Valsts sekretāru 2004.gada 23.decembra sanāksmē
Ārlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
aviāciju””.
Likumprojektā tiks iekļauts skaidrojums
valsts gaisa kuģiem, ko izmanto valstu vadītāji, nacionālo
parlamentu vadītāji un to locekļi, valdību vadītāji, valdību
locekļi un starptautisko organizāciju vadītāji, kā arī gaisa
kuģi, kas paredzēti militārām vajadzībām. Grozījums paredzēs
deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā starptautisko
publisko tiesību subjektiem piešķir atļauju izmantot Latvijas
gaisa telpu lidojumiem ar ārvalstu gaisa kuģiem, ko izmanto
valstu vadītāji, nacionālo parlamentu vadītāji un to locekļi,
valdību vadītāji, valdību locekļi un starptautisko organizāciju
vadītāji, kā arī gaisa kuģi, kas tiek izmantoti militārām
vajadzībām.
1944.gada 7.decembrī Čikāgā, Amerikas Savienotajās Valstīs, tika
parakstīta “Konvencija par starptautisko civilo aviāciju”, kurā
ir minēts, ka jebkuriem neregulāriem gaisa satiksmē izmantojamiem
gaisa kuģiem katra līgumslēdzēja valsts saglabā tiesības lidojuma
drošības interesēs pieprasīt no gaisa kuģiem, kuri paredz lidot
virs nepieejamiem rajoniem vai kuros nav uzstādīti pienācīgi
aeronavigācijas līdzekļi, lidot pa iepriekšnoteiktiem maršrutiem
vai saņemt šādiem lidojumiem speciālas atļaujas. Latvija
pievienojās šai konvencijai 1992.gada 3.jūnijā ar Augstākās
padomes lēmumu, kas savukārt stājās spēkā 1992.gada
12.augustā.
Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu un civilās aviācijas
darbību Latvijas Republikā regulē likums “Par aviāciju”, kurš
noteic, ka attiecībā uz Latvijas Republikas gaisa telpu ir
piemērojama Latvijas Republikas jurisdikcija. Taču Latvijas
Republikas jurisdikcija neparedz ne valsts gaisa kuģu, ko izmanto
valstu vadītāji, nacionālo parlamentu vadītāji, valdību vadītāji,
valdību locekļi un starptautisko organizāciju vadītāji,
definējumu, ne arī nosaka kārtību, kādā veidā tiek piešķirta
atļauja izmantot Latvijas gaisa telpu šiem ārvalstu gaisa kuģiem.
Ņemot vērā valsts drošības intereses, Latvijas jurisdikcijā būtu
jāveic visi nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica programmas projektu “Latvijas Republikas attīstības
sadarbības politikas programma 2005.–2009.
gadam”.
Ievērojot pieaugošo Latvijas lomu globālu
problēmu risināšanā un saskaņā ar Latvijas Republikas ārpolitikas
pamatvirzieniem pēc 2005.gada un LR Attīstības sadarbības
politikas pamatnostādnēm ir izstrādāts Latvijas Republikas
Attīstības sadarbības programmas 2005.–2009. gadam
projekts.
Programmas nepieciešamību un tās mērķus nosaka, no vienas puses,
Latvijas starptautiskās saistības pēc iestāšanās ES un, no otras
puses, iespējas nostiprināt Latvijas kā jaunā donora
starptautisko lomu, veicinot aktīvāku ārpolitiku gan divpusējās
aktivitātēs, gan daudzpusējo attiecību politikās.
Nozīmīga loma programmā paredzēta sabiedrības iesaistīšanas
pasākumiem, veicinot sabiedrības izpratni par attīstības
sadarbību un nodrošinot sabiedrības iesaisti prioritāro jomu un
virzienu noteikšanā.
Programma nosaka mērķus, politikas un darbības rezultātus,
galvenos virzienu sasniegšanas uzdevumus, izpildes laika
plānojumu, par uzdevumu izpildi atbildīgās institūcijas un
pārskatu sniegšanas kārtību.
