Kravas automobiļi kļūst arvien bīstamāki
Reaģējot uz lielo ceļu satiksmes negadījumu skaitu, kuros vainojami kravas automobiļu vadītāji, autotransporta nozari pārraugošo institūciju pārstāvji šomēnes vienojušies, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Ceļu policiju (CP) kontrolēs smago automobiļu tehnisko stāvokli.
Latvijā raksturīga intensīva kokvedēju ekspluatācija, kas nereti noved pie būtiskiem transportlīdzekļa tehnisko mezglu defektiem jau visai drīz pēc ikgadējās tehniskās apskate Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Līdz decembra vidum, kad par pārbaužu veikšanu vienojās CSDD, CP, Satiksmes ministrijas Autotransporta direkcijas un Starptautisko autopārvadātāju asociācijas pārstāvji, valstī bija reģistrēti 7170 satiksmes negadījumi, no kuriem vairāk nekā pusē – 4432 – vainojami kravas automašīnu vadītāji.
Uz ceļa atklāj nepieļaujamus defektus
Transportlīdzekļu tehniskā
stāvokļa kontroli uz ceļiem noteic ES direktīvas 2000/30/EC
prasības, kuras Latvijai ir saistošas. Regulāras kravas
transportlīdzekļu pārbaudes uz autoceļiem notiek kopš šā gada
septembra, un jau iezīmējusies virkne tehnisku trūkumu, kas
apdraud satiksmes drošību. No apturētajiem kravas automobiļiem,
kuri aizdomās par defektiem tiek apskatīti pamatīgāk, katram
otrajam ir defekti, informē CSDD Transportlīdzekļu kontroles un
sertifikācijas daļas priekšnieka vietnieks Aldis Adiņš. Veicot
kontroli testa režīmā un izdarot galvenokārt vizuālu pārbaudi,
visbiežāk atklājas nepilnības smago mašīnu apgaismes ierīcēs, kā
arī riepu un sakabes ierīču pārmērīgs nodilums – defekti, kuriem
ir tiešs sakars ar satiksmes drošību.
Bojājumu cēloņi galvenokārt saistīti ar pārmērīgu
transportlīdzekļa noslodzi, skaidro A.Adiņš. Kravas automašīnām
tehniskā apskate paredzēta vienu reizi gadā. Taču, piemēram,
riepas un sakabes iekārta, gadā nobraucot ap 100 000 kilometru,
nolietojas un ir jāmaina vairākkārt. Kā piemēru speciālists min
kokvedējus, kas pastāvīgi kursē no lauku rajoniem uz Rīgu.
“Automašīnai ir trīs vadītāji, kas visu laiku nomaina cits citu,
bet motors netiek izslēgts nedēļu un vairāk. Skaidrs, ka,
strādājot ar šādu noslodzi, virkne mezglu jāmaina pāris reižu
gadā.”
Automašīnām, kurām uz ceļa konstatē problēmas, kas varētu
liecināt par sevišķi bīstamiem defektiem, tiek noņemta valsts
reģistrācijas numura zīme un dots rīkojums doties uz tuvāko
tehniskās apskates staciju. Ja aizdomas apstiprinās, bez bojājumu
novēršanas tām ceļu turpināt neļauj. Mazāk būtisku defektu
gadījumā vadītājs saņem rīkojumu nepilnības novērst mēneša laikā.
Šis fakts tiek reģistrēts datu bāzē, taču dažkārt, ja vien to
nekonstatē CP darbinieki, spēkrata izmantošana tiek turpināta bez
bojājumu novēršanas. Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentē
transportlīdzekļu ekspluatāciju un kontroli, pašreiz pat par
braukšanu ar būtiskiem bojājumiem pielaidi dalībai ceļu satiksmē
neanulē. Šādas izmaiņas normatīvajos aktos plānots izdarīt
nākamgad, skaidro A.Adiņš.
Līdz šim bargākais drošības mērs – ceļa turpināšanas aizliegums,
noņemot numura zīmi, – piemērots arī ārzemēs, galvenokārt
Krievijā un Baltkrievijā, reģistrētām kravas automašīnām.
Apskati neiziet trešdaļa
Veicot gadskārtējo kravas
automašīnu tehnisko apskati, konstatē arī virkni citu defektu. Kā
vienu no biežāk sastopamajiem A.Adiņš min bojājumus bremžu
iekārtā. Neatkarīgi no kravas automobiļu svara, kurš tiek ņemts
vērā CSDD statistikā, sadalot tos kategorijās pēc pilnas masas,
visbiežāk tehniskās apskates reizē tiek atklāti trūkumi vai
bojājumi degvielas padeves sistēmā, gaismas ierīcēs, rāmī,
virsbūvē, atgāzu un izplūdes sistēmā. Apmēram trešdaļai no šiem
transportlīdzekļiem pirmajā tehniskās apskates reizē uzlīmi
nepiešķir, jo tiem ir jānovērš būtiskāki trūkumi. Noteikt kravas
automašīnām tehnisko apskati divas reizes gadā, kā tas jau ir
taksometriem un autobusiem, pagaidām nav plānots. Kā skaidro
A.Adiņš, regulāras pārbaudes uz ceļiem jau šobrīd smago mašīnu
īpašniekus mudina parūpēties par savlaicīgu trūkumu
novēršanu.
Kā liecina Latvijas pilnvaroto autotirgotāju apkopotie dati,
šogad 11 mēnešos reģistrēti 2046 jauni kravas spēkrati, kas ir
par 30% vairāk nekā pērn šajā laika posmā, kad reģistrēja 1570
jaunus šīs kategorijas automobiļus. Visvairāk no tām – 388 – ir
“Renault” markas mašīnu. Tām seko “Volvo” un “Peugeot” ar
attiecīgi 344 un 206 automašīnām. Novembrī reģistrēti 232 kravas
transportlīdzekļi.
Guntars Laganovskis