Sola nodrošināt metālu uzpirkšanas kontroli
Pagājušajā nedēļā Ekonomikas ministrijas (EM) vadībā izstrādātais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts par metāllūžņu apriti paredz gan beztermiņa licenču noteikšanu metāllietu iepirkšanai, gan krietni samazināt licences pieprasījumam iesniedzamo dokumentu skaitu. Projekta autori sola, ka kontrole pār metālu tirgošanas biznesu, lai nepieļautu zagtu priekšmetu iepirkšanu, tikšot nodrošināta.
Pērn pieņemtie grozījumi likumdošanā, kas ierobežo metāla elektrovadu iepirkšanas tiesības, krasi samazinājuši zādzības no VAS “Latvenergo” infrastruktūras objektiem Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Kā jau “Latvijas Vēstnesis” informējis, 16.decembrī Ekonomikas ministrijas izveidotā darba grupa, kurā iekļauti arī Vides ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Valsts ieņēmumu dienesta (VID), Metāla ražotāju un tirgotāju asociācijas pārstāvji, saskaņošanai Valsts sekretāru sanāksmē iesniedza MK noteikumu projektu “Kārtība, kādā iepērkami un realizējami melno un krāsaino metālu atgriezumi un lūžņi”. Atšķirībā no pašreiz spēkā esošajiem MK noteikumiem, kas pieņemti 2003.gada 23.decembrī, jaunie paredz licences izsniegt bez termiņa ierobežojumiem, papildus neierobežojot komersantu iespējas iepirkt metālu atgriezumus un lūžņus no fiziskām personām, kā arī ievērojami samazināt licences pieprasītājiem iesniedzamo dokumentu skaitu.
Pielāgojas ES praksei
Noteikumos paredzētie atvieglojumi
uzņēmējiem paredz birokrātisko procedūru samazināšanu, kas, ņemot
vērā informācijas tehnoloģiju attīstību, atbilst Eiropas
Savienības (ES) praksei, skaidro EM Rūpniecības departamenta
direktore Astrīda Burka. Līdztekus neatslābs metālu uzpirkšanas
vietu kontrole, kuru savas kompetences ietvaros veiks gan
Ekonomikas policija, gan VID, kas pat viena pārkāpuma gadījumā
tiesīga anulēt uzņēmuma licenci.
Pilnīga metālu atgriezumu un lūžņu aprites nodošana valsts
monopola pārziņā netiek praktizēta nevienā ES valstī, tādēļ
labākais risinājums ir panākt līdzsvaru starp ES normām par brīvu
preču un pakalpojumu kustību un valsts interesēm, skaidro A.
Burka. Kā piemēru viņa min pērn pieņemtos grozījumus likumdošanā,
kas tiesības iepirkt elektrovadus paredz tikai tām juridiskajām
personām, kurām ir licence elektroenerģijas sadalei vai pārvadei.
Pateicoties tam, krasi samazinājušās zādzības no VAS “Latvenergo”
infrastruktūras objektiem.
“Latvenergo” uzelpo, dzelzceļš joprojām cieš
Pusotra gada laikā, kopš izdarīti
minētie grozījumi likumdošanā, metāla zādzību skaits samazinājies
par 20 procentiem, skaidro “Latvenergo” pārstāvis Andris Siksnis.
Viskritiskākā situācija bijusi 2002.gadā, kad zādzību dēļ no
jauna uzstādāmo detaļu izmaksas sasniegušas 620 000 latu. Nozagto
vadu masa šā gada 10 mēnešos, salīdzinot ar šo pašu periodu
2002.gadā, samazinājusies par 90 procentiem. Tiesa, paralēli
uzņēmums īsteno dažādus tehniskus pasākumus, kas ievērojami
apgrūtina vadu nozagšanu.
Vienlaikus, kā jau “Latvijas Vēstnesis” rakstījis, palielinājies
metāla izstrādājumu zādzību skaits no VAS “Latvijas dzelzceļš”
(LDz) infrastruktūras, kā arī no vagonu ritošā sastāva. Tas
noticis uz tā saukto melno metālu detaļu piesavināšanās rēķina,
kuru iepirkuma cena pēdējā gada laikā dubultojusies. Kā norāda
Valsts policijas Dzelzceļa policijas (DzP) priekšnieks Viesturs
Briedis, zādzības veicina tieši iespējamība realizēt nelikumīgi
iegūto preci. Proti, metālu uzpircēji, lai arī likums viņiem to
liedz, pieņem pat tik acīmredzami zagtus izstrādājumus kā
dzelzceļa sliedes. DzP saistībā ar metāla zādzībām no LDz
objektiem šā gada 11 mēnešos ierosinājis 132 krimināllietas,
savukārt pērn visa gada laikā – 120. Uzņēmumam šogad nodarīti
zaudējumi vairāk nekā 22 000 latu vērtībā.
Guntars Laganovskis, “LV”