tāds priekšlikums: nevis
vienkārši pilnvaras, bet varbūt paskaidrot, kādas ir visu
prokuroru– rajonu, pilsētu– pilnvaras. Tāpēc, ka 14.pants ir ļoti
īss– burtiski divi punkti, bet 38.pants “Prokurora pilnvaras”
paplašināts. Acīmredzot tam jāattiecas kā uz rajonu, tā pilsētu
prokuroriem. Ļoti kautrīgi diezin kāpēc uzrakstīts 19.panta
2.punkts par prokurora protestu: “Protestā prokurors ir tiesīgs
pieprasīt...” Kāpēc mēs atkal rakstām “tiesīgs”, kāpēc mēs
negribam rakstīt, ka protestā prokurors pieprasa akta atcelšanu
vai tā saskaņošanu ar likumu? Atkal mēs dodam viņam kaut kādas
tiesības pieprasīt. Mums jāprasa no prokurora, lai viņš savā
prokurora protestā pieprasītu trūkumu vai kaut kādu pamanīto
piezīmju novēršanu.
Šīs sadaļas 2.pantā “Prokurora prasību izpildes obligātums”
rakstīts: “Amatpersonas un pilsoņi par prokurora prasību
neizpildīšanu tiek sauktas pie disciplinārās un citas
atbildības,” Bet kādas citas atbildības? Kas tā ir– saruna,
pamācība vai sabiedrisks rājiens? Bet tālāk ir atšifrējums: “Viņi
var tikt sodīti, ko izdara tiesa pēc prokurora ieteikuma.” Tad kā
saprast– tā arī ir “cita atbildība”? Vai cita atbildība– tas ir
kaut kas cits no juridiskā viedokļa? Tāpēc, ja Likumdošanas
jautājumu komisijai nav pretenziju pret šo likumu, tad es
ierosinu pieņemt to pirmajā lasījumā. Ja komisija nepiekrīt vai
ir kādi citi ierosinājumi, tad nāksies to pagaidām nepieņemt.
Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Vārdu lūdz iekšlietu ministra vietnieks
Zenons Indrikovs. Lūdzu!
Z.Indrikovs, iekšlietu ministra vietnieks: Cienījamie
deputāti! Man jāatvainojas jūsu priekšā, jo rakstiskā slēdzienā
par likumprojektu mēs nepaspējām izteikt savas domas, devām tikai
sīkas piezīmes. Šodien mēs to apspriedām, un es izsaku Iekšlietu
ministrijas domas par šo likumprojektu un iesaku pievērst
uzmanību šādiem jautājumiem. Manuprāt, izskatot šo likumprojektu,
būtu jāņem vērā jautājums par izmeklēšanas funkcijām prokuratūrā.
Tas būtu pirmkārt. Ja mēs veidojam vienotu izmeklēšanas aparātu,
tad šajā likumā būtu jāizslēdz prokuratūras izmeklēšanas
institūts un jālikvidē prokuratūras izmeklētāju institūts kā
tāds. Un otra piezīme šajā pašā virzienā. Vai prokuroram ir jādod
tiesības izmeklēt krimināllietas, vai arī viņam tikai jāveic
valsts uzraudzība pār izmeklēšanas un izziņas iestādēm? Kamēr
pats prokurors izmeklē krimināllietu, tikmēr viņam procesuāli ir
izmeklētāja tiesības un viņš pat veic uzraudzību pār savām
darbībām. Diez vai šis nolikums atbilst tiesiskas valsts
prasībām.
Otrais virziens. Vai prokuratūrai jāsaglabā vispārējās
uzraudzības tiesības vai šīs tiesības jādod valsts kontrolei,
finansu kontrolei? Šajā jomā prokurora uzraudzības funkcijas ir
ļoti ierobežotas, faktiski lēmumu pēc būtības viņš nav spējīgs
pieņemt, bet ar konstatēšanu vien šodien laikam ir par maz. Un,
treškārt, manuprāt, skatot 5.pantu, jautājumu par prokurora
funkcijām vispār, varbūt prokuratūras ziņā vajadzētu atstāt tikai
tos darbības virzienus, kuri minēti 2., 4., 5. (bez šaubām,
mainot redakciju), 6., 7., 8. un 10.pantā, kā arī daļēji 9.pantā.
Tādējādi mēs konkretizētu prokuratūras funkcijas, izslēgtu tās
dublēšanos ar citām valsts iestādēm. Tāda prokuratūra arī valstij
izmaksātu mazāk. Tā būtu jauna tipa prokuratūra, kas nodarbotos
ar uzraudzību pār izziņas un iepriekšējās izmeklēšanas iestādēm,
uzturētu valsts apsūdzību tiesā, uzturētu uzraudzību pār soda
izpildi, uzraudzītu likumības ievērošanu kopumā sabiedriskās
kārtības un drošības sargāšanā, kā arī noziedzības apkarošanā.
Tādējādi būtu novērsta prokuratūras darbības dublēšanās ar
Konstitucionālo tiesu. Un mums būtu priekšlikums skatīt visus
trīs likumprojektus vienlaicīgi, tas ir, likumprojektu par
prokuratūras uzraudzību, par Konstitucionālo tiesu un par valsts
kontroli kopumā. Paldies.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds deputātam Līgotnim.
A.Līgotnis: Godātie kolēģi! Man ir, teikšu atklāti, patiess
prieks par to, ka abu frakciju pārstāvji mūsu Aizsardzības un
iekšlietu pastāvīgajā komisijā attiecībā uz šo likumprojektu ir
vienisprātis, ka tāds ir vajadzīgs un jo ātrāk mēs to pieņemsim,
jo labāk būs visai mūsu republikai. Protams, var strīdēties par
atsevišķiem likumprojekta pantiem, taču koncepcija, manuprāt, ir
visiem skaidri un gaiši saprotama, ka tā būs cūcība, ja likumu
ievērošanu brīvā Latvijā arī turpmāk uzraudzīs kādas ārvalsts
iestāde, un šeit mums absolūti neko nelīdz pat tāda detaļa, ka
viens no PSRS prokuratūras vadītājiem– ģenerālprokurora
vietnieks– ir mūsu tautietis latvietis Jānis Dzenītis. Ir tiešām
jārada sava prokuratūra, un pamats tam ir šis
likumprojekts.
Godātie kolēģi, es pilnīgi uzskatu, ka mums pašreiz ir radušies
tīri objektīvi visi nepieciešamie nosacījumi, lai mēs sāktu
pašreiz pieņemt šādu likumprojektu, jo pat lielākajā daļā PSRS
republiku– 11 republikās– nu jau ir pieņemta šī suverenitātes
deklarācija, kurā visas šīs republikas deklarē savu likumu
prioritāti pār Savienības likumiem, tātad lielākajā valsts
teritorijas daļā PSRS prokuratūra savas galvenās funkcijas
faktiski nespēj veikt, tā vairs nespēj realizēt šo Vissavienības
likumu vienveidīgas piemērošanas funkciju. Šādā situācijā normāli
domājoši ļaudis būtu ieinteresēti šo milzīgo konglomerātu– PSRS
prokuratūru– decentralizēt, bet jāteic, situācija ir tāda, ka,
kamēr Gorbačovs nav devis rīkojumu, tikmēr Suhareva kungs loģiski
domāt un rīkoties atsakās. Es uzskatu, ka katrā ziņā šis likums
pirmajā lasījumā ir jāpieņem un jūsu akcepts šim rīkojumam
neapšaubāmi būs tas grūdiens, kas arī Maskavu visā drīzumā
piespiedīs atteikties no savām funkcijām.
Priekšsēdētājs: Paldies. Līdz ar to mēs debates beidzam, jo
vairāk neviens nav pieteicies un izteicis vēlēšanos runāt
debatēs. Mums ir divi priekšlikumi, viens bija...
(neskaidri) noraidīt šo likumprojektu un vēlreiz to
pārstrādāt. Otrais priekšlikums– to akceptēt pirmajā
lasījumā.
Lūdzu komisijas priekšsēdētāja Tālava Jundža domas.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti, atļaujiet man trīs minūtes
apkopot šeit dzirdēto un izteikt viedokli par priekšlikumu.
Es vispirms gribu izteikt pateicību tiem, kuri šeit uzstājās no
šīs tribīnes. Katrs, kas šeit uzstājās, izteica arī ne mazums
vērtīgu priekšlikumu, kuri nenoliedzami ir apspriešanas vērti,
par ko liels paldies.
Par Morozļi teikto. Man ir jāatvainojas, jo krievu variantā
tulkojumā tiešām ir ieviesušās dažas neprecizitātes, piemēram,
Morozļi pareizi pievērsa uzmanību šim terminam “sociaļističeskoje
gosudarstvo” (“sociālistiskā valsts” – Red.), kura
latviešu valodā nav. Acīmredzot oriģināls tomēr ir latviešu
valodā, un, kas ir “sociaļističeskoje gosudarstvo”, diez vai kāds
zālē šodien ņemsies pateikt. Tāpēc uzskatiet, ka šeit vienkārši
ir kļūda. Domājot par to, ko teica Morozļi kungs, manuprāt, var
rasties situācija, ka prokurors nezinās, ko tad uzraudzīt, un
minēja piemēru, ka nodokļu likumi ir divi: PSRS un Latvijas. Es
domāju, ka priekš manis un deputātiem spēkā ir tikai Latvijas
Republikas likums, un mums prokurors ir jāieceļ tāds, kuram arī
būs saistošs tikai viens likums– Latvijas Republikas kā suverēnas
valsts likums. Runājot par uzraudzību karaspēka daļās, jādomā, kā
var uzraudzīt šos ekoloģijas, dzīvokļu jautājumus, ja karaspēka
daļa mūsu valstī nav atļauta, bet man ir jautājums, kā var
uzraudzīt tos ārzemju pilsoņus, kuri atrodas mūsu valsts
teritorijā un kuriem arī ir jāievēro attiecīgi mūsu valsts
likumi. Viņi arī mums nepakļaujas.
