Valsts sekretāru 2004.gada 30.decembra sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica rīkojuma projektu “Par programmu “Valsts
aizsardzība, drošība un integrācija NATO””.
Aizsardzības
ministrija sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt
finansējumu Brāļu kapu izbūvei, Iesaucamo veselības aprūpes
finansēšanai un slimnīcas “Gaiļezers” helikopteru nosēšanās
laukuma izbūvei.
Lai saglabātu kultūras mantojumu un glābtu kultūras pieminekli,
Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Kultūras ministriju
2005.gadam piešķirtā finansējuma ietvaros Ls 267 795 tiek
novirzīti Brāļu kapu rekonstrukcijas un restaurācijas darbu
veikšanai.
Finansējuma Ls 57 000 piešķiršana Veselības obligātās
apdrošināšanas valsts aģentūrai dod iespēju veikt kvalitatīvu
iesaucamo medicīnisko pārbaudi pirms iesaukšanas obligātajā
militārajā dienesta, kā arī iespēju veikt procedūras, kas
nepieciešamas, lai potenciālajiem iesaucamajiem novērstu nelielas
veselības problēmas, nodrošinot tiem iespēju pilnvērtīgi dienēt
obligātajā militārajā dienestā.
Saskaņā ar 2003.gadā noslēgto līgumu starp Aizsardzības
ministriju, Veselības ministriju un Rīgas domi par helikopteru
nosēšanās laukuma izbūvi 2004.gadā projekts tika realizēts un
2005.gadā jānodrošina tā uzturēšana. Projekta realizācija
uzsākta, lai smagi cietušajiem nodrošinātu gaisa medicīnisko
transportēšanu, kas ir daudz saudzējošāka un daudz ātrāka nekā
transportēšana ar automašīnu un palielina cietušo dzīvības
izglābšanas iespējas.
Finansējums minētajiem pasākumiem ir plānots likumā “Par valsts
budžetu 2005.gadam”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Kultūras,
Satiksmes, Veselības ministrijā;
– pieteica likumprojektu “Grozījums likumā “Ārvalstu bruņoto
spēku statuss Latvijas Republikā””.
Likumprojekts paredz
izteikt jaunu 17. panta nosaukumu – “Tiesības nēsāt formas
tērpu”. Jo pašreizējā likuma 17. panta nosaukums ir “Tiesības
nēsāt uniformu”. Šī ir vienīgā tiesību norma, kurā tiek lietots
jēdziens “uniforma”. Virknē likumu, tai skaitā Militārā dienesta
likumā, likumā “Par Latvijas valsts ģerboni” un Robežsardzes
likumā, kā arī Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstu
līguma par bruņoto spēku statusu tekstā latviešu valodā tiek
lietots jēdziens “formas tērps”. Panta nosaukumu nepieciešams
grozīt, lai nodrošinātu terminu konsekvenci tiesību aktos.
Likumprojekts paredz noteikt, ka ārvalstu bruņoto spēku
militārpersonām laikā, kad tās uzturas Latvijas Republikā, ir
tiesības nēsāt formas tērpu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu ministrijā, Valsts kancelejā;
– pieteica “Latvijas Republikas Nacionālo bruņoto spēku vidēja
termiņa attīstības plāna projektu”.
Latvijas Republikas
Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vidēja termiņa (4 gadu) attīstības
plāns (DOK–2A) tiek izstrādāts, pamatojoties uz NBS likumu.
DOK–2A ir noteikti galvenie NBS uzdevumi un prioritātes laika
posmam no 2005. līdz 2008. gadam un tām paredzētais
finansējums.
NBS pamatuzdevums ir Latvijas valsts suverenitātes, teritoriālās
nedalāmības un tās iedzīvotāju aizsardzība, dalība
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) operācijās. Latvijas
aizsardzības spējas jāattīsta saskaņā ar NATO spēju attīstības
vadlīnijām.
NBS attīstībai un integrācijai NATO ir noteiktas šādas
prioritārās jomas numerācijas kārtībā:
1) NATO Spēku attīstības mērķu izpilde;
2) NBS vienību dalība starptautiskajās operācijās;
3) NBS profesionalizācija;
4) NBS modernizācija;
5) NBS pretterorisma spēju attīstība un starpinstitūciju
sadarbības attīstība draudu novēršanai un apkarošanai.
Lai šīs prioritātes īstenotu, no 2005.gada līdz 2008.gadam ir
jāsasniedz šādi mērķi:
1) jāievieš apstiprinātā NBS struktūra;
2) NBS apvienotajam štābam jāpārņem Sauszemes spēku, Jūras spēku
un Gaisa spēku štābu operatīvās plānošanas funkcijas;
3) jāievieš aizsardzības pret masu iznīcināšanas līdzekļiem
ziņošanas un brīdināšanas sistēma;
4) jāizstrādā Sauszemes spēku mehanizācijas plāns;
5) jāizveido koordinēta stratēģiskā vadība;
6) jāpaplašina starptautiskā militārā sadarbība;
7) jāizveido vienota operatīvās plānošana sistēma, uzlabojot
lēmumu pieņemšanas procedūras un izpildes kontroli un izveidojot
nacionālā līmeņa militāro Operāciju vadības centru;
8) jāspēj piedalīties starptautiskajās operācijās ar šādām NBS
vienībām:
– motorizētais bataljons ar kaujas atbalsta un nodrošinājuma
vienībām,
– Militārās policijas vads,
– Nesprāgušās munīcijas neitralizēšanas vads,
– viens pretmīnu cīņas kuģis u.c. vienības atbilstoši
starptautiskajai drošības situācijai;
9) jāattīsta NBS spējas civilās sabiedrības atbalstam:
– katastrofu medicīnas sistēmas attīstība,
– atbalsts jaunatnes militāri patriotiskajai audzināšanai
(militāri tehnisko sporta veidu attīstība un valsts un pašvaldību
sporta būvju attīstība).
Šo mērķu realizēšanai DOK2–A katram NBS spēku veidam ir norādīti
konkrēti uzdevumi šim DOK2–A plānošanas ciklam.
Aizsardzības finansējuma apmērs tiek noteikts saskaņā ar Valsts
aizsardzības finansēšanas likumu. Tajā noteikts, ka programmai
“Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO” paredzēti 2% no
IKP (līdz 2008. gadam ieskaitot).
NBS izmaksu trīs galvenās kategorijas ir personāla, operāciju un
uzturēšanas izmaksas, kā arī investīciju un attīstības izdevumi.
Šobrīd ¼ līdzekļu no programmas “Valsts aizsardzība, drošība un
integrācija NATO” tiek novirzīta citu ar valsts drošību saistītu
institūciju finansēšanai. Plānots pakāpeniski samazināt šo
institūciju daļu programmā, līdz 2008. gadā no programmas “Valsts
aizsardzība, drošība un integrācija NATO” tiks finansēti tikai AM
un NBS.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts kontrolē,
Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica “Latvijas ārpolitikas pamatnostādņu 2005.–2010.
gadam” projektu.
“Latvijas ārpolitikas pamatnostādnes
līdz 2010.gadam” ir izstrādātas, lai turpinātu Latvijas
ārpolitikas īstenošanu atbilstoši Latvijas prioritātēm pēc
Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) un Ziemeļatlantijas
līguma organizācijā (NATO) līdz 2010.gadam.
Pamatnostādņu uzdevums ir jaunu ārpolitisko aktivitāšu mērķu
izvirzīšana, kā galveno ārpolitisko mērķi izvirzot Latvijas
starptautiskās ietekmes palielināšanu.
Pamatnostādnēs formulēti septiņi galvenie virzieni:
1) Eiropa un Eiropas Savienība;
2) nacionālās drošības stiprināšana: NATO un Eiropas drošības un
aizsardzības politika;
3) ekonomiskā dimensija;
4) palīdzība jaunattīstības un pārejas ekonomikas valstīm;
5) Latvijas ārpolitika Baltijas jūras un Eiropas Austrumu /
Kaimiņu politikas reģionos;
6) ārvalstu latviešu diasporas saišu stiprināšana ar Latviju un
Latvijas pilsoņu un pastāvīgo iedzīvotāju interešu aizstāvēšana
ārvalstīs;
7) Latvijas tēls un atpazīstamība pasaulē.
Lai īstenotu pamatnostādnes, paredzēts izstrādāt un izpildīt
Latvijas ārpolitikas programmu 2005.–2010.gadam.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātiem, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā, organizācijā “Eiropas kustība
Latvijā”.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija
– pieteica “Jaunatnes politikas valsts programmas
2005.–2009.gadam” projektu.
Valsts programma ir
izstrādāta ar mērķi nodrošināt mērķtiecīgu valsts jaunatnes
politiku, radot labvēlīgus apstākļus jaunatnes pašiniciatīvai un
līdzdalībai sabiedriskajā dzīvē, veidot veselu, izglītotu,
informētu, nodarbinātu un sociāli integrētu jaunieti kā atbildīgu
sabiedrības locekli.
Programmas projektā noteikti apakšmērķi: radīt labvēlīgu
institucionālo vidi darbam ar jaunatni; jauniešu interesēm un
vajadzībām atbilstošas informācijas sistēmas izveidošana;
jaunatnes neformālā izglītība, brīvprātīgais darbs un brīvais
laiks; jauniešiem draudzīgi veselības aprūpes pakalpojumi;
jauniešu nodarbinātība; jauniešu līdzdalība pilsoniskas
sabiedrības veidošanā; jaunatnes noziedzības profilakse.
Izstrādāt šādu projektu paredz Valsts jaunatnes politikas
koncepcija (akceptēta Ministru kabinetā 2002.gada 19.martā), kurā
noteikts uzdevums “Reizi piecos gados izstrādāt rīcības programmu
valsts jaunatnes politikas īstenošanai”.
Jaunatnes politikas valsts programmas 2005.–2009.gadam saistību
īstenošanai ir nepieciešams papildu finansējums vidēji LVL 135
932 gadā. Visiem pieciem gadiem kopumā nepieciešamais papildu
finansējums ir LVL 679 660.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījums Valsts drošības iestāžu
likumā”.
Esošā pretterorisma sistēma Latvijā neveicina
ne vienotas pretterorisma politikas izstrādi, ne arī saskaņotu
tās ieviešanu. Tā kā terorisma apkarošanas funkcijas ir sadalītas
starp vairākām institūcijām, nav nodrošināta integrēta un
saskaņota pretterorisma darbība un esošo resursu efektīva
izmantošana.
Saskaņā ar koncepciju “Pretterorisma centra izveide” Drošības
policijā tiek veidota specializēta struktūra – Pretterorisma
centrs, kas veiks terorisma apkarošanā iesaistīto institūciju
sadarbības koordinēšanas un pārraudzības funkcijas.
Lai nodrošinātu Pretterorisma centra darbībai nepieciešamo
tiesisko bāzi, ir jāizdara grozījumi likumā. Likumprojekts paredz
papildināt Valsts drošības iestāžu likuma 15.panta otro daļu,
deleģējot Drošības policijai papildu uzdevumu – veikt visu valstī
pretterorisma darbībās iesaistīto institūciju pretterorisma
darbības koordināciju, kā arī analizēt valsts politikas
realizāciju pretterorisma jomā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts
kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2000.gada 31.oktobra noteikumos Nr.375 “Noteikumi par pasažieru
pārvadāšanu regulāro maršrutu autobusos””.
Saskaņā ar
grozījumiem Autopārvadājumu likumā, kas paredz deleģējumu
Ministru kabinetam noteikt biļešu un citu braukšanas dokumentu
obligātos rekvizītus, ir izstrādāti grozījumi noteikumos.
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu Administratīvā
procesa likuma spēkā stāšanās likumā noteiktās prasības, kas
paredz, ka, sākot ar 2006.gada 1.janvāri, zaudēs spēku visi
pārvaldes iestāžu pieņemtie ārējie normatīvie akti, kas izdoti uz
likuma pamata (17.panta otrā daļa). Līdz šim Autopārvadājumu
likums paredzēja Satiksmes ministrijas kompetenci noteikt biļešu
un citu braukšanas dokumentu obligātos rekvizītus. Minētās
prasības pilsētas, rajona un tālsatiksmes maršrutu autobusu
satiksmē reglamentēja 1999.gada 28.decembra Satiksmes ministrijas
noteikumi Nr.45 “Noteikumi par autobusu biļešu un citu braukšanas
dokumentu obligātajiem rekvizītiem”.
Noteikumu projektā pamatā ir saglabātas Satiksmes ministrijas
noteikumos iekļautās normas, kas precizētas atbilstoši spēkā
esošiem nozari reglamentējošiem tiesību aktiem (piemēram,
pasažieru transportlīdzekļos izmantojamiem kases aparātiem un
kases sistēmām izvirzītajām prasībām).
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālā trīspusējās sadarbības padomē.
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par bīstamo un
piesārņojošo kravu apriti un kontroli ostās”.
Noteikumu
projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likumu, to mērķis ir noteikt prasības, kas
jāievēro attiecībā uz bīstamo un piesārņojošo kravu apriti ostās
un šo prasību ievērošanas kontroli.
Noteikumu projekts regulē arī ostas uzņēmumu atbildību par
darbībām ar bīstamām un piesārņojošām kravām un paredz šo
uzņēmumu kontroles kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Iekšlietu, Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica noteikumu projektu “Autotransporta gada nobraukuma
uzskaites kārtība”.
Noteikumu projekts paredz noteikt
kārtību, kādā veicama autotransporta gada nobraukuma uzskaite uz
valsts autoceļiem un pašvaldību ceļiem ārpus apdzīvotām
vietām.
Autotransporta gada nobraukuma uzskaite ietver: satiksmes
uzskaiti noteiktos autoceļu posmos; vidējās diennakts satiksmes
intensitātes noteikšanu katrai autotransporta kategorijai; gada
nobraukuma aprēķināšanu. Autotransporta gada nobraukuma uzskaiti
valsts autoceļos veic valsts ceļu dienests, bet pašvaldību ceļos
– attiecīgā pašvaldība.
Autotransporta gada nobraukuma uzskaiti katru gadu veic šādām
autotransporta kategorijām: pasažieru autotransporta līdzekļiem,
kuros ir mazāk par 10 vietām; autofurgoniem, kuru pilna masa
nepārsniedz trīs tonnas; kravas autotransporta līdzekļiem; kravas
autotransporta līdzekļiem ar piekabēm; vilcējiem ar puspiekabēm;
autobusiem.
Veicot satiksmes uzskaiti, satiksmes intensitātes datus
sadalījumā pa autotransporta kategorijām iegūst: izmantojot
automātiskās satiksmes uzskaites iekārtas; izmantojot vizuālās
satiksmes uzskaites metodi.
Autotransporta gada nobraukumu katrai autotransporta kategorijai
aprēķina, reizinot vidējo satiksmes intensitāti (automašīnu
skaitu diennaktī) noteiktā autoceļa posmā ar posma garumu
(kilometros) un dienu skaitu gadā.
Autotransporta satiksmes intensitātes datus par iepriekšējo gadu
pašvaldību ceļos attiecīgā pašvaldība iesniedz valsts ceļu
dienestam līdz kārtējā gada 1.martam.
Autotransporta satiksmes intensitātes datus par iepriekšējo gadu
valsts autoceļos un pašvaldību ceļos apkopo valsts ceļu dienests
un līdz kārtējā gada 1.decembrim iesniedz Satiksmes
ministrijā.
Autotransporta gada nobraukuma datu apkopojumu par noteikumos
minētajām autotransporta kategorijām Eiropas Savienības Komisijas
delegācijai Satiksmes ministrija iesniedz katru gadu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
– pieteica noteikumu projektu “Kārtība, kādā pēc Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja pieprasījuma fiziskā persona
sniedz informāciju par tās ienākumiem, naudas uzkrājumiem un
īpašumiem”.
Politisko organizāciju (partiju) likums
paredz, ka fiziskās personas drīkst veikt dāvinājumus
(ziedojumus) finanšu līdzekļu veidā no saviem ienākumiem, kuri
gūti iepriekšējos trijos taksācijas gados un kuru veidi noteikti
likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”. Likums paredz Ministru
kabinetam deleģējumu noteikt kārtību, kādā Korupcijas novēršanas
un apkarošanas birojam dāvinātājs pēc biroja pieprasījuma sniedz
informāciju par saviem ienākumiem, naudas uzkrājumiem un
īpašumiem.
Līdz ar to, lai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
realizētu likuma prasības un nodrošinātu to izpildi, ir
nepieciešama vienota kārtība, kādā Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojs pieprasa un fiziskas personas iesniedz
pieprasīto informāciju par ienākumiem, naudas uzkrājumiem un
īpašumiem. Izstrādātais noteikumu projekts paredz informācijas
iesniegšanas un saņemšanas kārtību, kā arī iesniedzamās
informācijas apjomu un formu.
Projekts paredz, ka informāciju par personas ienākumiem, naudas
uzkrājumiem un īpašumiem birojs personai pieprasa sniegt
rakstiski, aizpildot nosūtīto vai izsniegto veidlapu. Ja
pieprasījumu sūta pa pastu, to noformē kā ierakstītu pasta
sūtījumu. Tiek uzskatīts, ka adresāts pieprasījumu ir saņēmis
septītajā dienā pēc tā nodošanas pastā. Projekts nosaka, ka
personas pienākums ir 15 darbdienu laikā pēc pieprasījuma un
veidlapas saņemšanas iesniegt birojā aizpildītu veidlapu.
Persona veidlapā norāda informāciju par iepriekšējiem trim
kalendāra gadiem, pirms izdarīts dāvinājums (ziedojums). Pirmais
kalendāra gads ir gads, pirms izdarīts dāvinājums (ziedojums).
Veidlapā nenorāda informāciju par gadu, kad izdarīts dāvinājums
(ziedojums).
Ja birojs pieprasa papildu dokumentus, kas apliecina sniegto ziņu
patiesumu, personas pienākums ir 15 darbdienu laikā pēc
pieprasījuma saņemšanas iesniegt tos birojā pārbaudes veikšanai.
Ja veidlapas vai papildu informācijas iesniegšanai ir
nepieciešama informācija, kuru nav iespējams iegūt 15 darbdienu
laikā, vai ja persona slimības, komandējuma vai citu attaisnotu
iemeslu dēļ nevar to iesniegt šajos noteikumos noteiktajā
termiņā, birojs var pagarināt veidlapas vai papildu informācijas
iesniegšanas termiņu, pamatojoties uz personas pamatotu
iesniegumu, kas iesniegts birojā ne vēlāk kā septiņu darbdienu
laikā pēc veidlapas vai papildu informācijas pieprasījuma
saņemšanas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Labklājības, Satiksmes ministrijā, Ģenerālprokuratūrā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments