Par izmaiņām normatīvajos aktos, kas stājušies spēkā ar 2005.gada 1.janvāri
No 2005.gada 1.janvāra Latvijā
stājās spēkā virkne izmaiņu nodokļu likumos, kā arī citos
normatīvajos aktos, kas ir Finanšu ministrijas atbildības
sfērā:
– grozījumi likumā par uzņēmumu ienākuma nodokli;
– grozījumi likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokli;
– grozījumi likumā par pievienotās vērtības nodokli;
– grozījumi likumā par akcīzes nodokli;
– Eiropas Komisijas Regula Nr. 364 (komercdarbības atbalsta
kontroles jomā);
– vairāki būtiski jaunumi grāmatvedības jomā.
– valsts sektora darba samaksas jomā:
• MK noteikumi par ierēdņu un tiešās pārvaldes iestāžu darbinieku
darba samaksu, kvalifikācijas pakāpēm un ierēdņu
pabalstiem;
• MK noteikumi “Prokuratūras un tiesu darbinieku darba samaksas
noteikumi”;
• grozījumi MK noteikumos par darba samaksas sistēmu no valsts
budžeta finansējamo iestāžu darbiniekiem;
– grozījumi likumā par budžetu un finanšu vadību.
1. Likumā
“Par uzņēmumu ienākuma nodokli”
2004.gada 20.decembrī pieņemtie
grozījumi:
– paredz mainīt zaudēto parādu norakstīšanas kārtību un atļaut
norakstīt pusi no zaudēto debitoru parādu summas, ja ir uzsākta
debitora bankrota procedūra, atlikušo zaudēto debitoru parādu
summu atļaujot norakstīt, kad ir pabeigta minētā debitora
bankrota procedūra. Minēto zaudēto debitoru parādu norakstīšanas
kārtību paredzēts piemērot zaudētajiem debitoru parādiem, kuri
radušies, sākot ar 2004.gada 1.janvāri;
– paredz bezpeļņas organizācijas darbības laikā uzkrāto ieņēmumu
pārsniegumu pār izdevumiem aplikt ar ienākuma nodokli, ja minētie
ienākumi tiek izmaksāti kapitālsabiedrības dalībniekiem
reorganizācijas vai likvidācijas gadījumā. Likumprojektā ir
paredzēts, ka minētās kapitālsabiedrības nodokli pašas nemaksā,
bet katrs dalībnieks, kuram tiek izmaksāta minētā atlīdzība,
maksā attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu
ienākuma nodokli par izmaksāto daļu;
– izdarītas izmaiņas saistībā ar Sabiedriskā labuma organizāciju
likuma spēkā stāšanos:
– turpmāk saņemt ziedojumus, ziedotājiem saņemot uzņēmumu
ienākuma nodokļa atlaidi, varēs tikai biedrības, nodibinājumi un
reliģiskās organizācijas vai to iestādes, kurām piešķirts
sabiedriskā labuma organizācijas statuss saskaņā ar Sabiedriskā
labuma organizāciju likumu;
– līdz 2005.gada 31.martam pagarināts termiņš saņemt ziedojumus,
ziedotājiem saņemot uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi, Latvijas
Republikā reģistrētajām sabiedriskās, kultūras, izglītības,
zinātnes, sporta, labdarības, veselības un vides aizsardzības
organizācijām un fondiem, kā arī reliģiskajām organizācijām,
kurām 2004.gadā piešķirta vai pagarināta atļauja saņemt
ziedojumus;
– saskaņots pārskatu iesniegšanas termiņš, nosakot, ka publisks
pārskats par ziedotājiem, to ziedotajām summām un saņemto
ziedojumu izlietojumu taksācijas gadā ir iesniedzams līdz
pēctaksācijas gada 31.martam;
– iestrādāta norma, kas definē ziedojumus;
– izdarītas izmaiņas, lai nodrošinātu ES dalībvalsts rezidentu
nediskriminēšanu nodokļu uzlikšanas nolūkos attiecībā uz zaudēto
parādu norakstīšanu, zaudējumu pārnešanu uzņēmumu grupā,
apdrošināšanas prēmiju maksājumiem citām ES dalībvalstu
apdrošināšanas sabiedrībām, apdrošinātājiem vai apdrošinātāju
filiālēm u.c.;
– precizētas likuma normas atbilstoši ES Direktīvas 2003/49/EK
“Par kopīgu nodokļu sistēmu, ko piemēro procentu un honorāru
maksājumiem, kurus veic asociēti uzņēmumi dažādās dalībvalstīs”
prasībām, paredzot neieturēt nodokli no procentu maksājumiem un
samaksas par intelektuālo īpašumu, ko kapitālsabiedrība izmaksā
citas ES dalībvalsts rezidentam (stājas spēkā 2005.gada
1.jūlijā);
– ietvertas normas, kas radīs iespēju praksē piemērot ES
Direktīvā 2003/49/EK par kopīgu nodokļu sistēmu, ko piemēro
procentu maksājumiem un samaksai par intelektuālo īpašumu, kurus
veic asociēti uzņēmumi dažādās dalībvalstīs, prasības (stājas
spēkā 2005.gada 1.jūlijā).
