Ekslibru stāsti
Savu ekslibru kolekciju Aija Štosa sāka veidot pirms 33 gadiem, kad kokgrebuma meistars Oto Mednis viņai izveidoja pirmo grāmatzīmi un piedevām vēl uzdāvināja veselu sauju citiem darinātu grafikas miniatūru.
Aijas Štosas grāmatzīmes. Autori Oto Mednis un Rihards Skrubis |
Grāmata ir Aijas mūža mīlestība. Ar to saistīti ilgi darba gadi bibliotēkā un saimnieces gods Grāmatniecības muzejā, kas ar viņas gādību un neatlaidību izveidots leģendārā grāmatizdevēja Jāņa Rapas seniora dzimtas mājās Ķipos. Aija ekslibri uzskata par grāmatas goda zīmi, ko vērts krāt un daudzināt: “Tā ir kā tas mazais cinītis, kas var gāzt lielu vezumu.” Paraugu rādījis profesors Pēteris Upītis, kas ar līdzdalību Starptautiskās ekslibristu asociācijas izstādēs pavēris latviešu grāmatzīmei ceļu pasaulē, pats veidojis vairāk nekā 700 grāmatzīmju un savācis ap 20 tūkstošiem grāmatzīmju. Profesors nodibināja arī Rīgas ekslibristu klubu, par kura hronisti kļuvusi Aija Štosa.
Ar nēšiem plecos
Aija pati brīnās, cik tālredzīgs
bijis mākslinieks, grebdams kokā viņas pirmo grāmatzīmi: “Ne man
toreiz bija Ķipu, ne ekslibristu kluba. Bet viņš fonā licis lauku
sētu un arumu. Es pati – kā zemnieku sieva ar nēšiem plecos. Ja
tagad atskatos – strādāts ir arī. Divdesmit septiņus gadus esmu
rakstījusi kluba dienasgrāmatu. Sakrājušās divpadsmit pilnas
klades, iesākta trīspadsmitā.”
Savā skaistajā un skaidri salasāmajā rokrakstā (“Esmu ne tikai
mācījusies, bet arī skolēniem mācījusi glītrakstīšanu”) Aija
dokumentējusi ekslibru mākslinieku un krājēju runas un sarunas
sanāksmēs, salidojumos, izstāžu atklāšanas reizēs. Šo hroniku var
lasīt kā interesantu dokumentālo prozu.
Personību spogulis
Kā spoži kristāliņi kalnu iežos
dienasgrāmatas lappusēs mirdz izcilu personību domugraudi, viņu
runas stils. Lūk, kā uzcītīgā hroniste 1978.gadā pierakstījusi
profesora Pētera Upīša stāstījumu par kolēģi Mākslas akadēmijā un
grāmatzīmju mākslā Zigurdu Zuzi: “Jaunībā Zigurds vasaras
pavadīja Siguldā. Tur gleznoja Ārijs Skride. Ievēroja kādu puiku,
kas neesot no viņa atstājies. 1948.gadā šis zēns liek eksāmenus
uz Mākslas akadēmiju. Neko nav mācījies. Skride aizstāv, ņems
viņu izmēģināt. Purvītis prasīja 2 procentus talanta plus 98
procentus sviedru. Pēc trešā kursa gribēja Zuzi no akadēmijas
izsviest. Tagad Zuze jau septiņus gadus pats ir akadēmijā dekāns.
Nu viņš jau pārspējis Rihardu Zariņu – 74 ekslibri. Un labākie ir
īstas pērlītes, šedevri.”
Par profesoru Zigurdu Zuzi kā smalku mākslas pazinēju un
vērtētāju savukārt liecina viņa uzruna Elzas Stalidzānes 50 gadu
jubilejā 1983.gada ierakstā: “Ar izbrīnu vēroju viņas operatīvos
zīmējumus. Tā ir vērtīga īpašība – prast strādāt pēc dotā
uzdevuma. Šajos zīmējumos redzu, ka piepildījies brīnums. Jūs
esat romantiķe, un pat industriālie motīvi te pacelti romantiskā
augstumā. Jūsu spalvas zīmējumos jūt dvēseles noskaņu un
attieksmi.”
Gudrība nāk ar pieredzi
Pateicoties Aijas Štosas izdomai
un neatlaidībai, notikuši jau septiņi ekslibristu salidojumi. Tie
pulcina grāmatzīmju autorus, īpašniekus un kolekcionārus no
visiem Latvijas novadiem, tāpēc lielākās rūpes saistītas ar
dalībnieku ēdināšanu un nakšņošanu. Kā to vislabāk atrisināt,
Aija esot mācījusies no igauņu kolēģiem: “Salidojums jārīko vai
nu jūnijā, kad skola tikko beigusies, vai rudenī, tieši pirms
jaunā mācību gada sākuma, kad saimnieces vēl nav devušās
atvaļinājumā vai jau atgriezušās darbā un var sarunāt pusdienu
gatavošanu. Tad iespējams arī izmantot internātu telpas. It kā
vienkārša lieta, bet gudrība jau nāk tikai ar pieredzi.”
Laikus tiek domāts arī par salidojuma programmu. Piemēram,
Augstkalne savā laikā izraudzīta ne tikai tāpēc, ka tur ir upe,
ezers un vispār skaista daba, bet arī tāpēc, ka augstkalnietis
Kārlis Vilsons tik aizraujoši prot stāstīt par novada
vēsturi.
Aija Neiburga