Gaišums, kas nāk no tumšiem laikiem
Mākslinieku darbi glabājas muzejos un citās krātuvēs, par viņu veikumu varam lasīt mākslas vēstures grāmatās un atsevišķās publikācijās. Bet pastāv arī draugu un tuvinieku dzīvā atmiņa. Kamēr vien viņi ir šajā saulē. Ar to sevišķi bagāti ir tie mākslinieki, kam draugu bijis daudz, jo viņi bijuši sava laika sabiedrības daļas vienotāji, var sacīt – dvēsele. Pilnā mērā tas sakāms par gleznotāju Leo Kokli. Kaut viņam šai saulē bija lemti tikai 40 gadi.
Leo Kokle.
Dzirnavas |
Leo Kokle. Mazā
līgotāja |
Mākslinieks piedzima 1924.gada
3.martā netālu no Alūksnes – Kolberģu pagastā, nomira Rīgā
1964.gada 7.decembrī. No atnākšanas šogad apritēja 80, kopš
aiziešanas – 40 gadu. Abas atceres dienas tika atzīmētas
gleznotāja draugu pulkā, pirmā – Alūksnē, kur iekārtota viņa
piemiņas istaba, otra – Rīgas Latviešu biedrības namā, kur
7.decembrī atklāja izstādi “Leo Kokle 80 – 40. Laikabiedri.
Leģendas”.
Mākslinieka māsa Aina Ķirķe, kas šo kopāsanākšanu bija sarīkojusi
bez jebkāda oficiāla atbalsta, par svarīgāko uzskatīja nevis
izcilu mākslas darbu demonstrēšanu, bet gan tā laika gaisotnes un
personību raksturu atklāsmi. Ekspozīcijā ir retāk redzētas un arī
līdz šim neizstādītas Leo Kokles skices, ziedu gleznojumi un
Aijas Krūzes portrets, pārējo darbu autori ir viņa laikabiedri.
Arī daudzi no viņiem jau Aizsaulē, kā Irēna Stradiņa, Gaisma
Gīga, Jānis Pauļuks, Kārlis Cīrulis, Pauls Duškins, Gunārs Kirke,
Harijs Veldre.
Atmiņu pēcpusdienas ievadā skanēja māksliniekam īpaši tuvās
dziesmas “Vaterlo tilts” melodija, ko parasti spēlējis Raimonds
Pauls. Šoreiz viņš nevarēja būt klāt, un spēlēja vijolnieks Alnis
Zaķis un pianists Zigurds Rezevskis. Zālē iemājoja sirsnīga,
apcerīga, bet ne skumja noskaņa. Bija jādomā par to, ka dzīves
laikā fiziski ne visai spēcīgais, likteņa nesaudzētais Leo Kokle
nevienam draugam nelikās vājš, žēlojams.
Viņa darbnīcā Mākslinieku namā mēdza pulcēties gan gleznotāji un
tēlnieki, gan mūziķi, dejotāji, fotogrāfi. Kas viņus vilināja te
nākt un uzturēties stundām ilgi, kāpēc viņam vienmēr visapkārt
bija cilvēki? Draugi atceras, ka viņš bijis sirsnīgs, interesants
un gudrs. Darbnīcā risinājās sarunas un strīdi par jauniem ceļiem
mākslā un citās dzīves jomās. Bija arī daudz jautrības,
pārgalvības, joku un stiķu. Leo tieši šādā vidē labi juties un
varējis raženi gleznot.
Akadēmiķis Jānis Stradiņš atcerējās Leo Kokli kā pacientu
slimnīcā, kuru vēlāk nosauca viņa tēva Paula Stradiņa vārdā.
Bērnībā Leo bija nokritis pa kāpnēm un savainojis mugurkaulu.
Speciālisti viņam paredzēja īsu mūžu – ne ilgāku par 40 vai 45
gadiem. Arī laikmeta gaisotne nebija labvēlīga radošam garam.
“Leo Kokle faktiski ir Atkušņa mākslinieks: viņš piedzima martā
un uzplauka tajā laikā, ko mēs vēsturiski saucam par Hruščova
atkusni, kas nāca pēc Staļina nāves 50.gadu beigās un 60.sākumā.”
Leo Kokles glezniecība attīstījās no reālistiskas, patumšas līdz
atraisītai, ekspresīvai, krāsās spožai. “Ar Kokles starpniecību
mums nāk gaišums no tumšiem laikiem. Mazais rūķītis bija latviešu
mākslas milzis, kura renesansi mēs tagad piedzīvojam – cilvēki
atkal ir sailgojušies pēc kaut kā tīra un paliekoša. Leo mums
atstājis arī liecību, ka ļoti grūtos un smagos laikos cilvēki,
arī ļoti slimi cilvēki, var dzīvot brīvu, atraisītu un savā ziņā
vieglu dzīvi, tādu dzīvi, kas atstāj skaistas pēdas.” Un vēl
zinātnieks atcerējās mākslinieka vienkāršo un sirsnīgo novēlējumu
viņa kāzu apsveikumā: “Mīliet viens otru, mīliet cilvēkus, mīliet
dzīvi, un tad jūsu dzīve būs laba!”
Runāja arī trīs gleznotāji, vistiešākie Leo Kokles laikabiedri.
Vilis Ozols atcerējās, cik daudz viņš jau studiju gados no sava
ļoti tuvā drauga Leo mācījies un kā viņi kādreiz kopīgi
gleznojuši klusās dabas.
Ausma Krūmiņa palepojās, ka Leo viņu pieņēmis it kā par
krustmeitu, klusi uzlikdams roku uz pleca. “Leo bija īsts
džentlmenis. Viņam likās, ka man trūkst drošas aizmugures. Reiz,
kad kāpu lejā pa kāpnēm un viņš kopā ar vēl diviem vīriešiem
stāvēja augšā, Leo uzsauca: “Mēs, trīs tēviņi, tevi aizsargāsim!”
Tāds maziņš, bet stiprs. Arī glezniecībā es no viņa daudz
mācījos.”
Uldis Zemzaris atcerējās, cik grūti bijis sarīkot jauno
mākslinieku pirmās izstādes. “Mākslinieku savienības valdē Leo
tolaik bija vienīgais no jaunajiem. Valde negribēja dot atļauju
izstādes rīkošanai, teica, ka mums jau nebūšot darbu. Tad dabūjām
mašīnu, apbraukājām jaunos māksliniekus, sastādījām un iesniedzām
darbu sarakstu. Leo Kokle valdē nolasīja pat manifestu, ko bija
palīdzējis uzrakstīt Jānis Pauļuks. Pirmā jauno izstāde vēl bija
paklusa, bet turpmākās nāca jau ar lielu sparu un jaunu elpu. Es
uzskatu, ka mēs bijām sava laika mākslas avangards. Tagad daudzi
esam piemirsti. Leo Koklem gan ir paveicies. Ir labi, ja ir tāda
māte, kāda bija Leo, ka ir tāda māsa kā Aina un ir draugi.”
Vēl jāmin, ka mākslas zinātniece Ilze Konstante raksta
monogrāfiju par Leo Kokli. Bet izstāde Latviešu biedrības namā
būs atvērta līdz 6.janvārim, izņemot tās dienas, kad Baltajā zālē
notiks kādi sevišķi Ziemassvētku un Jaungada sarīkojumi.
Jānis Rozenieks