Latvijas autopārvadātāji: starp Rietumiem un Austrumiem
Par situāciju mūsu valstij nozīmīgajā autopārvadājumu nozarē saruna ar Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” prezidentu Valdi Trēziņu.
Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” prezidents Valdis Trēziņš Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
V.Trēziņš atzīst: jau gandrīz
aizvadītā gada statistiskie rādītāji ir pozitīvi, nozarē bijis
vērojams pieaugums. Labi rezultāti bijuši Latvijas pārvadātāju
darbam gan ārvalstīs, gan mūsu zemē. Turklāt, kā norāda
V.Trēziņš, līdz 1.maijam lielāks bija ārvalstīs veikto
pārvadājumu īpatsvars, taču pēc Latvijas pievienošanās Eiropas
Savienībai (ES) daudzi uzņēmumi vairāk pievērsušies pašmāju un
Krievijas tirgus piedāvātajām iespējām. Tas izskaidrojams
galvenokārt ar konkurences pieaugumu ES ekonomiskās telpas
rietumu daļā.
Protams, par konkurenci gādā arī Latvijas autopārvadātāji, taču
jāņem vērā, ka, piemēram, Polijas, Čehijas, Slovākijas,
Slovēnijas ģeogrāfiskais stāvoklis ir izdevīgāks, lai izvērstu
ofensīvu Rietumeiropā. Savukārt tepat, Baltijas reģionā, jau
vairākus gadus mūsu valsts autopārvadātājiem jācīnās ar nopietnu
Lietuvas uzņēmumu konkurenci. Lietuviešu trumpis ilgu laiku bija
zemākas cenas. Tagad cenu attiecība gan izlīdzinājusies, taču
lielu interesi par mūsu tirgu izrāda Polijas uzņēmumi – šīs
valsts starptautisko pārvadātāju autoparks pēc pievienošanās ES
audzis no 30 000 līdz 50 000 automobiļiem.
Konkurence pieaug, kravu apjoms – ne
V.Trēziņš vērš uzmanību uz vēl
vienu būtisku konkurences veidošanās aspektu. Proti, pēc ES
dalībvalstu robežu atvēršanas kravu aprite kļuvusi daudz raitāka
un pārvadājumus iespējams veikt par 25–30 procentiem īsākā laikā
nekā agrāk. Tas savukārt nozīmē autoparka noslogojuma
samazināšanos. Jaunajās ES dalībvalstīs kopumā ir ap 130–140
tūkstoši starptautiskajos pārvadājumos izmantojamu kravas
automobiļu, bet pēc šā gada 1.maija vismaz 30 000 spēkratu
palikuši dīkā. Iespējamais risinājums ir viens – brīvo
resursu izmantošanai jāmeklē jauns tirgus, jāapgūst citas
valstis. Šāds uzdevums gaida arī ne vienu vien Latvijas
pārvadātāju, jo konkurence pieaugusi, bet kravu daudz vairāk nav
kļuvis.
Protams, klienti, kravu nosūtītāji un saņēmēji konkurences
pieauguma dēļ ir ieguvēji, atzīmē V.Trēziņš. Un šajā apstāklī
slēpjas vēl viena problēma: pārvadājumu cenām paliekot stabilām,
darba izmaksas aug. “Latvijas auto” prezidents norāda: šābrīža
pozitīvie rādītāji pēc jaunā gada var mainīties uz slikto pusi,
un aprīlī varētu būt gaidāma nozares krīze. Jāņem vērā, ka
autopārvadātāji maksu par pakalpojumiem saņem pēc paveiktā darba,
tādējādi vēl pāris mēnešus zināmi ieņēmumi būs. Pēc tam darba
apjoms var krasi samazināties, savukārt dīzeļdegvielas cenas
celsies, iespējams, pat par 3–5 santīmiem par litru. Jaunajā gadā
par 50–60 procentiem tiks palielināta transportlīdzekļu nodeva,
izmaksām liek pieaugt arī jaunas prasības attiecībā uz
autovadītāju darba un atpūtas režīmu. Problēmas rada arī visu ES
valstīs veicamo pakalpojumu aplikšana ar pievienotās vērtības
nodokli – tas gan tiek atmaksāts, taču prasa finanšu resursu
ieguldīšanu.
Jārada labvēlīgāki nosacījumi nozares uzņēmumiem
V.Trēziņš norāda, ka nebūtu
pareizi draudošo krīzi traktēt kā vienīgi autopārvadātāju
problēmu – šī nozare, tāpat kā citas, valsts kasei dod ieņēmumus
nodokļu veidā, nodrošina darbavietas un palīdz veidot iekšzemes
kopprodukta pieau-gumu. Tāpēc, uzsver V.Trēziņš, degvielas cenas
pieaugums jākompensē klientam. Vēl viens nepieciešams solis – ES
līmenī jāsāk nopietnas diskusijas par iespēju samazināt
autopārvadātāju maksāto akcīzes nodokli degvielai. “Mums nav
vienādu konkurences nosacījumu ar kolēģiem no citām transporta
nozarēm. Aviācija, jūras un upju transports akcīzi par degvielu
nemaksā, dzelzceļam tiek piešķirta attiecīga dotācija. Varbūt
būtu pareizi samazināt nodokli visu veidu komerctransportam?”
spriež V.Trēziņš. Viņš norāda – ES normas jāpilda, taču jādod arī
iespēja nozares uzņēmumu konkurētspējas saglabāšanai un
palielināšanai.
“Latvijas auto” prezidents arī uzskata, ka būtu pilnīgi aplami
censties risināt ceļu remontu problēmas vai citus investīcijas
prasošus jautājumus, paaugstinot pārvadātāju maksātos nodokļus.
Latvijā šobrīd ir vairāk nekā tūkstotis nozarē darbojošos firmu,
kuru kopējo autoparku veido vairāk nekā 6000 kravas automobiļu.
Šie resursi būtu jāsaglabā, uzsver V. Trēziņš. Jāatzīmē, ka parka
tehniskā konkurētspēja ir ļoti augsta – apmēram 70 procenti
automobiļu atbilst “Euro-2” vai “Euro-3” normām. Par to varam
pateikties augstajām ES prasībām, kas tika izvirzītas jaunajām
dalībvalstīm. Turklāt objektīvi jāatzīst, ka Latvijas uzņēmumu
pakalpojumiem raksturīga ļoti laba cenas un kvalitātes
attiecība.
V.Trēziņš neslēpj satraukumu par autoceļu izmantošanas maksas
ieviešanu Eiropas valstīs, pirmām kārtām – Vācijā. Gaidāms, ka
sistēma, kas sāks darboties no 2005.gada 1.janvāra, nopietni
sadārdzinās un sarežģīs Latvijas autopārvadātāju darbu.
Pakalpojuma apmaksai būs nepieciešams vai nu aprīkot automobiļus
ar speciālu iekārtu, vai arī īpaši apmācīt visus šoferus
maksājuma procedūras veikšanai. Turklāt netālā nākotnē maksu par
šoseju lietošanu grasās ieviest arī Lietuva un Krievija.
Stingrāki un dažbrīd traucējoši dažās valstīs kļūst arī kravu
kontroles mehānismi. “Bet kāpēc mēs nevaram atbildēt ar līdzīgiem
soļiem?” vaicā V.Trēziņš, norādot, ka dažādi kontroles pasākumi
nereti ir gluži vienkārši vērsti uz konkurences ierobežošanu
atsevišķu valstu tirgos.
Krievijas tirgus: plusi un mīnusi
Viens no perspektīvākajiem un
vilinošākajiem tirgiem neapšaubāmi ir Krievija. V.Trēziņš atzīst,
ka, neraugoties uz šā tirgus specifiku, daudzi aspekti liek un
liks vērst skatu šajā virzienā – pirmkārt, lielais iespējamo
pasūtījumu apjoms, otrkārt, relatīvi augstās pakalpojumu cenas un
lētā degviela. Turklāt Krievijas autopārvadājumu tirgū konkurence
ir salīdzinoši mazāka.
V.Trēziņš norāda uz iepriecinošu faktu – mūsu valsts
autopārvadātāji jau ir saņēmuši tikpat daudz atļauju iebraukšanai
Krievijā, cik 1998.gadā, īsi pirms krīzes un tai sekojošo
ierobežojumu ieviešanas. Diemžēl saņemtas tikai 3000 universālās
atļaujas, kas ļauj veikt pārvadājumus uz Krieviju no citām
trešajām valstīm.
Tomēr daudzi nozares uzņēmumi arvien vairāk investē sava biznesa
attīstīšanā Krievijas virzienā. Piemēram, daļa firmu veiksmīgi
izmanto savu veco autotransportu – krava no Eiropas līdz Latvijai
tiek atvesta ar ES normām atbilstošiem automobiļiem, bet tālāk uz
galamērķi Krievijā to aiztransportē vecākas mašīnas ar Krievijas
numuriem. Šajā nolūkā kaimiņvalstī var nodibināt savu uzņēmumu un
sekmīgi attīstīt ilgspējīgu biznesu. Turklāt aprakstītajā
gadījumā nav nepieciešamas universālās atļaujas.
Autovadītāju darba algu līmenis |
V.Trēziņš uzsver: šādiem uzņēmējiem jāsniedz noteikti atvieglojumi, investoru darbību atbalsta arī Krievijas valsts institūcijas. Kā kavējošs faktors gan jāmin reizumis ļoti garās rindas pie Latvijas – Krievijas robežkontroles punktiem. “Pusotru, divas dienas stāvēt pie robežas – tā nav normāla situācija,” bilst V.Trēziņš un norāda, ka šī problēma jārisina starpvalstu sarunu līmenī. Turklāt austrumos atrodas ne tikai Krievijas tirgus – ir uzsākta nopietna Kazahstānas un Ķīnas piedāvāto iespēju izpēte.
Autopārvadātājiem jāsadarbojas
Autopārvadātāju darbības iespējas
un perspektīvas būtiski apdraud arī šoferu trūkums. V.Trēziņš
paskaidro, ka kravas automobiļa vadītāja profesijai zudis
kādreizējais prestižs – mūsdienās retais ir ar mieru daudz laika
pavadīt braucienos pa svešu valstu šosejām, bieži vien nakšņojot
automobilī. Taču pieredzējušie braucēji dodas pelnītā atpūtā vai
darbā ārvalstu uzņēmumos. Turklāt kravas automobiļa vadītāja
specialitātei nepieciešama nopietna apmācība, kas spētu sniegt
atbilstošas zināšanas. Tāpēc “Latvijas auto” šobrīd veic
pasākumus, lai nākamajiem šoferiem nodrošinātu iespējas absolvēt
kvalitatīvu apmācības kursu un lai uzņēmumiem būtu jaunā
maiņa.
Jāatzīmē arī “Latvijas auto” uzsāktā sadarbība ar arodbiedrībām,
kuras mērķis ir nozares darbinieku sociālo problēmu risināšana.
Tas ļauj secināt, ka autovadītāja profesija tomēr joprojām ir
gana nopietna, stabila un perspektīva nodarbošanās.
“Latvijas auto” prezidents uzskata, ka biznesa saglabāšanas
nozares attīstības labā mūsu valsts autopārvadātājiem jāatsakās
no “viensētu” principa un jāsadarbojas, kā arī arvien
jāpaaugstina sava profesionālā kvalifikācija. “Citas iespējas
nav,” uzsver V.Trēziņš.
Savukārt valsts institūcijām savas kompetences ietvaros jāgādā,
lai nozīmīgajai autopārvadājumu nozarei nebūtu lieku šķēršļu.
Juris Bārtulis, “LV”
Uzziņai
Ieteikumus 2004.gada vārdam, nevārdam un spārnotam teicienam ar attiecīgu norādi iespējams iesūtīt līdz pirmdienai, 2005.gada 17.janvārim (saņemšanas datums), rakstot Latviešu valodas fondam: Merķeļa ielā 13–400, Rīgā, LV-1050; fakss: 7221258; kā arī: gadavards@e-apollo.lv .