Mencu vietā celsim galdā brētliņas
Eiropas Savienības (ES) ministri nolēmuši Latvijas piekrastes zvejniekiem 2005.gadā samazināt mencu nozvejas limitus par 16,4%, toties brētliņu nozvejas apjomi palielināti par 31% un sasniedz 68 420 tonnas.
Zivju inspektoru kuģis “AĢE” blakus Baltijas zvejas kuģu flotei Ventspils ostā Foto: Andris Kļaviņš |
Lai nodrošinātu zivsaimniecības ilgtspējīgu attīstību
Piekrastes zveja Baltijas jūrā no
1940. līdz 1990.gadam tika aizliegta. Okupācijas laikā
saimnieciskā dzīve piekrastes zvejnieku ciemos apsīka un daudzi
zvejnieku ciemi pilnīgi iznīka. Arī pēc neatkarības atgūšanas
valsts atbalsts zvejnieku dzīves atjaunošanai piekrastē ir
nepietiekams. 2003.gadā limitēto zivju nozveja bija 72
332 t, no tās 66,6% Baltijas jūras piekrastē. Piekrastes
zvejniecība Baltijas jūrā ir ierobežota ar 2,2 jūras jūdžu
attālumu no krasta līnijas, bet Rīgas jūras līcī – līdz 20 metru
dziļumam.
Iestājoties Eiropas Savienībā, Latvijas valdība ir pievienojusies
ES ieteikumiem par katras dalībvalsts pienākumu attīstīt
piekrastes reģionus, kur nav iespējama cita saimnieciska darbība.
Valdības deklarācijā ir vārdi: “nodrošināsim zivsaimniecības
ilgtspējīgu attīstību”.
Valsts Zivsaimniecības pārvaldes priekšnieks Normunds Riekstiņš
darba grupā Briselē decembrī aizstāvēja mūsu zivsaimnieku
viedokli, ka Latvijai pieļaujamais mencu nozvejas samazinājums
nedrīkst pārsniegt 15% no pērnā gada apjoma. Zvejniekiem
Ziemsvētku gaidīšanas laiks sakrita ar Briseles lēmuma gaidīšanu.
22.decembrī tika izziņoti rezultāti, kas vēstīja, ka Latvijas
mencu zvejnieku nozvejas limiti samazināti par 16,4%. Latvijas
Zvejnieku federācijas padomes priekšsēdētājs Antons Vjaters tos
komentē ironiski:
“Vienīgais mūsu mierinājums ir tas, ka apdalīti ir ne vien
latviešu zvejnieki, bet vēl vairāk tādi jūtas Spānijas, Anglijas
un citu valstu zveji, kuriem nogrieza kvotas Ziemeļjūrā un citos
zvejas rajonos. Ierobežojumi skāruši ne tikai jaunpienācējas
valstis, bet arī Eiropas Savienības vecās zemes, kā, piemēram,
Franciju u.c. Latvijas zvejnieki ar samazinājumu rēķinājās. Pērn
mencu limits bija nedaudz pāri pieciem tūkstošiem tonnu – 5078,
bet šogad tas būs aptuveni ap četri tūkstoši divi simti tonnu.
Piekrastes zvejniekiem pērn iedalīja ap trīsdesmit tonnu, šogad
būs par piecām tonnām mazāk. Liegums nārsta laikā – četrarpus
mēnešu.”
Kā taisnīgi sadalīt vēl nenozvejoto?
Jaušams, ka Antons Vjaters par
Briseles lēmumu sevišķi neuztraucas. Laikam mūsu zvejnieki bija
gaidījuši sliktākas ziņas. Vairāk uztrauc nākamās prasības, kādas
var nākt no Sennas krastiem.
Zvejas kuģiem, kas zvejo mencas, neatkarīgi no to lieluma, tātad
arī uz zvejas laivām, būs jāuzstāda dārgās satelītiekārtas, kas
atvieglos zvejas kontroli un arī kalpos zvejnieku drošībai.
Otrs noteikums saistīts ar mencu nodošanu, kas mūsu piekrastē
notiks tikai divās trīs ostās. Tās varētu būt Liepāja, Pāvilosta,
Ventspils. Tad daži desmiti kilogramu nozvejoto mencu no Rucavas
vai kāda cita zvejniekciema būs jāved uz kādu no šīm ostām.
Lai neatkārtotos šā gada “mencu kariņš”, A.Vjaters uzskata, ka
ļoti rūpīgi jāveic salīdzinoši nelielā limita sadale piekrastes
zvejniekiem. Aizejošais gads parādīja, ka daži zvejnieku
uzņēmumi, kas zvejo gan ar kuģiem, gan laivām, ne visu nozvejoto
precīzi iegrāmatoja. Iespējams, ka tālāk jūrā nozvejotās mencu
tonnas tika pierakstītas piekrastē izvilktajām. Tā izrādījās, ka
godīgie un precīzie palika ar gariem deguniem tukšās laivās, jo
limits jau bija izsmelts. Lai tādas kļūdas labotu, ir
jāpastiprina pašvaldību loma limitu sadalē katram zvejniekam, kā
arī kontrolē aktīvāk jāiesaistās Zivsaimniecības pārvaldei.
A.Vjaters uzskata, ka pēc septiņu astoņu gadu nozvejas
statistikas datiem var labi izvērtēt katra zvejnieka līdzšinējo
darbu. Tas varētu kalpot par limitu sadales principu
pamatu.
Turpretī brētliņu nozvejas limiti, salīdzinot ar 2004.gadu, ir
palielināti – 68 420 t. Tas ir par 31% vairāk, un A.Vjaters
izsaka šaubas, vai tik lielu apjomu varēs nozvejot.
Runājot par zivju nodošanas termināļiem ostās, nav šaubu, ka pie
zivju nodošanas būs klāt sanitāro dienestu un zivju inspekcijas
darbinieki. Līdz šim tika pieļauta pat līdz 20% starpība starp
nozvejoto un nodoto zivju daudzumu. Tagad noteikumi atļaus
starpībai sasniegt tikai 8%.
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības ieteikumu pildīšanu un
zivsaimniecības attīstību reģionos, kur nav iespējama cita
saimnieciskā darbība, Latvijas Zvejnieku federācija aicina Valsts
zivsaimniecības pārvaldi, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisiju, kā arī Pašvaldību
savienību pārskatīt līdzšinējo zvejas limita sadalījumu, kas ir
sociāli netaisns, jo pie vienāda zvejnieku skaita uz zvejas
kuģiem un piekrastes zvejniecībā limita sadalījums ir šāds: Rīgas
jūras līcī zvejas flotei – 86%, piekrastes zvejai – 14%, Baltijas
jūrā zvejas flotei – 99,25%, piekrastes zvejai – 0,75%.
Limits nav pamatoti sadalīts arī starp zvejas flotes
uzņēmējsabiedrībām, jo apmēram puse no tām ir spiestas iznomāt
kuģus sabiedrībām, kuras iedalītos limitus ar saviem zvejas
kuģiem nespēj apgūt.
Andris Kļaviņš
Uzziņai
Iekšējā tirgus pieprasījumu pēc
Baltijas jūras zivju produkcijas izsenis nodrošināja pašu
piekrastes zvejnieku lomi. Zvejnieki ar dažādiem zvejas rīkiem
sūri pelnīja savu maizīti piekrastes zvejas rajonos.
Liepājas pusē, kur 2004.gadā izcēlās neapmierinātība zvejnieku
vidū sakarā ar mencu limitu, butes un mencas laiku laikos bijušas
zvejnieku galvenais ienākuma avots. Mencas tad zvejoja augu gadu,
ja tikai varēja iet jūrā.
Paurupē Rucavas pusē trīsdesmitajos gados viena “kapa”, kurā bija
60 mencu, maksāja 2 latus. Kopējā visu zivju nozveja 1939.gadā
bija 16 151 tonna, no kuras Baltijas jūrā tika smeltas 9452
tonnas (59 %), bet Rīgas jūras līcī – 6699 tonnas. Piekrastē ar
zvejniecību nodarbojās 3030 profesionāli zvejnieki. Lielākie
apjomi bija reņģu zvejai – 7613 t, mencām – 5457 t.