2. Likumā
“Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”
2004.gada 20.decembrī pieņemtie
grozījumi paredz:
– lai novērstu personu, kuru ienākumi ir zemi, neto ienākuma
tālāku samazināšanos, kā arī nodrošinātu regulāru neapliekamā
minimuma un nodokļa atvieglojumu apmēra par apgādībā esošajām
personām pārskatīšanu, likumprojekts paredz, ka Ministru kabinets
katru gadu līdz 30.jūnijam noteiks ar IIN neapliekamā minimuma
apmēru, to pakāpeniski paaugstinot, kā arī noteiks nodokļa
atvieglojumu apmēru par apgādībā esošajām personām;
– paredz mainīt IIN summas proporciju ieskaitīšanai budžetā,
paredzot, ka 73% tiek ieskaitīti maksātāja dzīvesvietas
pašvaldības budžetā un 27% valsts pamatbudžetā, tādējādi
kompensējot IIN ieņēmumu pieauguma samazinājumu pašvaldību
budžetos ar nodokli neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojumu
paaugstināšanas dēļ;
– paredz, ka Ministru kabinets, pieņemot lēmumu par mēneša
neapliekamā minimuma apmēru, vienlaikus izvērtē nepieciešamību
kompensēt pašvaldību ieņēmumu bāzes samazinājumu;
– paredz bezpeļņas organizācijas darbības laikā uzkrāto ieņēmumu
pārsniegumu pār izdevumiem aplikt ar IIN, ja minētie ienākumi
tiek izmaksāti kapitālsabiedrības dalībniekiem reorganizācijas
vai likvidācijas gadījumā. Paredzēts, ka minētās
kapitālsabiedrības dalībnieks, kuram tiek izmaksāta minētā
atlīdzība, maksā attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli, kuru vai
nu ietur ienākuma izmaksātājs, vai arī atsevišķos gadījumos
deklarē pats nodokļa maksātājs;
– atceļ likuma 22.panta nosacījumu, ka papildu deklarāciju var
pieprasīt, tikai uzsākot pārbaudi. Grozījumi paredz VID tiesības
pieprasīt papildu deklarāciju, ja VID rīcībā ir informācija, ka
maksātāja uzrādītie ienākumi neatbilst viņa izdevumiem taksācijas
gadā, un tikai pēc tās saņemšanas lemt par pārbaudes (audita)
nepieciešamību;
– lai stipendijas, ko izmaksā biedrības vai nodibinājumi (t.sk.
sabiedriskā labuma organizācijas), tiktu atbrīvotas no aplikšanas
ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, tām piemēro šobrīd esošo
kārtību;
– paredz, ka ar nodokli netiks aplikta palīdzības summa gada
neapliekamā minimuma apmērā, ko fiziskā persona saņem no
sabiedriskā labuma organizācijas, budžeta finansētas
institūcijas, labdarības vai filantropiskas organizācijas;
– lai nodrošinātu brīvu personu kustības ierobežojumu novēršanu
likumā, ņemot vērā Eiropas Kopienu tiesu praksi un ievērojot
1993.gada 21.decembra Eiropas Komisijas Rekomendāciju 94/79/EC,
paredzēts, ka citas ES dalībvalsts rezidentam ir tiesības Latvijā
piemērot Latvijas likumā noteiktos atskaitījumus, ja nerezidents
Latvijā ir guvis vairāk nekā 75% no saviem kopējiem gada
ienākumiem;
– lai neierobežotu un neapgrūtinātu ES dalībvalstīs reģistrēto
sabiedrību pakalpojumu sniegšanu citā dalībvalstī, paredzētas
tiesības nodokļu maksātājam ietvert attaisnotajos izdevumos
iemaksas, kas veiktas citā ES dalībvalstī reģistrētā privātajā
pensijas fondā, un apdrošināšanas prēmiju maksājumus, kas
atbilstoši dzīvības apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu
uzkrāšanu) veikti citā ES dalībvalstī reģistrētai apdrošināšanas
sabiedrībai, ievērojot likuma 8.panta piektajā daļā noteiktos
ierobežojumus;
– lai nodrošinātu Protokola par Eiropas Kopienu privilēģijām un
imunitātēm 13.panta otrās daļas izpildi, likuma “Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli” 8.pants papildināts ar jaunu 4.1
daļu, kas nosaka, ka no aplikšanas ar Latvijas iedzīvotāju
ienākuma nodokli ir atbrīvojami ienākumi, kurus atbilstoši
Padomes Regulai Nr.259/68 fiziskā persona – Latvijas rezidents
saņem no Eiropas Kopienas (tās institūcijām) un kurus apliek ar
Kopienas nodokli saskaņā ar Padomes Regulu Nr.260/68;
– paredz, ka ienākumi no noguldījumiem un depozītiem, ko Latvijas
fiziskās personas saņem no ES dalībvalstu kredītiestādēm un
krājaizdevu sabiedrībām, tiek atbrīvoti no aplikšanas ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli tāpat kā ienākumi no noguldījumiem
un depozītiem, kas tiek saņemti no Latvijas kredītiestādēm un
krājaizdevu sabiedrībām;
– paredz, ka ar nodokli netiks aplikta kompensācija par īres
līguma izbeigšanu un dzīvojamo telpu atbrīvošanu denacionalizēta
vai likumīgajam īpašniekam atdota nama īrniekam, kurš attiecīgajā
namā dzīvojis līdz īpašuma tiesību atjaunošanai likumīgajam
īpašniekam (viņa mantiniekam);
– paredz precizēt iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanu
attiecībā uz izmaksām no privātajiem pensiju fondiem;
– lai Latvija nodrošinātu Direktīvas 2003/48/EK par tādu ienākumu
aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par
uzkrājumiem, ieviešanu, noteikta kārtība, kādā tiek novērsta
nodokļu dubulta uzlikšana gadījumā, kad atsevišķas dalībvalstis
un dalībvalstu saistītās un atkarīgās teritorijas, ieviešot
minēto direktīvu, ietur direktīvā noteiktajā pārejas periodā
īpašu nodokli – nodokli no uzkrājumu ienākuma (stājas spēkā
2005.gada 1.jūlijā).
3. Likumā
“Par pievienotās vērtības nodokli”
2004.gada 20.decembrī pieņemtie
grozījumi:
– noteikts, ka iekšzemes sabiedriskā transporta pakalpojumiem,
sākot ar 2005.gada 1.janvāri, piemēro 5% likmi;
– noteikts, ka samazinātā likme 5% apmērā no 2005.gada 1.janvāra
ir piemērojama visiem kartogrāfijas izdevumiem;
– precizētas definīcijas medicīnas pakalpojumiem, kuru sniegšana
ir atbrīvota no pievienotās vērtības nodokļa, kā arī medicīnas
ierīcēm un precēm, kuru piegādēm piemēro samazināto likmi;
– paredz ieviest Padomes 2003.gada 7.oktobra direktīvu, kas groza
Sesto direktīvu attiecībā uz dabasgāzes un elektroenerģijas
piegādes vietas noteikšanu. Noteikts, ka piegādes vieta
dabasgāzes piegādes sistēmā un elektroenerģijas piegādei, pirms
šīs preces nonāk pēdējā patēriņa posmā, ir vieta, kurā pircējs ir
reģistrējis savu uzņēmējdarbību. Par gāzes un elektroenerģijas
piegādes vietu pēdējā patēriņa posmā, kad tirgotāji un
piegādātāji šīs preces piegādā galapatērētājiem, tiek noteikta
vieta, kur pircējam ir gala patēriņš, respektīvi, kur ir
novietots pircēja gāzes vai elektroenerģijas patēriņa
skaitītājs;
– atbilstoši Padomes 1977.gada 17.maija Padomes Sestās direktīvas
(77/388/EEC) normām par PVN piemērošanu ES likumā precizēti
termini “preču iegāde ES teritorijā” un “preču piegāde ES
teritorijā”; precizēta PVN piemērošanas kārtība, kas saistīta ar
preču transportēšanu; precizētas likuma normas par brīdi, kad
jāmaksā budžetā nodoklis par jaunu transportlīdzekļu iegādi, ko
veic neapliekamās personas;
– precizētas normas, kas nosaka personu reģistrāciju VID ar PVN
apliekamo personu reģistrā;
– ņemot vērā Eiropas Kopienu tiesas 2004.gada 29.aprīļa spriedumu
lietā Nr.C-152/02 par priekšnodokļa atskaitīšanas tiesībām,
precizētas likuma normas par PVN rēķinā norādāmo preču piegādes
vai pakalpojumu sniegšanas datumu, priekšnodokļa atskaitīšanas
brīdi un par brīdi, kad jāmaksā nodoklis budžetā;
– precizēts termins “ES teritorijā nereģistrēta persona”
atbilstoši Padomes 1986.gada 17.novembra Trīspadsmitās direktīvas
(86/560/EEC) normām par dalībvalstu likumu saskaņošanu attiecībā
uz apgrozījuma nodokļiem – PVN atmaksāšanas kārtība nodokļiem
pakļautajām personām, kas nav reģistrētas Kopienas
teritorijā.
4. Likumā
“Par akcīzes nodokli”
Grozījumi pieņemti 2004.gada
20.decembrī:
– atbilstoši Padomes Direktīvās noteiktajām minimālajām nodokļa
likmēm precizētas Latvijas akcīzes nodokļa likmes naftas
produktiem. Benzīnam nodokļa likmes paaugstinātas par 1,8
santīmiem par litru, dīzeļdegvielai – par 1,6 santīmiem par
litru;
– precizētas normas, kas atbrīvo no akcīzes nodokļa akcīzes
preces, ko piegādā patēriņam uz kuģiem un gaisakuģiem, kas veic
starptautiskos pārvadājumus. No nodokļa tiks atbrīvotas akcīzes
preces (izņemot naftas produktus), ko piegādā kuģiem un
gaisakuģiem mazumtirdzniecībai patēriņam uz vietas vai kuģa
apkalpes apgādei (bet ne realizācijai mazumtirdzniecībā
promnešanai);
– atļauts nemarķēt alkoholiskos dzērienus, kurus saskaņā ar
muitas normatīvajiem aktiem realizē beznodokļu tirdzniecības
veikalos. Šāda norma iekļauta, lai vienkāršotu beznodokļu
tirdzniecības veikalu darbību, jo alkoholisko dzērienu
apgrozījums beznodokļu tirdzniecības veikalos ir daudz mazāks
