Ceļu uzturēšanai vajag vairāk līdzekļu
Satiksmes ministrs pauž apņēmību
drīzumā panākt Valsts autoceļu fonda atjaunošanu. Šis solis
varētu ļaut efektīvāk risināt daudzas problēmas, kas saistītas ar
ceļu uzturēšanu un atjaunošanu.
Lielais ceļu satiksmes negadījumos cietušo un bojāgājušo skaits Latvijā ir sevišķi aktuāla un sāpīga problēma jau ne pirmo gadu vien. Jaunas diskusijas un satraukumu sabiedrībā īpaši uzjundīja divas gada nogalē notikušās smagās avārijas. Bieži dzirdams viedoklis, ka liela daļa vainas par traģiskajiem negadījumiem būtu jāuzņemas autoceļu apsaimniekotājiem. Vakar Satiksmes ministrijas (SM) un valsts ceļu uzturēšanas uzņēmumu vadītāji iepazīstināja ar savu viedokli un plāniem ceļu drošības un attīstības jautājumos.
Ziemā jābrauc prātīgi
Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers
atzina, ka satiksmes drošība lielā mērā ir atkarīga no ceļu
apsaimniekošanas darba kvalitātes. Taču ministrs arī uzsvēra, ka
jāņem vērā laika apstākļi Latvijā ziemas sezonā. A. Šlesers
norādīja, ka ceļu kaisīšana neapšaubāmi ir būtiska, taču, ja
snieg un ceļi apledo, autovadītājam jānovērtē situācija uz
brauktuves un jāsamazina ātrums. Diemžēl mūsu valstī bieži vien
novērojama gluži pretēja aina. Valsts akciju sabiedrības
“Latvijas valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Tālis Straume
pastāstīja par šokējošajiem autotransporta braukšanas ātruma
mērījumu rezultātiem uz šosejas Rīga–Liepāja. Kā zināms,
19.decembrī šosejas 166.kilometrā automobilis “Ford Mondeo”
nobrauca no ceļa un ieslīdēja dīķī. Negadījumā gāja bojā četru
cilvēku ģimene – automašīnas vadītājs, viņa dzīvesbiedre, dēls un
meita. Savukārt ātruma mērīšanas iekārtas rādījumi liecina, ka
šajā dienā šosejas posmā netālu no Saldus tikai 34 procenti
autovadītāju ievērojuši ceļu satiksmes noteikumos paredzēto
ātruma ierobežojumu. 28 procenti šoferu braukuši ātrāk par 100
kilometriem stundā, proti, 292 autovadītāji izvēlējušies ātrumu
līdz 120 kilometriem stundā, 24 – no 120 līdz 140
kilometriem stundā, bet astoņiem spēkratiem to saimnieki likuši
traukties ar ātrumu 140–180 kilometru stundā. A. Šlesers vērsa
uzmanību uz faktu, ka 31.decembrī uz šosejas Rīga–Rēzekne
avarējušā autobusa vadītājs īsi pirms negadījuma veicis vairākus
pārdrošus manevrus, to skaitā kravas automobiļa apdzīšanu,
turklāt autobusa braukšanas ātrums bijis lielāks par 90
kilometriem stundā.
T. Straume norādīja, ka ne vienmēr arī rodama tieša saikne starp
ceļu kvalitāti un satiksmes negadījumu statistiku. Piemēram,
Lietuva autoceļu attīstībā un uzturēšanā investējusi krietni
vairāk līdzekļu nekā mūsu valsts, sacīja T. Straume, taču pērn
tur gājuši bojā vēl vairāk cilvēku nekā pie mums – Lietuvā
negadījumi prasījuši 720 dzīvības. Savukārt Igaunijā, kuras ceļu
kvalitāte pielīdzināma Latvijas līmenim, bojāgājuši 170 cilvēki.
Tāpēc jāsecina, ka noteicošais ceļu drošībā tomēr ir autovadītāju
braukšanas stils.
Autoceļi ir prioritāte
SM valsts sekretārs Vigo Legzdiņš
gan atzina, ka apmēram 2000 kilometri valsts autoceļu šoziem tiek
uzturēti zemākā līmenī, nekā sākotnēji plānots. A. Šlesers
uzsvēra: iemesli nepietiekamam ceļu uzturēšanas darbu apjomam
rodami nepietiekamajā finansējumā.
Kā zināms, 2003.gadā tika likvidēts Valsts autoceļu fonds,
tādējādi finansējumu ceļu uzturēšanai turpmāk atvēlot no
pamatbudžeta. Kaut gan tā paša gada 30.oktobra grozījumos likumā
“Par autoceļiem” (“LV” 12. 11. 2003.) noteikts, ka Valsts
autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums nedrīkst būt
mazāks kā iepriekšējā gadā, tomēr, sastādot 2004.gada valsts
budžetu, šī norma tika ignorēta. Proti, ceļu pārvaldīšanai,
uzturēšanai un renovācijai tika piešķirti 72 334 000 latu, tātad
par 2 968 000 latu mazāk, nekā tika izlietots 2003.gadā. Tāda
pati summa autoceļu uzturēšanai tika atvēlēta arī šā gada
budžetā. Satiksmes ministrija gan lūdza papildu finansējumu 10
miljonus latu valsts ceļu apsaimniekošanai, kā arī 3 459 000 latu
pašvaldību ceļu uzturēšanai, taču valdība šos priekšlikumus
neatbalstīja. Tāpēc, pēc A. Šlesera domām, ir jāatjauno Valsts
autoceļu fonds. Šāds risinājums ļautu izvairīties no budžeta
deficīta palielināšanas, turklāt sniegtu iespēju plānot
paredzamos izdevumus ceļu uzturēšanai un atjaunošanai. Satiksmes
ministrs norādīja, ka prasīs fondā novirzīt vismaz 60 procentus
no naftas produktu akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Turklāt Latvijas
iekšzemes kopprodukta pēdējo gadu pieaugums ļauj prognozēt
budžeta ieņēmumu palielināšanos, tāpēc principiālu šķēršļu šādam
solim nevarētu būt.
“Esmu pieņēmis politisku lēmumu un līdzekļus pieprasīšu
nekavējoties. Ja fonds netiks atjaunots, nevienam politiķim nebūs
tiesību sacīt, ka viņš rūpējas par ceļiem. Šobrīd autoceļi kā
prioritāte ir pielīdzināmi medicīnas sistēmas sakārtošanai,”
uzsvēra A. Šlesers.
Juris Bārtulis, “LV”
Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas finansējums
(milj.Ls.) Satiksmes ministrijas dati |