Par normatīvajiem aktiem, kas stājušies spēkā ar 2005. gada 1. janvāri
Par lauksaimniecību, mežsaimniecību un zivsaimniecību regulējošiem normatīvajiem aktiem
Šā gada 1.janvārī stājušies spēkā 16 lauksaimniecību, mežsaimniecību un zivsaimniecību regulējoši normatīvie akti un to grozījumi, kā arī 12 Eiropas Komisijas (EK) pārtikas un veterināro jomu regulējoši dokumenti. EK lēmumi un normatīvo dokumentu grozījumi stājas spēkā visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, tajā skaitā arī Latvijā.
Pārtikas un veterināro jomu regulējoši normatīvie akti:
• Veterinārmedicīnas likuma daļa,
kas noteic, ka dzīvnieku reģistru izveido un uztur Valsts
ciltsdarba informācijas datu apstrādes centrs (VCIDAC);
• cūku labturības prasību punkts, kas nosaka noteiktu aizgalda
platību arī tām cūku novietnēm, kas celtas pirms 2004.gada
aprīļa;
• dzīvnieku kapsētu iekārtošanas un uzturēšanas kārtības punkts,
kas noteic, ka pašvaldība iekārto un uztur dzīvnieku kapsētu vai
slēdz līgumu ar fizisku vai juridisku personu par dzīvnieku
kapsētas iekārtošanu un uzturēšanu;
• Ministru kabineta (MK) noteikumu “Dzīvnieku barības apritē
iesaistīto personu atzīšanas un reģistrācijas kārtība un prasības
dzīvnieku barības apritē iesaistītajām personām” punkts, kas
noteic, ka barības apritē drīkst piedalīties tikai personas,
kuras ir atzītas vai reģistrētas Pārtikas un veterinārajā
dienestā (PVD);
• Valsts ciltsgrāmatas kārtošanas noteikumu apakšpunkts, kurā
norādīts, ka attiecīgās dzīvnieku šķirnes ciltsgrāmatas galvenajā
daļā ieraksta dzīvniekus, kuri ir tās pašas dzīvnieku šķirnes
ciltsgrāmatā ierakstītu vecāku un vecvecāku pēcnācēji.
Veterināro un pārtikas nozari Latvijā turpmāk regulēs šādi EK lēmumi:
• EK lēmums, ar kuru groza
veselības sertifikātus direktīvas pielikumā, kas izmantojami
kopienas iekšējā tirdzniecībā ar mājas liellopu spermu;
• EK regula par vienota parauga sertifikāta un inspekcijas
ziņojuma ieviešanu kopienas iekšējā tirdzniecībā ar dzīviem
dzīvniekiem un dzīvnieku izcelsmes produktiem;
• EK lēmums, ar ko groza noteiktos dzīvnieku veselības
nosacījumus un veterinārās sertifikācijas kārtību konkrētu
produktu tranzītkravām vai to pagaidu uzglabāšanai kopienā;
• EK lēmums, kas groza importa nosacījumu aktualizēšanu un
veterinārā sertifikāta paraugu, ko izsniedz savvaļas un
saimniecībās audzēto medījuma dzīvnieku gaļai;
• EK lēmums, kas nosaka izmaiņas dzīvnieku veselības apstākļu un
veterinārajā sertifikācijā attiecībā uz konkrētiem produktiem,
kuri tiek vesti tranzītā vai atrodas pagaidu uzglabāšanā kopienā.
Šie produkti ir: trušu gaļa, konkrētu savvaļas un saimniecībās
audzēto medījuma dzīvnieku gaļa, dzīvnieku zarnas, saimniecībās
audzējamo savvaļas nelidojošo putnu gaļa, gaļas produkti, svaigu
mājputnu gaļa, gaļas izstrādājumi. Par katru no šo produktu kravu
vešanu tranzītā vai uzglabāšanu EK izstrādājusi atsevišķu lēmumu.
