Dzīvē kā skolā: “desmit” grūti iegūt, ar “vieninieku” grūti dzīvot
Lai raksturotu iedzīvotāju noslāņošanos labklājības ziņā, Latvijas Centrālā statistikas pārvalde (CSP) pēdējos gados izmanto tā sauktās kvintiļgrupas, visas mājsaimniecības sadalot piecās grupās pēc viņu rīcībā esošā ienākuma (retāk pēc patēriņa izdevumiem), rēķinot vidēji uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī. Pēc mūsu domām, tas tikai daļēji atklāj patieso noslāņošanos, bet daļēji to notušē, īpaši sabiedrības pretpolos. Ja jau skolā un sportā atzīst, ka “piecu ballu skala” ir par rupju, tad dzīve taču ir vēl daudz sarežģītāka. “Desmit ballu skala” te ir minimāla. Turklāt ar sekojošu detalizētu izpēti, kāda sabiedrība pulcējas uz katra no desmit labklājības pakāpieniem. Tāpat detalizētāku izpēti prasa abas polārās grupas.
Tātad desmit grupās
Rakstam pievienotajā tabulā ir
parādīts Latvijas mājsaimniecību grupējums desmit labklājības
deciļgrupās pēc viņu rīcībā esošā ienākuma, rēķinot vidēji uz
vienu mājsaimniecības locekli mēnesī latos. Saprotams, reāli ir
sagrupētas tikai tās mājsaimniecības, kuras 2003.gadā nonāca CSP
Mājsaimniecību budžetu pētījuma izlasē. Pētījuma izlasē tika
iekļautas 6000 mājsaimniecības, bet atbildes uz vajadzīgajiem
jautājumiem ieguva no 3631.
Tā kā deciļgrupas izstrādā tā, lai visās tajās nonāktu vienāds
mājsaimniecību skaits, katras deciļgrupas datus veido ap 360
mājsaimniecību budžetu novērojumi. Dažkārt iebilst, ka tas ir par
maz. Lai raksturotu iedzīvotāju dzīves apstākļus un dzīves līmeni
valstī, tās reģionos un galvenajās sociālekonomiskajās grupās, ir
pieņemts, ka nepieciešami vismaz tūkstoš novērojumi (labāk 3 un
vairāk tūkstoši). Taču jāņem vērā viena īpatnība. Ja
mājsaimniecības to budžeta pētījumam atlasa ar gadījumizlasei
raksturīgu procedūru (precīzāk – divpakāpju stratificētu
gadījumizlasi), tad deciļgrupas veido ne izlases, bet datu
apstrādes stadijā, katrā grupā mērķtiecīgi savācot labklājības
ziņā līdzīgas mājsaimniecības.
Dažādība katras deciļgrupas ietvaros (variācija) ir daudz mazāka
nekā visas valsts, resp., izlases, mājsaimniecībās. Tādēļ, kā
rāda iepriekšējo gadu pētījumi, atsevišķu deciļgrupu datu izlases
kļūdas ir pat mazākas nekā analogu rādītāju izlases kļūdas, kas
rāda stāvokli valstī.
Empīrisku pārliecību par to, vai izdalītās grupas ir
reprezentatīvas vai ne, iegūstam, pārskatot tabulu kopumā. Ja
tajā spilgti parādās noteiktas tendences un likumsakarības, dati
ir reprezentatīvi. Ja skaitļi no grupas uz grupu “lēkātu”
haotiski, datu reprezentivitāte būtu nepietiekama un no to
tālākas analīzes vajadzētu atteikties.
Polāro desmitdaļu ienākumi atšķiras 12 reizes
Tādu secinājumu iegūstam,
salīdzinot augstākās (desmitās) deciļgrupas rīcībā esošos
ienākumus ar zemākās (pirmās) deciļgrupas ienākumiem. Runa ir par
abu grupu vidējiem ienākumiem. Ja runā par galējībām, tad to
starpību pat grūti izskaidrot un tā noteikti nav
reprezentatīva.
Pašas turīgākās mājsaimniecības, kas deva datus pētījumam, rīcībā
esošais ienākums 2003.gadā sasniedza 1920 latu mēnesī, rēķinot
vidēji uz mājsaimniecības locekli. Valda uzskats, ka turīgi vai
jau bagāti cilvēki par saviem ienākumiem negrib runāt un tādēļ
pētījums, kura datus izmantojam, raksturo tikai sabiedrības
trūcīgāko un vidējo daļu. Minētais skaitlis apstiprina to, ka
vienmēr tā nav. Arī iepriekšējos gados turīgākā respondenta
mēneša ienākums ir svārstījies ap 2 tūkstošiem latu uz
mājsaimniecības locekli.
Kur dzīvo šis turīgais un statistikai atsaucīgais – Rīgā vai
Ventspilī, to neteiksim. Ir apsolīts neizpaust nekādus datus par
konkrētām mājsaimniecībām, kas kaut vai tikai teorētiski varētu
uzvedināt uz iespēju tās identificēt. To prasa arī likums par
valsts statistiku.
Pašas trūcīgākās mājsaimniecības mēneša ienākums, lai cik
paradoksāli tas arī būtu, ir negatīvs skaitlis. Tādēļ, kā jau
minējām, pašus lielākos un pašus mazākos ienākumus grūti
salīdzināt. Negatīvs mēneša ienākums iznāk dažām mājsaimniecībām
(tādu pētījumā ir ļoti maz), kuras savas mājsaimniecības kā
sadzīves un patēriņa vienības budžetu ir sapludinājušas ar sava
mazā ražošanas uzņēmuma budžetu un pēdējais ir cietis
zaudējumus.
Tādēļ deciļgrupu labklājības salīdzināšanai labāk izmantot šo
grupu vidējos lielumus.
Pirmās, vistrūcīgāko deciļgrupas vidējais rīcībā esošais
ienākums, rēķinot vidēji uz mājsaimniecības locekli mēnesī,
2003.gadā bija tikai 24 lati (par to dzīves skolā liek atzīmi 1 –
ļoti, ļoti vāji). Otrajā deciļgrupā ienākumu jau gandrīz divreiz
vairāk – 43 lati, un turpmākajās deciļgrupās tie kāpj lēni 50 –
80 latu robežās. Straujāks kāpums ir vērojams, sākot ar
8.–9.deciļgrupu (111 un 147 lati), bet īsti straujš – tikai
10.deciļgrupā (288 lati). Pēdējais gandrīz precīzi divas reizes
pārsniedz iepriekšējās 9.deciļgrupas ienākumus. Kā tik atšķirīgas
labklājības mājsaimniecības drīkst apvienot kopējā
kvintiļgrupā?
Apakšvirsrakstā minētās 12 reizes iegūstam, dalot pēdējās
deciļgrupas vidējo ienākumu ar pirmās vidējo ienākumu (287,88 :
24,16). 2002.gadā šī attiecība bija tikai 10. Taču vienā
iepriekšējā gadā arī bija 12. Tādēļ teiksim, ka noslāņošanās,
visticamāk, ir palielinājusies, bet nekādā ziņā nav
samazinājusies.
Dzīvo uz parāda
Tabulas tālākajā daļā nozīmīguma
secībā ir parādītas 12 patēriņa izdevumu grupas un šo izdevumu
kopsumma (pēdējā rinda). Pārsteidz tas, ka tiklab valstī kopumā,
kā arī deviņās deciļgrupās no desmit patēriņa izdevumu kopsumma
pārsniedz rīcībā esošo ienākumu. Tāda parādība bija vērojama jau
2002.gadā.
Kā ar budžeta deficītu cīnījās valdnieki, to māca vēstures
stundās. Palaida naudas drukājamo mašīnu. Ar sekojošo inflāciju
bija jātiek galā pavalstniekiem. Mūsdienu mājsaimniecībām naudas
drukājamo mašīnu nav un nedrīkst būt. Kā tad iespējams izdot
vairāk nekā ieņemt?
