Mani un tavi Ziemassvētki
Kāda ir Ziemassvētku būtība un kādēļ tik daudzi šajā laikā jūtas nelaimīgi, nemierā ar sevi un apkārt notiekošo? Ar “Latvijas Vēstnesi” pārdomās dalās Rīgas Lutera draudzes mācītājs Indulis Paičs un psihoterapeits Gints Garlejs.
Psihoterapeits Gints Garlejs Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
“Kā pārēsties Ziemassvētkos un
palikt dzīvam”, “Ziemassvētku atlaides”, “Ko vilkt mugurā
svētkos”, “Ziemassvētku galdam”, “Ziemassvētki sākas
universālveikalā X”– tie ir tikai daži no saukļiem, kas piepilda
publisko telpu kristīgās pasaules lielāko svētku priekšvakarā.
Diemžēl pārāk daudziem Ziemassvētki saistās vienīgi ar cūkas
šņukuru, sautētiem kāpostiem, piparkūkām un dāvanu pirkšanas
maratonu. Kāda Vācijā veikta aptauja liecina, ka divām trešdaļām
vāciešu Ziemassvētki ir paaugstināta stresa laiks. No vienas
puses, lielais vairums cilvēku protestē pret svētku
komercializāciju (SKDS decembra aptauja rāda, ka divas trešdaļas
respondentu atzīst – svētki ir pārāk komercializēti), no otras,
katru gadu mēs tai pakļaujamies.
Visi it kā zinām, kas ir Ziemassvētki kristīgajā tradīcijā, taču
bieži neaizdomājamies, kāda ir to vēsts tieši šobrīd, 21.
gadsimtā. I.Paičs stāsta, ka viens no būtiskākajiem vēstījumiem –
cilvēks savās iespējās ir ierobežots, mūsu varēšana nav
bezgalīga. Ziemassvētki runā par to, ka cilvēkam, kurš vēlas
nodzīvot piepildītu, sakārtotu dzīvi, ir svarīgi apzināties, kas
viņš ir, no kurienes nāk, būt kontaktā ar Dievu, kurš palīdz tad,
kad beidzas mūsu varēšana. Jautāts, kādēļ gan cilvēkam ir
nepieciešams Dievs, I.Paičs atbild: uz to norāda tas, ka, lai gan
cilvēki kļūst aizvien bagātāki, pārticīgāki, arvien vairāk
tehnoloģijām bruņoti, pieaug vientulības sajūta, neapmierinātība
ar dzīvi. Latvijas statistika liecina, ka visvairāk pašnāvību
izdara vīrieši ekonomiski aktīvā vecumā. Bieži mēs uz saviem
līdzcilvēkiem raugāmies kā uz konkurentiem, sāncenšiem,
apzināmies, ka tāpat arī citi raugās uz mums. Līdz ar to pieaug
sajūta, ka esam vieni naidīgā pasaulē, kurā turklāt neatslābstoši
jācīnās. Kā uzsver mācītājs, attiecības ar Dievu ir gandrīz
vienīgās, kurās varam piedzīvot neierobežotu, beznosacījumu
interesi un mīlestību. Te nedarbojas tirgus princips “es tev un
tu man”.
Daudzi atzīst, ka viens no patīkamākajiem mirkļiem, saistītiem ar
svētku svinēšanu, ir gatavošanās tiem. Bez tās nav pašu svētku.
Tādēļ, kā stāsta I.Paičs, pirms Ziemassvētkiem ir četras Adventes
nedēļas, lai mēs iekšēji sagatavotos svētkiem, kas paiet ļoti
ātri. Katru nedēļu, iededzot par vienu sveci vairāk Adventes
vainagā, mēs simboliski vairojam gaismu sevī un apkārtējos,
piepildot telpu ar labām domām. Diemžēl vairumam no mums šo sveci
iznākt iedegt steigā starp simt darāmiem darbiem, kā kārtējo
pienākumu.
Ziemassvētku vēsts ir arī tā, ka mēs neesam vieni, kopā ar mums
ir Dievs, viņš ir nācis pie mums un gribējis būt kopā ar mums.
Tas, ka Jēzus ir dzimis Marijas un Jāzepa ģimenē, ir zīme, ka
Dievam tīkama ir mūsu dzīvošana ģimenē, tās dibināšana, bērnu
dzimšana tajā.
Jautāts, kādēļ šajā laikā tik daudzi cilvēki jūtas nelaimīgi,
I.Paičs atbild, ka mēs tādi varam būt, ja redzam sev apkārt tik
daudz cilvēku un tik maz patiesi ieinteresēto, kam mēs tiešām
rūpam. Un šī pretruna starp Ziemassvētku vēsti un to, kāda ir
mūsu dzīve un attiecības, daudziem šo laiku dara tik grūtu. Tomēr
mācītājs uzsver, ka Ziemassvētki ir domāti katram, ne tikai
ģimenēm. Tos var piedzīvot katrs, kas tic, ka Dievs ir aicinājis
viņu kļūt par Viņa ģimenes locekli. Arī psihoterapeits G.Garlejs
domā, ka vientuļam cilvēkam pārlaist Ziemassvētku laiku vispirms
var palīdzēt ticība. Ticība tam, ka ir Kāds, kuram tu esi
vajadzīgs, turklāt bez jebkādiem nosacījumiem. G.Garlejs arī
uzsver, ka svētki ir īpaša situācija, kad atklājas tas, kas mūsu
dzīvē, mūsu attiecībās mūs neapmierina. To, ko aizslēpj ikdienas
steiga un darbi, izgaismo svētki.
Rīgas Lutera draudzes
mācītājs Indulis Paičs |
I.Paičs stāsta – viena no grūtībām
piedzīvot Ziemassvētkus ir tā, ka daudziem ir neierasti, viņi
neprot būt saņēmēji. Arī lielākais mecenāts un labdaris ir tikai
nepelnītās Dieva dāvanas saņēmējs. Mācītājs uzsver, ka vairumam
cilvēku patīk par sevi domāt kā par tādiem, kas visu var paši,
kuriem nekādas dāvanas nav vajadzīgas, un vispār: viņiem viss jau
ir. Tad, protams, saprast Ziemassvētku būtību ir neiespējami.
Mācītājs bilst: šajā laikā mums jāļauj Dievam sevi apdāvināt, ja
mēs ļaujamies šai izjūtai, domāju, mazināsies nelaimes un
pamestības sajūta.
Mācītājs, runādams par ļaušanos svētku komercializācijai, bilst,
ka tā ir slēpšanās no to patiesā satura. Ne jau velti Kristus
piedzimšana ir tieši tukšajā un tumšajā laikā, tā ir vēsts, ka
tikai ar Viņa klātbūtni mēs varam tumsu kliedēt. Jā, mēs no tā
varam novērsties, taču mūsu dvēsele prasa kaut ko likt tā vietā.
Un tad mēs to aizpildām ar greznajos veikalu skatlogos redzamo.
Protams, pati Ziemassvētku vēsts par dāvanu pasaulei un
savstarpēju apdāvināšanos ir ļoti pateicīga tirgotājiem.
G.Garlejs stāsta, ka, viņaprāt, ļaušanās komercializācijai,
sekošana dzīvesstila žurnālu padomiem un Holivudas filmās
redzētajam vistiešākajā veidā ir saistīta ar attiecībām. Mēs visi
vēlamies būt mīlēti un laimīgi, un reklāmas, žurnāli un filmas
sūta vēsti: pērc, dari, kā mēs sakām, un tu būsi laimīgs un
mīlēts. Un daudzi no mums ļaujas šai ilūzijai.
I.Paičs saka, ka dāvanu dāvināšana ir tradīcija arī viņa ģimenē.
Tikai jāuzmanās, lai nepārkāptu smalko robežu, kad dāvinātprieks
jau pārvēršas par atpirkšanos. Jo, protams, vieglāk ir uzdāvināt
dārgu dāvanu nekā patiesi interesēties par otru cilvēku, viņa
priekiem un bēdām, veltīt viņam savu laiku. Pavisam bēdīgi, ja
mēs ar naudu un mantu mēģinām atpirkties no Dieva.
Mācītājs uzsver, ka Baznīca ir spējīga sniegt citu alternatīvu
veikalnieku piedāvātajai, tikai – cik nopietni cilvēki gatavi tam
noticēt? Bieži mēs neesam spējīgi noticēt Baznīcai, jo tas viss
šķiet tik zināms un jau apnicis, taču, ja kāds mums stāstītu par
caurumu aurā vai čakru tīrīšanu, I.Paičs bažījas, ka atsaucība
būtu daudz lielāka. Tas nozīmē, ka arī pašai Baznīcai ir
jāpārdomā, kā un ar kādiem vārdiem uzrunāt cilvēkus, apliecināt,
ka runa nav par divtūkstoš gadus veciem notikumiem, bet gan par
šo laiku.
Ziemassvētkos sava veida konkurents Baznīcai ir teātru rīkotie
svētku koncerti. Tas tikai liecina, ka cilvēki, par spīti visam,
tomēr šajā laikā vēlas garīgu pārdzīvojumu. Atzīstot, kā šādi
Ziemassvētku koncerti ir visnotaļ jauks pasākums, I.Paičs
kristīgās ticības saplūšanu ar kultūru raksturo kā cukura
izšķīšanu tējā. Jā, tēja ir salda, taču tā nav cukurs.
Mācītājs, jautāts, ko viņš novēlētu Ziemassvētkos, kā, viņaprāt,
mums šobrīd visvairāk trūkst, atbild, ka vispirms novēl nevis
piedzīvot mīlestību no kāda, bet pašam būt šīs mīlestības
devējam. Daudzas lietas šajā pasaulē ir iegūstamas, nevis domājot
par sevi, bet par otru cilvēku. Ja mēs nevis pakāpsimies cits uz
cita, bet palīdzēsim cits citam, visi būsim daudz laimīgāki.
Rūta Kesnere, “LV”