Spēkā stājas arī EK lēmums, kas nosaka cilvēku patēriņam
paredzēta termiski apstrādāta piena, pienu saturošu produktu un
piena izejvielas ievešanu kopienā.
Meža nozarē — normatīvie akti, kas regulē meža apsaimniekošanu un medību saimniecību:
• grozījumi Valsts meža dienesta
likumā. Likums izstrādāts, lai saskaņotu Valsts meža dienesta
likumu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un Administratīvā
procesa likumu, izslēdzot no tā normas, kas ir iekļaujamas
dienesta nolikumā;
• Medību likuma apakšpunkts, kurā noteikts, ka Medību
saimniecības attīstības fonda līdzekļus veido arī to zaudējumu
atlīdzība, kurus fiziskās vai juridiskās personas nodarījušas,
pārkāpjot šajā likumā vai citos medības reglamentējošajos
normatīvajos aktos noteiktās prasības, kā arī atlīdzība par
nelikumīgi iegūtās medību produkcijas vērtību;
• noteikumu par mednieku un medību vadītāju apmācības kārtību,
zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudes programmu, kā arī mednieka
apliecības un medību vadītāja apliecības izsniegšanas kārtības
apakšpunkts, kurā norādīts, ka personai, kas vēlas saņemt
mednieka apliecību, nepieciešama arī izziņas par apmācību
kopija;
• Medību noteikumu punkts, kas noteic, ka medņu un rubeņu medības
atļautas saskaņā ar šo sugu aizsardzības plāniem.
Zvejniecību un zivsaimniecību regulējoši normatīvie akti:
• Zvejniecības likuma izmaiņas,
kas paredz rūpnieciskās zvejas aizliegumu Cirmas ezerā, Dūņezerā,
Feimaņu ezerā, Lielajā Ludzas ezerā, Liepājas ezerā, Lilastes
ezerā, Papes ezerā, Virtukšņas ezerā un Zosnas ezerā. Šis
aizliegums neattiecas uz zušu, stagaru, ezera salaku un vīķu
specializētu zveju un zveju īpašos un zinātniskās izpētes
nolūkos;
• zvejas un akvakultūras produktu tirgus intervences pasākumu
administrēšanas un uzraudzības kārtība;
• grozījumi MK noteikumos par zvejas un akvakultūras produktu
ražotāju grupu atzīšanas kritērijiem un atzīšanas kārtību,
darbības nosacījumiem un darbības kontroli;
• noteikumu par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos apakšpunkts,
kurā norādīti zvejā atļauto zvejas rīku – tīklu un murdu – acu
izmēri;
• noteikumu par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos
un ekonomiskās zonas ūdeņos atsevišķi nosacījumi par kuģiem,
kuru lielākais garums ir līdz 18 metriem. Tajos noteikta
monitoringam iesniedzamo datu pārraides kārtība.
Spēkā stājušies arī Zemkopības ministrijas pārraudzības iestāžu –
Latvijas Lauksaimniecības muzeja un K.Ulmaņa piemiņas muzeja
“Pikšas” – nolikumi. Normatīvajos aktos noteikti abu muzeju
darbības mērķi, funkcijas un uzdevumi.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa
Par izmaiņām tiesu izpildītāju amata atlīdzības sistēmā
Ar 2005.gada 1.janvāri spēkā
stājušies Ministru kabineta “Noteikumi par zvērinātu tiesu
izpildītāju amata atlīdzības taksēm” (Noteikumi), kas paredz
izmaiņas un juridiskus precizējumus zvērinātu tiesu izpildītāju
amata atlīdzības sistēmā.
Tiesu izpildītāju amata atlīdzība pēc jaunajiem noteikumiem tiek
palielināta atbilstoši inflācijai. Saskaņojot ar Centrālās
statistikas pārvaldes publicētajiem datiem par patēriņa cenu
indeksa izmaiņām laika periodā no 2003. gada 10. janvāra, tiesu
izpildītāju atlīdzības takses par katru amata darbību
palielinātas attiecīgi no Ls 3,50 uz 3,90, no Ls 17,50 uz 19,40,
no Ls 31,50 uz 34,90, kā arī no Ls 63 uz 69,76.
Jaunajos noteikumos veiktas arī citas izmaiņas tiesu izpildītāju
atlīdzībā, samazinot amata atlīdzības takses gadījumā, ja tiesu
izpildītājs veic piedziņu vai izpilda prasību par nelielu summu.
Noteikts, ka izpildu lietās par piedziņu vai prasības
nodrošināšanu līdz 100 latu apmēram norādītajām amata atlīdzības
taksēm piemērojams koeficients 0,75. Šāds tiesu izpildītāju amata
atlīdzības takses samazinājums saistīts ar tiesu izpildītāju
palīgu pilnvaru palielināšanu līdz ar likuma “Grozījumi Tiesu
izpildītāju likumā” stāšanos spēkā 2004.gada 2.septembrī.
Noteikumos arī noteikts, ka tiesu izpildītājam ir tiesības
piemērot koeficientu taksei 0,5 attiecībā uz personām, ja tās
atzītas par trūcīgām normatīvajos aktos paredzētajā
kārtībā.
Noteikumos precizēts tiesu izpildītāju amata atlīdzības “takse
procentos” regulējums. Tiesu izpildītāja amata atlīdzības “takse
procentos” tiks diferencēta atkarībā no tā, vai parādnieks ir
izpildījis spriedumu Civilprocesa likuma 555.panta pirmajā daļā
noteiktajā sprieduma labprātīgas izpildes termiņā, vai pēc tā.
Līdz šim takse procentos no atgūtās summas tika aprēķināta no
faktiskās summas, kas iegūta, tiesu izpildītājam veicot izpildu
darbības, tai skaitā no pēc izsoles vai pārdošanas komisijā
pārņemtās mantas vērtības. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem, ja
parādnieks nokārtos savas saistības Civilprocesa likuma 555.panta
pirmajā daļā, noteiktajā termiņā iemaksājot tiesu izpildītāja
depozīta kontā visu parāda summu un radušos sprieduma izpildes
izdevumus, taksei procentos no atgūtās summas piemēros
koeficientu 0,3. Savukārt, ja parādnieks savas saistības
neizpilda Civilprocesa likuma 555.panta pirmajā daļā noteiktajā
termiņā, viņa pienākums ir segt tiesu izpildītāja taksi procentos
pilnā apmērā.
Jaunajos noteikumos precizēts arī tiesu izpildītāja amata
atlīdzības maksātājs par atsevišķām amata darbībām, ja tās
veiktas pēc ieinteresētās personas lūguma, piemēram, par faktu
fiksēšanu, publisko izsoļu rīkošanu, tiesas pavēstu un citu
dokumentu piegādāšanu maksā šo darbību pieprasītājs.
Līdz ar šo noteikumu stāšanos spēkā spēku zaudējusi tieslietu
ministra 2003.gada 13.janvāra instrukcija Nr.1-2/2 “Zvērinātu
tiesu izpildītāju amata atlīdzības takses”, kas līdz šim regulēja
tiesu izpildītāju amata atlīdzību.
Saskaņā ar Tiesu izpildītāju likuma 79.pantu, tiesu izpildītājam
ir tiesības saņemt atlīdzību par katru amata darbību, un
atlīdzību par katru amata darbību nosaka atbilstoši fiksētai
amata atlīdzības taksei. Savukārt taksi procentos, atbilstoši
Tiesu izpildītāju likumam, tiesu izpildītājs saņem neatkarīgi no
faktiski veiktajiem amata pienākumiem, tā tiek aprēķināta
procentuāli no piedzītās summas.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa