Uzņēmumu reorganizācijas tiesiskie aspekti
Kā lielākie Komerclikuma plusi salīdzinājumā ar “vecajiem” uzņēmējdarbības likumiem (likumu “Par uzņēmējdarbību” u.c.) parasti tiek minēti kreditoru, trešo personu un mazākumdalībnieku aizsardzība. Aizsardzība īpaši būtiska ir gadījumos, kad komercsabiedrība piedzīvo kādas strukturālas pārmaiņas, tiek samazināts sabiedrības mantas sastāvs, mainīts saistību un tiesību apjoms.
Vēl pirms pāris dienām uzņēmēji steidza pārreģistrēt uzņēmumus Komercreģistrā. Reforma ir beigusies, un uzņēmējdarbības vide Latvijā kļuvusi drošāka Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Minētās izmaiņas ir raksturīgas sabiedrību reorganizācijai. Likumā “Par uzņēmējdarbību” reorganizācijas regulējumam bija veltīts ne vairāk un ne mazāk kā viens pants (citi uzņēmējdarbības likumi šo jautājumu vispār neregulē), bet Komerclikumā reorganizācijas procedūru reglamentē atsevišķa daļa. Likums sastāv no trim daļām – A. Komercdarbības vispārīgie noteikumi; B. Komersanti un C. Komercsabiedrību reorganizācija.
Reorganizācijas vispārīgie principi
Komerclikums izsmeļoši definē
komercsabiedrību reorganizācijas veidus, to, kā izpaužas katrs no
reorganizācijas veidiem un kādas ir reorganizācijas juridiskās
sekas. Komerclikumā paredzētie reorganizācijas veidi ir: 1)
sabiedrību apvienošana (var izpausties kā pievienošana vai
saplūšana), 2) sabiedrību sadalīšana (var izpausties kā
sašķelšana vai nodalīšana) un 3) pārveidošana.
Jāņem vērā, ka runa ir tikai par komercsabiedrību reorganizāciju,
t.i., reorganizēt (Komerclikuma izpratnē) nevar individuālo
komersantu, kas ir fiziska persona. Ja ir nepieciešama, piemēram,
individuālā komersanta uzņēmuma vai tā daļas nodošana
komercsabiedrībai (ja šādās darbībās būtu iesaistītas tikai
komercsabiedrības, tās būtu jāapspriež saskaņā ar reorganizācijas
noteikumiem), to ir iespējams veikt saskaņā ar vispārējiem
Komerclikuma noteikumiem par uzņēmuma pāreju (KCL 20.pants).
Likums “Par uzņēmējdarbību” (35.panta otrā daļa) bez jau
minētajām darbībām par reorganizāciju uzskatīja arī īpašuma
formas maiņu un īpašnieka maiņu. Īpašuma formas maiņa faktiski
nozīmēja valsts un pašvaldību uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
privatizāciju. Savukārt īpašnieka maiņa bija un pagaidām vēl ir
iespējama individuālajam uzņēmumam, kā arī zemnieku saimniecībai
un zvejnieku saimniecībai. Jāatgādina, ka sabiedrības ar
ierobežotu atbildību (SIA) un akciju sabiedrības (AS) dalībnieku
(akcionāru) maiņa nav uzskatāma par reorganizāciju ne likuma “Par
uzņēmējdarbību”, ne Komerclikuma izpratnē.
Kreditoru un trešo personu aizsardzība
Analizējot Komerclikuma normas, kas regulē reorganizāciju, var runāt par četriem daudzpakāpju kreditoru un trešo personu aizsardzības mehānismiem.
Informācijas pieejamība
Reorganizācijas process notiek
atklāti. Pirms reorganizācijas uzsākšanas visām reorganizācijā
iesaistītajām sabiedrībām ir pienākums iesniegt par to paziņojumu
Uzņēmumu reģistrā (KCL 338.p.5.d.). Paziņojumam ir jāpievieno
reorganizācijas līguma (lēmuma) projekts (likumā noteiktos
gadījumos arī iegūstošās sabiedrības statūtu vai sabiedrības
līguma projekts). Iesniegtais paziņojums kopā ar minētajiem
dokumentu projektiem tiek pievienots katras reorganizācijā
iesaistītās sabiedrības reģistrācijas lietai, un ar tiem var
iepazīties jebkura trešā persona. Būtu jāatceras, ka paziņojuma
iesniegšana ir obligāts reorganizācijas procesa pasākums.
Paziņojuma neiesniegšana ir pamats sabiedrības amatpersonu
saukšanai pie administratīvās atbildības. Sliktākajā gadījumā arī
reorganizācijas procesu var nākties pilnībā vai daļēji veikt no
jauna, ja tiks konstatēts, ka būtiski ir pārkāptas trešo personu
intereses (piemēram, par reorganizācijas dokumentu projektiem būs
nesekmīgi izrādījušas interesi kādas trešās personas).
15 dienu laikā pēc reorganizācijas lēmuma pieņemšanas katrai
reorganizācijā iesaistītajai sabiedrībai rakstveidā ir jāinformē
visi zināmie kreditori, kuriem līdz lēmuma pieņemšanas dienai
bija prasījuma tiesības pret sabiedrību. Tāpat katra sabiedrība
pēc reorganizācijas lēmuma pieņemšanas publicē sludinājumu
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, kurā norāda likumā noteikto
informāciju par reorganizāciju (KCL 345.p.1., 2.d.).
Kreditoriem un jebkurai trešajai personai ir nodrošināta iespēja
laikus un nepieciešamajā apmērā iepazīties ar informāciju par
sabiedrību reorganizācijas procesu, vēl pirms reorganizācija
stājusies spēkā. Tas nozīmē, ka kreditori un trešās personas
vairs netiek “nostādītas fakta priekšā” par to, ka ir notikusi
reorganizācija, kā tas notika pirms Komerclikuma spēkā stāšanās.
Laikus iegūtā informācija trešajām personām ļauj plānot un
prognozēt attiecības ar reorganizējamo sabiedrību.
Neatkarīga reorganizācijas procesa pārbaude
Reorganizācijas līguma (lēmuma)
projektu pārbauda Uzņēmumu reģistra iecelts revidents (KCL
340.p.). Revidents par pārbaudes rezultātiem sastāda atzinumu,
kurā norāda arī to, vai reorganizācija var radīt zaudējumus
kreditoriem (KCL 341.p.). Tāpat revidents pārbauda sadalāmās,
pievienojamās vai pārveidojamās sabiedrības mantu vai mantas
daļu, ja iegūstošā sabiedrība ir SIA vai AS, kurai
reorganizācijas rezultātā jāizveido vai jāpalielina pamatkapitāls
(KCL 360.p, 372.p., 377.p.).
Revidents tiek iecelts no Uzņēmumu reģistra apstiprināta
saraksta, kurā ir iekļauti tikai zvērināti revidenti. Tādējādi
reorganizācijas pārbaudi veic kvalificēti speciālisti. Iesniedzot
pieteikumu par revidenta iecelšanu, būtu jānorāda arī konkrēts
zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība,
kuras pakalpojumus reorganizējamā sabiedrība vēlētos
izmantot.
Atsevišķos gadījumos likums paredz izņēmumu no vispārējā
principa, un reorganizācijas līgumu (lēmumu) revidents var
nepārbaudīt SIA, ja tam piekrīt visi SIA dalībnieki (KCL 368.p.),
vai arī personālsabiedrībā, ja to akceptē visi
personālsabiedrības biedri (KCL 362.p.). Revidentam
reorganizācijas līgums nav jāpārbauda arī pievienojamajā vai
sadalāmajā sabiedrībā, ja visas pievienojamās vai sadalāmās
sabiedrības kapitāla daļas pieder iegūstošajai sabiedrībai, t.i.,
ja “mātes” sabiedrībai tiek pievienota “meitas” sabiedrība vai
tās daļa (KCL 340.p.3.d.). Tomēr jāņem vērā tas, ka šis izņēmums
attiecas tikai uz “meitas” sabiedrību, savukārt “mātes”
sabiedrībā reorganizācijas līguma pārbaude ir jāveic (ja vien uz
“mātes” sabiedrību neattiecas KCL 362. vai 368.panta
noteikumi).
Likumā savukārt nav noteikti izņēmumi gadījumiem, kad revidents
pārbauda reorganizējamo sabiedrību mantas pietiekamību. Tādēļ, ja
sabiedrībai kādā no iepriekš minētajiem gadījumiem nav
nepieciešama reorganizācijas līguma (lēmuma) pārbaude, bet
reorganizācijas rezultātā tiek palielināts pamatkapitāls, tomēr
ir jāvēršas Uzņēmumu reģistrā ar lūgumu iecelt revidentu.
Nodrošinājums
Uzzinot par reorganizācijas
veikšanu, reorganizācijā iesaistīto sabiedrību kreditoriem ir
tiesības prasīt attiecīgajai sabiedrībai savu prasījumu
nodrošināšanu (KCL 345.panta trešā, ceturtā un piektā daļa).
Kreditoru pieteikšanās termiņš tiek noteikts sabiedrības
sludinājumā par reorganizāciju (skat. sīkāk punktā
Informācijas pieejamība), un tas nedrīkst būt īsāks par
vienu mēnesi. T.i., kreditoriem ir iespēja prasīt nodrošinājumu
pēc tam, kad ir noslēgts reorganizācijas līgums (pieņemts
lēmums), bet reorganizācija vēl nav stājusies spēkā
(komercreģistrā par to vēl nav izdarīti ieraksti). KCL sīkāk
neregulē to, kādi prasījumu nodrošinājuma veidi varētu tikt
izmantoti. Puses var brīvi vienoties (nepieciešamības gadījumā
arī lūgt tiesas palīdzību) par jebkuru nodrošinājumu veidu, ko
piedāvā Latvijas tiesību sistēma (piemēram, komercķīla, hipotēka,
galvojums u.c.). Protams, pastāv arī iespēja apmierināt
prasījumu.
Ja kāda no reorganizācijā iesaistītajām sabiedrībām ir saņēmusi
kreditora prasību par nodrošinājumu, reorganizācijas
reģistrācijas pieteikumu nedrīkst iesniegt, kamēr kreditora
prasījums nav nodrošināts vai apmierināts vai kamēr tiesas ceļā
prasība par nodrošinājumu nav atzīta par nepamatotu. Šāds
secinājums izriet no KCL 347.panta otrās daļas.
KCL 345.panta trešajā daļā ir minēti tikai pievienojamās un
sadalāmās sabiedrības kreditori, kuriem ir tiesības saņemt
nodrošinājumus. Tomēr KCL 359.pants ļauj secināt, ka 345.panta
trešā daļa ir tulkojama plašāk un arī pārveidojamās sabiedrības
kreditoriem ir tiesības uz prasījumu nodrošinājumu, ja vien
iegūstošā sabiedrība nav personālsabiedrība.
Pievienojamās sadalāmās un pārveidojamās sabiedrības kreditori
var prasīt savu prasījumu ar vienīgo nosacījumu, ka viņu prasība
ir pieteikta izsludinātajā termiņā. Savukārt iegūstošās
sabiedrības kreditoriem, lai saņemtu nodrošinājumu, ir arī
jāpierāda, ka reorganizācija apdraud viņu prasījuma
apmierināšanu.
Sabiedrību solidāra atbildība
Visi iepriekš aprakstītie kreditoru aizsardzības mehānismi tiek realizēti, pirms reorganizācija stājusies spēkā. Teorētiski iespējams, ka kreditors nav pamanījis informāciju par sava debitora reorganizāciju un arī reorganizācijas līgumu, pamatojoties uz likumā noteiktajiem izņēmumiem, nav pārbaudījis zvērināts revidents. Taču likuma noteikumi pasargā kreditorus arī pēc tam, kad reorganizācija ir reģistrēta un stājusies spēkā. Saskaņā ar KCL 351.panta otro daļu par sadalāmās sabiedrības saistībām, kas radušās līdz reorganizācijas spēkā stāšanās brīdim, atbild solidāri visas sadalīšanā iesaistītās sabiedrības. Piemēram, kreditoram parādā esošā sabiedrība (sadalāmā sabiedrība), reorganizācijas procesā nodalījusi daļu savas mantas citai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība), un šīs mantas daļas sastāvā ir arī attiecīgā saistība, t.i., reorganizācijas rezultātā faktiski ir mainījies parādnieks. Ja kreditoram ir grūtības ar sava prasījuma piedziņu no jaunā parādnieka, viņš var pilnā apmērā prasīt sava prasījuma izpildi sadalāmajai sabiedrībai.
Mazākuma dalībnieku aizsardzība
Iepriekš aprakstītie kreditoru aizsardzības mehānismi daļēji kalpo arī dalībnieku interešu aizsardzībai. Piemēram, informācijas atklātības princips prasa nodrošināt arī sabiedrības dalībniekus ar informāciju, kas skar reorganizāciju. Visnotaļ izvērstai informācijai ir jābūt pieejamai vismaz mēnesi, pirms tiek pieņemts lēmums par reorganizāciju (KCL 343.panta trešā daļa). Dalībnieku interesēs ir arī revidenta pārbaude – revidents savā atzinumā norāda, cik taisnīgs ir kapitāla daļu (akciju) apmaiņas (ja tāda paredzēta) koeficients. Tomēr likums nosaka arī tādus aizsardzības mehānismus, kas reorganizācijas procesā paredzēti speciāli mazākuma dalībnieku aizsardzībai.
Reorganizācijas apstrīdēšana
Pēc reorganizācijas lēmuma pieņemšanas, bet līdz brīdim, kad reorganizācija ir stājusies spēkā, reorganizējamās sabiedrības dalībnieki var apstrīdēt reorganizācijas lēmumu tiesā. Šādas tiesības ir arī sabiedrības valdes un padomes locekļiem. Apstrīdēšanas pamats ir reorganizācijas lēmuma pieņemšana, pārkāpjot likumu, kapitālsabiedrības statūtus vai personālsabiedrības līgumu. Apstrīdēšanas termiņš ir trīs mēneši no reorganizācijas sludinājuma publicēšanas dienas. Ja reorganizācijas lēmums apstrīdēts tiesā, reorganizējamā sabiedrība drīkst iesniegt reorganizācijas reģistrācijas pieteikumu tikai pēc tam, kad tiesa ir izskatījusi prasību un to noraidījusi.
Tiesības uz atlīdzību
Gadījumos, kad sabiedrībā lēmums
par reorganizāciju tiek pieņemts ar balsu vairākumu, sabiedrības
dalībniekiem, kas ir balsojuši pret reorganizāciju, pieņemtais
lēmums ir saistošs. Tomēr, ja pievienojamās, sadalāmās vai
pārveidojamās sabiedrības dalībniekus, kas balsojuši pret
reorganizāciju, nekādi neapmierina dalība iegūstošajā sabiedrībā,
likums paredz iespēju pamest šo sabiedrību, pretī saņemot
atlīdzību (KCL 353.pants). Ja attiecīgais dalībnieks to pieprasa,
iegūstošajai sabiedrībai ir jāatpērk viņa daļas par summa, kuru
dalībnieks iegūtu kā likvidācijas kvotu, ja reorganizācijas
lēmuma pieņemšanas brīdī attiecīgi pievienojamā, sadalāmā vai
pārveidojamā sabiedrība tiktu likvidēta.
Lai pieprasītu šādu atlīdzību, likums gan paredz vairākus
nosacījumus. Pirmkārt, šī iespēja ir spēkā pirmo divu mēnešu
laikā, kopš ir stājusies spēkā reorganizācija. Otrkārt, atlīdzību
var prasīt tikai tie dalībnieki, kas ir noteikti pauduši savu
gribu balsojot pret, nevis vienkārši atturējušies vai
nepiedalījušies lēmuma pieņemšanā. Šim gribas izpaudumam jābūt
arī likumā noteiktajā veidā fiksētam dokumentos.
Dalībnieks var neprasīt iegūstošajai sabiedrībai savu daļu
atpirkšanu, bet pats šīs daļas atsavināt neatkarīgi no lēmumā
statūtos vai likumā paredzētajiem ierobežojumiem. Piemēram, ja
likums paredz, ka SIA daļas var atsavināt (izņemot pārdošanu)
tikai ar dalībnieku lēmumā izteiktu piekrišanu, mazākuma
dalībnieks, realizējot savas KCL 353.panta septītajā daļā
noteiktās tiesības, var savas daļas uzdāvināt kādam citam bez
pārējo dalībnieku piekrišanas. Arī šī tiesība ir izlietojama divu
mēnešu laikā.
Komandīts personālsabiedrībā
Ja iegūstošā sabiedrība ir
personālsabiedrība, reorganizācijā iesaistītās sabiedrības
dalībnieks, kurš ir balsojis pret reorganizāciju, kļūst par
komandītu (365.pants) – t.i., mazākuma dalībnieku nevar piespiest
pret paša gribu kļūt par komplementāro personālsabiedrības biedru
un atbildēt par sabiedrības saistībām ar visu savu mantu. Kā
komandīts viņš atbild tikai sava ieguldījuma apmērā. Viņam ir
tiesības arī izstāties no sabiedrības, saņemot atlīdzību.
Pagaidām vēl ir pāragri runāt par plašu, visaptverošu un
vienveidīgu reorganizācijas noteikumu piemērošanas praksi. Tomēr
reorganizācijas procesā ir ielikti droši pamati kreditoru un
trešo personu interešu aizsardzībai, padarot drošāku
komercdarbības vidi.
Helmuts Jauja,
Uzņēmumu reģistra Tiesību piemērošanas nodaļas vadītājs