Parāds parādniekam min uz papēžiem
Cik vecāku Latvijā nerūpējas par savu atvasi, noveļot visas rūpes uz otra vecāka pleciem? Kopainas drūmās aprises iezīmē skaitļi – četros mēnešos izmaksāti uzturlīdzekļi 3152 mātēm un 24 tēviem, no valsts maka nodrošinot minimālos uzturlīdzekļus 4582 nepilngadīgiem bērniem. Iesniegumu plūsma nerimst – Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija ik dienu saņem vidēji 45. Svarīgs ķēdes posms šajā procesā ir tiesu izpildītāji.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Uzturlīdzekļu garantiju fonda
izveidošana daudziem vecākiem bija ļoti gaidīts pavērsiens. Kopš
augusta sākuma, kad fonda administrācija sāka darbu, līdz
decembrim saņemti 3887 iesniegumi. Četros mēnešos pieņemti 3599
lēmumi par uzturlīdzekļu izmaksu, 41 lēmums par izmaksas
izbeigšanu, divi lēmumi par uzturlīdzekļu izmaksas pārtraukšanu,
49 – par atteikumu izmaksāt uzturlīdzekļus, bet viens lēmums par
iepriekšējā lēmuma atcelšanu. Aiz šīs skaitļu virknes ir cilvēku
likteņi. Mātes, tēvi un bērni.
Kopumā četros mēnešos izmaksāti 209,2 tūkstoši latu.
Uzturlīdzekļus izmaksā kā tekošos maksājumus, tēva vai mātes
parādi netiek segti.
Divu veidu pretenzijas
Saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju
fonda likumu (publicēts “LV” 2004.gada 29.jūnijā) un izdarītajiem
grozījumiem Civilprocesa likumā tiesu izpildītājiem uzlikts
pienākums būt par sastāvdaļu tai procedūrā, kuras rezultātā no
fonda tiek izmaksāti uzturlīdzekļi.
Fonds nodrošina bērnam minimālos uzturlīdzekļus, ja tiesas
izpildītājs atzinis par neiespējamu tiesas sprieduma izpildi par
uzturlīdzekļu piedziņu. Tātad ja tēvs vai māte nemaksā ne santīma
un no tā nav ko piedzīt vai maksā nepilnā apmērā. Tā arī ir
galvenā tiesu izpildītāja funkcija – viņam jākonstatē piedziņas
neiespējamība no parādnieka.
Ir reizes, kad ceļā līdz uzturlīdzekļu saņemšanai vecākiem rodas
šķēršļi. Kāda trīsdesmitgadīga liepājniece “LV” stāsta, ka kopš
vasaras, kad pirmo reizi vērsusies pie tiesu izpildītāja, lai
saņemtu izziņu, ka piedziņa no bijušā dzīvesbiedra nav iespējama,
pagāja daži mēneši, bet izziņas kā nebija, tā nebija. Laiks gāja,
bet sešgadīgajam dēlam, par kuru tēvs, kas pārtiek no gadījuma
darbiem, turklāt pats nesen kļuvis par invalīdu, pēdējos gadus
nav licies ne zinis, bija liegta iespēja saņemt no valsts 20
latus. Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas direktora
palīdze Liene Pētersona paskaidroja, ka šādus signālus
administrācija saņem ne mazums. Otra pretenziju grupa – cilvēki
gluži pretēji sūdzas, ka izdota izziņa par piedziņas
neiespējamību, lai gan, viņuprāt, parādniekam gana gan mantas,
gan ienākumu, lai no viņa paša piedzītu tekošos uzturlīdzekļus
bērnam un parādu.
Katru parādnieku vērtē individuāli
Ar uzturlīdzekļu piedziņu
saistītos jautājumus, arī sekas, ar kādām jārēķinās parādniekiem,
skaidro Rīgas apgabaltiesas 84.iecirkņa zvērināts tiesu
izpildītājs Aivars Taraneks, atklājot arī vairākas nepilnības
pašreizējā sistēmā un rosinot par tām uz diskusiju:
“Vispirms piedzinējs tiesu izpildītājam iesniedz izpildrakstu.
Nereti tas sen nozaudēts, jo savulaik izpildrakstus izmantoja
visdažādākajos veidos. Tādēļ tiesām vajadzētu būt atsaucīgām,
izsniedzot dublikātu, lai persona var īstenot savas
tiesības.
Cilvēkam nav jāmaksā ne valsts nodeva, ne jāapmaksā tiesu
izpildītāja izdevumi. Šajās lietās piedzinēja labā strādā bez
maksas. Gadījumos, kad var piedzīt uzturlīdzekļus, visus
izdevumus sedz parādnieks. Ja nevar, darbs netiek apmaksāts.
2003.gada vasarā Civilprocesa likumā izdarīti grozījumi, nosakot,
ka valsts maksā tikai tiešos sprieduma izpildes izdevumus –
transporta, pasta, publikāciju un citus tēriņus.
Saņemot izpildrakstu, tiesu izpildītājam jāpārbauda parādnieka
ienākumi un manta. Cik ilgu laiku tas aizņem? Likumā noteikts, ka
izpilde jāuzsāk nekavējoties. Process atkarīgs gan no katra
konkrētā tiesu izpildītāja noslodzes, gan centības. Ja visu
kārtīgi pārbauda, termiņš ir vismaz mēnesis vai pusotra.
Šajā laikā jāpārbauda virkne publisko reģistru. Ceļu satiksmes
drošības direkcijai un Zemesgrāmatai ir elektroniskais
pieslēgums, tādēļ tur var pārbaudīt uzreiz. Ar pārējiem process
ilgāks. Reģistri ir dažādi. Tos pārbauda, vadoties no konkrētās
situācijas. Piemēram, ja parādnieks dzīvo laukos, viņam,
iespējams, pieder ganāmpulks. Ja cilvēks ir uzņēmējs, Uzņēmuma
reģistrā jāpārbauda kapitāldaļu piederība.
Turklāt jādodas pie parādnieka un jāsastop viņš mājās. Raksturīga
situācija, ka mēģinājumi ir ne viens vien. Nereti braucam vēlu
vakarā un teju izceļam cilvēku no gultas, bet citādi nav iespēju
to satikt.
Pie parādnieka jābrauc pēc tam, kad saņemtas atbildes uz visiem
pieprasījumiem no reģistriem, jo tiesu izpildītājam jābūt
sagatavotam. Priekšstats par konkrēto situāciju balstīts uz
ievākto informāciju. Saruna nav laipna tērzēšana, tā ir
pietiekami barga, liekot lietā zināmos faktus par parādnieka
mantas stāvokli.
Ir arī iestrādāts mehānisms, kā rīkoties, ja parādnieks dzīvo
ārzemēs, arī gadījumos, ja precīza dzīvesvieta nav zināma.
Process katrā lietā ir laikietilpīgs, un tā nav vienīgā, ar ko
jāstrādā tiesu izpildītājam, tādēļ pirmajā mēnesī piedzinējam
nevajag apvainoties, ka viss nenotiek uzreiz. Ja arī vēlāk nekas
nenotiek, ir vairāki veidi, kā piedzinējs sevi var pasargāt.
Pirmām kārtām viņš ir tiesīgs iepazīties ar izpildes lietu. Tajā
redzams, kas kurā datumā izdarīts. Ja nekas nav izdarīts, var
vērsties ar sūdzību Tiesu izpildītāju padomē vai Tieslietu
ministrijā. Tiek pārbaudīts, vai nav pārkāpta robeža, kas darītu
kaunu mums visiem. Var iesniegt sūdzību tiesā, un par to nav
jāmaksā. Mūsuprāt, ar tiesas sprieduma izpildi saistītās sūdzības
jāskata tiesā – pēc šādas nostājas vadījāmies, izstrādājot
grozījumus Tiesu izpildītāju likumā.
Vēl viens rīcības variants ir atteikties no konkrētā tiesu
izpildītāja. To gan var darīt tikai tad, ja piedziņa iespējama,
jo tādā gadījumā noteikti kāds cits uzņemsies lietu. Šādi
izpaužas konkurence. Pretējā gadījumā jāstrādā par velti, tādēļ
cits šo lietu neuzņemsies. Var pieteikt noraidījumu, ja ir
aizdomas par tiesu izpildītāja neobjektivitāti.
Jāņem vērā, ka tiesu izpildītāji faktiski neapraksta mantu, kuras
kopīgā vērtība ir mazāka par simt latiem. Tas būtu ekonomiski
neizdevīgi, jo, apmaksājot piedziņas izdevumus, nekas nepaliktu
pašam piedzinējam. Tādēļ šādos gadījumos tiesu izpildītājs
konstatē, ka mantas vērtība ir nepietiekama. Tas bieži rada
cilvēkos sašutumu – kā, parādniekam taču ir krāsu televizors,
videomagnetofons! Bet tās ir piecus sešus gadus vecas mantas,
kuras pārdodot labi ja pietiks izsoles izdevumu segšanai.
Nemaksāsi šodien — vairāk maksāsi rīt
Ja fonda administrācija sākusi
maksāt uzturlīdzekļus, tās prasība pret parādnieku nenoilgst.
Nauda netiek uzdāvināta. Turklāt atmaksas iespējas gaida arī ar
izpildi saistītie izdevumi. Tādēļ tiesu izpildītājs nav tiesīgs
izsniegt izpildes rakstu piedzinējam, jo viņš ar šo lietu turpina
strādāt. Reizi pusgadā tam jāpārbauda parādnieka mantiskais
stāvoklis. To kontrolē fonda administrācija. Valsts iestādei ir
visas piedzinēja tiesības konkrētajā izpildes lietā, kurā kā
piedzinējs, protams, saglabājas arī konkrētais cilvēks. Proti,
biežas ir situācijas, ka tiesa piespriedusi parādniekam maksāt
savai atvasei 30 latus mēnesī, viņš to nedara un minimālos
uzturlīdzekļus bērnam – 20 vai 24 latus – izmaksā fonds. Tātad
starpību parādnieks paliek parādā bērna otram vecākam. Un summa
ar katru gadu aug.
Jārēķinās ar smagām nemaksāšanas sekām. Summas, ko valsts izmaksā
piedzinējam, pēc likuma apliekamas ar likumīgiem procentiem.
Parādniekam nākotnē jāsedz gan parāds, gan procenti. Tādēļ, ja
vien cilvēks zina, ka tiesu izpildītājs pret viņu sācis izpildes
lietu, paša labā ir izrādīt iniciatīvu, doties pie izpildītāja un
meklēt risinājumu, kā mazāksāpīgi norēķināties ar piedzinēju.
Risinājumi dažādām situācijām
Uzturlīdzekļu piedzinējiem arī
jāņem vērā vairākas nianses. Ir gadījumi, kad tiesa piespriedusi
tēvam vai mātei ik mēnesi maksāt savam bērnam mazāku summu nekā
minimālie uzturlīdzekļi, piemēram, 15 latus. Šādos gadījumos
fonda administrācija izmaksā tikai 15 latus, nevis 20 vai 24.
Iesaku piedzinējiem vērsties tiesā un lūgt, lai tiesa piespriež
Ministru kabineta noteiktajam minimumam līdzvērtīgu summu.
Nedomāju, ka ir pamats atteikt, jo noteikumos skaidri un gaiši
rakstīts – katram vecākam jānodrošina bērnam minimālie
uzturlīdzekļi.
Cita situācija. Parādnieks sācis maksāt kārtējos maksājumus, taču
nepilnā apmērā, piemēram, 10 latus. Fonds tik un tā turpina
piedzinējam izmaksāt 24 latus. Tiesu izpildītājs piedzītos desmit
latus ik mēnesi iemaksā fondā, un šī nauda tiek atskaitīta no
parāda. Savukārt, ja parādnieks maksā vismaz 24 latus, tiesu
izpildītājs tos izmaksā piedzinējam, bet fonda administrācija
savus maksājumus pārtrauc. Ja no parādnieka tiek atgūta lielāka
summa? Tas nenozīmē, ka piedzinējs, ja tas līdz tam saņēmis naudu
no fonda, automātiski saņems vairāk līdzekļu. 24 lati tiek
piedzinējam, pārējais – valstij. Tā tas ir līdz brīdim, kad
parādnieks nosedzis visus fonda maksājumus savam bērnam,
ieskaitot procentus. Tikai tad visu naudu, kas ir virs 24 latiem,
tiesu izpildītājs maksā piedzinējam kā tekošo maksājumu vai
parādu segšanai. Tas tādēļ, ka bija jāsaskaņo valsts, kas iegulda
savu naudu, un piedzinēja intereses.
Divi rosinājumi, kā uzlabot sistēmu
Uzturlīdzekļu piedziņas lietās ir
daudz problēmu. Bieži problemātiskas situācijas rodas, ja uz
parādnieka vārda reģistrēts nekustamais īpašums. Nereti tad
piedziņa izvēršas nevis par tiesu izpildītāja meistarības vai
prasmes, bet gan drosmes jautājumu.
Mūsdienās raksturīgi, ka nekustamajam īpašumam uzlikta hipotēka,
aizlieguma atzīmes vai citi apgrūtinājumi, kas piedziņas iespēju
uz šo mantu var padarīt neiespējamu.
Savukārt, ja tā iespējama, ir citi klupšanas akmeņi. Piemēram, ja
piedziņas vēršana uz nekustamo īpašumu notiek kā pa diedziņu, tā
aizņem vismaz divarpus mēnešus. Tas ir ideālā situācijā. Bet ja
parādnieks pārsūdz nekustamā īpašuma izsoli? Tādēļ parasti
piedziņa vidēji ilgst četrus līdz astoņus mēnešus. Tikmēr tiesu
izpildītājs katru mēnesi nevar izmaksāt uzturlīdzekļus parādnieka
bērnam, jo nav no kā izmaksāt – nekas vēl nav piedzīts. Līdz
sekmīgam iznākumam jāiegulda laikietilpīgs un sarežģīts darbs.
Turklāt viss ir nenoteikts, process dažādu iemeslu dēļ var ilgt
pat pāris gadus.
Lūk, te izgaismojas problēma, kuras risinājuma meklējumi šobrīd
atklāti. Proti, vai procesuāli kavēkļi varētu būt tas apstāklis,
kura dēļ fonda administrācijai vajadzētu izmaksāt minimālos
uzturlīdzekļus parādnieka bērnam? Likumā teikts, ka drīkst
izmaksāt tikai gadījumā, ja piedziņa nav iespējama. Taču, ja
parādniekam manta ir, bet pārdošana aizņem gadu, vai piedzinējam
jāgaida? Bērnam taču jāēd katru dienu. Varbūt likums jāpapildina
ar kādu normu par pagaidu maksājumiem? Jārosina diskusija, kā
noslīpēt pašreizējo sistēmu. Jo šobrīd ir tā, ka māmiņa, kuras
bērna tēvs guļ grāvī, ir veiksmīgāka nekā tā, kuras atvases
radītājam pieder dzīvoklis. Viena naudu bērnam saņem, otra saņems
kaut kad nākotnē.
Vēl viens aspekts, par kuru speciālistiem jātiek skaidrībā: ko
darīt ar piedziņā iegūto naudu, ja summa ir liela? Piemērs ar
nekustamo īpašumu. Dzīvoklis pārdots, nosegti visi piedziņas
izdevumi, tas, kas pienākas fondam, un tas, kas pienākas
piedzinējam. Pāri palikuši, teiksim, 8 tūkstoši latu. Pēc likuma
tos atdod nu jau bijušajam parādniekam. Jebkurā gadījumā atdod.
Ja viņš ir cilvēks ar pastāvīgiem ienākumiem, labticīgs,
apņēmības pilns turpmāk maksāt uzturlīdzekļus bērnam, šaubas
nerodas. Taču raksturīgas pavisam citas situācijas, kad cilvēki
nav labticīgi un gatavi gādāt par savu atvasi. Nākotnē viņi uz
sava vārda neko vairs nereģistrēs. Un turpina nemaksāt
uzturlīdzekļus. Tā ir objektīva īstenība, ar ko saskaramies ik
dienas. Tātad mēs viņiem esam atdevuši naudu, labi zinot, ka
bērns no šā vecāka turpmāk vairs neredzēs ne grasi.
Varbūt Civilprocesā varētu paredzēt, ka īpašos gadījumos tiesa,
redzēdama, ka parādnieks, lai arī bijušais, nav labticīgs, varētu
pieņemt lēmumu par turpmāko maksājumu nodrošināšanu no jau esošās
naudas summas? Varbūt nodrošināt maksājumus uz gadu, varbūt līdz
pilngadībai? Kādiem jābūt kritērijiem? Šajā jautājumā Tiesu
izpildītāju padome vēlas rosināt diskusiju.
Protams, tās ir “savtīgas” intereses – ja atdodam naudu
parādniekam, no tās nesaņemam procentus. Savukārt, ja atdodam
naudu piedzinējam, saņemam. Bet šajā gadījumā mūsu intereses
saskan ar piedzinēju interesēm.”
Ilze Apine, “LV”
Uzziņai:
Uzturlīdzekļi ir bērna uzturēšanas
izdevumi, kurus nodrošināt ir katra vecāka pienākums neatkarīgi
no viņa mantas stāvokļa.
Minimālo uzturlīdzekļu apmēru noteicis Ministru kabinets:
• 20 latu bērnam no piedzimšanas,
līdz viņš sasniedzis septiņu gadu vecumu;
• 24 lati bērnam no septiņu gadu vecuma, līdz viņš sasniedz
pilngadību.