
Ministru kabineta 2004.gada 21.decembra sēdē
Akceptēts likumprojekts
“Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā”.
Likums “Par mērījumu vienotību” paredz, ka
Valsts metroloģiskā inspekcija (VMI) ir pilnvarota veikt
metroloģisko uzraudzību vietās, kurās lieto, izgatavo, remontē
vai realizē mērīšanas līdzekļus. Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa (APK) 236.6 pants nosaka, ka VMI
izskata tikai APK 99.pantā (metroloģisko prasību neievērošana)
paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas. Tā kā VMI likumā
noteiktajos gadījumos darbojas kā tirgus uzraudzības institūcija,
ir nepieciešams APK noteikt, ka VMI izskata arī tās
administratīvo pārkāpumu lietas, kas paredz atbildību par
noteiktām prasībām neatbilstošu preču un pakalpojumu realizāciju
un atbilstības novērtēšanai pakļauto preču nenodrošināšanu ar
atbilstības apliecinājumiem vai apstiprinājumiem un to
realizēšanu bez atbilstības apliecinājumiem vai apstiprinājumiem.
Nosakot iepriekšminēto administratīvo pārkāpumu izskatīšanu VMI
kompetencē, ir nepieciešams grozīt soda apmēru, ko ir tiesīgs
uzlikt Valsts metroloģiskās inspekcijas priekšnieks, saskaņojot
šo apmēru ar APK 166.15p. sankcijās paredzētajiem sodu
apmēriem. Pašlaik par APK 99.pantā paredzēto pārkāpumu nav
nodalīts atbildības apmērs fiziskajām un juridiskajām
personām.
Likuma grozījumi paredz par APK 99.pantā paredzēto pārkāpumu
noteikt atsevišķu sankciju apmēru: fiziskām personām līdz divsimt
latiem un juridiskām personām no piecdesmit līdz tūkstoš
latiem.
Likuma grozījumi paredz noteikt, ka VMI izskata ne tikai APK
99.pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas, bet arī APK
166.15 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu
lietas. Likuma grozījumi paredz noteikt arī to, ka Valsts
metroloģiskās inspekcijas priekšnieks var uzlikt naudas sodu līdz
trīstūkstoš latiem.
Pieņemti “Noteikumi par distances līgumu par finanšu
pakalpojuma sniegšanu”.
Pašreiz spēkā ir Ministru
kabineta 2002.gada 28.maija noteikumi Nr.207 “Noteikumi par
distances līgumu”, kas pārņem ES direktīvas 97/7/EC par
patērētāju aizsardzību saistībā ar distances līgumiem prasībām,
kas attiecas arī uz distances līgumiem par finanšu pakalpojumu
sniegšanu.
Noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz Patērētāju tiesību
aizsardzības likumu, kas deleģē Ministru kabinetam izdot
noteikumus, kas noteiktu distances līgumā ietveramo informāciju
un atsevišķus līguma izpildes nosacījumus, kā arī kārtību un
termiņu, kādā realizējamas atteikuma tiesības, lai pārņemtu
Eiropas Savienības Direktīvas 2002/65/EK par patēriņa finanšu
pakalpojumu tālpārdošanu, un ar kuru groza Padomes Direktīvu
90/619/EEK un Direktīvas 97/7/EK un 98/27/EK.
Noteikumi papildus Patērētāju tiesību aizsardzības likumam nosaka
distances tirdzniecības noteikumus finanšu pakalpojumiem un
konkrēti – pirms distances līguma noslēgšanas par finanšu
pakalpojumu sniegšanu patērētājam sniedzamo distances līgumā
ietveramo informāciju, kā arī atteikuma tiesību realizēšanas
termiņu, kārtību un citus distances līguma par finanšu
pakalpojuma sniegšanu izpildes nosacījumus.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada
26.februāra noteikumos Nr.84 “Pasažieru regulāro autopārvadājumu
iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju
izsniegšanas kārtība””.
Grozījums noteikumos paredz
jaunu pārvadājumu atklāšanas moratoriju, nosakot, ka pēc
2004.gada 25.decembra izsniegto maršruta atļauju derīguma termiņš
nedrīkst pārsniegt 2007.gada 1.maiju, t.i.,līdz kopējai
sabiedriskā transporta sistēmas reformai.
Noteikumos iekļauta arī norma, kas paredz, ka republikas pilsētas
dome, piešķirot pārvadājumu veikšanas tiesības jaunā maršrutā,
nepiemēro konkursa procedūru, gadījumā, ja pārvadājumu veikšanai
attiecīgās pilsētas maršrutos pašvaldība ir nodibinājusi
pārvadātāju. Tādējādi tiktu noteikts Eiropas Padomes 1969.gada
26.jūnija Regulas (EEK) Nr.1191/69 “Par dalībvalstu rīcību
saistībā ar to pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko pakalpojumu
jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem
ūdensceļiem”1.panta 1.punktā minētais izņēmuma gadījums.
Pieņemti “Noteikumi par Statistiskās informācijas valsts
programmu
2005.gadam”, kuri apstiprina Statistiskās informācijas valsts
programmu 2005.gadam (1.pielikums).
Noteikumu 1.pielikums “Statistiskās informācijas valsts programma
2005.gadam” satur visu veidu svarīgāko statistisko informāciju,
ko Latvijas Republikas Centrālā statistikas pārvalde, ministrijas
un citas valsts institūcijas savāc, apkopo un kas ir pieejama
informācijas lietotājiem publikāciju veidā vai izdarot
pieprasījumus par informācijas savākšanu atbildīgajā institūcijā.
Programmā formulēts statistiskās informācijas saturs, norādīts
informācijas avots, periodiskums, kopsavilkuma datu ieguves
metode un pieejamie statistisko datu izstrādes kopumi, piemēram,
pa sektoriem, pa valsts administratīvajām teritorijām, pa
darbības veidiem utt. Lai skaidrāk definētu statistiskās
informācijas sagatavošanas prioritātes, visas Statistiskās
informācijas valsts programmas tematiskās nodaļas sadalītas
trijās sadaļās, no kurām augstākās prioritātes – A sadaļā
apkopota informācija, kas jāgatavo, izpildot Eiropas Savienības
normatīvo aktu (regulu un direktīvu) prasības. Noteikumu
2.pielikums satur informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām, kuru normas attiecībā uz informācijas ieguvi un
apkopošanu ar šiem noteikumiem tiek pārņemtas.
Visām iestādēm, kas ir atbildīgas par statistiskās informācijas
sagatavošanu, uzdots nodrošināt datu lietotāju informēšanu par
termiņiem un veidu, kādā iespējams iegūt konkrētu valsts
programmā paredzēto statistisko informāciju.
Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.janvāri.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
8.aprīļa noteikumos Nr.276 “Noteikumi par zvejas un akvakultūras
produktu ražotāju grupu atzīšanas kritērijiem un atzīšanas
kārtību, darbības nosacījumiem un darbības
kontroli””.
Grozījums noteic, ka Lauku atbalsta dienests
pieņem lēmumu par reprezentatīva statusa piešķiršanu atzītai
zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupai, ja saskaņā ar
Lauku atbalsta dienesta atzinumu tā ievēro Eiropas Savienības
tiesību aktos noteiktos kritērijus par zvejas vai akvakultūras
produktu ražošanas un realizēšanas normu paplašināšanu attiecībā
uz ražotājiem, kas nav atzītas zvejas vai akvakultūras produktu
ražotāju grupas biedri, bet realizē pašu nozvejotās zivis vai
audzē akvakultūras dzīvniekus attiecīgajā rajonā, kurā darbojas
atzītā zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupa.
Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.janvāri.
Pieņemti noteikumi “Zvejas un akvakultūras produktu tirgus
intervences pasākumu administrēšanas un uzraudzības kārtība”,
kuri nosaka kārtību, kādā tiek administrēti un uzraudzīti zvejas
un akvakultūras produktu tirgus intervences pasākumi.
Zvejas un akvakultūras produktu tirgus intervences pasākumu
administrēšanu un uzraudzību Latvijā atbilstoši Eiropas
Savienības tiesību aktos noteiktajām prasībām īsteno Lauku
atbalsta dienests.
Atzītas zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupas, kuras
pretendē uz kompensācijas saņemšanu par tirgus intervences
pasākumu veikšanu, var izņemt no tirgus zvejas un akvakultūras
produktus, kā arī tos apstrādāt un uzglabāt pirms atkārtota
piedāvājuma tirgū tikai pēc Lauku atbalsta dienesta un Pārtikas
un veterinārā dienesta amatpersonu attiecīga apliecinājuma
saņemšanas par zvejas un akvakultūras produktu pārbaudi pirms
tirgus intervences pasākumu uzsākšanas.
Atzītas zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupas informē
Lauku atbalsta dienesta amatpersonu par plānotajiem tirgus
intervences pasākumiem un to īstenošanas vietu ne vēlāk kā
24 stundas pēc zvejas vai akvakultūras produktu pārņemšanas
no atzītas zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupas
biedra vai gadījumā, ja atzītai ražotāju grupai ir
reprezentatīvas zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupas
statuss, tad no tās biedra, vai no ražotāja, kas nav
reprezentatīvas zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupas
biedrs, bet uz viņu attiecas reprezentatīvai ražotāju grupai
piemērojamā Eiropas Kopienas noteiktā cena zvejas un akvakultūras
produktu izņemšanai no tirgus. Lauku atbalsta dienesta
amatpersona pēc informācijas saņemšanas no atzītas zvejas vai
akvakultūras produktu ražotāju grupas informē Pārtikas un
veterinārā dienesta amatpersonu par plānotajiem tirgus
intervences pasākumiem un tirgus intervences pasākumu īstenošanas
vietu.
Tirgus intervences pasākumu īstenošanas vietā Lauku atbalsta
dienesta amatpersonas pārbauda tirgus intervencei pakļauto zvejas
un akvakultūras produktu daudzumu un identitāti, bet Pārtikas un
veterinārā dienesta amatpersonas – svaiguma un lieluma
kategorijas. Pēc pārbaužu veikšanas Lauku atbalsta dienesta
amatpersonas zvejas vai akvakultūras produktu izņemšanas vietā
sastāda aktu par zvejas vai akvakultūras produktu izņemšanu no
tirgus. Aktā norāda: vietu, datumu un laiku, kad zvejas vai
akvakultūras produkti izņemti no tirgus; zvejas kuģi
(reģistrācijas numurs), no kura izkrauti attiecīgie zvejas
produkti, vai tā komersanta (arī zemnieku vai zvejnieku
saimniecības) nosaukumu un reģistrācijas numuru, kurš audzē
attiecīgos akvakultūras dzīvniekus; zvejas produktu nozvejas
rajonu; zvejas vai akvakultūras produktu sugas, to svaiguma
un lieluma kategorijas; zvejas vai akvakultūras produktu
piedāvājuma veidus; no tirgus izņemto zvejas vai
akvakultūras produktu daudzumu un cenu; veidu (veidus), kādā
zvejas vai akvakultūras produkti tiks izmantoti pēc to izņemšanas
no tirgus.
Ja zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju grupa pārvieto
zvejas vai akvakultūras produktus no tirgus to turpmākai
apstrādei un uzglabāšanai pirms atkārtota piedāvājuma tirgū,
Lauku atbalsta dienesta amatpersona, kas sadarbībā ar Pārtikas un
veterinārā dienesta amatpersonu (inspektoru) veic kontroli, šajos
noteikumos minētajā aktā papildus norāda: tā komersanta (arī
zemnieku vai zvejnieku saimniecības) nosaukumu, reģistrācijas
numuru un juridisko adresi, kurš apstrādās un uzglabās zvejas vai
akvakultūras produktus; zvejas vai akvakultūras produktu
apstrādes metodes; zvejas vai akvakultūras produktu
uzglabāšanas termiņus.
Aktu par zvejas vai akvakultūras produktu izņemšanu no tirgus
paraksta Lauku atbalsta dienesta un Pārtikas un veterinārā
dienesta attiecīgās amatpersonas. Akts ir apliecinājums par
veiktajiem tirgus intervences pasākumiem.
Trīs dienas pirms atkārtotas zvejas vai akvakultūras produktu
laišanas tirgū atzīta zvejas vai akvakultūras produktu ražotāju
grupa paziņo Lauku atbalsta dienestam datumu, kad tiks pārtraukta
zvejas vai akvakultūras produktu uzglabāšana.
Pārtikas un veterinārais dienests zvejas un akvakultūras produktu
apstrādes laikā vai laikā, kad tie tiek novietoti uzglabāšanā,
pārbauda zvejas un akvakultūras produktu svaiguma un lieluma
kategorijas tā komersanta uzņēmumos (arī zvejnieku un zemnieku
saimniecībās), kurš apstrādā un uzglabā zvejas un akvakultūras
produktus. Ja nepieciešams, Pārtikas un veterinārais dienests pēc
Lauku atbalsta dienesta uzaicinājuma piedalās arī Lauku atbalsta
dienesta rīkotajās neplānotajās pārbaudēs zvejas un akvakultūras
produktu apstrādes un uzglabāšanas laikā. Pārtikas un
veterinārais dienests sagatavo rakstisku pārskatu par pārbaudēm,
tajā norāda pārbaudes datumu, pārbaudes ilgumu, pārbaudes laikā
veiktās darbības un pārbaudes rezultātus. Pārskatu paraksta
Pārtikas un veterinārā dienesta atbildīgā amatpersona. Pārtikas
un veterinārais dienests par veikto pārbaužu rezultātiem
rakstiski paziņo Lauku atbalsta dienestam.
Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.janvāri.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā’’, kurā iekļauti 516 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 50 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 466 pilsonības pretendentiem 75% ir krievi, 10% – baltkrievi,
8% – ukraiņi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 83 289
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2 992;
1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9 844; 2003.gadā – 10 049
personas; 2004.gadā – 14 001 persona.
Pieņemti noteikumi “Gaujas nacionālā parka administrācijas
nolikums”.
Gaujas nacionālā parka administrācija ir
vides ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
Administrācijai ir noteiktas šādas funkcijas: pārvaldīt
Gaujas nacionālo parku; īstenot valsts dabas aizsardzības
politiku Gaujas nacionālajā parkā; veikt Gaujas nacionālā
parka likumā noteiktās funkcijas.
Lai nodrošinātu funkciju izpildi, administrācija veic šādus
uzdevumus: kontrolē vides aizsardzību un dabas resursu
izmantošanu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu Gaujas
nacionālajā parkā; izsniedz atļaujas, atzinumus un
saskaņojumus par dabas resursu izmantošanu, reklāmas izvietošanu
dabā, brīvdabas izklaides, atpūtas un sporta pasākumu
organizēšanu un cita veida darbībām; izstrādā un aktualizē
Gaujas nacionālā parka dabas aizsardzības plānu, kā arī organizē
tā īstenošanu; koordinē Gaujas nacionālajā parkā veiktos
zinātniskos pētījumus un monitoringu dabaszinātņu jomā, apkopo un
uzglabā zinātnisko pētījumu rezultātus un monitoringa datus, kā
arī nodrošina informatīvo zīmju izgatavošanu un izvietošanu
dabā Gaujas nacionālā parka ārējo robežu apzīmēšanai; nodrošina
apmeklētājiem un iedzīvotājiem pieejamu informāciju par Gaujas
nacionālo parku un tā aizsardzības režīmu; informē un izglīto
sabiedrību jautājumos, kas saistīti ar dabas
aizsardzību; sniedz teritoriju plānojumu izstrādei
nepieciešamo informāciju par Gaujas nacionālo parku, kā arī
saskaņo Gaujas nacionālajā parkā esošo pašvaldību teritoriju
plānojumus; saskaņā ar normatīvajiem aktiem un dabas aizsardzības
plānu apsaimnieko Vides ministrijas valdījumā esošo un Vides
ministrijai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas atrodas Gaujas
nacionālajā parkā; nodrošina dabas tūrisma infrastruktūras
uzturēšanu un attīstību saskaņā ar dabas aizsardzības
plānu; veic citus normatīvajos aktos noteiktos
uzdevumus.
Gaujas nacionālā parka administrāciju vada administrācijas
direktors, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata vides ministrs.
Administrācijas direktors ir vides valsts inspektors.
Administrācijas direktors veic Valsts pārvaldes iekārtas likumā
noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas, kā arī
bez īpaša pilnvarojuma pārstāv administrāciju.
Gaujas nacionālā parka administrācija pēc Vides ministrijas
pieprasījuma sniedz informāciju par finanšu līdzekļu izlietojumu,
dabas aizsardzības nodrošināšanu Gaujas nacionālajā parkā vai par
atsevišķu uzdevumu izpildi.
Pieņemti noteikumi “Ķemeru nacionālā parka administrācijas
nolikums”.
Ķemeru nacionālā parka administrācija ir
vides ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kurai
noteiktas šādas funkcijas: pārvaldīt Ķemeru nacionālo
parku; īstenot valsts dabas aizsardzības politiku Ķemeru
nacionālajā parkā.
Lai nodrošinātu funkciju izpildi, administrācija veic šādus
uzdevumus: kontrolē Ķemeru nacionālā parka, kā arī sugu,
biotopu un dabas resursu aizsardzību un izmantošanu regulējošo
normatīvo aktu ievērošanu; izsniedz atļaujas, atzinumus un
saskaņojumus par dabas resursu izmantošanu, reklāmas izvietošanu
dabā, brīvdabas izklaides, atpūtas un sporta pasākumu
organizēšanu un cita veida darbību veikšanu; izstrādā un
aktualizē Ķemeru nacionālā parka dabas aizsardzības plānu, kā arī
organizē tā īstenošanu; nodrošina informatīvo zīmju
izvietošanu dabā Ķemeru nacionālā parka ārējo robežu apzīmēšanai,
kā arī organizē īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši
aizsargājamo biotopu aizsardzību; veicina kultūrvēsturisko un
kūrortoloģisko vērtību saglabāšanu, kā arī minerālūdeņu un
ārstniecisko dūņu veidošanās procesu aizsardzību; koordinē
Ķemeru nacionālā parka teritorijā veiktos zinātniskos pētījumus
un monitoringu dabaszinātņu jomā, apkopo un glabā zinātnisko
pētījumu rezultātus un monitoringa datus, kā arī nodrošina
apmeklētājiem un iedzīvotājiem pieejamu informāciju par Ķemeru
nacionālo parku un tā aizsardzības režīmu; informē un izglīto
sabiedrību jautājumos, kas saistīti ar dabas
aizsardzību; sniedz teritoriju plānojumu izstrādei
nepieciešamo informāciju par Ķemeru nacionālo parku, kā arī
sniedz atzinumus par Ķemeru nacionālā parka teritorijā esošo
rajona pašvaldību un vietējo pašvaldību teritoriju
plānojumiem; saskaņā ar normatīvajiem aktiem un dabas
aizsardzības plānu apsaimnieko Vides ministrijas valdījumā esošo
un Vides ministrijai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas atrodas
Ķemeru nacionālā parka teritorijā; veic citus normatīvajos
aktos noteiktos uzdevumus.
Ķemeru nacionālā parka administrācijas darbu vada direktors, kuru
ieceļ amatā un atbrīvo no amata vides ministrs. Administrācijas
direktors ir vides valsts inspektors.
Pieņemti noteikumi “Teiču dabas rezervāta administrācijas
nolikums”.
Teiču dabas rezervāta administrācija ir vides
ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kurai ir
noteiktas šādas funkcijas: veikt Teiču dabas rezervāta un
Krustkalnu dabas rezervāta un Teiču dabas rezervāta ārējās
aizsargjoslas pārvaldi; realizēt valsts dabas aizsardzības
politiku rezervātos un ārējā aizsargjoslā.
Lai nodrošinātu funkciju izpildi, administrācija veic šādus
uzdevumus: kontrolē rezervātu un ārējās aizsargjoslas, kā arī
sugu, biotopu un dabas resursu aizsardzību un izmantošanu
regulējošo normatīvo aktu ievērošanu; izsniedz atļaujas,
atzinumus un saskaņojumus par dabas resursu izmantošanu, reklāmas
izvietošanu dabā, brīvdabas izklaides, atpūtas un sporta pasākumu
organizēšanu un cita veida darbību veikšanu; izstrādā un
aktualizē rezervātu dabas aizsardzības plānus, kā arī organizē to
ieviešanu; nodrošina informatīvo zīmju izgatavošanu un
izvietošanu dabā rezervātu ārējo robežu apzīmēšanai, kā arī
organizē īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo
biotopu aizsardzību rezervātos; koordinē rezervātos veiktos
zinātniskos pētījumus un monitoringu dabaszinātņu jomā, apkopo un
uzglabā zinātnisko pētījumu rezultātus un monitoringa datus;
nodrošina apmeklētājiem un iedzīvotājiem pieejamu informāciju par
rezervātiem un to aizsardzības režīmu; informē un izglīto
sabiedrību dabas aizsardzības jomā; sniedz informāciju
teritorijas plānojumu izstrādei par rezervātiem un ārējo
aizsargjoslu, kā arī sniedz atzinumu par rezervātu teritorijā
ietilpstošo rajona pašvaldību un vietējo pašvaldību teritorijas
plānojumiem. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem un dabas
aizsardzības plānu apsaimnieko Vides ministrijas valdījumā esošo
un Vides ministrijai piekrītošo nekustamo īpašumu rezervātos un
ārējā aizsargjoslā; saskaņā ar dabas aizsardzības plānu veic
nepieciešamos biotehniskos un pārvaldības pasākumus ekosistēmu,
savvaļas sugu un biotopu saglabāšanai un dabiskas attīstības
nodrošināšanai.
Teiču dabas rezervāta administrāciju vada direktors, kuru ieceļ
amatā un atbrīvo no amata vides ministrs. Administrācijas
direktors ir vides valsts inspektors.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments