Konkurences padomes lēmums Nr.E02–87
Rīgā 2004.gada 15.decembrī (prot. Nr.70, 3.§)
Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu
Lieta Nr.170/04/05/2
Par BO DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu
Konkurences padome 25.02.2004.
saņēma BO DzĪKS “Embūtes 51” (turpmāk – Embūtes 51) iesniegumu ar
lūgumu – izvērtēt individuālā uzņēmuma “Energo” (turpmāk –
Energo) darbības atbilstību Konkurences likuma 13. panta
noteikumiem.
Embūtes 51 ir dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība, kas
apsaimnieko daudzdzīvokļu māju Embūtes ielā 51, Ventspilī.
Daudzdzīvokļu mājai ir 9 stāvi, 4 sekcijas, katrā sekcijā
darbojas lifts (2.stāva laukumā liftam nav paredzēta iekāpšana un
izkāpšana), kura apkalpošanu nodrošina Energo.
Saskaņā ar Embūtes 51 un Energo 01.07.2003. noslēgto līgumu
tarifu likme par lifta apkalpošanu vienam cilvēkam noteikta Ls
0,76 mēnesī (Darbuzņēmēja Līguma Nr.13 liftam Embūtes 51 – 1,
2, 3, 4 pielikuma 4.punkts – “Summas 204,44 Ls
atšifrējums: 0,76* 269 = 204,44 Ls, kur
0,76 – apstiprināta mēnešu tarifu likme no viena cilvēka par
viena lifta uzturēšanu;
269 – Embūtes 51 – 1,2,3,4 iedzīvotāju skaits no 3. līdz
9.stāvam;(..)”). Nama apsaimniekotājs Embūtes 51 uzskata, ka
liftu apkalpošanas izmaksas ir noteiktas nepamatoti augstas,
turklāt Energo ir vienīgais liftu apkalpošanas pakalpojumu
sniedzējs Ventspilī.
Pamatojoties uz 29.04.2003. Ministru kabineta noteikumu Nr.224
“Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 2.1. punktu,
03.03.2004. tika pieņemts lēmums ierosināt lietu par Konkurences
likuma 13. panta iespējamo pārkāpumu individuālā uzņēmuma
“Energo” darbībās.
Lietas izpētes gaitā tika iegūta papildu informācija no Energo,
Embūtes 51, a/s “Latvijas lifts – Šindlers”, SIA “KONE Lifti
Latvija” (turpmāk – KONE), SIA “Recept – Holding Lifts” (turpmāk
– RHL), Ventspils pašvaldības “Nekustamā īpašuma pārvaldes”
(turpmāk – NĪP), Kurzemes reģionālās Valsts darba inspekcijas
(turpmāk – VDI).
Pamatojoties uz 29.04.2003. Ministru kabineta noteikumu Nr.224
“Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 19.punktu,
Konkurences padome 24.03.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.17, 5.§)
pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO
DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 25.06.2004.
Pamatojoties uz Konkurences likuma 27. panta pirmo daļu,
Konkurences padome 19.06.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.38, 5.§)
pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO
DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 25.08.2004.
Pamatojoties uz Konkurences likuma 27. panta otro daļu,
Konkurences padome 25.08.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.44, 3.§)
pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO
DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 25.10.2004.
Lai nodrošinātu procesa dalībniekiem iespēju pirms Konkurences
padomes lēmuma pieņemšanas iepazīties ar lietu, izteikt savu
viedokli un iesniegt papildu informāciju, pamatojoties uz
Konkurences likuma 27. panta otro daļu, Konkurences padome
20.10.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.59, 5.§) pagarināt lēmuma
pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO DzĪKS “Embūtes
51” iesniegumu” līdz 20.12.2004.
Izvērtējot tās rīcībā esošo informāciju un ar lietu saistītos
apstākļus, Konkurences padome
konstatēja:
1. Lietā iesaistītās puses.
1.1. “Embūtes 51” ir Latvijas
Republikas uzņēmumu reģistrā 06.06.2003. reģistrēta (reģ. Nr.
120301974) bezpeļņas organizācija dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā
sabiedrība, kuras darbības veidi ir operācijas ar savu nekustamo
īpašumu, sava nekustamā īpašuma izīrēšana un iznomāšana, darbības
ar nekustamo īpašumu uz līguma pamata vai par atlīdzību. Tās
dibinātāji ir fizisko personu grupa (52 dibinātāji).
1.2. “Energo” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā
21.05.1991. reģistrēts (reģ. Nr. 120200021) Pakulas Ventspils
individuālais elektroremontu uzņēmums, kura darbības veidi ir
būvniecības darbi, kuru veikšanai nepieciešama speciāla
profesionāla sagatavotība, sanitārtehniskie darbi, elektriskās
instalācijas ierīkošana un citi inženiersistēmu montāžas darbi.
Uzņēmuma īpašnieks ir fiziska persona Jurijs Pakula.
02.08.2004. “I.U. “Energo” īpašnieku reorganizācijas lēmums”
nosaka reorganizēt Pakulas Ventspils individuālo elektroremontu
uzņēmumu “Energo”, reģ. Nr. 120200021, Jūras ielā 51–8,
Ventspils, LV-3601, par sabiedrību ar ierobežotu atbildību.
Uzņēmuma reorganizācijas dēļ par sabiedrības iegūstošajiem
dalībniekiem kļūst: Jurijs Pakuls un Tamāra Pakula, pēc
reorganizācijas sabiedrības nosaukums SIA “Energo – Lifti”, SIA
“Energo – Lifti” reģistrācijas Nr. 120200021 ierakstīts
komercreģistrā 17.08.2004.
2. Konkrētās preces tirgus.
2.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 5. punktu konkrētās
preces (pakalpojuma) tirgus ir noteiktas preces (pakalpojuma)
tirgus, kurā ietverts arī to preču (pakalpojumu) kopums, kuras
var aizstāt šo noteikto preci (pakalpojumu) konkrētajā
ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma aizstājamības
faktoru, preču (pakalpojumu) pazīmes un lietošanas
īpašības.
2.1.1. Energo 03.04.2004 vēstulē Nr.11 sniedza informāciju, ka
Ventspilī darbojas trīs liftu apkalpošanas pakalpojumu sniedzēji:
“(..)Ventspils firma I.U. “Energo”, kura kontrolē 72
liftus Ventspilī, a/s “Latvijas lifts – Šindlers”, kura
apkalpo apmēram 30 liftus Ventspilī un rajonā, un Rīgas
firma “Recept Holding Lifts”, kura tagad apkalpo vienu
rūpniecības liftu un dotajā momentā būvē vēl rūpniecības
liftu, kuru tālāk paņems uz tehnisko apkopi.”
Pamatojoties uz likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību”
1. panta otro daļu, bīstamās iekārtas valdītājs ir fiziskā vai
juridiskā persona, kura ir bīstamās iekārtas īpašnieks vai
turētājs. Līdz ar to Embūte 51 ir bīstamās iekārtas (liftu)
valdītājs, kura de facto ir bīstamās iekārtas turētājs un
de iure pārstāv bīstamās iekārtas īpašnieku kopīpašuma
domājamās daļas.
Saskaņā ar 07.11.2000. Ministru kabineta noteikumu Nr.384
“Noteikumi par bīstamajām iekārtām” 2.1.1. punktu lifti uzskatāmi
par bīstamajām iekārtām, un, kā noteikts minēto noteikumu 1.
punktā, uz liftiem attiecināmas likuma “Par bīstamo iekārtu
tehnisko uzraudzību” prasības.
Likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” 3. panta pirmās
daļas noteikumi nosaka, ka šā likuma prasības attiecināmas uz
bīstamajām iekārtām un juridiskajām personām, kas veic šo iekārtu
montāžu, remontu, tehnisko apkopi, un likuma 3. panta otrās daļas
noteikumi nosaka, ka bīstamo iekārtu sarakstu un prasības, kas
jāievēro, organizējot un veicot darbus ar bīstamajām iekārtām, kā
arī bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības kārtību, nosaka
Ministru kabinets.
Saskaņā ar 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumiem Nr.260
“Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi”:
– lifta valdītājs ir tiesīgs noslēgt līgumu ar kompetentu
tehniskās apkopes institūciju par lifta tehnisko apkopi (12.
punkts),
– nodrošināt lifta apkalpojošā personāla apmācību un zināšanu
pārbaudes, kā arī instruktāžu darba vietā, ja liftu apkalpo lifta
valdītāja norīkots personāls (13.5.punkts),
– lifta apkalpojošais personāls veic lifta apskati (29. punkts),
lifta tehnisko apkopi (45. punkts), pasažieru evakuāciju no
bojāta lifta kabīnes (49.1 punkts).
Embūte 51 atbilstoši 19.06.2001. noteikumu Nr. 260 “Liftu
drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 12. punkta
nosacījumiem ir noslēgusi līgumu ar kompetentu tehniskās apkopes
institūciju par liftu tehnisko apkopi, konkrētajā gadījumā ar
Energo. VDI 10.10.2000. izziņa Nr. T 2000 – 070 “Par
uzņēmuma reģistrāciju Valsts darba inspekcijā, uzsākot bīstamo
iekārtu montāžu, remontu, apkopi un/vai modernizāciju” apliecina,
ka Energo ir kompetenta liftu tehniskās apkopes
institūcija.
2.1.2. A/s “Latvijas lifts – Šindlers” 05.05.2004. vēstulē
Nr.174–s informē, ka:
1) liftu apkopes pakalpojumus Ventspilī sniedz kopš 1993. gada,
veicot galvenokārt Schindler GmbH jaunākās paaudzes liftu
apkalpošanu, kuri ir uzstādīti viesnīcās, administratīvajās ēkās
un lielveikalos,
2) “Ventspilī liftu apkopes veic arī I.U. “Energo”, viņu rīcībā
ir viss dzīvojamais fonds, ieskaitot divus dispečerizācijas
punktus”,
3) Embūtes 51 oficiāli nav vērsusies pie a/s “Latvijas lifts –
Šindlers”, lai noslēgtu līgumu par liftu apkalpošanu,
4) a/s “Latvijas lifts – Šindlers” Vents-pilī nenodrošina liftu
diennakts avārijas apkopi, šo pakalpojumu a/s “Latvijas
lifts–Šindlers” apkalpotajiem liftiem Ventspilī veic katra
konkrētā lifta valdītājs.
Embūtes 51 19.05.2004. vēstulē (reģ.Nr. 460) norāda, ka ir
vērsusies pie a/s “Latvijas lifts–Šindlers” par liftu
daudzdzīvokļu mājā Embūtes ielā 51, Ventspilī, iespējamo
apkalpošanu, bet minētā a/s Ventspilī nodrošina tikai kravas
liftu apkalpošanu, turklāt nespēj nodrošināt pasažieru evakuāciju
no bojāta lifta kabīnes.
2.1.3. RHL 07.05.2004. vēstulē Nr.231 paskaidro, ka:
1) RHL no 2000. līdz 2003. gadam Ventspilī apkalpoja tehnisko
liftu, šobrīd Ventspilī neveicot nekāda veida liftu
apkalpošanu,
2) Embūtes 51 nav vērsusies pie RHL, lai noslēgtu līgumu par
liftu apkalpošanu daudzdzīvokļu mājā Embūtes ielā 51,
Ventspilī,
3) lifta tehniskā apkope un pasažieru evakuācija no bojāta lifta
kabīnes jāveic vienam kompetentam pakalpojumu sniedzējam, ar kuru
lifta valdītājs noslēdzis līgumu par liftu apkalpošanu, jo tas ir
vienots, nepārtraukts process. Ja tajā procesā būs vairāki
darītāji, sadārdzināsies pakalpojumi, kā var būt nesaskaņas starp
darītājiem.
2.1.4. Lifta apskates, tehniskās apkopes un liftu remontu
pakalpojumus ir iespējams nodrošināt visām uzņēmējsabiedrībām,
kas darbojas šajā tirgū Latvijā. Pasažieru evakuācijas
pakalpojumu no bojāta lifta kabīnes nodrošina lielākā daļa
uzņēmējsabiedrību, kas darbojas šajā tirgū, taču pasažieru
evakuācijas pakalpojumu no bojāta lifta kabīnes lifta valdītājs
nepērk kā atsevišķu pakalpojumu. Arī pakalpojuma saņēmējam
minētos pakalpojumus ir ērtāk un izdevīgāk saņemt no viena
pakalpojumu sniedzēja, lai nerastos domstarpības starp
pakalpojuma sniedzējiem un lai pakalpojumu izmaksas būtu
minimālas.
2.2. Konkrētās preces tirgus (liftu tehniskās apkalpošanas
pakalpojumu tirgus) aptver visus četrus minētos pakalpojumus –
lifta apskates, tehniskās apkopes un remontu, kā arī pasažieru
evakuācijas pakalpojumu no bojāta lifta kabīnes.
2.3. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus.
Energo 27.05.2004. vēstulē Nr.13 norāda, ka liftu apkalpošanu
veic tikai Ventspilī. Saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 3.
punktu konkrētais ģeogrāfiskais tirgus – ģeogrāfiska teritorija,
kurā konkurences apstākļi konkrētās preces (pakalpojuma) tirgū ir
pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo
teritoriju var nošķirt no citām teritorijām. Konkurences padome
secina, ka konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir Ventspils pilsētas
ģeogrāfiskā teritorija.