Tālāk par to, vai prokurors var griezties arbitrāžā un vai
prokurors var griezties tiesā. Par tiesu, es domāju, tiesiskā
valstī nav nekādu šaubu, ka prokuroram tādas tiesības ir,
piemēram, gadījumā, ja viņa prokurora protests tiks noraidīts,
viņš var griezties tiesā. Par arbitrāžu tiešām šo jautājumu vēl
apspriedīsim, kaut gan, es domāju, tiesiskā valstī arī šīs tiesu
iestādes, tajā skaitā arbitrāža, ir pilnīgi pieņemams
institūts.
Par Kostina teikto. Paldies viņam par daudzajām labajām domām,
un, manuprāt, uzmanības vērta ir tā viņa doma, ka prokuroram
varētu būt ne tikai tiesības, bet arī pienākums piedalīties
vietējo padomju sesijās, runājot par rajonu padomēm, tas tiešām
varētu būt pienākums, un tas tiešām būtu ļoti nopietni jāapsver,
jo praktiski prokurors jau arī piedalās, kas attiecas uz pagastu
sesijām, uz rajona pakļautības pilsētām, tad prokurors vienkārši
fiziski to nevar izdarīt. Taču par to vēl padomāsim.
Vēl es gribu pateikt lielu paldies mūsu iekšlietu ministra
pirmajam vietniekam Indrikovam, un jāteic, ka viņš izvirzīja
četrus tādus jautājumus, kuri ir ārkārtīgi globāli, ārkārtīgi
svarīgi. Tomēr viena lieta ir izvirzīt jautājumus, bet otra– dot
atbildi uz tiem– diemžēl šie strīdi jau rit gadu desmitiem.
Runājot par to, ka izmeklētāja funkcijas būtu jāizslēdz, es tam
piekrītu, bet jautājums– vai prokuroram tiesiskā valstī būtu
jāizmeklē pašam lietas, ir visai strīdīgs, jo tiesiskā valstī
prokuratūrām ir vesela virkne šādu pilnvaru. Tas ir viens
moments, bet otrs moments ir tas, ka var būt lietas par
noziegumiem, kurus izdara šīs mūsu jaunizveidojamās komitejas
darbinieki paši. Kurš tad uzraudzīs, kurš pēc tam izmeklēs šīs
lietas? Paši komitejas darbinieki tiesās sevi, un tādu iespēju
izslēgt nevar, ka mums starp šiem vairākiem simtiem cilvēku nebūs
tāda, kas neizdarīs nekādu noziegumu.
Un otrais iebildums, pareizāk sakot, apsvērums. Varbūt arī
Indrikova kungam ir taisnība, ka, lai prokurors uzraudzītu
likumības ievērošanu izmeklēšanā, arī no šāda viedokļa ir ļoti
svarīgi, lai viņam būtu praktiskā pieredze, lai viņš atsevišķos
gadījumos nodarbotos ar izmeklēšanu, piemēram, ārkārtīgi lielu
rezonansi ieguvušu lietu izmeklēšanā. Līdz ar to šis jautājums ir
strīdīgs. Runājot par vispārējo uzraudzību, Indrikova kungs tātad
ierosināja, ka ir nepieciešams apsvērt, vai prokuratūrai ir
jāatstāj vispārējā uzraudzība. Es gribu teikt tā: šis jautājums
ir labi zināms, un manas domas ir tādas, ka pēc gadiem, tas
varētu būt 5 vai 10, vai pat 15 gadiem, tiešām varētu domāt, ka
vispārējā uzraudzība vairs nebūs prokuratūras kompetencē. Bet es
gribu vērst uzmanību uz to, ka tā saucamajam Krievijas
prokuratūras modelim, kuru dibināja Pēteris I jau 1722.gadā, no
šā laika ir raksturīga uzraudzība pār to, lai valsts vara,
pārvaldes orgāni ievērotu likumību. Tas ir veidojies tradicionāli
vēsturiski, tā bija. Ja mēs izveidosim normālu valsts kontroli,
ja mēs panāksim tiešām tādas tiesības, ka jebkuru jautājumu mūsu
pilsonis, amatpersona var apstrīdēt tiesā, tad es secinu, ka pēc
kāda noteikta laika perioda šī vispārējā uzraudzība varētu
atkrist, tomēr pašreizējā periodā ir pāragri šo jautājumu
risināt. Un visbeidzot es gribu secināt: tā kā faktiski
konceptuālu iebildumu nebija, es aicinu kolēģus balsot par šo
likumprojektu pirmajā lasījumā konceptuāli un apsolu, ka mēs
komisijā ļoti rūpīgi visas šīs piezīmes izstudēsim un arī
attiecīgi ņemsim vērā. Un vēl es aicinu kolēģus: ja jūs
akceptēsiet šo likumprojektu pirmajā lasījumā, pareizāk sakot,
akceptēsiet divus likumprojektus, tad vajadzētu uzdot
Aizsardzības un iekšlietu pastāvīgajai komisijai ņemt vērā šīs
piezīmes, kuras te izteica, ieviest tās likuma tekstā un nodot
šos likumprojektus visas tautas apspriešanai līdz 1.septembrim,
kamēr mēs būsim atvaļinājumā. Paldies.
Priekšsēdētājs: Paldies.
Acīmredzot mums ir jāizšķiras par šiem abiem likumprojektiem, un
otrais– par izmaiņām Konstitūcijā, to pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Vajadzētu vienoties arī par termiņu, kad projekti tiks
iesniegti otrajam lasījumam. Es uzmanīgi klausījos un nedzirdēju
šo termiņu.
T.Jundzis: Es atvainojos. Es tātad lūdzu pieņemt vienlaicīgi
lēmumu par šā likumprojekta akceptēšanu, ja mēs pieņemsim to
pirmajā lasījumā un nodosim visas tautas apspriešanai līdz
1.septembrim. Izejot no tā, mēs tad arī iesniegsim to otrajam
lasījumam.
Priekšsēdētājs: Tas varētu būt 1.oktobris vai 15.septembris,
kā saka Škapars. Es domāju, ka to apsvērs komisija. Lūdzu, otrais
mikrofons.
A.Ulme: Es domāju, ka nevajag šeit likumiem rīkot vispasaules
apspriešanu. Kādēļ mēs esam ievēlēti? Man liekas, mēs jau ļoti
daudz esam ieguvuši likumprojektus, kurus nupat apspriedīsim
visi. Vajadzētu arī pašiem kaut kā strādāt. Kad tiekam pie
vēlētājiem, tad arī viņiem ir liela nesapratne par jautājumiem,
ka mēs paši šeit nevaram izdomāt. Es domāju, ka tas
nebūtu...
Priekšsēdētājs: Paldies. To mēs izšķirsim ar balsošanu–
publicēt vai ne. Vispirms mums ir jāakceptē šis likumprojekts
pirmajā lasījumā.
Lūdzu, reģistrēsimies. Paldies. Rezultātu. Ir 117 deputāti. Tātad
vispirms balsosim likuma “Par prokurora uzraudzību Latvijas
Republikā” akceptēšanu pirmajā lasījumā. Ja gadījumā mēs to
akceptēsim, tad atsevišķi nobalsosim tā publicēšanu un termiņus.
Ja to akceptēsim, tad līdz 1.septembrim varētu būt apspriešana un
līdz 15.septembrim jāsagatavo otrais lasījums, tam jābūt
sagatavotam. Vispirms par šā likuma akceptēšanu. Lūdzu, trešais
mikrofons.
V.Kostins: */Es lūdzu piedošanu, cienījamo priekšsēdētāj! Bet
man bija priekšlikums sakarā ar to, ka Likumdošanas jautājumu
komisija nav izskatījusi šo jautājumu. Toreiz es ierosināju
uzzināt šīs komisijas vai tās priekšsēdētāja domas. Lai viņi
izsakās, [vai] viņi piekrīt vai nepiekrīt, vai viņi pieprasa, lai
mēs viņiem dotu iespēju izskatīt šo likumu savā sēdē./
Priekšsēdētājs: Paldies. Likumdošanas jautājumu komisija var
izteikt savu viedokli, bet tam jāatbilst balsošanas
motīviem.
A.Endziņš: Es domāju, ka tas nevar būt par šķērsli. Projekts
ir izskatīts komisijā, kurā ir arī juristi, mēs iesaistīsimies šā
likuma izstrādes tālākajā darbā. Ar to ir iepazinusies un devusi
savu slēdzienu arī Juridiskā pārvalde.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tātad Likumdošanas jautājumu
komisija ir gatava strādāt tālāk pie šā likuma un sagatavot to
otrajam lasījumam. Mums vienkārši ir jāizšķiras, vai mēs
akceptēsim šo likumprojektu pirmajā lasījumā vai ne. Ja ne, tad,
protams, tas tiek nodots tālākajai pārstrādāšanai. Ir vajadzīgs
nodoto balsu vairākums. Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim
likumprojektu par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā, par šā
likuma akceptēšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu rezultātu! Par– 103,
nē– 105, tātad nodoto balsu vairākums. Likumprojekts tiek
akceptēts pirmajā lasījumā, pēc tam balsosim par tā publicēšanu,
jo bija izvirzīts šāds priekšlikums. Tālāk– par likuma
grozījumiem un papildinājumiem Latvijas Konstitūcijā jautājumā
par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā. Tas acīmredzot ir
jāakceptē, jo tad nebūs jēgas pašam likumam. Bet par to mums ir
jāizšķiras. Lūdzu balsošanas režīmu! Rezultāts: 95 balsis par.
Tātad tas ir nodoto balsu vairākums, un abi šie likumprojekti ir
akceptēti pirmajā lasījumā.
Par termiņiem mēs jau vienojāmies– līdz 1.septembrim apspriešana,
kad vēl var iesniegt rakstiski priekšlikumus, 15.septembrī
komisija ir gatava iesniegt šo likumprojektu otrajam lasījumam.
Jāvienojas ir arī par publicēšanu, lai gan apspriešana ir
saistīta ar publicēšanu. Lūdzu, trešais mikrofons.
T.Jundzis: Es runāšu par balsošanas motīviem. Cienījamie
kolēģi! Mēs pagaidām, cik atceros, nevienu likumprojektu neesam
nodevuši tautas apspriešanai. Tas būtu pirmkārt.
Otrkārt, mēs ejam atvaļinājumā. Kāpēc neļaut cilvēkiem ieraudzīt,
ar ko mēs te nodarbojamies?
Treškārt. Tas nav šauras ievirzes likumprojekts, kas saistīts
tikai ar dažu simtu prokuratūras darbinieku interesēm, bet tas ir
lielā mērā saistīts ar mūsu tiesu iestāžu darbību, Tieslietu
ministrijas un Iekšlietu ministrijas darbību, Valsts drošības
komitejas un tā tālāk darbu, tāpēc lai šī rezonanse būtu
pietiekami plaša. Mēs šādu likumu pieņemam tomēr pirmo reizi, un,
tā kā šādu viedokli šodienas apspriešanā izteikuši arī
prokuratūras praktiskā darba veicēji, es ļoti lūgtu projektu
tomēr nopublicēt.
Priekšsēdētājs: Paldies, pirmais mikrofons.
I.Briņķe: Cienījamie kolēģi! Es lūdzu jūs šobrīd padomāt,
kāds mums pašreiz ir stāvoklis ar papīru. Šajā gadījumā mēs jau
trīs dažādus likumprojektus esam devuši apspriešanai: tas ir
Likums par zemes reformu, pārējie, arī šis. Man liekas, tas ir
tīri specifisks, domāts šauram cilvēku lokam, juristiem. Ko tauta
var no šīm lietām saprast? Man kā juristei ir tāds
viedoklis.
Mēs vienkārši apgrūtināsim pastu, cilvēki sūtīs vēstules par
tādām neprofesionālām lietām... Es domāju, to varētu apspriest
Juristu biedrībā, nevis visā republikas presē.
Priekšsēdētājs: Tātad es
vēl nedaudz precizēšu, ka motīvs ir papīra trūkums un ka mums ir
jādomā arī par papīra taupīšanu. Un šeit ir Zaļo partijas sāktā
doma... Jāpadomā arī par to. Lūdzu, otrais mikrofons.
P.Simsons: Es gribu vēlreiz pievērst jūsu uzmanību citai
motivācijai, kad balsosit par vai pret. Par katru likumprojekta
pieņemšanu un likuma kvalitāti vairāk vai mazāk ir atbildīga tā
grupa vai tas cilvēks, kas ar šo materiālu stājas jūsu priekšā.
Tāpēc mums vajadzētu darīt visu iespējamo un nepieciešamo, lai
veicinātu šā likuma izstrādāšanu tādā kvalitātē un tādā veidā, kā
ierosina un piedāvā šie cilvēki, kuri ir atbildīgi par šo
likumprojektu. Un tam vajadzētu būt galvenajam motīvam, lai mēs
balsotu par šā likumprojekta publicēšanu apspriešanai.
Priekšsēdētājs: Paldies. Visi motīvi ir izteikti– gan motīvi
par papīru, gan par izejvielu taupīšanu, gan tie, kāpēc šo
likumprojektu vajadzētu publicēt. Tāpēc lūdzu balsošanas režīmu,
balsosim šā likumprojekta publicēšanas lietderību– par, pret vai
arī atturēsimies. Paldies. Rezultātu! 59... 60... Tātad
likumprojekts ir jāpublicē.
Dz.Ābiķis: Mēs nepareizi balsojam. Mums vajadzēja balsot abus
priekšlikumus. Viens priekšlikums bija publicēt, otrs–
nepublicēt.
Priekšsēdētājs: Es domāju,
ka balsošana pret un atturēšanās jau izslēdz... bet jums ir
pilnīga taisnība. Mēs balsojām par publicēšanu, tagad balsosim
par nepublicēšanu. Turiet rokas augšā tie, kuriem kaut kas nebija
kārtībā ar balsošanas sistēmu. Lūdzu rezultātu! 53... 56 par
nepublicēšanu, 59... 60, pret– 54. Sešas balsis izšķīra to, ka šo
likumprojektu publicēsim. Par procedūru, lūdzu, trešais
mikrofons.
R.Krūmiņš: Man ir tāds jautājums: mēs šeit balsojām lēmumu,
kurš uzliek par pienākumu kaut kādiem masu informācijas
līdzekļiem publicēt projektu. Manuprāt, mums vajadzīgas vismaz
100 balsis, lai šo lēmumu pieņemtu.
Priekšsēdētājs: Nē, nav vajadzīgas. Lūdzu, otrais
mikrofons.
A.Teikmanis: Man ir tāds
priekšlikums: tā kā šeit ir izskanējis galēji radikāls–
nepublicēt un komisijas priekšlikums– publicēt, es ierosinu
likumprojektu pavairot un izsūtīt visām ieinteresētajām iestādēm,
rajonu un pilsētu prokuratūrām.
Priekšsēdētājs: Vilciens jau ir aizgājis... Mēs jau
vienojāmies. Ja gribas atgriezties pie šā jautājuma, tad jāsarīko
atkārtotas debates. Paldies. Mums vajadzētu padomāt par rītdienas
darba kārtību. Rīt, cik man pienākusi informācija, deputāta
Kinnas nav, viņš ir bijis valdībā, deputāts Gorbunovs var
informēt par valdības priekšlikumu attiecībā uz rītdienu.
A.Gorbunovs: Es diemžēl nevaru informēt par visiem
priekšlikumiem, jo šeit mūsu darba kārtībā ar valdību ir saistīti
diezgan daudzi jautājumi, kaut arī nelieli, bet tomēr. Taču,
runājot ar valdības ministru Līci, kuru pavadīja deputāts Kinna,
šajā jautājumā mēs vienojāmies, ka rīt pulksten 11 valdība ir
gatava atsākt debates par valdības programmu. Latviešu valodā jau
šovakar varēs saņemt visus materiālus, bet krievu valodā– rīt;
to– cikos, viņi neteica. Es lūdzu pulksten 9.00, ko viņi arī
solīja.
Priekšsēdētājs: Pulksten 9.00 būs materiāli, valdība tikko ir
zvanījusi, ka 11.00 tā varēs ziņot par savu programmu. Tādā
gadījumā varbūt mums ir vērts, ja 9.00 saņems materiālus,
nestrādāt līdz pulksten 11.00, bet līdz 11.00 izskatīt
materiālus, kādas tajos ir izmaiņas; 11.00 sākt ar valdības
programmas ziņojumu un tā apspriešanu. Pārējie likumi pēc kārtas.
Rīt ir paredzamas izmaiņas Konstitūcijā, līdz ar to lūdzu paziņot
visiem deputātiem, lai viņi ierodas uz sēdi. Lūdzu, trešais
mikrofons.
L.Muciņš: Kādēļ mums jāsāk 11.00, ja mēs gatavojamies strādāt
nez kādēļ sestdien. Mums ir diezgan ko izskatīt, kaut vai,
piemēram, represiju likums.
Priekšsēdētājs: Mēs varam to izskatīt 9.00. Vienkārši
priekšlikums bija tāds, ka varētu, kuram vajag, iepazīties ar
valdības programmu un tās izmaiņām. Varam sākt 9.00. Mums darba
kārtība ir, mums ir Konstitūcijas izmaiņas un grozījumi, tajā
droši vien deputāti ieradīsies lielā skaitā, un mums būs
nepieciešamās divas trešdaļas balsu, lai 9.00 nobalsotu par visām
izmaiņām Konstitūcijā. Un par pensijām arī, kā es saprotu,
valdība varēs ziņot rīt. Lūdzu, pirmais mikrofons.
V.Eglājs: Es gribēju atgādināt: mēs norunājām 11.30, ka
Skudra stādīs mums priekšā kandidatūru uz tiesneša amatu
Daugavpilī.
Priekšsēdētājs: Jā, mēs atceramies. Tas ir pierakstīts.
Lūdzu, pirmais mikrofons.
I.Geidāns: Es tomēr ierosinu šo jautājumu likt uz balsošanu.
Mēs taču sen esam vienojušies, ka strādāsim no 9.00, pilna
programma arī mums ir. Es domāju, ka te problēmu nav.
Priekšsēdētājs: Deputāt Geidān, mēs tikko vienojāmies, ka
strādājam no pulksten 9.00. Ceru, ka 9.00 būs arī deputāts
Geidāns un viņš paņems līdzi visus pārējos, lai mums būtu divas
trešdaļas un lai mēs no pulksten 9.00 nesēdētu par velti. Lūdzu,
trešais mikrofons!
I.Krastiņš: Man ir
ierosinājums tomēr atlikt valdības programmas izskatīšanu uz
sestdienu, mums ir ko darīt un diezgan, daļa no jautājumiem– tas
pats pensiju likums– aizkavējās valdības neizdarības dēļ. Es
saprotu, ka valdībai tas ir ērti, bet nedomāju, ka tas ir
pietiekams iemesls, lai to izskatītu rīt. Pie tam tādā gadījumā
deputātiem arī būtu pietiekami daudz laika, lai iepazītos ar
valdības programmas materiāliem. Nav īsti nopietni šovakar un rīt
no rīta izdalīt materiālus un tūlīt prasīt izteikties.
(Aplausi.)
Priekšsēdētājs: Ir priekšlikums atlikt uz sestdienas rītu
valdības programmas izskatīšanu. Vai ir vēl kāds
priekšlikums?
V.Kostins: */Es ļoti lūdzu izskaidrot. Mēs plānojam sestdien
strādāt vai neplānojam strādāt?/
Priekšsēdētājs: Tikko ienāca priekšlikums: mēs esam
praktiski tā runājuši, ka varam strādāt. To mēs varam tūlīt
izlemt.
V.Kostins: */Labi. Un otrais priekšlikums. Gribētu tagad
zināt, kāds likums būs pulksten desmitos? Tas ir – konkrēti, kā
rīt būs aizpildīta darba diena? Un lai jautājumus no piektdienas
nepārnestu uz sestdienu. Rīt pārnesīsim./
Priekšsēdētājs: Es nolasīšu, kas mums vēl ir palicis
neizdarīts. Mums ir atlikušas divas dienas, ja mēs strādāsim
sestdien. Lēmumprojekts par Daugavpils rajona tautas tiesneša
ievēlēšanu (rīt pulksten 11.30 nāks Viktors Skudra),
likumprojekts par ārpustiesas kārtībā represēto un nepamatoti
notiesāto reabilitāciju (trešajā lasījumā), likumprojekts par
grozījumiem, papildinājumiem Konstitūcijā– par tautas kontroli
(trešajā lasījumā), likumprojekts par grozījumiem,
papildinājumiem Konstitūcijā– par īpašumu (trešajā lasījumā),
lēmumprojekts par Latvijas Republikas meža ministru. Tad
sestdien: likumprojekts par reliģiskajām organizācijām (trešajā
lasījumā), likumprojekts par Latvijas Republikas Zivsaimniecības
ministrijas izveidošanu. Tas arī ir kā sestdien (zālē
rosība), lēmumprojekts par Latvijas Republikas
zivsaimniecības ministra... Jā, arī par bankas sastāva
apstiprināšanu, tas ir rīt, cik es saprotu. Arī sestdienā! Tātad
sestdien mums ir jāstrādā.
No zāles: Bet
pensijas?
Priekšsēdētājs: Pensiju jautājums rīt būs sagatavots. Par
valdības programmu. Valdība ierosina programmu izskatīt rīt,
deputātu priekšlikums– izskatīt sestdien no rīta. Par to mums
jānobalso. Par pārējo darba kārtību... mēs to Prezidijā varam
vienkārši salikt zināmā secībā. Lūdzu, pirmais mikrofons.
B.Salītis: Vai rīt valdība nevarētu stādīt ministrus.... un
arī par Zivsaimniecības ministrijas izveidošanu. Šie lēmumi taču
ir gatavi. Kāpēc to nevarētu rīt?
Priekšsēdētājs: Deputāts Kinna pateiks, jo valdība varot rīt
tikai vienu stādīt priekšā.
