Daži Prozas lasījumu akcenti
Atzīsim, katrā pasākumā, kur tiek dalītas kādas balvas, un lielā daļā pasākumu, kur balvas dalītas netiek, mēdzam sastādīt mazu favorītu sarakstiņu. Tieši tā darīju arī šāgada Prozas lasījumos, kas notika no 10. līdz 12.decembrim. Lai pārliecinātu sevi par to, ka ir bijis vērts veselu nedēļas nogali pavadīt burzmā – pasākumi bija ļoti apmeklēti, nebija neviena, kurā nerastos problēmas ar brīvajām vietām.
Autogrāfu dāvā Roalds Dobrovenskis Foto: Evija Gruzna, “Satori.lv” |
Balvas nebūs lielas, tikai tik,
cik pieminēšana šajā prominentajā laikrakstā un paldies par to,
ka šie autori ir sagādājuši prieku klausītājiem.
Tātad – žetonu par klausītāju izsmīdināšanu (un ne jau ar
kalambūriem, bet patiesu humoru – ironisku, atbrīvotu un
smeldzīgu reizē) saņem Andris Akmentiņš, Pauls Bankovskis, Roalds
Dobrovenskis un Juris Zvirgzdiņš. Būtībā katrā lasījumu vakarā
bija iespējas no sirds izsmieties – katrai gaumei atbilstošs
humors, sākot ar kautiņu starp kādu padzīvojušu dzejnieku,
mācītāju un mūku baru, beidzot ar pazobošanos par modernajām
tehnoloģijām un “Dižrīgas” būvēšanu, pēdējā ideja pieder Egilam
Ermansonam.
Kas attiecas uz mūsdienu reāliju atainošanu, tad šajā ziņā balva
pienākas Dainai Tē, kas acīmredzot ir notvērusi aktuālo vilni, no
kura citi autori vai nu mazliet atpaliek, vai – tieši otrādi –
steidzas tam pa priekšu. Bet vai jūs zinājāt, ka lielveikali
katru dienu izmet visnotaļ labus un pārtikā lietojamus augļus,
turklāt stingri apsargājot atkritumu tvertnes, lai cilvēki šos
labumus nesavāktu sev? Es to uzzināju samērā nesen, un šis pats
fakts bez kādas uzspēles, kas ir tik raksturīga autoriem, kuri
raksta par “mūsdienām”, tika atainots Dainas Tē lasītajā
stāstā.
Patiešām patīkami iepriecināja paši jaunākie autori, kas lasīja
Bites Blūza klubā – kā Noras Ikstenas vadīto prozas
meistardarbnīcu “mācekļi”. Viņiem bija vissmagākie apstākļi –
diezgan stingri noteikts laika limits katram lasītājam, kāds
netika uzspiests “profesionālajiem” autoriem. Tāpēc vēl jo
lielāku prieku sagādāja Agnese Krivade, kas lasīja tieši tik
ilgi, cik uzskatīja par nepieciešamu, veiksmīgi improvizējot kopā
ar Juri Kulakovu, kura uzdevums bija ar skaņas signāliem
pārtraukt pārāk aizrāvušos autorus.
Jauno autoru (negribas viņus saukt par “mācekļiem”) lasījumā
iepriecināja arī Mārcis Gubāts ar neparastu un patīkami ironisku
stāstu par zēnu, kas piedzimis ar skrūvi mugurā (patiesi žēl, ka
nebija izdevības noklausīties tekstu līdz galam), un Andra
Manfelde, kas, turpinot atkarību tēmu, šoreiz raksta par kopdzīvi
ar no alkohola atkarīgu un turklāt vēl visai aprobežotu cilvēku.
Šī autore ir diezgan interesanta parādība latviešu literatūrā –
no vienas puses, viņas proza atbilst populārajam atkarīgu vai
līdzatkarīgu cilvēku grēksūdžu žanram, šos stāstus varētu
ierindot līdzās tādām grāmatām kā, piemēram, “Velna dzira”, kuras
izlasot gribas tikai nošausmināties par to, cik briesmīgas sekas
ir kaitīgu vielu lietošanai. No otras puses, A.Manfeldes jūtīgais
temperaments, izpratne, līdzjūtība un tēlainā domāšana padara šīs
“grēksūdzes” par augstvērtīgu literatūru, bieži samulsinot
lasītāju (vai šajā gadījumā klausītāju) – vai tas ir literārs
teksts vai dienasgrāmata? Kā man to uztvert – kā atturības
propagandu vai kā mākslas darbu, kas neko necenšas
iestāstīt?
Acīmredzot arī konkursa žūrija novērtēja jaunāko autoru ienestās
vēsmas, jo Prozas lasījumu galvenā balva – portatīvais dators –
nonāca “mācekļa” Māra Mikulāna īpašumā. M.Mikulāns līdz šim bijis
pazīstams tikai relatīvi šaurās prozistu un dramaturgu aprindās.
Domājams, balva viņam būs stimuls turpināt izkopt savu īpatnējo,
humorpilno rakstības stilu.
Patīkama bija arī viesu uzstāšanās – īpaši igauņu autora Jāna
Unduska romāna fragments, kas pārsteidza ar brīvo izteiksmes
stilu un paskarbo humoru. Te liela pateicība pienākas arī Maimai
Grīnbergai, kuras tulkojums bija dzirkstošs un dzīvīgs, lai arī,
liekas, žargonismiem un asprātībām pārsātināto tekstu pārcelt
latviski nevarēja būt viegli.
Otrs neprozists, kam pienāktos pateicība par prozas lasījumu
atdzīvināšanu, bija Juris Kronbergs, kas atsvaidzināja jauno
autoru lasījumus ar dzejoļu iestarpinājumiem un, stādīdams
priekšā zviedru rakstnieku Bengtu Jangfeldu, pamanījās
uzjautrināt publiku arī visai garlaicīgās ievaddaļas laikā.
Bet katrā ziņā, ja man būtu jāpasniedz Prozas dienu balva, šajā
gadījumā – lielākais paldies, tad tas tiktu Andrai Neiburgai, kas
arī tagad, kad “profesionālie” autori labprātāk raksta
reālistiskus, humoristiskus un nedaudz atsvešinātus tekstus,
raksta jūtīgi, dziļi un ar smeldzi – ar tādu atkailinātību, ka
grūti klausīties, tas ir gluži kā pieskarties miesai, kam
novilkta āda. Bet pēc lasījuma paliek maiga un patīkama pēcgarša,
kā jau ikreiz, kad ir izdevies par pussolīti pietuvoties tam, kas
nomoka mani pašu (un droši vien daudzus no mums). Kas arī ir
labas literatūras uzdevums – ļaut lasītājam tuvoties sev. Un ir
prieks, ka mūsdienu proza šo uzdevumu spēj veikt – katram autoram
raksturīgā stilistikā.
Ieva Melgalve