Konkurences likuma 1. panta 4. punkta izpratnē konkrētais tirgus,
kurā darbojas Energo, ir liftu tehniskās apkalpošanas
pakalpojumu, tai skaitā liftu diennakts avārijas dienesta
pakalpojumu, sniegšanas tirgus, Ventspils pilsētas ģeogrāfiskajā
teritorijā.
Energo ir vienīgais pakalpojumu sniedzējs, kurš sniedz liftu
tehniskās apkalpošanas pakalpojumus, tai skaitā liftu diennakts
avārijas dienesta pakalpojumus, daudzdzīvokļu mājās Ventspilī.
A/s “Latvijas lifts – Šindlers” Ventspilī nodrošina Schindler
GmbH jaunākās paaudzes liftu, kuri uzstādīti viesnīcās,
administratīvās ēkās un lielveikalos, tehnisko apkalpošanu.
Tādējādi Energo atrodas dominējošā stāvoklī daudzdzīvokļu mājās
esošo liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu, tai skaitā liftu
diennakts avārijas dienesta pakalpojumu, sniegšanas tirgū
Ventspilī.
3. “Darbuzņēmēja līgums liftu
tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem”
(turpmāk – Līgums) un tā nosacījumi.
3.1. Embūtes 51 un Energo 01.07.2003. noslēgtajā “Darbuzņēmēja
līgumā Nr.13 liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses
remontu darbiem” (turpmāk – Līgums Nr.13) noteikts, ka:
– Energo apņemas:
1) regulāri un sistemātiski
uzturēt liftu kārtībā (punkts 2.1.),
2) periodiski veikt liftu tehnisko pārbaudi saskaņā ar liftu
drošas ekspluatācijas noteikumiem (punkts 2.2.),
3) tīrīt mašīntelpu, kabīnes jumtu un sauso šahtu no normāliem
netīrumiem (punkts 2.3.),
4) tīrīt un eļļot visas lifta daļas un piegādāt nepieciešamos
tīrīšanas līdzekļus, kā arī augstvērtīgas smērvielas un smēreļļas
(punkts 2.4.),
5) pēc “Pasūtītāja” (t.i., Embūtes 51) pieprasījuma iesniegt
apkalpojamo liftu plānoto profilakses remontu darbu grafiku, kurš
tiek saskaņots ar “Pasūtītāju” ik mēnesi (punkts 2.6.),
6) avārijas gadījumā nodrošināt pasažieru izkļūšanu no lifta 30
minūšu laikā pēc saņemtā ziņojuma 24 stundas diennaktī bez
brīvdienām (punkts 2.9.)
– “Pasūtītājs” apņemas visus liftu remontus, saistītus ar
svarīgāko detaļu un mezglu nomaiņu (transformatori,
elektrodzinēji, tītuves, bremzes elektromagnētiskās spoles,
kabīnes u.c.) apmaksāt papildus pēc rēķina saņemšanas (punkts
3.9.).
Minētā līguma un “Darbuzņēmēja līguma liftu tehniskajai apkopei
un plānotajiem profilakses remontu darbiem”, kas noslēgts starp
NĪP un Energo (turpmāk – Līgums Nr.01), daudzdzīvokļu mājas
Saules ielas 116 mājas pārvaldnieku Vladimiru Sidorovu un Energo
(turpmāk – Līgums Nr.02), DzĪKS “Saime” un Energo (turpmāk –
Līgums Nr.04), DzĪKS “Dzirkstele” un Energo (turpmāk – Līgums
Nr.06), SIA “Nekustamā īpašuma aģentūra “Ventspils nami”” un
Energo (turpmāk – Līgums Nr.10), nosacījumi, kas attiecas uz
liftu tehnisko apkalpošanu un to darbības drošības
nodrošināšanu, ir līdzīgi.
3.2. Visiem Līgumiem, kuri ir Konkurences padomes rīcībā, ir
vairāki pielikumi, kuros norādītas liftu tehniskās apkalpošanas
izmaksas un to izmaiņas.
3.2.1. Energo 01.05.2004. vēstulei Nr.12 pievienota “Liftu BO
DzĪKS “Embūtes 51” tehniskās apkopes un plānoto profilakses
remontu izdevumu tāme par 1 mēnesi” (sastādīta 01.07.2003.),
saskaņā ar kuru viena deviņstāvu mājā esoša lifta tehniskās
apkopes un profilakses remontu veikšana tiek nodrošināta par Ls
43,31 (bez PVN 18%) mēnesī.
Līguma Nr.04 pielikumā, kas ir spēkā no 01.02.2003., noteiktas
šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas mēnesī:
– plānotie remonti, tehniskās apkopes (plānu rem. TA) – Ls
17,00,
– avārijas apkope (1 – maiņas avārijas apkope) – Ls 8,00,
– ikdienas apkope – Ls 3,00,
– dispečeru pults uzturēšana (Dsta) – Ls 2,00, kopā veidojot Ls
30,00 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta
apkopi.
Līguma Nr.06 pielikumā Nr.4, kas ir spēkā no 01.02.2003.,
noteiktas šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas
mēnesī:
– plānotie remonti, tehniskās apkopes (plānu rem. TA) – Ls
16,00,
– avārijas apkope (diennakts avārijas apkope) – Ls 8,00,
– ikdienas apkope – Ls 4,00,
– dispečeru pults uzturēšana (Dsta) – Ls 2,00, kopā veidojot Ls
30,00 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta apkopi
(minētā cena spēkā līdz 01.01.2004.).
Līgumam Nr.06 pievienota arī DzĪKS “Dzirkstele” priekšsēdētāja
A.Ibragimova vēstule ar lūgumu sniegt liftu apkopju atsevišķu
izmaksu atšifrējumu, norādot, kas sastāda minētās summas (Ls
16,00, Ls 8,00, Ls 4,00, Ls 2,00), bet, iepazīstoties ar Līgumam
Nr.06 pievienotajiem dokumentiem, netika gūts pierādījums, ka
Energo ir sniedzis atbildi A.Ibragimovam, atšifrējot visus liftu
tehnisko apkopju izmaksu posteņus.
3.2.2. Līguma Nr.13 pielikumā Nr.2, kas ir spēkā no 01.07.2004.,
noteiktas šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas
mēnesī:
– liftu tehniskā apkope – Ls 26,00,
– avārijas apkope – Ls 12,00,
– ikdienas apkope – Ls 6,00, kopā veidojot Ls 44,00 (bez PVN 18%)
par viena deviņstāvu mājā esoša lifta apkopi.
Līguma Nr.06 pielikumā, kas ir spēkā no 01.01.2004., noteiktas
šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas mēnesī:
– plānotie remonti, tehniskās apkopes (plānu rem. TA) – Ls
16,00,
– avārijas apkope (diennakts avārijas apkope) – Ls 7,50,
– ikdienas apkope – Ls 4,00,
– dispečeru pults uzturēšana (Dsta) – Ls 2,00, kopā veidojot Ls
29,50 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta
apkopi.
Līguma, kas noslēgts ar SIA
“Nekustamā īpašuma aģentūra “Ventspils nami””, pielikumos par
liftu tehniskās apkalpošanas izmaksām norādīts, ka līdz 12.2003.
tās ir diferencētas (Ls 32,55 – Ls 45,71), bet no 01.2004. visām
minētā apsaimniekotāja apsaimniekotajās mājās esošajiem liftiem
tehniskās apkalpošanas izmaksas ir vienādas – Ls 44,00
mēnesī.
“Darbuzņēmēja līguma liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem
profilakses remontu darbiem” pielikumos norādītās liftu tehniskās
apkalpošanas izmaksas mēnesī (Ls bez PVN 18%), kurus apkalpo
liftu diennakts dispečeru dienests Celtnieku ielā 18 – 3,
Ventspilī.
Tabula Nr.1
N. p.k. |
Laika periods |
Līgums Nr.13 |
Līgums Nr.01 |
Līgums Nr.04 |
Līgums Nr.10 |
1. |
01.2002. – 01.2003. |
– |
– |
26,00 |
– |
2. |
02.2003. – 06.2003. |
– |
– |
30,00 |
– |
3. |
07.2003. |
43,31 |
– |
30,00 |
45,71 |
4. |
08.2003. – 12.2003. |
43,31 |
42,00 |
30,00 |
45,71 |
5. |
01.2004. – 06.2004. |
43,31 |
42,00 |
30,00 |
44,00 |
6. |
07.2004. – pašlaik |
44,00 |
42,00 |
30,00 |
44,00 |
No iepriekš minētā un tabulas Nr.1
datiem var secināt, ka Energo, nodrošinot deviņstāvu mājās esošo
liftu tehnisko apkopi, piemēro dažādas cenas (Līgumā Nr.13 liftu
apkalpošanas izmaksas noteiktas aptuveni par 44–47% lielākas nekā
Līgumā Nr.04).
“Darbuzņēmēja līguma liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem
profilakses remontu darbiem” pielikumos norādītās liftu tehniskās
apkalpošanas izmaksas mēnesī (Ls bez PVN 18%), kurus apkalpo
liftu dispečeru dienests Inženieru ielā 81 – 40, Ventspilī.
Tabula Nr.2
N. p.k. |
Laika periods |
Līgums Nr.01 |
Līgums Nr.02 |
Līgums Nr.06 |
Līgums Nr.10 |
1. |
12.2001. |
– |
35,00 |
– |
– |
2. |
01.2002. – 08.2002. |
– |
35,00 |
26,00 |
– |
3. |
09.2002. – 01.2003. |
– |
35,00 |
26,00 |
27,82 |
4. |
02.2003. – 07.2003. |
– |
35,00 |
30,00 |
33,90/40,31 |
5. |
08.2003. – 11.2003. |
47,71 |
35,00 |
30,00 |
33,90/40,31 |
6. |
12.2003. – 12.2003. |
47,71 |
35,00 |
30,00 |
33,90/40,31/41,00 |
7. |
01.2004. – 02.2004. |
47,71 |
35,00 |
29,50 |
44,00 |
8. |
03.2004. – pašlaik |
52,97 |
35,00 |
29,50 |
44,00 |
No tabulas Nr. 2 datiem var
secināt, ka Energo, nodrošinot deviņstāvu daudzdzīvokļu mājās
esošo liftu tehnisko apkopi, piemēro dažādas cenas (Līgumā Nr.01
liftu apkalpošanas izmaksas noteiktas aptuveni par 59–79%
lielākas nekā Līgumā Nr. 06).
3.3. Dokumenta “Viena deviņstāvu lifta dzīvojamā mājā ekonomiskie
un tehniskie ekspluatācijas apstākļi, tarifu likme” (25.06.2003.
apstiprinājusi NĪP) 5. punktā noteiktas plānotās summas viena
lifta apmaksai (Ls 56,00 mēnesī), kuru veido:
– liftu tehniskā apkope (TA–M) vienu reizi mēnesī – Ls
28,00,
– lifta kapitālais remonts (vienu reizi gadā) – Ls 336,00 gadā
jeb Ls 28,00 mēnesī.
No šī aprēķina izriet, ka maksa par liftu izmantošanu vienam
cilvēkam ir Ls 0,76 mēnesī (minētā dokumenta 7. punkts). Kā
paskaidrots NĪP 25.03.2004. vēstulē Nr.1–1/521, šis tarifu likmes
aprēķins uzskatāms par paraugu, lai Embūtes 51 būtu priekšstats
par aprēķinu saturu un būtību, uzsverot, ka no šī aprēķina
izrietošais tarifs ir saistošs NĪP apsaimniekotajās mājās, bet
nav saistošs Embūtes 51. Arī Energo 01.05.2004. vēstulē Nr.12
norādīts, ka “Aprēķins, kurā ir norādīta summa Ls 336 par
lifta kapitālo remontu vienu reizi gadā, attiecas pie liftiem
Nekustamā Īpašuma pārvaldes un piedāvāts BO DzĪKS “Embūtes 51”
tikai kā paraugs, bet nekādā gadījumā kā kāda dogma”.
Par liftu tehniskajām apkopēm un kapitālajiem
remontiem, kuri tiek veikti no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem,
Energo papildu informāciju sniedzis:
1) 01.05.2004. vēstulē Nr.12:
– visi liftu apkopes darbi Embūtes ielā 51 tiek veikti saskaņā ar
Energo un Embūtes 51 01.07.2003. abpusēji parakstīto līgumu
Nr.13. Energo uzskata, ka tā piedāvātais līguma projekts nav
dogma, un gadījumā, ja Embūtes 51 nebija ar to apmierināta,
Energo pirms līguma noslēgšanas novērstu domstarpību iemeslus,
uzsverot, ka nesaskaņas par līgumā ietvertajiem nosacījumiem
atrisināmas pirms līguma noslēgšanas,
– visu liftu tehniskā apkope, plānotie profilakses remonti,
ieskaitot materiālu patēriņu, tiek veikti regulāri saskaņā ar
grafiku, sedzot šo darbu veikšanai nepieciešamos izdevumus no
noteiktās tarifa likmes,
– katra lifta apkalpošanas izmaksas ir atkarīgas no lifta darba
intensitātes, ekspluatācijas īpatnībām, nosakot tās Ls 46,00 –
52,00 mēnesī, turklāt maksa tiek noteikta atkarībā no lifta
lietotāju skaita, bet apmaksas pārrēķinu atkarībā no mājas
kvadrātmetriem lifta apkalpošanas pasūtītājs (valdītājs) var
veikt patstāvīgi;
2) 27.05.2004. vēstulē Nr.13:
– dokumenta “deviņstāvu lifta dzīvojamā mājā ekonomiskie un
tehniskie ekspluatācijas apstākļi, tarifu likme” 5. punktā
norādītā summa par liftu kapitālo remontu (Ls 336,00 gadā)
pieņemta nosacīti, jo kapitālā remonta cena var būt gan lielāka,
gan mazāka par minētajā dokumentā norādīto summu,
– mājas Embūtes ielā 51 iedzīvotāji nav papildus maksājuši par
liftu kapitālajiem remontiem. Gadījumā, ja būs nepieciešams liftu
kapitālais remonts, tas tiks veikts saskaņā ar tipveida līguma
punktu 3.9. (visus liftu remontus, saistītus ar svarīgāko mezglu
apmaiņu (transformatori, elektrodzinēji, tītuves, bremzes
el.magn. spoles, kabīnes utt.) “Pasūtītājs” apmaksā papildus pēc
rēķina saņemšanas, sastādot divpusēju aktu un lifta valdītājam
apstiprinot lifta remonta tāmi;
3) 09.07.2004. vēstulē:
– plānotie liftu kapitālie remonti uzskatāmi par plānotiem
profilakses remontiem, un to veikšanu Energo nodrošina,
izmantojot līdzekļus, kurus saņem no iedzīvotāju ikmēneša
maksājumiem par liftu izmantošanu,
– lifta kapitālais remonts (vienu reizi gadā), par kuru lifta
lietotāji maksā Ls 336,00 gadā jeb Ls 28,00 mēnesī, ir pieskaņots
liftu gada pārbaudēm, kuras saskaņā ar 19.06.2001. Ministru
kabineta noteikumu Nr.260 “Liftu drošības un tehniskās
uzraudzības noteikumi” 24. punktu ir jāveic ne retāk kā reizi 12
mēnešos. Liftiem Embūtes ielā 51 – 1.,2. gada profilakses remonti
tika veikti 2004. gada janvārī, Embūtes ielā 51 – 3.,4. – 2004.
gada maijā, turklāt gada pārbaudes visiem liftiem tika veiktas,
neatzīmējot to darbībā nekādus trūkumus. Visi profilakses remonti
tika veikti no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem par lifta
izmantošanu.
Minēto apliecina Energo sastādītās “Izdevumu tāmes par liftu
Embūtes 51 I–IV plānu profilakses remontiem”. Tāmēs ietvertie
darbi ir veicami, lai sagatavotu liftus obligātajām ikgadējām
liftu pārbaudēm, un uzskatāmi par profilakses remontu darbiem,
kurus apmaksā no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem un ir
atbilstoši Energo izstrādātajām liftu tipveida bojājumu
kalkulācijām.
3.4. Energo 09.09.2004. iesniedza Liftu tipveida bojājumu
novēršanas kalkulācijas. Kalkulācijās darbinieku tarifu likme
par vienu stundu noteikta no Ls 1,60– 2,00, un darbiem šaurā
telpā (šahtās, kabīnēs) ar tarifu likmi par vienu stundu no Ls
2,00 – 2,20 ir noteikts koeficients 1,15, t.i, paaugstinātā
tarifu likme no Ls 2,30 – 2,53.
Energo Ieņēmumu – izdevumu uzskaites žurnālā uzrādītā darba
samaksa 2002.gadā sastāda Ls 10366,69, 2003.gadā – Ls 11924,89,
2004.gada 7 mēnešos – Ls 8484,87.
Energo nodrošina diennakts liftu dispečeru dienestu Celtnieku
ielā 18 – 3 un Inženieru ielā 81 – 40, Ventspilī, līdz ar to var
uzskatīt, ka uzņēmuma minimālās darba stundas gadā vidēji ir
17520 stundas, 2004. gadā pa 7 mēnešiem – 10224 stundas.
Tabula Nr.3
Gads |
Min. stundu skaits gadā |
Darba alga gadā |
Stundas tarifa likme |
Valsts noteiktā min. stundas tarifa likme |
2002 |
17520 |
10366,69 |
0,59 |
0,357 |
2003 |
17520 |
11924,89 |
0,68 |
0,479 |
2004 |
10224 |
8484,87 |
0,83 |
0,474 |
No iepriekš minētā var secināt, ka
kalkulācijās darba samaksa 2002.gadā norādīta 2,71 – 4,29 reizes
lielāka, nekā faktiski tiek veikta apmaksa par darbu, 2003.gadā
darba samaksa norādīta 2,35 – 3,72 reizes lielāka, 2004.gadā
darba samaksa norādīta 1,93 – 3,05 reizes lielāka, nekā faktiski
tiek veikta apmaksa par darbu.
3.5. Līguma Nr. 02, kas noslēgts starp Energo un daudzdzīvokļu
mājas Saules ielā 116 pārvaldnieku, punktā 2.8. noteikts, ka “pēc
“Pasūtītāja” (t.i., V.Sidorova) pieprasījuma vai nepieciešamības
pildīt lifta profilaktisko remontu, saskaņot remonta kalkulācijas
summas ar “Pasūtītāju””. Minētajā gadījumā lifta profilaktiskā
remonta ietvaros veicamie darbi saskaņojami ar konkrētās mājas
pārvaldnieku. Līgumā Nr.13 šāds nosacījums nav ietverts, visi
darbi, saistīti ar liftu tehnisko apkalpošanu, t.sk. arī
profilakses remonti, tiek apmaksāti no iedzīvotāju ikmēneša
maksājumiem. Konkurences padomes rīcībā esošās izdevumu tāmes
Embūtes 51 valdījumā esošo liftu plānotajiem profilakses
remontiem nav saskaņotas ar Embūtes 51 (to neparedz arī Līguma
Nr.13 nosacījumi), kā rezultātā nav gūts apliecinājums, vai
minēto izdevumu tāmēs uzskaitītie darbi ir veikti norādītajā
apjomā. Tā kā saskaņā ar iepriekš minēto plānotos profilakses
remontus plānots veikt par Ls 336,00, nav zināms, no kādiem
līdzekļiem faktiski segts profilakses remontu izmaksu pārsniegums
virs Ls 336,00 (plānotie profilakses remontu darbi veikti par Ls
346,41, Ls 379,05, Ls 385,69, Ls 363,75).
Tā kā Līgumā Nr.13 nav ietverts nosacījums, ka profilaktiskā
remonta ietvaros veicamie darbi un kalkulāciju summas jāsaskaņo
ar Embūtes 51, tad liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojuma
pircējs (Embūtes 51) nesaņem apliecinājumu, ka saņem
pakalpojumus, adekvātus veiktajai maksai par līgumā paredzētajiem
pakalpojumiem. Līguma Nr.13 nosacījumi neparedz liftu
profilaktisko remontu kalkulāciju summu saskaņošanu ar Embūtes
51, kā rezultātā nav iespējams nodrošināt kontroli pār līgumā
noteikto izmaksu un darbu faktisko atbilstību.
Tādējādi Embūtes 51 kā dzīvokļu īpašnieku sabiedrībai, kas “var
pārvaldīt un apsaimniekot kopīpašumā esošās daļas vairākās
daudzdzīvokļu mājās” (likuma “Par dzīvokļa īpašumu” 29. panta 2.
daļa) ir radīti konkurences ziņā nelabvēlīgāki apstākļi.
3.6. Embūte 51 jau 30.01.2004. iesniegumā Ventspils pilsētas
domes priekšsēdētāja vietniekam Guntim Blumbergam lūdz palīdzību
daudzdzīvokļu mājas liftu tehniskās apkopes jautājumu risināšanā.
Minētajā iesniegumā norādīts, ka vēl joprojām nav saņemtas liftu
pases, līdz ar to Embūte 51 nevar tikt uzskatīta par minētās
daudzdzīvokļu mājas liftu valdītāju, ko apstiprina VDI
14.05.2004. vēstulē Nr.09–12/103 sniegtā informācija: “(..) ka uz
doto brīdi četrus liftus, kas atrodas Ventspils pilsētas
“Nekustamā īpašuma pārvaldes” valdījumā, ekspluatē BO DzĪKS
“Embūtes 51”. (..) Ventspils pilsētas “Nekustamā īpašuma
pārvalde” sakarā ar liftu valdītāja maiņu gatavo minēto liftu
dokumentus nodošanai (juridiskai personai) BO DzĪKS “Embūtes 51”
valdījumā. Nodošanas un pieņemšanas procedūra tiks pabeigta
tuvākās dienās. (..)”.
Energo 01.05.2004.vēstulē Nr.12 minēts: “..līdz šim laikam
nav tulkotas uz latviešu valodu liftu pases, lifti Embūtes 51 nav
pārreģistrēti Liepājas zonālā darba inspekcijā. (..)”.
Embūte 51 nosūta 08.05.2004. vēstuli Energo “Par 2003.gada 1.07.
līguma Nr.13 termiņa pagarināšanu” ar lūgumu: “(..) līdz
2004.gada 20.maijam paziņot par līguma pagarināšanas iespējamību
un noslēgšanas datumu.”
Energo 10.05.2004. atbildes vēstulē Embūtei 51 izvirza šādas
prasības:
“Pirms līguma slēgšanai Jums vajag:
1. Pārtulkot uz latviešu valodu visas liftu pases;
2. Pārreģistrēt liftus uz Jūsu uzņēmumu darba inspekcijā;
3. Nozīmēt atestēto pārstāvi liftu apkalpošanas tehnisko
jautājumu risināšanai ar “Darbuzņēmēju”;
4. Organizēt un veikt visiem četriem liftiem gada pārbaudes par
2004.gadu.
Lūdzu savlaicīgi paziņot par minēto piezīmju veikšanu. Tikai pēc
tam var runāt par līguma slēgšanu.”
20.11.1998. Darbuzņēmēja līgumā Nr. 01 liftu tehniskai
apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem starp NĪP
un Energo 2.5. punktā noteikts, ka Darbuzņēmējs apņemas: “Glabāt
no “Pasūtītāja” saņemtās liftu pases un vajadzības gadījumā
izdarīt tajās nepieciešamās izmaiņas (..)”. Šis līguma nosacījums
bija spēkā līdz 2003.gada 31.jūlijam.
Par nepamatotām uzskatāmas Energo prasības, jo Energo saskaņā ar
Līguma Nr. 01 nosacījumiem pēc 2001. gada jūlijā bija
jāpiereģistrē VDI latviešu valodā liftu pases atbilstoši
noteikumu 1.pielikumam “Lifta pases paraugs trošu liftiem”,
pamatojoties uz 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr.260
“Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 7.
punktu – “Katram liftam nepieciešama pase valsts valodā (1.
un 2.pielikums).” Bez tam, slēdzot 01.07.2003. līgumu par liftu
tehnisko apkopi Embūtei 51 ar Energo, izmaiņas liftu pasēs bija
jāveic Energo saskaņā ar līguma Nr.01 nosacījumiem.
Embūte 51 vēstulē (30.01.2004.) norāda: “(..) par padarītajiem
darbiem un naudas Ls 204,44 mēnesī izlietojumu neesam saņēmuši
nekādus pārskatus vai paveikto darbu nodošanas – pieņemšanas
aktus” un vēstulē (04.02.2004.) Embūte 51 pieprasa no Energo:
“(..) Lūdzam turpmāk reizē ar rēķinu par padarītajiem darbiem
iesniegt pārskatu par rēķinā minēto līdzekļu izlietojumu lifta
apkopei un remontam. (..)” Energo šo prasību nepilda.
Energo 28.01.2004. vēstulē Embūtes 51 priekšsēdētājai
V.Krasnopjorovai izsaka brīdinājumu par liftu atslēgšanu: “(..)
Brīdinu Jūs, ja mūsu prasības nebūs savlaicīgi pēc dotajās
vēstules prasībām izpildīti, Jūsu māja Embūtes 51 visi četri
lifti būs apstādināti, izslēgti un noblombēti ar 2004.g.1.martā
ar informāciju “Ventas Balss” avīzē.”
21.02.2004. avīzē “Ventas Balss” bija publicēts Energo
brīdinājums par to, ka daudzdzīvokļu mājai Embūtes ielā 51 tiks
atslēgti 01.03.2004. visi četri lifti, jo beidzies līguma termiņš
(31.12.2003.) liftu tehniskai apkopei, un ka līgums nav
pagarināts no Embūtes ielas 51 mājas pārvaldnieces
V.Krasnopjorovas puses.
Energo 03.04.2004. vēstulē Konkurences padomei atzīst, ka līgums
nav pagarināts Energo vainas dēļ, jo Energo cenšas noskaidrot
iedzīvotāju skaitu daudzdzīvokļu mājā Embūtes 51.
Norādām, ka liftu noslodzi nosacīti nosaka liftu elektroenerģijas
patēriņš, bet apkopes izmaksas atkarīgas no liftu materiālu cenām
un darbinieku atalgojuma.
Iepriekš minētās Energo darbības Konkurences likuma izpratnē
kvalificējamas kā netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai
netieša uzspiešana vai piemērošana.