Par attīstības sadarbības politikas veidošanu un šīs programmas
koordinēšanu ir atbildīga Ārlietu ministrija. Finanšu ministrija
atbild par sadaļām, kas saistītas ar kopējā finansējuma
attīstības sadarbībai palielināšanu, tai skaitā kopējā
finansējuma daļas, kas nav Latvijas dalības maksas
starptautiskajās organizācijās un maksājumi ES budžetā/EAF,
palielināšanu. Atsevišķu uzdevumu izpildē ir iesaistītas arī
citas valsts pārvaldes institūcijas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās
pārvaldes lietās sekretariātā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “DNS nacionālajā datu bāzē
iekļaujamo ziņu sniegšanas, kā arī bioloģiskā materiāla un
bioloģiskās izcelsmes pēdu izņemšanas
kārtība”.
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši DNS
nacionālās datu bāzes izveidošanas un izmantošanas likumam un
nosaka kārtību, kādā tiek izņemtas bioloģiskā materiāla un
bioloģiskās izcelsmes pēdas un sniegtas ziņas DNS nacionālās datu
bāzes sistēmas pārzinim un informācijas resursu turētājam Valsts
policijas Kriminālistikas pārvaldei (Kriminālistikas pārvalde) to
iekļaušanai DNS nacionālajā datu bāzē, lai noskaidrotu
bioloģiskas izcelsmes pēdu avotu, identificētu pazudušu personu,
neatpazītu līķi un vardarbīgā nāvē mirušas personas līķi.
Noteikumu projekts nepieciešams, lai:
• veicinātu noziedzīgu nodarījumu atklāšanu, identificējot
personas, salīdzinot viņu bioloģisko materiālu ar noziedzīgu
nodarījumu vietās atstātajām bioloģiskās izcelsmes pēdām;
• noteiktu kārtību, kādā tiek izņemts bioloģiskais materiāls no
parauga devēja un iekļauts DNS nacionālajā datu bāzē;
• noteiktu kārtību, kādā tiek izņemts bioloģiskais materiāls no
neatpazītiem līķiem un vardarbīgā nāvē mirušu personu līķiem, un
tā iekļaušanu DNS nacionālajā datu bāzē.
Noteikumu projekts noteiks bioloģiskā materiāla un bioloģiskās
izcelsmes pēdu iesniegšanas DNS nacionālajā datu bāzē protokolu
saturu un iesniegšanas kārtību.
Papildus ir izstrādāts Ministru kabineta protokollēmuma projekts,
kas paredz Veselības ministrijai izveidot līķu bioloģiskā
materiāla arhīvu Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts kancelejā;
– pieteica koncepcijas projektu “Koncepcija par valsts
materiālo rezervju veidošanas, uzglabāšanas un izmantošanas
modeli”.
Valsts materiālās rezerves saskaņā ar spēkā
esošo likumu “Par Latvijas Republikas materiālajām rezervēm” ir
īpašs materiālais fonds, kura mērķis ir valsts tautsaimniecības
mobilizācijas gatavības ietvaros nodrošināt ekonomikas
stabilitāti un iedzīvotāju izdzīvošanu ārkārtējās situācijās, kā
arī apmierināt aizsardzības sistēmas vajadzības.
Darbības ar valsts materiālām rezervēm reglamentē noteikumi “Par
valsts materiālo rezervju veidošanas, uzglabāšanas un
mobilizācijas uzdevumu noteikšanas kārtību”. Atbilstoši tiem
Iekšlietu ministrija (kopīgi ar Aizsardzības ministriju
jautājumos, kuri skar aizsardzības intereses) pārskata
mobilizācijas uzdevumus, nosaka pagaidu mobilizācijas uzdevumus,
to izpildei nepieciešamo valsts materiālo rezervju nomenklatūru
un uzkrājamo daudzumu, saskaņojot ar ministriju, kura nosaka
attiecīgas nozares politiku.
Šobrīd valsts materiālo rezervju veidošanu regulējošā likuma un
noteikumu galvenie trūkumi ir to neatbilstība esošai valsts
pārvaldes iekārtai, novecojusi likumā lietotā terminoloģija, nav
noteikta materiālo rezervju izmantošanas kārtība.
