Kad Tīrelī atkal puteņo
Šajās dienās, kad atceramies Ziemassvētku kaujas, kas sākās 5. janvārī (1916.gada 23.decembrī pēc vecā stila), mēs vēlreiz, izstaigājot Tīreļpurvu, Maztīreli, Ložmetējkalnu un citas cīņu vietas, iededzam svecītes un ieslīgstam apcerē – kas bija tas spēks, kas vienoja un iedvesmoja strēlniekus leģendārai varonībai.
Piņķu baznīcā Foto: Andris Kļaviņš |
Vienojošie bataljoni un pulki
Iespējams, ka Jāņa Goldmaņa un
Jāņa Zālīša 1915.gadā Krievijas Valsts domē izcīnītās tiesības un
sajūsma, ar kādu latviešu strēlnieki dibināja savus bataljonus,
rādīja paraugu krievu armijas vadībai. 1916./1917. gada ziemā
krievu armija krietni tika papildināta un pārorganizēta
nacionālās vienībās, cerot uz tās kaujas spēju ievērojamu
uzlabošanu. Uz Pirmā pasaules kara fronti tika nosūtīti vairāk
nekā 600 tūkstoši labi apģērbtu un apmācītu karavīru, bet no
frontes pulkiem izdalīti un nosūtīti uz formēšanās vietām visi
tie cittautieši, kuri vēlējās iestāties nacionālajās vienībās.
Piemēram, kaukāziešus nosūtīja uz Tiflisu, lai pēc tam cīnītos
Kaukāza frontē, ukraiņus – uz Kijevu Dienvidu frontei, latviešus
– uz Valmieru formēšanai cīņām Rīgas frontē. Caur Luckas etapu uz
Valmieru ziemā tika atsūtīti ap seši simti latviešu
karavīru.
Ģenerālis Augusts Misiņš, kas Ziemassvētku kaujās bija apvienotās
latviešu strēlnieku divīzijas komandieris, dažus gadus pēc kaujām
rakstīja, ar kādu sajūsmu viņu uzņēmuši strēlnieki, kad bataljonu
formēšanas gaitā ģenerālim bijusi izdevība uzrunāt strēlniekus
latviešu valodā: “Bija vērts redzēt to patriotisma uzliesmojumu,
kas dega viņu acīs. Tā nebija tikai vēlēšanās tikt dzimtenē un
pabūt dažas dienas pie savējiem, bet tā bija raušanās uz cīņu ne
tikai priekš lielās Krievijas, bet arī priekš Latvijas, kuras tad
vēl nebija, bet kuras kontūras tomēr katrs jau nesa savā
sirdī.”
Drīz vien latviešu strēlnieki pierādīja, ka ne ložmetēji, ne
nāvējošās gāzes nespēj satriekt viņu cīņas garu. Strēlnieku
varonību Ziemassvētku un janvāra kaujās apbrīnoja visa pasaule.
Pat lielākie ienaidnieki vācieši rakstīja, ka latvju strēlnieki
esot visspožākā zvaigzne Krievijas armijā.
No strēlniekiem baidījās
Laikraksts “Latvijas Kareivis” 1924.gadā rakstīja, ka latviešu strēlnieku bataljonu dibināšanai pretojās gan tie, kuri savu labklājību jau ilgāk nekā 700 gadu bija vairojuši, slēpjoties aiz vārdiem, ka viņi to darot “prēkš to mīl latveš taut”, gan “labvēļi” Pēterpils galmā. Kā vieni, tā otri saskatīja lielu aplamību ļaut apvienot un apbruņot “buntavniecisku” tautu, kas var turpināt 1905. gadā vēl nepabeigto muižu postīšanu un dedzināšanu. Kad nu strēlnieku bataljoni bija nodibināti, Krievijas cariene Aleksandra rakstīja vēstules caram Nikolajam II, kurās lūdzošā, aizrādošā un kategoriskā prasību formā, kas jaušami diktētas no Berlīnes, centās panākt, ka “katrā ziņā jāizformē latviešu strēlnieku grupas”. Tika laista darbā visa mīlas māksla, smalkākā liekulība un “kopīgā drauga Rasputina” ietekme, lai piespiestu caru dot dažu frontes interesēm kaitīgu rīkojumu, tādā ceļā atvieglojot vācu armiju uzdevumus.
Vieni cīnās, citi žūpo
Krievu virspavēlniecības plāns
Ziemassvētku uzbrukumam Rīgas frontē bija satriekt vācu
nocietinājumu kreiso, piejūras spārnu, kas piespiestu pretinieku
atvilkt centra armijas. Virsvadība visas cerības lika uz latviešu
strēlniekiem, jo viņu kaujas gars, pēc augstāko štābu
pārliecības, varēja ļaut tai cerēt uz panākumu. Netika aizmirstas
latviešu ilgas, paziņojot, ka viss ir sagatavots, lai latviešu
strēlnieki pēc vācu padzīšanas kā uzvarētāji varētu iesoļot
Kurzemē.
Strēlnieki nelika vilties augstākajiem krievu ģenerāļiem, gluži
otrādi – cara armijas virsvadība nespēja mobilizēt rezerves
latviešu strēlnieku kaujas panākumu tālākai paplašināšanai.
2.latviešu strēlnieku brigādes komandieris Ziemassvētku kaujās
ģenerālis Andrejs Auzāns atmiņās aizstāv 12.armijas komandieri
ģenerāli Radko Dmitrijevu, rakstot, ka “R.Dmitrijevs iepriekš
nevarēja zināt, ka krievu pulki izrādīsies par tik nespējīgiem
kaujās”, bet atzīst, ka krievu ģenerālis nav ņēmis vērā A.Auzāna
iebildumus sanāksmē pirms uzbrukuma, ka kaujas sagatavošana vēl
nav pilnīgi pabeigta, ka purvi nav aizsaluši un, tā kā ir
pilnmēness, naktīs karaspēka sagrupēšanai ir pārāk gaišs. Daudzu
krievu pulku kaujas spējas bija tik zemas, ka viņu “palīdzība”
latviešiem tikai nesa zaudējumus. Tā atsūtītais papildspēks –
kāds krievu 9.pulka bataljons – bija “tik stipri apdzēries
Mangaļos”, ka vāciešiem tos saņemt gūstā nesagādāja
grūtības.
Ģenerālis Kārlis Goppers atspēko tolaik sabiedrībā izplatītos
apgalvojumus, ka krievu armijas vadība Ziemassvētku kaujās
grūtākajos frontes sektoros sūtījušas latviešu bataljonus ar
nolūku iznīcināt latviešu tautu. Latvieši paši rāvās cīņā.
Jāatceras, ka 1915.gada beigās Berlīnē Baltijas baroni, spriežot
par jauno Vāciju, plānoja Baltijas kolonizēšanu ar landesvēru.
Ziemassvētku kauju priekšvakarā latviešu karavīriem bija skaidrs,
ka tajos apstākļos “tikai karš bija mūsu atpestītājs un glābējs,
un būs mūsu miers”. Ziemassvētku kaujām sekojošās janvāra kaujās
strēlnieku lielos zaudējumus minēja kā krievu ģenerāļa Trikovska
noziedzīgo rīcību, kuram bija padoti seši latviešu strēlnieku
pulki. K.Goppers uzskatīja, ka Trikovskis pieder pie tiem
virsniekiem, kas nekad nerēķinās ar zaudējumiem mērķa
sasniegšanai, bet rīkojas pēc vecās krievu devīzes – ar cepurēm
nomētāsim! Tomēr šo pulku vēsturē ir gadījums, kad ģenerālis
A.Auzāns (toreiz pulkvedis) Ziemassvētku kaujās atteicās vest
strēlniekus uzbrukumā pa atklātu lauku uz Mūrnieku mājām.
Latviešu virsnieki, pat augstākie komandieri, izcēlās ar
virsnieku cienīgu stāju un drosmi, ejot uzbrukumā kopā ar saviem
vīriem pirmajās rindās. Viens no izcilākajiem drosminiekiem bija
pulkvedis Fridrihs Briedis, kas vadīja strēlniekus kaujās pie
Plakaniem un Mangaļu mežsarga mājām. Pulkveža F.Brieža vīrišķību
raksturo gadījums, kuru min 2.latviešu strēlnieku brigādes
vecākais ārsts ģenerālis Pēteris Sniķeris: “Pēc smaga ievainojuma
ar sadragātu rokas kaulu Briedis ieradās 1916.gada 23.decembrī
(pēc vecā stila) mežsarga mājiņā, kurā biju iekārtojis pārsienamo
punktu. Kad toreizējam kapteinim norādīju uz ievainojuma smagumu,
tad viņš man atbildēja, ka pie ievainojumiem esot pieradis un
ievainojums viņam daudz mazāk dara raizes nekā sašautais rokas
pulkstenis, kas tam esot mīļa piemiņa.” F.Briedis Apvienotajā
strēlnieku lazaretē dažus mēnešus pirms aprakstītā gadījuma,
ārstējot iepriekšējo ievainojumu, savā piezīmju grāmatiņā
ierakstījis: “Lai stiprināmies ticībā, ka vienprātība – spēks,
un, ka pilnīga uzvara pār Vāciju nodrošinās Latvijai zelšanu un
brīvību.” Nesagaidījis Latvijas brīvību, izdzīvojis neskaitāmās
kauju briesmās, 1917.gadā drosmīgais vīrs krita no slepkavu
komunistu lodes Maskavā.
Tīreļpurva malā Foto: Andris Kļaviņš |
Arī igauņu strēlnieki atdusas Tīreļpurvā
3.janvārī mūsu ziemeļu kaimiņi
godināja savus par brīvību kritušos tautas dēlus. Brīvības cīņās
un arī agrāk latvieši ne vienu reizi vien gāja plecu pie pleca
pret kopējiem ienaidniekiem, bet līdz šim nebija nācies dzirdēt,
ka igauņi arī mirkuši, saluši un palikuši mūsu purvos.
1916.gadā, kad latviešu strēlnieku bataljoni tika pārformēti par
pulkiem, igauņu tautības strēlnieki dažos pulkos bija tādā
skaitā, ka no viņiem tika veidotas atsevišķas kaujas vienības –
vadi un rotas, lai dotu iespēju tautiešiem būt kopā, kas veicina
uzdevumu izpildīšanu. 3.Kurzemes latviešu strēlnieku pulka
komandieris Jānis Kalniņš, strēlnieku vidū saukts par “veco”, kas
nozīmējis īpašu atzinību, igauņu strēlniekus raksturo kā
pašaizliedzības un drošsirdības paraugus. Ģenerālis J.Kalniņš
atceras vienu no Ziemassvētku kauju epizodēm: “8.rota,
izpildīdama sevišķi grūtu un svarīgu kaujas uzdevumu, cieta
lielus zaudējumus. Krituši bija rotas komandieris un virsnieki,
daudzi ievainoti, uzbrukums iestrēga. 6.rota, kuru komandēja
igaunis virsleitnants Romala, kurā ap 130 vīru bija viņa
tautieši, gaidīja kaujas pavēli mežmalā aiz astotās rotas. Stipra
ienaidnieka artilērijas uguns lauza un šķēla kokus. Reizi pa
reizei no mežmalas atskanēja izsaucieni “kurrat, kurrat!”, un,
kad nāca pavēle: “Sestā rota – uz priekšu!”– igauņi kā viens vīrs
cēlās un metās triecienā. Vācieši atklāja viesuļuguni no saviem
ložmetējiem un daudzi sagūla sniegā, lai nekad vairs nepieceltos,
bet dzīvie turpināja savu skrējienu, un astotās rotas stāvoklis
bija glābts.
Ziemassvētku kauju pirmajam posmam beidzoties, izrādījās, ka
igauņu vados palikuši tikai ap 50 vīru. Liela daļa atdusas
kopējos brāļu kapos pie Ložmetējkalna, pie mežsargu Ciņu mājām,
citi turpat vienā otrā kopējā kapā ar saviem cīņu biedriem
latviešu strēlniekiem. Lai kopā ziedotās dzīvības un kopā lietās
asinis stiprina mūsu draudzību un brālību uz mūžīgiem laikiem un
dod mums pārliecību, ka grūtā brīdī mēs atkal būsim vienoti
kopējās cīņu rindās!”
Upuri nebija veltīgi
Par strēlnieku zaudējumiem
Ziemassvētku kaujās ir diezgan pretrunīga ziņas. Ģenerālis Kārlis
Goppers dažus gadus pēc tām raksta, ka zaudējumi tika pārspīlēti
ar nolūku, lai mazinātu latviešu tautas atbalstu strēlniekiem un
strēlnieku pulku komandieriem. K.Goppers atsaucas uz oficiālajiem
datiem, kas liecina, ka Ziemassvētku kaujās latviešu strēlnieku
zaudējumi nesasniedza piecus tūkstošus karavīru, no kuriem
kritušo bija ap 20%, bet janvāra kaujās nedaudz pārsniedza piecus
tūkstošus. 1924.gadā veco strēlnieku piemiņas vakarā 1.latviešu
strēlnieku pulka komandieris, vēlāk ģenerālis Rūdolfs Bangerskis,
uzrunājot strēlniekus, teic, ka abu brigāžu kopējie zaudējumi ir
deviņi tūkstoši cīnītāju, no tiem divi tūkstoši krituši.
Ziemassvētku kaujās kritušo strēlnieku upuri nebija velti.
Strēlnieku cīņasspars iedvesa tautā pārliecību par saviem
spēkiem, kam tālāk bija liela nozīme nacionālās armijas
izveidošanā, tās virsnieku vidū bija daudzi bijušie strēlnieki.
Varonīgās kaujas Tīreļpurvā vēlāk sekmēja arī pasaules politikā
noteicošo lielvalstu uzticības iegūšanu, kas nebija mazsvarīga
tālākajā ceļā uz valstisko neatkarību.
Andris Kļaviņš