Dažas atbildes mēģina dot CSP darbinieki, kuri ir šo datu
savācēji un apstrādātāji, tātad vislabāk zina to nianses (skat.
“Mājsaimniecības budžets 2003.gadā.” – R.: CSP, 2004. – 86.lpp.).
Saīsināti izklāstot, tās ir šādas:
– pieaug mājsaimniecību pieeja kredīta resursiem;
– mājsaimniecības izmanto iepriekšējo gadu ienākumus;
– ienākumi ir tēma, par kuru runā visai piesardzīgi, nereti šo
tēmu noklusējot.
Pirmos divus apgalvojumus padara mazticamus patēriņa izdevumu un
ienākumu attiecība pēc deciļgrupām. Ja visnabadzīgāko deciļgrupā
patēriņa izdevumi divas reizes pārsniedz ienākumus, tad 2. un 3.
deciļgrupā – vairs tikai par 30%, 4.–9. deciļgrupā – par 14–19%,
bet pēdējā turīgāko deciļgrupa ir pratusi pat ietaupīt: ienākumi
pārsniedz izdevumus par 5,5%.
Bet patēriņa kredītu tiklab bankās, kā veikalos var iegūt, tikai
iesniedzot kādu dokumentu par regulāru ienākumu avotu vai
depozītu. Kur lai bezdarbnieks tādu ņem? Patēriņa kredītu varētu
izmantot vidējās un īpaši augstās labklājības deciļgrupas. Bet
tās, spriežot pēc datiem, to dara maz. Jo turīgāka
mājsaimniecība, jo sabalansētāks budžets.
Nopietnāk pārbaudāms ir apsvērums par ienākumu slēpšanu. Līdz šim
sabiedrībā valdīja priekšstats, ka puslegāli, pusnelegāli un
tādēļ slēpjami ir tieši lielie ienākumi. Bet varbūt pašreiz
tiešām aplokšņu algu sistēma ir visizplatītākā mazkvalificēto
gadījumdarbos strādājošo vidū? Tieši viņi visvairāk baidās par
šiem ienākumiem runāt un vismazāk zina, kādiem nolūkiem
statistika izmantos atbildes.
Tā vai citādi mājsaimniecību patēriņa izdevumu un ienākumu
neatbilstība ir turpmāko pētījumu objekts, un šie pētījumi ir
jāsāk jau intervētāju līmenī. Pēc mūsu domām, mājsaimniecību
aptauja jāveic, izmantojot vismaz bilances metodes elementus, ja
arī nenodrošinot pilnīgu ienākumu un izdevumu bilanci, uzrādot
starpību cēloņus.
Pērk vairāk, iztērē … mazāk
Tāds paradokss darbojas līdz ar
mājsaimniecību labklājības pieaugumu. Un, kur tas slēpjas, tūlīt
redzēsim. Tabulas 4.rindā redzams, ka pirmās deciļgrupas
mājsaimniecībās pārtikas iegādei vidēji uz vienu mājsaimniecības
locekli varēja izdot tikai 21 latu mēnesī, bet pēdējās, pērkot
kvalitatīvākus un garšīgākus produktus (daudz vairāk par cilvēkam
nepieciešamo apēst nevar!), šim pašam nolūkam izdeva divas un
vairāk reizes vairāk – 54 latus. Taču pirmā grupa šai pieticīgai
pārtikai tērēja 42,7% no visiem saviem patēriņa izdevumiem, bet
pēdējā – tikai 19,9% (54,10 : 272,05 x 100).
Pāri par 40% no visiem patēriņa izdevumiem pārtikai izdeva 1.–3.
deciļgrupā, tuvu tam 4.–6. deciļgrupā, bet zem 30% – tikai divās
augstākajās.
Otrs “smagākais” izdevumu postenis Latvijas mājsaimniecībām ir
maksa par mājokli (īre vai ekspluatācijas izdevumi, maksa par
apkuri, ūdeni, elektrību u.c.). Relatīvi vissmagāk šie izdevumi
gulstas uz 4.deciļgrupas mājsaimniecībām, prasot vidēji 17,6% no
visiem patēriņa izdevumiem. Kā esam noskaidrojuši jau
iepriekšējos gados un kā apstiprinās šoreiz, šajā grupā
koncentrējas daudz pensionāru, no tiem savukārt daudz
vientuļo.
Saprotams, desmitās deciļgrupas mājsaimniecību iedzīvotāji dzīvo
daudz plašākos, labāk izremontētos un sakoptos mājokļos, šīm
vajadzībām tērējot divas reizes vairāk – Ls 30 uz vienu
mājsaimniecības locekli. Taču to var atļauties, izdodot nepilnus
11% no saviem patēriņa izdevumiem pret jau minētajiem nepilnajiem
18, kas jāatlicina trūcīgajiem pensionāriem.
Trešā nozīmīgākā izdevumu grupa ir transporta izdevumi. Uz
transporta rēķina visvairāk taupa jau minētā 4.deciļgrupa,
procentuāli izdodot pat mazāk nekā pašas pirmās –
vistrūcīgākās.
Kā redzams tabulā, transporta izdevumi gan absolūti, gan relatīvi
ļoti strauji pieaug, sākot ar 7. un īpaši tālākajām labklājības
deciļgrupām. Ja vēl 6.labklājības grupā transportam pietika ar
nepilniem 8% no patēriņa izdevumu kopsummas, tad 7.–9.grupā
vajadzēja jau 12%, bet 10.deciļgrupā – 15%. Saprotams, daudz
straujāk pieaug izdevumi absolūtā izteiksmē – latos uz
mājsaimniecības locekli (skat. tabulu).
Augot labklājībai, proporcionāli pieaug izdevumi apavu un apģērbu
iegādei, taču šo izdevumu daļa mājsaimniecību budžetos pieaug
lēnāk: no 6% zemākajās līdz 9% augstākajās labklājības
deciļgrupās.
Diezgan līdzīgs un dažviet paradoksāls stāvoklis ir ar izdevumiem
atpūtai un kultūrai. Procentos no saviem budžetiem
visnabadzīgākie ir izdevuši gandrīz tikpat, cik turīgākie (ap
8%).
Te nu pirmajā deciļgrupā laikam būs kāda statistiska kļūda.
Citādi šim nolūkam gan absolūti, gan relatīvi vismazāk izdod
2.–4. deciļgrupas mājsaimniecības, un tas atbilst profesionāliem
priekšstatiem par viņu iespējām.
Vēl pieminēsim pēdējā pusgadā sabiedrībā plaši diskutētos
veselības izdevumus. Augstākajā labklājības deciļgrupā šim
nolūkam vidēji uz mājsaimniecības locekli izdeva 8 latus mēnesī,
4.“pensionāru” grupā – tikai 4, un tomēr pensionāriem tas “apēda”
5,6%.
Tikai drusku mazāk nekā veselībai izdod alkoholam, tabakai,
narkotikām. Divās zemākajās labklājības grupās pat vairāk. Gan
absolūti, gan relatīvi. Ievērojami prātīgāki ir vienīgi
pensionāri 4.labklājības deciļgrupā. Citādi: “Kuri dzēruši, tie
dzers. Ir nauda vai nav.”
Siluets
Un nobeigumā “labklājības kalna”, kurā kāpjam, vispārējs vizuāls tēls. Tam ir samērā stāva pamatne, kurā netiek augšā 10–20% iedzīvotāju. Tālāk seko lēzeni kāpjoša ļoti plaša un diemžēl joprojām zema plakankalne (60–70% iedzīvotāju) un atkal stāva virsotne. Tajā rāpjas mazāk par 10% veiksmīgāko. Un ap 1–2% cenšas tikt vienīgi dzīves alpīnistiem pieejamajā smailē. Daži riskējot ar kritienu.
Dr.oec. Inta Ciemiņa,
Dr.habil.oec. Oļģerts Krastiņš
Mājsaimniecību grupējums pēc rīcībā esošā ienākuma, rēķinot vidēji uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī, un patēriņa izdevumi šajās grupās, Ls
Labklājības deciļgrupās pēc
rīcībā esošā ienākuma, |
Vidēji |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
Rīcībā esošais ienākums: |
|||||||||||
• minimālais |
–67,92 |
36,27 |
49,92 |
59,00 |
65,58 |
72,82 |
83,61 |
99,87 |
125,00 |
174,58 |
67,92 |
• vidējais |
24,16 |
42,91 |
54,68 |
62,37 |
69,04 |
77,98 |
91,63 |
111,38 |
146,95 |
287,88 |
86,88 |
• maksimālais |
36,22 |
49,88 |
58,95 |
65,58 |
72,74 |
83,51 |
99,85 |
124,92 |
174,26 |
1919,98 |
1919,98 |
Patēriņa izdevumi: |
|||||||||||
• pārtika |
21,02 |
24,35 |
29,40 |
29,40 |
32,78 |
34,09 |
36,21 |
39,12 |
46,77 |
54,10 |
32,49 |
• mājoklis, enerģija, ūdens
u.c. |
5,82 |
7,84 |
9,92 |
13,06 |
12,74 |
12,62 |
13,33 |
16,68 |
17,58 |
29,65 |
12,75 |
• transports |
3,27 |
3,99 |
6,18 |
4,12 |
6,45 |
6,99 |
12,97 |
15,64 |
20,25 |
40,71 |
10,78 |
• apģērbi, apavi |
3,00 |
3,57 |
4,15 |
4,26 |
5,16 |
5,42 |
7,59 |
10,21 |
14,85 |
24,91 |
7,50 |
• atpūta un kultūra |
3,94 |
2,33 |
3,53 |
3,33 |
4,70 |
4,86 |
6,80 |
8,15 |
11,96 |
23,68 |
6,61 |
• sakari |
2,17 |
2,98 |
4,17 |
4,06 |
4,55 |
5,73 |
6,67 |
8,72 |
11,57 |
16,15 |
6,06 |
• mājokļa iekārta,
mājturības |
2,18 |
2,19 |
2,98 |
3,07 |
3,28 |
3,75 |
5,01 |
6,57 |
10,90 |
20,17 |
5,38 |
• restorāni,
kafejnīcas, |
1,97 |
2,21 |
1,85 |
2,04 |
2,32 |
3,37 |
4,39 |
7,08 |
9,57 |
20,88 |
4,97 |
• veselība |
1,08 |
1,82 |
3,14 |
4,19 |
3,86 |
3,78 |
3,83 |
4,54 |
5,66 |
8,16 |
3,63 |
• alkoholiskie
dzērieni, |
1,96 |
2,53 |
2,71 |
2,68 |
2,82 |
3,71 |
3,96 |
3,92 |
5,85 |
8,73 |
3,58 |
• izglītība |
0,85 |
0,61 |
0,52 |
0,96 |
0,80 |
0,93 |
1,32 |
2,61 |
3,53 |
6,05 |
1,64 |
• pārējās preces un pakalpojumi |
1,96 |
2,00 |
2,53 |
3,02 |
3,26 |
3,48 |
4,86 |
6,55 |
9,36 |
18,86 |
5,00 |
Kopā patēriņa izdevumi |
49,23 |
56,42 |
71,08 |
74,18 |
82,72 |
88,73 |
106,93 |
129,80 |
167,86 |
272,05 |
100,38 |
Datu avots: CSP mājsaimniecību budžetu pētījums 2003. gadā. Vidēji valstī – “Mājsaimniecības budžets 2003. gadā”. – R.: CSP, 2004. – 35., 51.lpp. Pa deciļgrupām – Dr.oec. Signes Bāliņas datoraprēķins.