nekā citās akcīzes preču noliktavās, tajā pašā laikā šajos
veikalos tirgo salīdzinoši plašu alkoholisko dzērienu
sortimentu;
– precizētas normas, kas atļauj veikt noteiktas darbības ar
akcīzes precēm ne tikai akcīzes preču noliktavās, bet arī
brīvajās zonās un brīvajās noliktavās. Brīvajās zonās un brīvajās
noliktavās atļauts naftas produktiem veikt parastās apstrādes
procedūras saskaņā ar normatīvajiem aktiem muitas jomā, ar
nosacījumu, ka pēc tam šie naftas produkti netiek izlaisti brīvam
apgrozījumam Latvijas Republikā vai tos piegādā lidmašīnām vai
gaisakuģiem;
– atļauts no akcīzes preču noliktavām Latvijā piegādāt akcīzes
preces citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai
organizācijām, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu. Tāpat
paredzēts atbrīvot no nodokļa akcīzes preces, kas tiks importētas
šo personu vajadzībām. Līdz šim minētās personas no Latvijas
piegādātājiem akcīzes preces varēja iegādāties tikai ar nodokli,
pēc tam noformējot nodokļa atmaksu;
– paredzēts neieviest no 2005.gada 1.janvāra paredzēto akcīzes
nodokļa dīzeļdegvielai atmaksu komersantiem, kuri veic pasažieru
regulāros pārvadājumus pilsētu un rajonu maršrutos;
– paredzēts pagarināt termiņu, kādā iesniedzami nepieciešamie
dokumenti, lai gadījumos, kad preces tiek pārvietotas uz citām
dalībvalstīm, piemērotu atlikto nodokļa maksāšanu. Turpmāk
gadījumos, kad akcīzes preces pārvietotas uz citām dalībvalstīm,
nepieciešamos dokumentus Valsts ieņēmumu dienestā būs atļauts
iesniegt 90 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām (līdz šim –
15 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām).
Stājas spēkā arī akcīzes nodokļa likuma pārejas noteikumi:
1. Ar 2005.gada 1.janvāri
kombinētā akcīzes nodokļa likme cigaretēm tiks paaugstināta līdz
6,9 latiem par 1000 cigaretēm + 10,5 procentiem no maksimālās
mazumtirdzniecības cenas (līdz 2005.gada 1.janvārim nodokļa likme
likumā ir noteikta 6,3 lati par 1000 cigaretēm + 6,1 procents no
maksimālās mazumtirdzniecības cenas).
Nodokļa likmes paaugstināšana ir saistīta ar to, ka Latvijas
akcīzes nodokļa likmes cigaretēm ir daudz zemākas, nekā noteikts
Eiropas Savienības direktīvās, un pēc Latvijas Pievienošanās
līguma Eiropas Savienībai nosacījumiem Latvijai līdz 2010.gadam
ir pakāpeniski jāpaaugstina nodokļa likmes, lai sasniegtu
direktīvās noteikto minimālo līmeni.
2. Ar 2005.gada 1.janvāri ar akcīzes markām ir jāmarķē ne tikai
cigaretes, bet arī citi tabakas izstrādājumi, kas tiek izlaisti
brīvam apgrozījumam. Tabakas izstrādājumus (izņemot cigaretes),
kas jau ir izlaisti brīvam apgrozījumam 2004.gadā, atļauts
realizēt bez akcīzes markām līdz 2005.gada 30.jūnijam.
5. Eiropas Komisijas regulā Nr. 364
Šī regula groza regulu 70/2001
(komercdarbības atbalsta jomā), paplašinot tās mērķi, ietverot
atbalstu pētījumiem un attīstībai. Pieņemta 2004.gada
25.februārī. Regulas 10. pants stājas spēkā ar 2005.gada
1.janvāri, pārējā regula attiecībā uz Latviju stājās spēkā ar
2004. gada 1.maiju.
Tiek grozīta mazo un vidējo komercsabiedrību definīcija,
palielinot gada apgrozījuma vai gada bilances kopsummas maksimālo
slieksni, kā arī precīzāk definējot citus kritērijus, lai kādu
komercsabiedrību klasificētu kā vidēju, mazu vai mikro.
6. Grāmatvedības jomā
Nav jaunu normatīvo aktu, taču
jāievēro divi būtiski nosacījumi:
1) saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu
Nr.585 “Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”
77.punktu, ja līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai (spēkā
esoši no 2003.10.30) ir iegādāta grāmatvedības datorprogramma
(grāmatvedības informācijas datorsistēmu programmatūra), kas
neatbilst šo noteikumu 36.punktā minētajām prasībām, uzņēmums ir
tiesīgs to izmantot līdz 2004.gada 31.decembrim;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 19. jūlija regulas
(EK) Nr. 1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu
piemērošanu 4.pants nosaka, ka katram finanšu gadam, kas sākas
2005.gada 1.janvārī vai pēc tā, uzņēmējsabiedrības, uz kurām
attiecas kādas dalībvalsts likumi, sagatavo savus konsolidētos
pārskatus atbilstoši ieviestajiem starptautiskajiem grāmatvedības
standartiem saskaņā ar 6.panta 2.punktā noteikto procedūru, ja
bilances datumā to vērtspapīri tiek kotēti jebkuras dalībvalsts
regulētā tirgū 1.panta 13.punkta nozīmē Padomes 1993.gada
10.maija Direktīvā 93/22/EEK par ieguldījumu pakalpojumiem
vērtspapīru jomā.
7. Valsts sektora darba samaksas jomā
1) Ministru kabineta 2004.gada
23.novembra noteikumi Nr.959 “Noteikumi par ierēdņu un tiešās
pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksu, kvalifikācijas
pakāpēm un ierēdņu pabalstiem”
Noteikumu mērķis ir ieviest vienotu darba samaksas sistēmu tiešās
valsts pārvaldes iestādēs, izņemot valsts aģentūras. Noteikumi
izstrādāti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2002.gada
15.oktobra noteikumiem Nr.461 “Noteikumi par ierēdņu un valsts
pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksu, kvalifikācijas
pakāpēm un ierēdņu pabalstiem”, Ministru kabineta 2002.gada
28.maija noteikumiem Nr.705 “Noteikumi par valsts civildienesta
ierēdņu atalgojumu, pabalstiem un kompensāciju” un Ministru
kabineta 2002.gada 28.maija noteikumiem Nr.213 “Valsts pārvaldes
iestāžu, prokuratūras un tiesu darbinieku darba samaksas
noteikumi” (iepriekš minētie normatīvie akti zaudēs spēku
2005.gada 1.janvārī).
2) Ministru kabineta 2004.gada 23.novembra noteikumi Nr.960
“Prokuratūras un tiesu darbinieku darba samaksas noteikumi”
paredz izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2002.gada
28.maija noteikumus Nr.213 “Valsts pārvaldes iestāžu,
prokuratūras un tiesu darbinieku darba samaksas noteikumi”,
turpmāk attiecinot šos noteikumus tikai uz prokuratūras un tiesas
darbiniekiem (bet ne prokuroru un tiesnešu), kā arī paaugstināt
noteikumu pielikumā noteiktās mēneša darba algu diapazonu
augstākās robežas.
3) Ministru kabineta 2004.gada 23.novembra noteikumi Nr.961
“Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 28.maija noteikumos Nr.217
“Noteikumi par darba samaksas sistēmu no valsts budžeta
finansējamo iestāžu darbiniekiem” paredz paaugstināt Ministru
kabineta 2002.gada 28.maija noteikumu Nr.217 “Noteikumi par darba
samaksas sistēmu no valsts budžeta finansējamo iestāžu
darbiniekiem” 2.pielikumā noteikto no valsts budžeta finansējamo
iestāžu darbinieku mēneša darba algu diapazonu augstākās robežas.
8. Grozījumos “Likumā par budžetu un finanšu vadību”
– lai nodrošinātu savlaicīgu un
efektīvu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu līdzekļu
apsaimniekošanu;
– lai nodrošinātu hierarhiskās saiknes ievērošanu un normatīvo
aktu izdošanu saskaņā ar Satversmē noteikto, Valsts pārvaldes
iekārtas likuma un Ministru kabineta (turpmāk MK) iekārtas likuma
normās paredzēto;
– lai likumā lietotais termins atbilstu Komerclikumā
lietotajam.
Finanšu ministrijas preses dienests