Energo, atrodoties dominējošā stāvoklī daudzdzīvokļu mājās esošo
liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu, tai skaitā liftu
diennakts avārijas dienesta pakalpojumu sniegšanas tirgū
Ventspilī un piemērojot atšķirīgas cenas pakalpojumiem (liftu
apskate un tehniskā apkalpošana, diennakts avārijas apkalpošana),
un ietverot Līgumos nevienlīdzīgus nosacījumus, kā arī izvirzot
nepamatotas prasības, veic darbības, kas atbilst Konkurences
likuma 13. panta 4. un 5. punkta tiesiskā sastāva pazīmēm.
4. Pirms lēmuma pieņemšanas Konkurences padome informēja
07.10.2004. Energo un 25.10.2004. Embūtes 51 par lietā Nr.
170/04/05/2 esošajiem pierādījumiem, aicinot lietā iesaistītās
puses izteikt savu viedokli un iesniegt papildu
informāciju.
Konkurences padome 21.10.2004. saņēma SIA “Energo – Lifti”
vēstuli ar izteikto viedokli un argumentiem.
5. Konkurences padome uzskata, ka
minētie iebildumi nav pamatoti.
5.1. Energo saka, ka liftu valdītājs ir dominējošā stāvoklī, bet
ne liftu firma – darbuzņēmējs. Termina “dominējošais stāvoklis”
definīcija konkurences normu piemērošanas vajadzībām ir dota
Konkurences likuma 1.panta 1. punktā, un tā konstatēšana,
piemērojot konkurences normas, ir Konkurences padomes
kompetencē.
Bez tam Energo rīcībā ir divi dispečerizācijas punkti, kuri
nodrošina visu Vents-pils daudzdzīvokļu māju liftu operatīvo
darbību un uzraudzību, kā rezultātā varētu tikt apgrūtināta cita
tirgus dalībnieku ienākšana konkrētajā tirgū.
5.2. Energo norāda, kā Konkurences padome var zināt, ko
pakalpojumu saņēmējam ir ērtāk un izdevīgāk pirkt. Konkurences
padome piekrīt RHL viedoklim (27.05.2004. vēstule Nr. 231) un
uzskata, ka lifta tehniskās apkalpošanas pakalpojumus ērtāk un
izdevīgāk pirkt no viena pakalpojuma sniedzēja, pirmkārt, lai
pakalpojuma izmaksas būtu minimālās, otrkārt, lai nerastos
domstarpības par atbildību un pienākumiem starp pakalpojumu
sniedzējiem.
5.3. Energo norāda, ka cenas par liftu tehnisko apkopi atšķiras,
jo atšķiras liftu ekspluatācijas apstākļi, minot par iemeslu
liftu noslodzi atkarībā no iedzīvotāju skaita daudzdzīvokļu mājā
un liftu vecumu, kā arī, ka DzĪKS “Saime” un DzĪKS “Dzirkstele”
daudzdzīvokļu mājās lifti uzstādīti par iedzīvotāju naudu.
Konkurences padome ir konstatējusi, ka daudzdzīvokļu mājās
Ventspils pilsētā, tāpat kā DzĪKS “Saime” un DzĪKS “Dzirkstele”
daudzdzīvokļu mājās ir uzstādīti Mogiļevas liftu būves rūpnīcas
lifti, kuri atbilst rūpnīcu tehniskai dokumentācijai, tas nozīmē,
ka liftu tehniskie raksturojumi ir vienādi, neatkarīgi no kādiem
naudas līdzekļiem (valsts, pašvaldību vai privātiem) iegādāti.
Saskaņā ar 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr. 260 “Liftu
drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 46. punktu liftu
tehnisko apkopi veic, ņemot vērā liftu ražotāja un uzstādītāja
noteiktās instrukcijas un drošības prasības, tātad tehniskajā
apkopē veicamajiem darbiem visiem Mogiļevas liftu būves rūpnīcas
liftiem ir jābūt vienādiem. Lifta tehniskās apkopes darba
raksturs ir tāds, ka to apjoms būtiski neatšķiras atkarībā no
liftu vecuma un noslodzes, tāpēc būtiskas liftu tehniskās apkopes
pakalpojumu maksas atšķirības, piemēram, par 50%, Ventspils
pilsētas daudzdzīvokļu mājās uzstādītiem Mogiļevas liftu būves
rūpnīcas liftiem nevar būt objektīvi pamatotas. Liftu tehniskā
apkope ir periodiska noteikta lifta mezglu un detaļu pārbaude,
tīrīšana, eļļošana un, ja nepieciešams, regulēšana un nelieli
remonti. Savukārt lifta remonts ir periodiska noteiktu liftu
mezglu un detaļu atjaunošana un nomaiņa, lai nepieļautu lifta
priekšlaicīgu nolietošanos un saglabātu atbilstību drošības
normatīviem. Saskaņā ar Darbuzņēmēja līgumiem liftu tehniskai
apkopei un plānotajiem profilakses darbiem noteikts, ka “Visus
liftu remontus, saistītus ar svarīgāko detaļu un mezglu apmaiņu
(transformatori, elektrodzinēji, tītuves, bremzes el.magn. spoles
utt.) “Pasūtītājs” apmaksā papildus pēc rēķina saņemšanas”, tas
nozīmē, ja vecāks lifts un ja nepieciešams nomainīt svarīgākās
detaļas un mezglus, iedzīvotāji maksās papildus par sniegto
pakalpojumu.
Konkurences likuma 13.panta ģenerālklauzulā ir noteikts, ka
“Jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir
aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot Latvijas
teritorijā.” Piemērojot atšķirīgas pakalpojuma cenas un izvirzot
atšķirīgus līguma nosacījums, Energo veic darbības, kas atbilst
Konkurences likuma 13.panta 4.punkta tiesiskā sastāva
pazīmēm.
5.4. Konkurences padome nav iebildusi par darba algas
paaugstināšanas koeficientu K = 1,15, bet bija konstatējusi, ka
Energo tipveida darbu kalkulācijās un tehniskās apkalpošanas
aprēķinos iekļāvusi aptuveni divreiz lielāku darba samaksu, kura
neatbilst faktiski izmaksātai darba algai.
5.5. Konkurences padome atkārtoti norāda, ja Energo būtu pildījis
20.11.1998. Darbuzņēmēja līgumā Nr. 01 liftu tehniskai apkopei
un plānotajiem profilakses remontu darbiem starp NĪP un
Energo (līgums spēkā līdz 2003.gada 31.jūlijam) 2.5. punktā
noteiktos pienākumus, kuri ir sekojoši: “Glabāt no “Pasūtītāja”
saņemtās liftu pases un vajadzības gadījumā izdarīt tajās
nepieciešamās izmaiņas (..)”, tad, slēdzot 01.07.2003. līgumu par
liftu tehnisko apkopi Embūtei 51 ar Energo, izmaiņas liftu pasēs
bija jāveic Energo saskaņā ar līguma Nr.01 nosacījumiem. Energo
saskaņā ar Līguma Nr. 01 nosacījumiem pēc 2001. gada jūlija bija
jāpiereģistrē VDI latviešu valodā liftu pases atbilstoši
noteikumu 1.pielikumam “Lifta pases paraugs trošu liftiem”,
pamatojoties uz 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr.260
“Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 7. punktu –
“Katram liftam nepieciešama pase valsts valodā
(1.un.2.pielikums).” Liftu pases latviešu valodā piereģistrētas
VDI tikai 24.05.2004. Bet, tā kā Energo nebija pildījis līguma
Nr. 01 noteiktos pienākumus, liftu pārreģistrācijas process bija
ieildzis, ko apstiprina VDI 14.05.2004. vēstule Nr. 09–12/103.
