Par Latvijas nākotni. Eiropā. Pasaulē
Daudz kas mūsu ikdienā – gan sadzīviskās sarunas vai diskusijas darba vietā, gan politiskās kaislības Saeimā un to atspoguļojums plašsaziņas līdzekļos – parasti centrējas uz šā mirkļa problēmām, kuru joprojām ir daudz. Varētu pat likties, ka stāvam uz vietas, neizsmeļamā problēmu jūrā iestiguši. Taču tagad mums ir lielisks atskaites punkts. Ceļa stabs, pie kura atskatīties uz noieto un konkretizēt nākotnes uzdevumus.
2004.gada 1.maijs Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Vai tie pirms desmit gadiem bijām mēs?
Šādu konkretizēšanu Latvijas
politiķi izdarīja arī pirms vairāk nekā desmit gadiem, mūsu
valstij īpaši smagā laikā: kā sniega lavīna auga banku krīze,
uzņēmējus terorizēja reketieri, un tūkstošiem latviešu jutās
vīlušies savos Atmodas laika ideālos. Bet draudzīgās
rietumvalstis Latvijas aizsardzības spēju nostiprināšanai sūtīja
karavīru tērpus, velosipēdus, lauka virtuves... taču vilcinājās
ar moderna bruņojuma piegādi. Tikko bija pabeigta bijušās PSRS
armijas izvešana, un pasaule uz Latviju raudzījās ar
piesardzību.
Šajā visai dramatiskajā laikā Ārlietu ministrija izstrādāja
koncepciju “Latvijas ārpolitikas pamatvirzieni līdz 2005.gadam” –
dokumentu, kas “raksturo Latvijas mērķus un intereses pasaules
attīstības kontekstā”, uzsverot, ka Latvijas Republikas
ārpolitikas galvenais uzdevums ir “valsts neatkarības
nostiprināšana un tās neatgriezeniskuma nodrošināšana”.
“Iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) ir būtiska latviešu tautas
izdzīvošanas un Latvijas valsts saglabāšanas iespēja,” bija
teikts šajā dokumentā. “Iekļaušanās ES ekonomiskajā sistēmā
veicinās Latvijas saimniecības, zinātnes, izglītības un kultūras
straujāku attīstību.” Un turpat līdzās – galvenais uzdevums
Latvijas drošības reālai nostiprināšanai un mūsu suverenitātes
neatgriezeniskuma garantēšanai: “Latvija izmantos visas
iespējas, lai kļūtu par pilntiesīgu NATO dalībvalsti. Latvija
veicinās tādu NATO paplašināšanos, kas jebkurā tās stadijā
palielinās un nostiprinās ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas
drošību.”
Tālāk bija parādīti konkrēti ceļi, pa kuriem Latvija virzīsies,
lai īstenotu šos prioritāros mērķus.
Saeima šo Ministru kabineta iesniegto dokumentu apstiprināja
1995.gada 7.aprīļa sēdē. Kopš tās dienas Latvijas ārpolitikas,
tieslietu sistēma, valsts aizsardzība, tautas saimniecība...
gandrīz visu Latvijas dzīves jomu attīstība ritēja atbilstoši šim
vektoram. Būtībā tas bija garš, nepārtraukts mājasdarbs deviņu
gadu garumā, kas NATO gadījumā tā arī saucās – par
mājasdarbu.
Mērķi sasniedzām agrāk
Atceroties tālo 1995.gada aprīli,
šķiet pārsteidzoši, cik tāli un būtībā arī nereāli daudziem pat
Latvijā, nerunājot nemaz par starptautisko sabiedrību, likās šie
mērķi. Īpaši jau Latvijas iestāšanās NATO, pret ko kategoriski
iebilda Krievija. Arī mūsu iestāšanās ES šķita visai
problemātiska joprojām neratificētā Latvijas – Krievijas
robežlīguma dēļ.
Tagad, kad visas šaubas pieder pagātnei, varam pasmaidīt par
vēsturisko paradoksu: par NATO dalībvalsti Latvija kļuva mēnesi
pirms ES dalībvalsts statusa saņemšanas.
Stratēģiski svarīgo programmu mēs izpildījām agrāk, nekā bija
paredzēts, un jau 2004.gada 1.decembrī mūsu valdība īpašā
deklarācijā konstatēja:
“Pateicoties vairāk nekā desmit gadus ilgam mērķtiecīgam darbam,
2004.gadā ir sasniegti tie mērķi, kuriem bijis pakārtots daudzu
valdību darbs: Latvijas valsts drošības vārdā esam kļuvuši NATO
dalībvalsts un ar nolūku īsā laikā sasniegt pasaules attīstīto
valstu labklājības līmeni esam kļuvuši par Eiropas Savienības
pilntiesīgu locekli.”
Taču šajā deklarācijā arī reālistiski atzīts: “Latvijas dalība
NATO un ES nenozīmē visu problēmu vieglu un ātru atrisinājumu,
tas prasa jaunu mērķu un uzdevumu formulēšanu, kā arī darbu šo
organizāciju noteiktajos ietvaros.”
Tagad, kad Latvijas valstiskums ieguvis jaunu, kvalitatīvi
augstāku pakāpi un saturu, aktuāla kļuvusi Latvijas jauno
orientieru konkretizēšana.
2004.gada 2.aprīlis Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Koncepcija izpildīta. Lai dzīvo koncepcija
Ārlietu ministrijā izstrādāts
“Latvijas Ārpolitikas pamatvirzienu projekts 2005 – 2009”.
Pašlaik projekts tiek pilnveidots atbilstoši speciālistu un
sabiedrības pārstāvju ieteikumiem, un domājams, ka jau visai drīz
šo dokumentu varēs iesniegt apstiprināšanai parlamentā.
Pērnā gada nogalē, piedaloties Ārlietu ministrijas rīkotā
ekspertu apaļā galda diskusijā par pamatvirzienu projektu, šo
rindu autors varēja uzskatāmi pārliecināties par ļoti būtisku
tendenci: lielākā daļa iebildumu, precizējumu un papildinājumu
liecināja par mūsu valsts milzīgo izaugsmi desmit gados kopš
iepriekšējās koncepcijas sastādīšanas. Tie liecināja arī par
aizvien sarežģītāko pasauli, kurā dzīvojam.
Trīs “vaļi” – Latvijas nākotnes balsts
Atklājot diskusiju, ārlietu
ministrs Artis Pabriks retoriski vaicāja, vai Latvijas iestāšanās
ES un NATO nozīmētu “vēstures beigas”, kad vairs nav par ko
cīnīties, un tūdaļ pats arī noraidīja šādu pieņēmumu, jo
“...Latvijai parādījušās jaunas iespējas: palielināt ietekmi ES
un NATO, lai mūsu dalība šajās organizācijā kalpotu Latvijas
tautas labklājības vecināšanai”.
Ārlietu ministrs akcentēja trīs mūsu nākotnes attīstības vektorus
– brīvību, ietekmi un labklājību, ar brīvības jēdzienu akcentējot
mūsu filozofisko pieeju, Eiropā atgriežoties. “Mūsu valsts
Eiropas kontekstā ir “self-made man” (angl. – cilvēks,
kas visu sasniedzis saviem spēkiem) ar pēdējo piecpadsmit
gadu pieredzi. Šīs brīvības mēs gribam aizstāvēt arī ES,” teica
A.Pabriks, piebilstot, ka mēs, “salīdzinot ar pārējo ES, stāvam
mazliet labējā ideoloģiskā pozīcijā.”
Ārlietu ministrs arī formulēja šo trīs vektoru savstarpējo
sakarību: uz pirmajiem diviem “vaļiem” (brīvība un ietekme)
sasniegt trešo vektoru – labklājību.
Pēc tam tika diskutēts par pašas ES tālāko attīstību. Kāda varētu
veidoties savienības nākotnes ģeogrāfija? Vai Latvija pieļauj
divu vai trīs ātrumu ES paplašināšanu? Konstruktīvu risinājumu
šeit rada ārlietu ministrs Artis Pabriks, iesakot tēzi, ka
Latvija atbalsta ES asociētās valsts statusa ieviešanu.
Visai plaši diskusijā aplūkoja mūsu attiecību perspektīvas ar
tuvākajām Eiropas valstīm ES jauno kaimiņu politikas kontekstā.
Īpaši plaša diskusija izvērsās par Latvijas attiecībām ar lielāko
kaimiņvalsti Krieviju. Pēc Latvijas iestāšanās ES šajā jomā
pavērušās jaunas sadarbības iespējas (Latvija tagad var būt
starpniece jeb tilts arī ekonomiskajos sakaros starp Krieviju un
ES), taču nepieciešama laba griba abām pusēm.
Vidzemes Augstskolas viesdocents Ainārs Dimants prasīja
detalizētāk formulēt Latvijas attiecību veidošanu ar NVS valstīm,
uzsverot, ka pastāv ļoti lielas atšķirības starp NVS valstīm.
Par mūsu tautasbrāļiem tālumā
Pievēršoties topošā dokumenta
sadaļai “Ārvalstu latviešu diasporas saišu stiprināšana ar
Latviju un Latvijas pilsoņu aizstāvība ārzemēs”, izskanēja
ierosinājums nodalīt kontaktus ar Rietumu demokrātijas valstīs
dzīvojošajiem latviešiem un tautiešiem bijušās PSRS teritorijā,
galvenokārt Krievijas Federācijā, jo vienu un otru ekonomiskais,
sociālais un pat lietiskais stāvoklim ir krasi atšķirīgs.
Otrā pasaules kara trimdinieki ASV, Kanādā, Lielbritānijā,
Zviedrijā, Austrālijā vai Vācijā ar savu latvisko uzņēmību samērā
ātri iekļāvās trimdas zemju sabiedriskajā dzīvē un sasniedza
atzīstamu materiālo labklājību un teicamu caurmēra izglītības
līmeni. Tagad daudzi no viņiem paši dod būtisku ieguldījumu
Latvijas attīstībā.
Bet Krievijā joprojām dzīvo daudzi uz Sibīriju deportētie
latvieši un viņu pēcnācēji. Arī latvieši, kas uz Krieviju
aizceļoja labprātīgi 19.gadsimta beigās, smagi cieta staļinisko
represiju laikā, kad pēc tā sauktā “Latviešu saraksta” 1937.gada
decembrī gandrīz visi latviešu vīrieši tika arestēti un
nogalināti vai aizsūtīti uz “Gulaga arhipelāgu” aiz Polārā loka.
Krievijā joprojām nav atjaunota neviena no 1937.gadā likvidētajām
latviešu skolām, un mūsu tautasbrāļiem lielajā kaimiņvalstī ir
aktuāla arī juridiskā palīdzība.
•
Darbs pie jaunās Latvijas ārpolitikas pamatvirzienu koncepcijas Ārlietu ministrijā turpinās. “Latvijas Vēstnesis” arī turpmāk informēs par nozīmīgākajiem priekšlikumiem šā dokumenta pilnveidošanai.
Jānis Ūdris, “LV”