Kā baskāji pārtapa virsniekos
Nobeigums. Sākums “LV”, 17.12., 29.12.2004.
20.gadsimta 30.gadi. Karaskolas kadeti ceļā uz parādi |
Virsnieku sagatavošana KS sākuma gados atradās Krievijas cara armijas virsnieku rokās, kas līdzi nesa svešas armijas ieražas, dažas tradīcijas un gaisotni. Laika gaitā skolā noteicošo lomu pārņēma pašu Karaskolā izaudzinātie virsnieki, kas bija beiguši Latvijas Augstāko kara skolu vai ārzemju militārās akadēmijas Francijā, Čehoslovākijā, Polijā u.c. Tā pamazām tapa nacionālā militārā audzināšanas sistēma, kurā veidojās Latvijas armijas virsnieks ar savām morālajām, ētiskajām un citām labākajām rakstura īpašībām, kurām pāri stāvēja bezgalīga uzticība valstij un pašaizliedzīga kalpošana tai.
Disciplīna un profesionalitāte
Galvenā štāba priekšnieks
ģenerālis Mārtiņš Peniķis vienā no pašiem pirmajiem Karaskolas
izlaidumiem 1922.gadā jaunajiem virsniekiem, aizejot uz karaspēka
daļām, “ceļamaizē”, kas sastāvēja no desmit punktiem, deva līdzi
praktiskus padomus. Droši vien ģenerālis zināja, kāda ir armijas
dzīve. Nesen vēl bija plosījies karš, tāpat liela ietekme
karaspēka daļās bija tradīcijām un paražām, kas iegūtas, karojot
krievu armijā. Viens no viņa padomiem skanēja: “Mazāk lietojiet
alkoholiskos dzērienus un nekad tos nelietojiet kareivju
klātbūtnē, kas sevišķi tagad, pēckara sabrukuma laikā, pie pārāk
izplatītas dzeršanas sērgas ļoti svarīgi.” Līdzīgiem vārdiem
virsnieki tika aicināti nespēlēt azarta spēles, iemācīties dzīvot
sava budžeta iespēju robežās un neaizņemties un neaizdot naudu.
“Turiet augstu virsnieka godu un autoritāti, kuru jūs varat iegūt
ne ar spožu formu un stingrām pavēlēm, bet ar savu vispārējo
uzvešanos un zināšanām.”
Ar zīmīgiem vārdiem jaunos leitnantus dzīvē izvadīja Kara padomes
priekšsēdētājs ģenerālis Kārlis Goppers. Viņš runāja par
valstiskām lietām Latvijas valsts tapšanas pirmajos gados, un
viņa vārdi sasaucas ar mūsdienām. “Jaunās valstīs demokrātiskā
valsts iekārta prasa ļoti augstu valstiskās sajūtas attīstību
tautā. Ja kādā tautā tādas apziņas nav, tad arī šī iekārta nav
glābēja, tad masas ir pasīvas kopīgam darbam, dažādi slāņi
piekopj tikai personīgas egoistiskas intereses, kas galu galā
rada nepārvaramas pretrunas.(..) Valstiski sajust nozīmē ziedot
personīgas intereses, ierobežot egoistiskas tieksmes, ievērot
likumību. Virsniecībai kā karavīru audzinātājai arī šinī ziņā ir
jābūt par priekšzīmi, tādēļ ir nepieciešami, lai pie viņiem
valstiskā apziņa pārvērstos vārda pilnā nozīmē par valstisko
sajūtu. Tas nav sasniedzams ar teorētisku apmācību vien, tāpēc
visās armijās pie virsnieku sagatavošanas ievests ļoti stingrs,
pat bargs režīms.”
Karaskolas priekšnieks pulkvežleitnants (vēlāk pulkvedis) Jānis
Ceplītis tajā pašā izlaidumā leitnantiem sacīja: “ Tas, kas tika
sakauts uz kaujas lauka, sen jau bija sakauts vēl miera laikā.
Tāpēc mācieties un izglītojieties, sekojiet kara mākslas
attīstībai, attīstiet sevī kareivisko garu, stingru raksturu,
nelokāmu gribu; strādājiet nenogurstoši un enerģiski , esiet
taisni un godīgi, bet arvien stingri pret jums padotajiem.
Pamatus, lai visu to iegūtu, jums ir devusi skola, pārējais jums
jāiegūst ar saviem spēkiem.”
Latvijas armijā pakāpeniski pieauga Karaskolā audzināto virsnieku
skaits, attiecīgi samazinoties bijušo cariskās Krievijas
komandieru skaitam, un līdz ar to gandrīz pilnībā izzuda viņu
negatīvā ietekme. Līdz ar to samazinājās krievu armijā izplatītie
disciplīnas pārkāpumi, novecojusī militārā domāšana, patriotisma
trūkums utt. Palielinoties modernam karam sagatavoto virsnieku
skaitam, pieauga armijas kaujas spējas, kā arī vispārējais
noskaņojums vienībās. Atliek nožēlot, ka politiski kļūdainu
lēmumu dēļ Latvijas karavīriem bija liegts pierādīt savu
profesionalitāti un cīnīties par savu valsti ar ieročiem rokās.
Karaskolas absolventiem, kas, saņemdami zobenu, izlaidumā zvērēja
– “Apsolos to nest savam godam, latvju slavai, tēvzemei un
brīvībai”, būtībā nācās lauzt doto zvērestu. To, ka Latvijas
virsnieki bija saņēmuši labu profesionālo sagatavotību, ka viņi
bija prasmīgi un drosmīgi karavīri, viņi pierādīja, karojot citu
armiju uniformās. Daudzi virsnieki ir saņēmuši citu valstu
augstus militāros apbalvojumus, bet īpašs ir Karaskolas beidzēja
kapteiņa Pētera Lapaiņa apbalvojumu klāsts: Krievijas Sv. Jura
krusts, Padomju Krievijas Sarkanā Karoga ordenis, Latvijas
Lāčplēša Kara ordenis un Vācijas Dzelzs krusts.
Cigarešu etvija ar karaskolas krūšu nozīmi; uzpleču nozīme; karaskolas žetons, kas nēsājams pie formas tērpa uz pirmās pogas |
Tradīcijas
Latvijas Karaskolas kadeti tika
labi trenēti un ekipēti, tāpēc vienmēr bija pirmajās rindās
valstiski svarīgās ceremonijās un parādēs. Viņi stāvēja
godasardzē pie Brīvības pieminekļa, pie Svētās uguns altāra Brāļu
kapu atklāšanā, militārās parādēs vienmēr soļoja kā pirmā
vienība. Bet KS bija iedibinātas arī vairākas iekšējās
tradīcijas. Viena no nozīmīgākajām tradīcijām bija 30.novembra
Melnās kafijas vakars, kad tika pieminēti kritušie kadeti.
Tradīcija sākās ar Vareļu un Brāļu kapu apmeklējumu, vakarpusē
kadeti ar dziesmām soļoja cauri Rīgai uz Daugavas tiltiem, bet
pēc atgriešanās skolā notika vakara junda. Bet tā bija tikai
viena no daudzajām tradīcijām.
Karavīra pirmais bauslis ir pakļauties pavēlēm un augstākā pakāpē
esošā rīkojumiem. Tas ir sākums visās militārās audzināšanas
skolās. Nav viegla dzīve pirmā kursa kadetam, piemēram,
Vestpointas militārajā akadēmijā. Bet tam nav nekāda sakara ar
padomju armijā valdošo “ģedovščinu”. Arī KS “dresūras darbu”
veica vecākais kurss, kura uzdevums bija jaunuzņemto “pataisīt”
par kadetu. Kad pēc pāris mēnešiem tas bija beidzies, notika
uzņemšana pilntiesīgo kadetu kārtā. Šo ceremoniju kadeti pazina
kā Balto nakti, jo tā notika pusnaktī, un to katrs kadets
atcerējās visu mūžu. Tradīciju sarga zobena sitiens uz pleca bija
neoficiāls solījums ziedot savu dzīvību tēvzemei un reizē
atgādinājums, ka “kadets var visu”. Šo devīzi vēl šodien nereti
var dzirdēt Latviešu virsnieku apvienībā.
Kursa devīzi izraudzījās jau pašā mācību sākumā kursa kadeti savā
sapulcē. Un izraudzītie vārdi palika kā ceļazvaigzne visu skolas
laiku, kā arī vēlāk, dienot bruņotajos spēkos. Tā palika
ierakstīta marmora plāksnē KS viesistabā. Piemēram, 11.izlaidumam
1937.gadā bija devīze “Tēvzemei un brīvībai”, 12.izlaidumam
1938.gadā – “Latvija, Tev mūsu sirds”, 13.izlaidumam 1939.gadā –
“Latvijai dzīvot, Latvijai mirt”, 14.izlaidumam 1940.gadā –
“Brīviem dzīvot, brīviem mirt”.
Sākot ar 11.izlaidumu 1937.gadā, jaunajiem leitnantiem,
absolvējot KS, tika pasniegts virsnieka amata simbols – zobens.
To pasniedza vai nu Valsts prezidents, vai kara ministrs. Zobenus
saņēma 11., 12. un 13.izlaiduma leitnanti.
Kadeti jau nebūtu kadeti, ja neizdomātu ko oriģinālu. KS
absolventu vārdi bija sarindoti sekmju secībā. Ar pirmo šķiru
beigušie sekmīgākie varēja pirmie izvēlēties sev labākās dienesta
vietas, pēdējiem palika sapieru pulks, kuriem bija smagāka dzīve,
kuri zābaku vietā nēsāja stilbtiņus – ap lieliem apvijamas zaļas
saites, kas bija zobgalību iemesls. Sekmju ziņā pirmā absolventa
vārdu iegravēja KS kadetu plāksnē, bet pēdējam viņa kursa biedri
saziedoja 1000 latu, kurus bankā samainīja viena santīma monētās
un smago maisu nodeva bēdubrālim, kam nauda līdz nākamajam rītam
bija jāpārskaita un jāparaksta kvīts. Aizejošā kursa krīvs nodeva
savam nākamā kursa pēctecim tradīciju lādi ar ceremoniju un
iekšējās kārtības grāmatu, ar Vareļos un Tīreļpurvā izraktajiem
kauliem un zobenu. Tad skola stājās parādei Armijas sporta
laukumā un klausīja labākā absolventa komandai, bet nesekmīgākais
pieņēma parādi un pēdējo reizi sveicināja skolas karogu ar
vārdiem: “Sveika, Karaskola!”. “Esi sveiks!” atsaucās simt jaunu
balsu.
Viena no nozīmīgākajām tradīcijām bija izlaiduma nakts. Pēc
skolas izlaiduma akta divpadsmitos naktī jau ar kārotajām
leitnanta zvaigznītēm uz zīmotnēm un virsnieka amata simbolu
zobenu pie sāniem viss izlaidums ieradās kādā pašu izraudzītā
varoņu piemiņas vietā, parasti tie bija Vareļi, bet dažiem
kursiem Ložmetējkalns vai Brāļu kapi, kur notika jaunā virsnieka
zvēresta ceremonija. Tās bija atvadas no samērā vieglajām kadeta
dienām, dodot svinīgo solījumu kalpot tautai un tēvzemei un, ja
būs nepieciešams, ziedot tai pašu dārgāko – dzīvību. Kā liecina
vēsture, šie jaunekļi un vīri palika uzticīgi savam solījumam, jo
astoņdesmit procenti no viņiem palika kauju laukos ar domu par
brīvu Latviju.
Andris Kļaviņš