Energo prasība Embūtes 51 par liftu pārreģistrāciju, tai skaitā
lifta pases tulkošanu latviešu valodā, ir nepamatota.
5.6. Saskaņā ar Konkurences likuma 14. panta pirmo un otro daļu,
ja Konkurences padome konstatē tirgus dalībnieku darbībās šā
likuma 13. panta pārkāpumu, tā pieņem lēmumu arī par naudas soda
uzlikšanu līdz 5 procentu apmēram no tirgus dalībnieka pēdējā
finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 250 latu apmērā.
Lai noteiktu naudas soda apmēru, Konkurences padome saskaņā ar
19.10.2004. Ministru kabineta noteikumiem Nr. 862 “Kārtība, kādā
nosakāms naudas sods par Konkurences likuma 11. panta pirmajā
daļā un 13. panta minētajiem pārkāpumiem” (turpmāk – Noteikumi),
ņēma vērā:
1) Energo dominējošo stāvokli liftu tehniskās apkalpošanas
pakalpojumu tirgū (skat. šā lēmuma 2.2.punktu) Ventspils pilsētas
ģeogrāfiskajā tirgū (skat. šā lēmuma 2.3.punktu);
2) ka dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma
pārkāpums parasti ir vērtējams kā smags pārkāpums, kura rezultātā
notiek netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu
netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana
vai piemērošana. Lietā konstatētais pārkāpums ietekmējis konkrēto
ģeogrāfisko tirgu, kur Energo apkalpo Mogiļevas rūpnīcā ražotos
62 liftus tikai Ventspils pilsētas daudzdzīvokļu mājās. Pārkāpums
skar ierobežotu sabiedrības loku (iedzīvotājus, kuri dzīvo
deviņstāvu daudzdzīvokļu mājās Ventspilī), tādēļ, pamatojoties uz
Noteikumu 18.2. apakšpunktu, naudas soda apmērs nosakāms 0,5 %
apmērā no 2003. gada neto apgrozījuma;
3) ka dominējošā stāvokļa ļaunprātības izmantošanas aizlieguma
pārkāpums, kura rezultātā notiek nevienādu noteikumu piemērošana
ekvivalentos darījumos ar citu tirgus dalībnieku, radot tam
konkurences ziņā nelabvēlīgus apstākļus ilgst kopš 15.11.2001.
(līgums Nr.02) un turpinās vēl šodien, tas ir, vairāk nekā gadu,
tad, pamatojoties uz Noteikumu 19.2. apakšpunktu, naudas soda
apmērs nosakāms 0,1 % apmērā no 2003. gada neto
apgrozījuma;
4) Energo 2003.gada Ieņēmumu – Izdevumu pārskatā neto apgrozījums
bija 53 727 latu;
5) ka reorganizēts Pakulas Ventspils individuālais elektroremontu
uzņēmums “Energo” un kopš 17.08.2004. ierakstīts komercreģistrā
kā SIA “Energo – Lifti” (skat. šā lēmuma 1.2. punktu).
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā
norādītajiem valsts pārvaldes principiem Konkurences padome
ievēro to, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs,
t.sk. samērīgi ievēro privātpersonas tiesības un tiesiskās
intereses. Tas nozīmē, ka Konkurences padomes ar lēmumu
uzliktajiem ierobežojumiem adresātam, t.i., SIA “Energo – Lifti”
jābūt samērojamiem ar sabiedrības gūto labumu. Ievērojot
samērīguma principa skaidrojumu Administratīvā procesa likuma
13.pantā, “būtiski personas tiesību vai tiesisko interešu
ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības
labumu”. Konkurences padome atzīst, ka liftu tehniskās
apkalpošanas pakalpojumu tirgus skar ierobežotu Ventspils
pilsētas iedzīvotāju loku. Konkurences padome uzskata, ka Energo
piemērojamais naudas sods par konkurences likuma pārkāpumu var
tikt samazināts, salīdzinot ar šajā punktā iepriekš
noteikto.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 2. un
3.pantu, 6.panta pirmās daļas 1.punktu, 8.panta pirmās daļas
3.punktu, 13.panta 4. un 5.punktu un 14.panta pirmo un otro daļu,
kā arī 19.10.2004. Ministru kabineta noteikumiem Nr.862 “Kārtība,
kādā nosakāms naudas sods par Konkurences likuma 11.panta pirmajā
daļā un 13.panta minētajiem pārkāpumiem”, Konkurences padome
nolēma:
1. Konstatēt, ka Pakulas Ventspils
individuālais elektroremontu uzņēmums “Energo”, kopš 17.08.2004.
pārreģistrēts par SIA “Energo – Lifti”, sniedzot liftu tehniskās
apkalpošanas pakalpojumus Ventspils pilsētas daudzdzīvokļu mājās
un piemērojot atšķirīgas pakalpojuma cenas un izvirzot atšķirīgus
līguma nosacījums, ļaunprātīgi izmanto savu dominējošo stāvokli.
Minētie pārkāpumi atbilst Konkurences likuma 13.panta 4. un
5.punkta noteiktā dominējoša stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas
aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmēm.
2. Uzlikt SIA “Energo – Lifti” tiesisko pienākumu līdz
01.02.2005. pārtraukt nevienādu noteikumu piemērošanu
ekvivalentos darījumos.
3. Uzlikt SIA “Energo – Lifti” tiesisko pienākumu līdz
01.02.2005. pārstrādāt liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu
tāmes, tai skaitā kapitālo remontu izdevumu tāmes.
4. Uzlikt SIA “Energo – Lifti” naudas sodu LVL 250 (divi simti
piecdesmit lati) apmērā. Uzlikto naudas soda summu līdz 2005.
gada 1. februārim ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē reģ. Nr.
90000050138, konta Nr. LV93TREL1060001010900, Latvijas Banka,
kods LACBLV2X).
5. SIA “Energo – Lifti” mēneša laikā pēc 2.,3. un 4. punktā
noteiktā termiņa iesniegt pierādījumus Konkurences padomei par
šajos punktos uzlikto pienākumu izpildi.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences
padomes lēmums ir pārsūdzams Aministratīvajā rajona tiesā viena
mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks