Jaungada dāvana Eiropas Savienībai
Pēc ilgiem 40 gadiem noslēgusies vissarežģītākā diplomātiskā šaha partija starp Eiropas Savienību (ES) un Turciju ar abpusējiem figūru upuriem un regulāriem šaha pieteikumiem.
Foto: EPA/A.F.I. |
17.decembrī vienprātīgi tika
lemts: 2005.gada 3.oktobrī tiks dots starts Turcijas uzņemšanas
sarunām Eiropas saimē. Īpatnība ir tā, ka sarunu rezultāts nav
iepriekš noteikts: jebkurā brīdī, ja nevarēs rast kārtējo
kompromisu, sarunas var atlikt vai pat pārtraukt.
Ceļš uz uzņemšanas sarunu sākumu bija nevis vienkārši
grumbuļains, bet ar dziļiem, visai grūti pārvaramiem kritumiem un
asiem pagriezieniem. Sarunu vezums gāzās te uz vienu, te uz otru
pusi, te gulēja ar visiem riteņiem augšup. Līdz pēdējam brīdim
barjera sekoja barjerai un no jauna bija stingri jāpiepūlas, lai
to veiksmīgi pārvarētu.
Vai Turcija pieder pie Eiropas?
Elementārs spriedums: Turcijas
galvenā daļa atrodas Āzijā, tikai tās kripatiņa – 0,28% tās
teritorijas – aptver Eiropas Balkānu austrumu daļu. Turcija ir
Āzijas valsts. Te nāk talkā ģeopolitiski apsvērumi. Nekur nav
paredzēts, ka Eiropas Savienībai jāaprobežojas tikai un vienīgi
ar Eiropas teritoriju. Kopējais tirgus, integratīvā apvienība var
droši iziet no Eiropas rāmjiem, nodrošināt priekšrocības plašākā
telpā. Turcija esot Āzijas draudzīgā roka uz Eiropu, Eiropa – tās
viesmīlīga roka uz Āziju. Tā veidosies plaši un sazaroti
integrācijas sakari ar perspektīvu nākotnē aptvert vēl citas
Āzijas zemes. Veidojas reta iespēja pārtrumpot ASV, te ES –
īstenot lielvalsts centienus. Turcija robežojas ar Irāku, ar
citām valstīm, kas bagātas ar naftu.
Eiropa ir kristietības balsts ar savu īpašu iedzīvotāju
mentalitāti, uzskatu sistēmu, morāles kritērijiem, īpašām
vērtībām, kas kontrastē ar Turcijas musulmaņu nostāju, to
paražām, labā un ļaunā kritērijiem, pienākumu apziņu. Tiek pausta
doma, ka islāma mācība audzina terorismu, ka draudzēties,
sadarboties ar islāmistiem nozīmē atbalstīt terorismu. Tādi
uzskati nav pieņemami. Pirmkārt, tikai ap 3% musulmaņu ir terora
piekritēji. Otrkārt, saimnieciskā sadarbība cementēs normālas
cilvēciskās attiecības starp musulmaņiem un “neticīgajiem”. Gan
jāatzīst, ka pārvarēt naidu starp dažādu reliģiju pārstāvjiem,
kas ieaudzināts paaudzēm, ir ārkārtīgi sarežģīti, bet cerību
stars te pavīd. Viens no vadošiem turku politiķiem, kas aktīvi
cīnījās par Turcijas sarunu uzsākšanu par iestāšanos ES, viņam
ierastajā terminoloģijā izteicās: mūsu lūgšanas torņi ir durkļi,
mūsu mošejas – kazarmas. Līdzdalība ES, ikdienas tikšanās un
sadarbība ar eiropeiskiem partneriem, nepieciešamība jebkurā ES
komisijā, apakškomisijā un komitejā meklēt kompromisu, kopējo
valodu liks agresīvai, naidīgai valodai pakāpeniski izzust. Tā ir
cerība miermīlības virzienā.
Atpalikusi tautsaimniecība
Perspektīva Eiropas Savienībā
iekļaut Turciju Eiropas saimniecisko potenciālu vairos visai maz.
Turcijai ir nelielas dabas bagātības, daži izrakteņi, neapgūti
resursi. Iekšzemes kopprodukts (IKP) veido tikai aptuveni
ceturtdaļu no ES IKP uz vienu iedzīvotāju. Turcija savu rītdienu
cer saistīt ne tikai ar integrācijas priekšrocībām plašajā
Eiropas telpā, bet arī ar struktūrfondu tiešo materiālo
palīdzību.
Eksperti lēš, ka Turcija kā ES nākotnes dalībvalsts izmaksās
Eiropas Savienībai ik gadu ap 16,5 līdz 27,5 miljardiem eiru.
Katram ES pilsonim tad būtu uz Turcijas attīstības altāra
jānomaksā 4–7 eiras ik mēnesi.
Gaidāms arī, ka no Turcijas uz citām ES valstīm emigrēs 2,7
miljoni turku.
Turcija vēl ilgus gadus paliks galvenokārt lauksaimniecības zeme;
citu ES dalībvalstu investīcijas tur pakāpeniski uzcels
industrijas objektus, soli pa solim veidos nepieciešamo
infrastruktūru.
Eiropas nākotne
Turcija ir valsts, kam raksturīga
augsta dzimstība un straujš iedzīvotāju skaita pieaugums.
Iedzīvotāji ir nozīmīgs ražošanas resurss, un pēc 10 gadiem
Turcija pēc iedzīvotāju skaita (82 miljoni cilvēku) var kļūt par
Eiropas Savienības līdervalsti.
Tabulā minētās izmaiņas nebūs formāla rakstura. Runa ir par spēka
samēra izmaiņām starp ES dalībvalstīm, kas var prasīt arī
mērķtiecīgās korekcijas ES konstitūcijā: saimnieciski vāja
Turcija pēc iedzīvotāju skaita nolīdzināsies ar ekonomiski
spēcīgo Vāciju.
Kipras barjera
Kad 17.decembra rītā likās: viss
birokrātisko papīru žūksnis ir pilnībā sagatavots vienprātīga
lēmuma pieņemšanai par Turcijas izsludināšanu par ES
kandidātvalsti, Turcijas premjerministrs Tajips Erdogans atteicās
parakstīt pašu pēdējo dokumentu. Tas bija papīrs, kas paredzēja
muitas vienošanās paplašināšanu uz visām jaunajām ES
dalībvalstīm, ieskaitot Kipras grieķu daļu. T.Erdogans nonāca
sprukās. Parakstīt šo dokumentu nozīmētu oficiāli atzīt Kipru kā
patstāvīgu valsti, kas Turcijas premjeram bija principiāli
nepieņemami. Pēc šāda paraksta T.Erdoganam vairs nebūtu iespējas
atgriezties dzimtenē un viņam steidzīgi būtu jāmeklē ceļš uz
imigrāciju. Neparakstot šo dokumentu, T.Erdogans pārsvītrotu
visus līdzšinējos pūliņus Turcijai pavērt ceļu uz Eiropas
Savienību. ES ārlietu pārstāvis Havjers Solana Turcijas premjeram
skaidroja, ka “nevar iestāties ģimenē, ja neatzīst visus tās
locekļus”. Bija jārisina uzdevums, kas bija augstākās
diplomātijas mākslas cienīgs.
ES redzamākie valstsvīri drudžaini sāka meklēt izeju no it kā
bezizejas stāvokļa un beidzot to atrada: Turcijas premjeram
mutiski bija netieši jāatzīst Kipras Republikas grieķu daļa kā
patstāvīga valsts. Mutiskais protokols tiktu rakstiski fiksēts un
pavairots, kā rezultātā vilks būtu paēdis un kaza vesela. Gan
nācās ilgāku laiku pārliecināt Kipras vadītāju Tasu Papadopulu,
ka šāds gājiens esot leģitīms, tiesiski pieļaujams, nevis tikai
diplomātisks risks stāvokļa glābšanai. Neoficiāli izskanēja
cerība, ka nākamajos deviņos mēnešos jautājumu izdosies tiesiski
korekti nokārtot. Jau šobrīd tiek paredzēts, ka Turcijas
iestāšanās sarunas vilksies vismaz 10, pat 15 gadus, kad varēs
pilnveidot daudz ko no tā, kas šodien vēl neatbilst ES stingrajām
prasībām.
Tālākie šķēršļi
Turcijas iestāšanās sarunas ES var
tikt jebkurā brīdī pārtrauktas, kaut gan ceļš uz Eiropas
Savienību ir atklāts. Viss atkarīgs no sarunu gaitas, notikumu
attīstības, pušu nostājas.
Vēl viena īpatnība. Lēmumu par Turcijas sarunu atklāšanu par
iestāšanos ES pieņēma 25 Eiropas dalībvalstu pašreiz valdošie
politiskie spēki. Katrā valstī var būt sava opozīcija, kas var
pārstāvēt citus uzskatus par lietderību Turciju redzēt ES
sastāvā. Spilgts piemērs tam ir Vācijas opozīcijas spēku
pašreizējā nostāja. Kristīgo demokrātu un kristīgo sociālistu
partijas oficiāli paziņoja: ja viņu partijas 2006.gadā uzvarēs
parlamenta vēlēšanās un pārņems savās rokās valdības stūri, tās
nekādos apstākļos nepieļaus, lai Turcija kļūtu par ES pilntiesīgu
locekli, bet piedāvās Turcijai, arī Ukrainai, Magriba valstīm
īpašus sadarbības nosacījumus, t.s. privileģēto partnerību.
Pamatojot savu nostāju, abas Vācijas partijas aizrādīja, ka
Turcija nav Eiropas daļa (ekskanclers Helmūts Kols zobojās: viņam
skolā neesot mācījuši, ka Anatolija ietilpst Eiropā). Citi vērsa
uzmanību uz to, ka valstī, kur notiekot kaut vai epizodiski
ieslodzīto piekaušana un spīdzināšana, pēc demokrātijas neož.
Izteikts arī viedoklis, ka Turcija nav piemērota uzņemšanai ES,
jo esot “par lielu, par trūcīgu, pārāk tālu no Eiropas kontinenta
ģeogrāfiskās, vēsturiskās un kulturālās serdes”.
Opozicionāru partiju nostāja, nākotnē tām kļūstot par valdošām,
var kļūt par nepārvaramu barjeru Turcijas uzņemšanai integrētajā
Eiropā.
Georgs Lībermanis, LU Dr.h.c.,
LV emeritētais zinātnieks
Eiropa 2015.gadā
(prognoze)
(iedzīvotāju īpatsvars)
2004.gada nogalē |
ES 28 dalībvalstis ar |
|
Turcija |
14,5 |
|
18,2 |
Vācija |
14,5 |
13,2 |
Francija |
11,5 |
13,2 |
Lielbritānija |
10,8 |
12,6 |
Itālija |
9,8 |
9,0 |
Spānija |
7,2 |
8,5 |
Polija |
6,7 |
25,3 |
pārējās ES valstis |
25,4 |