Koncepcijas projekts problēmas risinājumam piedāvā valsts
materiālo rezervju resursu modeli, kurš nosaka valsts materiālo
rezervju mērķi, to veidošanas, uzglabāšanas un izmantošanas
kārtību, finansēšanu un valsts institūciju, pašvaldību un
komercsabiedrību kompetenci darbībās ar valsts materiālajiem
rezervju resursiem, kas jāiestrādā jaunajā Valsts materiālo
rezervju likumā.
Materiālās rezerves ir īpašs resursu (materiālo un finansiālo)
kopums, kura mērķis ir katastrofās vai to reālu draudu gadījumā
saglabāt minimālā līmenī sabiedrības dzīves pamatfunkcijas.
Tiek paredzēts, ka valsts materiālās rezerves veido un izmanto
šādu pasākumu veikšanai katastrofās:
• reaģēšanas pasākumu nodrošināšanai, tai skaitā iesaistītā
personāla individuālai aizsardzībai;
• glābšanas un seku likvidēšanas neatliekamo pasākumu
veikšanai;
• sabiedriskās drošības un kārtības nodrošināšanai;
• mobilizācijas nodrošināšanai atbilstoši mobilizācijas
pieprasījumiem Tautsaimniecības mobilizācijas plāna
ietvaros.
Valsts materiālās rezerves var izmantot mācībās un treniņos,
humānās palīdzības sniegšanai, kā arī aizdot kārtējo
tautsaimniecības jautājumu risināšanai ar Ministru kabineta
lēmumu.
Ņemot vērā valsts materiālo rezervju mērķi un uzdevumu nozīmi,
kuru izpildes nodrošināšanai tās ir paredzētas, valsts materiālās
rezerves finansē no valsts budžeta. Valsts aģentūras “Materiālās
rezerves” gada beigās kontā esošo līdzekļu atlikumu, kas
paredzēts valsts materiālo rezervju veidošanai, izsniegšanai,
uzglabāšanai, atjaunināšanai un uzturēšanai, izlieto nākamajos
saimnieciskajos gados.
Risinājuma variants paredz, ka valsts materiālo rezervju
plānošanu veic ministrijas padotībā esošās iestādes, pašvaldības
un komercsabiedrības, kuras gatavo priekšlikumus uzdevumu
izpildei katastrofu gadījumos, nosakot valsts materiālo rezervju
nomenklatūru, uzkrājamo resursu daudzumus, iespējamo atbildīgo
glabātāju vai precizē esošo valsts materiālo rezervju
nomenklatūru un uzkrātos daudzumus un iesniedz tos Iekšlietu
ministrijā līdz kārtējā gada 1.martam. Pēc priekšlikumu
izskatīšanas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests gatavo
Iekšlietu ministrijas rīkojuma projektu, ko saskaņo ar ministriju
vai pašvaldību – atbildīgo par uzdevuma izpildi katastrofu
pārvaldīšanā.
Valsts materiālo rezervju resursu iegādi veic saskaņā ar likuma
“Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” prasībām, un to
organizē valsts aģentūra “Materiālās rezerves”.
Paredzēts, ka valsts materiālās rezerves uzglabās, atjauninās un
nomainīs iestādes un komercsabiedrības, kas ir šo valsts
materiālo rezervju resursu atbildīgie glabātāji.
Papildus jaunajam Valsts materiālo rezervju likumam jāizstrādā
Ministru kabineta noteikumi par darbībām ar valsts materiālajām
rezervēm, nosakot valsts materiālo rezervju veidošanas,
uzglabāšanas, izmantošanas, atjaunināšanas, norakstīšanas,
izņemšanas, uzskaites, pārskatu sniegšanas un pārbaužu veikšanas
kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās
pārvaldes lietās sekretariātā, Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica likumprojektus: “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms
Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām”, “Par
priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību
vēlēšanām”.
Grozījumi likumos nepieciešami, lai
izpildītu Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra sēdē doto
uzdevumu, jo līdz ar Noteikumu par maksas, kuru pašvaldība iekasē
par aģitācijas materiālu izvietošanu pirms Eiropas Parlamenta
vēlēšanām, Saeimas vēlēšanām un pašvaldību vēlēšanām, pieņemšanu
jāparedz deleģējums pašvaldībām noteikt iekasējamās maksas apmēru
un aprēķinu kārtību.
Likumprojekti paredz noteikt, ka Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā pašvaldības aprēķina un iekasē maksu par aģitācijas
materiālu izvietošanu.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Par ziņošanu par bīstamām un
piesārņojošām kuģu kravām”.
Ar 2004.gada 28.oktobra
likumu “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā”
spēku ir zaudējuši Satiksmes ministrijas 2004.gada 3.februāra
noteikumi Nr.4 “Par ziņošanu par bīstamām un piesārņojošām kuģu
kravām”. Līdz ar to pašreiz nav tiesiska regulējuma par ziņošanu
par bīstamām un piesārņojošām kuģu kravām.
Satiksmes ministrija ir sagatavojusi noteikumu projektu “Par
ziņošanu par bīstamām un piesārņojošām kuģu kravām”, kas ir
izstrādāts, pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības
likuma 36.panta trešo daļu.
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā sniedzami
ziņojumi par bīstamām un piesārņojošām kuģa kravām. Noteikumu
projekts noteic, kāda informācija un kādā veidā jāsniedz, ziņojot
par bīstamām un piesārņojošām kuģa kravām. Noteikumu projekts
nosaka arī izņēmumus, kad attiecīgo informāciju var
neziņot.
Noteikumu projekts nodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes
2002.gada 27.jūnija Direktīvas 2002/59/EK, ar ko izveido Kopienas
kuģu satiksmes uzraudzības un informācijas sistēmu un atceļ
Padomes Direktīvu 93/75/EEK prasību ieviešanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Vides ministrijā;
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par Latvijas ūdeņu
izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos”.
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Latvijas ūdeņu izmantošanas
kārtību un kuģošanas režīmu tajos. Noteikumu projekts regulē
valsts akciju sabiedrības “Latvijas Jūras administrācija” un
Jūras spēku savstarpējo sadarbību Latvijas ūdeņu izmantošanas
kārtības un kuģošanas režīma kontrolē.
Noteikumu projekts nodrošina Eiropas Savienības direktīvas
2002/59/EC prasību ieviešanu attiecībā uz jūras negadījumiem,
jūras glābšanu un patvēruma vietām.
Noteikumu projekts regulē arī kuģu vraku un citas nogrimušas
mantas izcelšanas un apsekošanas kārtību, lai aizsargātu šos
objektus pret nelikumīgām darbībām, kas aizskar īpašuma tiesības
un kuģošanas drošības intereses.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Iekšlietu, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā.
Vides ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par aizsargājamām
alejām”.
Noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz
likumu “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”. Likumā
noteikts, ka dabas pieminekļi ir atsevišķi, savrupi dabas
veidojumi: aizsargājami koki, dendroloģiskie stādījumi, alejas,
ģeoloģiskie un ģeomorfoloģiskie dabas pieminekļi un citi dabas
retumi, kam ir zinātniska, kultūrvēsturiska, estētiska vai
ekoloģiska vērtība.
Aizsargājamo aleju saraksts sagatavots sadarbībā ar Latvijas
Dendrologu biedrību. No kopumā apsekotajām vairāk nekā 300 alejām
noteikumu projektā ir iekļautas 63 alejas, kas tika atlasītas,
izvērtējot to dendroloģisko vērtību (alejās stādīto koku un krūmu
taksonu izplatības biežumu, aleju koku vecumu un izmērus, cik
bieži attiecīgā taksona koki ir stādīti Latvijā, ainavisko
vērtību, īpaši aizsargājamu sugu, dižkoku esamību,
kultūrvēsturisko vērtību – aleja kā piemineklis nozīmīgām
personībām vai notikumiem, vai aleja kā cita kultūrvēsturiska
pieminekļa sastāvdaļa). Papildus tam tika izvērtēta aleju
reģionālā nozīme, to garums, savdabīgums un vitalitāte, kā arī
transporta drošība un aizsardzības lietderība.
Aizsargājamo aleju sarakstā nav iekļautas alejas, kas kā muižu
vai parku kompleksu sastāvdaļa ir iekļautas kultūras pieminekļu
sarakstā vai jau tiek aizsargātas ar noteikumiem par
aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Zemkopības ministrijā, Latvijas
Pašvaldību savienībā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments