Dienests, kur sadala miljonus
Dr. oec. Irina Pilvere, Zemkopības ministrijas Lauku atbalsta dienesta direktore, Latvijas Lauksaimniecības un meža zinātņu akadēmijas locekle, intervijā “Latvijas Vēstnesim”
“Pirmā gada pieredze liecina: pašam lauksaimniekam jābūt skaidrībai, kad viņam jāpiesakās, lai saņemtu kādu atbalstu, un jāsaprot, kāpēc attiecīgajā ailītē jāizdara atzīme,” saka Irina Pilvere Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I |
– Zemnieks arvien ražu vērtē rudenī. Līdzīgi rīkojas arī Lauku atbalsta dienests (LAD). Gada nogalē pienāca ziņa, ka pērn Latvijas lauksaimnieki Eiropas un nacionālo maksājumu veidā kopā saņēmuši 110,5 miljonus latu. Vai aplēsts arī atbalstāmo loks – cik tas bijis plašs, cik saimniecību sasniedzis?
– Grūti pateikt, cik tieši bijis
atbalstāmo, kas saņēmuši naudu gan no Eiropas, gan nacionālajām
subsīdijām, – mēs neveicam uzskaiti, kāds katram pretendentam ir
atbalsts. Jo katram atbalsta veidam ir savi nosacījumi. Uz
Eiropas Savienības (ES) tiešmaksājumiem bija pieteikušies gandrīz
70 000 pretendentu, dažādi: lieli, mazi, vidēji, visi, kuri
varēja kvalificēties un iesniedza pieteikumu. Galvenais
nosacījums – bija jāatnāk ar pieteikumu līdz pērnā gada 21.
maijam.
Pēc mūsu provizoriskajiem aprēķiniem, uz nacionālajām subsīdijām
un papildu valsts tiešajiem maksājumiem lopkopībā pretendentu ir
līdz 30 000.
Nākamā lielā grupa: Eiropas struktūrfondu projekti – to ir divi
tūkstoši.
Tomēr kopā skaitīt nav korekti, jo vienam pretendentam var būt
vairāki projekti. Skaidrs gan tas, ka visvairāk pērn bija
pieteikumu tiešmaksājumiem.
– Tātad jālēš, ka atbalstāmo loks kopumā varētu būt tuvu simt tūkstošiem?
– Jā. Jo vēl ir arī Lauku
attīstības plāna pasākumi, kas sākās pērn un turpināsies šogad.
Arī tur mums ir no tūkstoša līdz pat pieciem tūkstošiem
pieteikumu, kā nu kurā pasākumā. Kopumā dažādu atbalsta
pieteikumu pērn bija vairāk nekā divsimt tūkstoši. Tie ir ļoti
dažādi gan apjoma, gan naudas ziņā, gan arī pēc tā, kāds laiks
vajadzīgs to administrēšanai.
Jaunums bija pieteikumi ES tiešmaksājumiem. Tā ir Eiropas nauda,
līdz ar to noteiktas ļoti stingras prasības šo pieteikumu
administrēšanai. Tās ir ļoti līdzīgas visās Eiropas Savienības
dalībvalstīs. Astoņas valstis, tāpat kā Latvija, izvēlējušās
vienoto platību maksājumu jeb vienkāršoto maksājumu shēmu. Varam
teikt, ka astoņās valstīs, kur maksājumu shēma līdzīga,
administrēšana notiek tāpat kā pie mums.
Pārmetums, ko nācies uzklausīt no pretendentiem: administrēšana
rit pārāk gausi. Te nu jāatbild, ka Latvija ar to tika galā viena
no pirmajām – izmaksas sākām jau novembrī. Pirms mums mazliet
iemēģinājuši roku bija vienīgi poļi. Protams, decembrī
tiešmaksājumus sāka maksāt arī citas valstis. Tomēr no astoņām
valstīm, kuras ieviesa vienkāršoto maksājumu shēmu, neviena nav
paguvusi tik daudz, cik Latvija. Turpināsim sākto arī šajā
gadā.
No 30 līdz 100 000 latiem
– Teicāt, ka pieteikumi ir ļoti dažādi. Vai varat minēt ieskatam – kāds tad bija vismazākais un kāds visdižākais?
– Tas vēl nav precīzi izskaitļots,
jo administrēšanas process pilnībā nav pabeigts un lauksaimniki
vēl nav saņēmuši visu, kas viņiem pienākas. Tomēr pamatnosacījums
bija, ka vienā pieteikumā atbalsta summa nedrīkst būt mazāka par
50 eirām jeb mazliet vairāk nekā 33 lati. Vienotā platības
maksājumā tuvu šai minimālajai summai bija aptuveni 2,4 hektāri
zemes. Ja laukā audzēja laukaugus, izcenojums jau bija pavisam
cits. Savukārt, ja šādas pieteiktās platības atrodas trešās
kategorijas mazāk labvēlīgā apvidū, tad izcenojums par hektāru
jau tuvojas 100 latiem, līdz ar to varbūt pietiek ar vienu
hektāru, kas bija mazākā platība, ko drīkstēja pieteikt vienā
pieteikumā, lai izturētu minimālo kritēriju.
Tātad minimālā robeža atkarīga no tā, kas pieteikumā ietverts un
kādu atbalstu lauksaimnieks pieprasa, – vai tikai vienotās
platības maksājumu, par ko maksājam nedaudz vairāk nekā 13 latus
par hektāru, vai zeme atrodas mazāk labvēlīgā apvidū, vai arī tur
aug noteikti kultūraugi vai lopbarības kultūras.
Lielākie pieteikumi saņemti no tiem zemturiem – individuāliem
zemniekiem, paju sabiedrībām, dažādām SIA, kas apstrādā
visprāvākās platības. Ir saimniecības, kur lauki aizņem 100
hektārus, bet lielākās apsaimnieko pat vairāk nekā 2000 hektārus
zemes. Ņemot vērā arī pārējos nosacījumus, dižākais atbalsta
apjoms var pārsniegt pat simttūkstoš latu.
– Kādas ir pirmās atsauksmes par jūsu vadītā dienesta darbu?
– Tās ir divējādas – kardināli
pretējas. Vieni, kas saņēmuši naudu savā kontā, ir bezgala
priecīgi un zvana, vai tiešām drīkst šos līdzekļus tērēt. Otri,
kam naudas ticis mazāk, nekā cerēts, protams, pauž
neapmierinātību. Kļūmes bijušas visdažādākās: lauku
pārdeklarācija, līdz ar to pieteiktās platības ir samazinātas, jo
mūsu cilvēki tās kontrolēja. Turklāt bija jāievēro labas
saimniekošanas prakses nosacījumi attiecībā uz pieteikto atbalstu
mazāk labvēlīgajos apvidos – šo nosacījumu ir vairāk nekā
divdesmit, un to paredz Lauku attīstības plāns. Ko visbiežāk
neievēro? Nekopj meliorācijas sistēmas. Neievēro ugunsdrošības
noteikumus, vides aizsardzības prasības, neievēro arī augu
aizsardzības un dzīvnieku reģistrācijas prasības. Ja nav
izpildīts viens kritērijs, atbalsts jāsamazina par desmit
procentiem, ja divi – par divdesmit procentiem, tas attiecas uz
atbalstu mazāk labvēlīgiem apvidiem. Tie, kas nav saņēmuši
cerēto, raksta iesniegumus un skaidro mums, kālab viņi nav
varējuši ievērot to vai citu labas saimniekošanas prakses
nosacījumu.
Bet noteikumi visiem ir vienādi. Un mēs varam tikai konstatēt,
vai tie ir ievēroti vai ne, jo atzinumus par šo specifisko
nosacījumu ievērošanu mēs saņemam arī no citām valsts
institūcijām, kuru funkcijās ir kontrolēt šo nosacījumu
ievērošanu. Gadās arī, ka pieteikumā nav atzīmēts krustiņš
ailītē, kas nozīmē pieteikšanos uz mazāk labvēlīgo apvidu
atbalstu, jo piesakoties ir jāuzņemas zināmas saistības. Galvenās
no tām – kā saimniekos turpmākos piecus gadus šajā teritorijā un
ievēros labas lauksaimniecības prakses nosacījumus. Tāpēc nevar
maksāt šo atbalstu, ja pretendents nav uz to pieteicies. Un te
nav būtiski, vai tas noticis paša aizpildītāja paviršības dēļ vai
kāda konsultanta, kas pats kaut ko nav izpratis aplama padoma
iespaidā. Ja pieteikuma nav, – atbalsts nepienākas.
Paldies par prieku
– Tomēr gadu mijā LAD saņemts arī daudz vēstuļu, kur pausta atzinība par atbalstu. Varbūt ar kādu no šīm vēstulēm varat iepazīstināt arī “Latvijas Vēstneša” lasītājus?
– Lūdzu! Barkaviete Veronika Grudule Lauku atbalsta dienestam pateicību atsūtījusi gan dzejas rindās, gan prozā.
– Būtu interesanti mazliet ielūkoties, kāda ir pieteikumu izskatīšanas kārtība. Cik cilvēku pērn līdzdarbojās un tā vai citādi ietekmēja šo 110,5 miljonu latu sadali?
– Ja runājam par 70 000
pieteikumu, tos vispirms izskatīja reģionālās lauksaimniecības
pārvaldes. Tās mums ir deviņas. Visi pieteikumi Integrētajā
administrēšanas un kontroles sistēmā tika ievadīti datoros. Tad
sākās administrēšana. Katrs pieteikums tika pārskatīts: vai ir
visas ailītes aizpildītas, vai parakstīts, vai platības sakrīt,
vai kultūru kodi atbilst ierakstītajam utt. Vārdu sakot, tas bija
ļoti skrupulozs darbs, ko veica ap 130 cilvēku visas vasaras
garumā. Līdztekus notika kontrole – mūsu cilvēki brauca uz
vietas, mērīja laukus, pārbaudīja, vai pieteikumā uzrādītā
kultūra atbilst tam, kas redzams dabā, salīdzināja citus
parametrus. To visu veica vēl kāds pusotrs simts cilvēku.
Protams, visas norises vadīja centrālais aparāts. Vēl jāpieskaita
informātiķi, kas nodrošina, lai sistēma darbotos. Un tas viss
tikai tiešmaksājumiem.
Citiem atbalsta veidiem tika iesaistīti citi darbinieki, kopumā
vairāk nekā 800 cilvēku. Viņi visi ir cītīgi strādājuši,
uzkrājuši pieredzi. Bet ar to nepietiks, jo šis gads sākas ar
jauniem atbalsta pasākumiem, turklāt nedaudz mainās arī atbalsta
saņemšanas nosacījumi. Taču būtiski ir tas, lai prasības visur
būtu vienādas – gan Liepājā, gan Daugavpilī, gan Gulbenē un
citur. Mēs jau šīs prasības neizdomājam, tās nosaka normatīvie
dokumenti.
Četru acu princips
– Pieteikumu ievadīšanā datorā un arī pārbaudē var gadīties kļūdas. Kā no tām izvairīties?
– No kļūdām nav pasargāts neviens.
Un tieši tāpēc ir principi, kas izriet no Eiropas Savienības
regulās noteiktajām prasībām, piemēram, četru acu princips. Tas
nozīmē, ka ar vienu pieteikumu vai projektu nekad nestrādā tikai
viens cilvēks. Viena padarīto pārbauda otrs, tātad nodrošinātas
vismaz četras acis, kas seko, lai nekas nepaliktu nepamanīts. Pēc
tam paveikto vēlreiz pārskata virskontrole – vai nu daļas
vadītājs, vai pat augstāka ranga amatpersona.Viss paveiktais
darbs tiek dokumentēts. Ne velti LAD 2004.gada pavasarī tika
akreditēts pat divas reizes visu šo darbu veikšanai.
Akreditācijas pārbaudes veica starptautiska audita kompānija.
Mūsu darbu regulāri pārbauda dažādas institūcijas, Eiropas
Komisiju ieskaitot.
Protams, ja pretendents nav mierā ar mūsu lēmumiem, viņam ir
tiesības sūdzēties.
– Kāda loma domstarpību gadījumā ir LAD direktorei? Vai jūs tieši varat ietekmēt kāda lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai noraidīšanu?
– Mūsu dienestā visi, kas pieņem
lēmumus par projektiem vai pieteikumiem, ir ierēdņi. Uz mums
attiecas Valsts civildienesta likuma prasības, kā arī likums par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonas darbībā. Ikviens
ierēdnis ir parakstījis saistības, ka viņš nepieņems lēmumus par
saviem radiniekiem, draugiem utt. Tas ir sistēmas pamatā. Un ja
ir vairāk nekā 200 000 dažādu pieteikumu, ja atbalsta pasākumu ir
apmēram simts, neviens šai dienestā nevar būt ģēnijs, kas zina
visu. Arī es ne.
Katrā pārvaldē ir izveidota sūdzību izskatīšanas komisija.
Savukārt centrālajā aparātā ir vairākas šādas komisijas atkarībā
no tā, kādu jautājumu skata. Šajās komisijās ir augstāka ranga
darbinieki – departamentu direktori plus mani vietnieki
attiecīgajā jomā, kas šīs komisijas vada. Tur vēlreiz izvērtē
iepriekšējo lēmumu, par ko saņemta sūdzība. Es parakstu vēstuli
par komisijas galīgo atzinumu. Reizēm gadās, ka iepriekšējais
lēmums tiek atcelts. Tad visa procedūra sākas no jauna, atbalsta
pieteikumu izvērtē vēlreiz. Tātad sistēma nodrošina, ka viens
cilvēks nevienā posmā nevar vienpersonīgi pieņemt lēmumu.
– Lauksaimnieki atbalstu Eiropas un nacionālo maksājumu veidā saņems arī šogad. Kas būtu jāliek aiz auss, gatavojot jaunos pieteikumus?
– Šogad atspaids lauksaimniekiem gaidāms vēl bagātīgāks, arī nacionālajās subsīdijās būs vairāk līdzekļu nekā pērn. Atliek novēlēt, lai lauksaimnieki aktīvi pieteiktos uz visiem pasākumiem, uz kuriem viņi var pretendēt.
Andris Sproģis, “LV”