J.Kinna: Man premjerministrs lūdza pateikt, ka viņš vēl līdz
galam nav ticis skaidrībā jautājumā par zivsaimniecības ministru,
un lūdza šo jautājumu atcelt uz sestdienu. Tā kā viņš šodien
tikai pulksten 12.00 izkāpa no lidmašīnas, viņš nav sagatavojis
jautājumu par zemes komisijām, zemes komisiju sastāvu. Tātad arī
šo jautājumu vajadzētu atlikt uz sestdienu. Un viņi ir gatavi
rītdien nākt ar valdības programmu un ar meža ministra
kandidatūras apstiprināšanu. Kas attiecas uz mūsu neizpildīto
darba kārtību un Konstitūcijas labojumiem, mums ir paredzēti vēl
trīs dažādi labojumi.
Cienījamie deputāti! Es neredzu iespējas, ka mēs šos
Konstitūcijas labojumus varētu pirms atvaļinājuma izskatīt līdz
galam, jo, redzot to, kas notiek ar mūsu kvorumu, tas ir pilnīgi
nereāli. Tas, ka jūs domājat– tagad var apzvanīt deputātus un
viņiem apziņot, tas ir nereāli, jo daudzi cilvēki atrodas
ārzemēs, ļoti daudzu cilvēku tik un tās nebūs.
Priekšsēdētājs: Deputāt Kinna, jūs esat sliktās domās par
mūsu parlamentu! Lūdzu, otrais mikrofons!
L.Kurdjumovs: */Cienījamo
priekšsēdētāj! Man ir jautājums. Kā es paredzu, rīt taču mēs
laikam neizskatīsim visu valdības programmu, bet, droši vien
[tikai] kaut kādas tās daļas. Vai jūs nevarētu precizēt, tieši
kādas iedaļas mēs skatīsim un kurš no ministriem gatavojas
uzstāties?/
Priekšsēdētājs: Acīmredzot uzstāsies premjerministrs. Man
tuvākas informācijas nav.
A.Gorbunovs: Šajā sakarā valdība ir sagatavojusi atbildes uz
visiem priekšlikumiem. Pie tam tā ir sagatavojusi un attiecīgi
nodrukājusi, ko katrs dara, ko deputāts ir teicis, kādi
priekšlikumi ir bijuši, kādā redakcijā, kas ir ievērots, kas tiks
darīts utt. Tāpēc katrs deputāts varēs izlasīt atbildes uz saviem
priekšlikumiem un attiecīgi izteikt savu viedokli.
Un tagad varbūt par balsošanas motīviem, jo tur arī balsošana
notiks tūlīt. Es tomēr visu to pārdomāju, kā labāk un ko te
darīt, taču es neredzu iespēju, ka mēs varam rītdien turpināt
darbu tādā veidā. Vispirms atnākt pulksten 11.00 un, ja tad 11.00
nekā nav, tad sākt pulksten 13.00 vai 12.00. Tad atkal man rodas
jautājums: būs kvorums vai tā nebūs? Tad mēs uz pulksten 16.00
kaut ko plānosim. Vai mēs varam visu dienu godīgi nostrādāt? Tad
sākam no 9.00, un visu dienu strādāsim. Mums ir ko strādāt un ir
ko darīt. Tāpēc tie, kuri nevar, lai tūlīt iet mājās un godīgi
pasaka, ka viņi nevar, bet tie, kuri var, sāksim no 9.00 un
strādāsim līdz vakaram. Darba ir daudz. Līdzko mēs sāksim tā
bakstīties, ka vispirms tur sāksim vienā laikā, pēc tam otrā, vēl
kaut kur ievilksim, kāds atnāks pēc tam un nokavēs, un tad mums
būs ļoti grūti. Es ierosinu rīt no pulksten 9.00 strādāt pilnu
dienu, un darbs mums ir. Protams, tad nevar nevienam garantēt, ka
tieši tas jautājums būs tieši 12.00. Viņš var atnākt 12.00, bet
jautājums visu dienu var nebūt. Tā tā lieta neiet cauri. Un pie
reizes jāteic, ka gadījumā, ja mums rīt nebūs vajadzīgais kvorums
Konstitūcijas labojumiem, tad parlamentā būs nopietna krīze,
faktiski jau otrā, jo pirmā krīze bija pirms pusstundas, un mēs
to pārvarējām. Un tā būs nopietna krīze parlamentā, kad mums tas
būs jāapspriež, jo mēs tā turpmāk strādāt nevaram.
Priekšsēdētājs: Paldies.
Bet par valdības programmu? Tātad skatām valdības programmu. Es
tā sapratu, ka visi piekrita deputāta Gorbunova ierosinājumam
izskatīt arī valdības programmu.
Otrais paziņojums. Viss skaidrs– rīt sākam pulksten 9.00, bet
Prezidija sēde– stundu pēc šīs sēdes beigām. Paldies par darbu,
tiekamies rīt 9.00, bet visiem Prezidija locekļiem stundu ilgs
pārtraukums, un tad uz sēdi.
(Sēdes beigas)