1990.gada 11.septembra sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs
Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Ieņemiet, lūdzu, savas vietas. (Troksnis
zālē.) Deputāt Jundzi, lūdzu, nāciet tribīnē. Pierakstījušies
uzdot jautājumus ir deputāti: Ēlerts, Morozļi un Kostins. Vārds
deputātam Ēlertam.
I.Ēlerts: Jautājums par 11.panta trešo rindkopu. Protests
aptur noprotestētā tiesību akta darbību, ja ar šo aktu tiek
pārkāptas pilsoņu likumīgās tiesības. Jautājums: kas to
konstatēs, un vai tas neradīs sarežģījumus, ja viens nolems, ka
aptur, otrs– ka neaptur?
T.Jundzis: Man zināmas šaubas radīja šī piedāvātā redakcija,
tāpēc, paldies, ka jūs to izteicāt. Principā doma tāda, ka pēc
likuma iznāk, ka to izlems prokurors un prokurors vērtēs, vai šīs
pilsoņu tiešām likumīgās tiesības tiek aizskartas. Piekrītu, ka
varētu domāt par šīs redakcijas precizēšanu, lai prokurors arī
netulkotu pārāk šauri vai īpaši pārāk plaši.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Morozļi.
G.Morozļi: */Atbilstoši šā gada 4.maija Deklarācijai
Latvijas teritorijā pārejas periodā darbojas vairāki Latvijas PSR
Konstitūcijas noteikumi un vissavienības likumi. Praktiski šodien
Latvijas teritorijā atrodas vissavienības uzņēmumi un
organizācijas, tajā skaitā tādas kā bruņotie spēki un citas.
Tomēr likumā, kas šodien iesniegts izskatīšanai, nekas nav teikts
par to, kas uzraudzīs likumību šajos uzņēmumos, bruņotajos
spēkos, tāpat par tiem vissavienības likumiem, kas darbojas. Jo
šodien pēc likuma uzraudzības jautājumi pakļauti PSRS
prokuratūrai un tās prokuroriem. Kā būs turpmāk? Un vispār šajā
jomā likums darboties nevar, tas nozīmē, ka atkal tas paliks uz
papīra un nedarbosies?/
T.Jundzis: Atbildēt var vienkārši: pēc 1989.gada jūlija
izmaiņām Konstitūcijā noteikts, ka praktiski noteikta republikas
prioritāte, īpaši pēc 4.maija Deklarācijas. Tātad mūsu republikā
ir republikas likumu prioritāte, un jebkura PSRS likuma darbību
mūsu republikas Augstākā padome ir tiesīga apturēt. Tā sakot,
suverēna vara var lemt par šī likuma darbību. Līdz ar to par
visiem likumiem, kas darbojas mūsu teritorijā, arī vissavienības
likumiem, uzraudzība jārealizē Augstākajai padomei, jo mūsu
republikā darbojas tikai tie PSRS Augstākās padomes likumi,
kuriem varētu piekrist Augstākā padome. Mums ir tiesības jebkura
likuma darbību pilnībā vai daļēji apturēt. Tātad likuma
prioritāte ir republikai pašai, līdz ar to uzraudzība ir
jārealizē republikas prokuroram.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamais kolēģi! Kad mēs likumu izskatījām
pirmajā lasījumā, tajā nebija tāda jēdziena kā reģionālā
prokuratūra. Bet likumprojektā, kuru mēs šodien saņēmām, tāds
jēdziens ir. Es gribētu precizēt, kas to izsaucis un kā plānots,
kāda būs šī reģionālā prokuratūra nākotnē?/
T.Jundzis: Es paskaidrošu.
Šeit ir runa ne par būtību, ne par jēgu, bet par nosaukumu. Uz
šodienu Latvijā ir, varētu teikt, trīs prokuratūras veidi:
pilsētu, rajonu un starprajonu. Kas ir starprajonu prokuratūras?
Tās ir prokuratūras Jelgavā, Ventspilī un Rēzeknē. Jāņem vērā, ka
šajās pilsētās ir gan pilsētas pakļautības vietējā padome, gan
rajona padome, tātad divas dažādas administratīvi teritoriālās
struktūras. Prokuratūra šajās minētajās pilsētās ir viena– abām
šīm administratīvajām teritoriālajām struktūrām, ņemot vērā darba
apjomu. Tas ir tīri praktisks jautājuma risinājums. Šīs
prokuratūras
saucas– starprajonu. Jūs piekritīsiet, ka šis apzīmējums ir
vairāk nekā neveiksmīgs. Varbūt arī “reģionālā prokuratūra” nav
daudz veiksmīgāks jēdziens, bet katrā ziņā tas tomēr ir
veiksmīgāks. Iespējams, ka ar laiku radīsies reģionāla transporta
prokuratūra, kura aptvers vairākus rajonus, ne tikai pilsētu un
rajonu. Varbūt mēs izlemsim jautājumu par dabas prokuratūras
dibināšanu. Līdz ar to šis jēdziens “reģionāls” ir, manuprāt,
ļoti veiksmīgs risinājums.
Priekšsēdētājs: Paldies! Vairāk jautājumu nav? Debatēs
pieteikušies deputāti Kostins, Bērzs, Šapovālovs un Dīmanis.
Vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamie kolēģi! Mēs šodien otrreiz
atgriežamies pie likuma projekta par prokurora uzraudzību
Latvijas Republikā. Esmu ļoti pateicīgs komisijas locekļiem, kas
ar to strādāja, par to, ka viņi daļu no maniem ierosinājumiem, ko
izteicu pirmajā apspriešanā, ir atspoguļojuši šajā dokumentā, kas
mums šodien ir.
Taču es gribu izteikt dažus ierosinājumus un savu viedokli par
likumu, kuru mēs šodien apspriežam otrajā lasījumā.
Man, liekas, es nezinu, no kura nāca šī iniciatīva, bet šodienas
likuma tekstu salīdzināt ar pirmā lasījuma tekstu ir ļoti grūti.
Jūs ievērojāt, ka samainītas vietām nodaļas, panti un tā tālāk.
Un, lūk, salīdzināt šos tekstus tik īsā laikā deputātam ir ļoti
grūti.
Un otrais, par ko gribēju teikt. 3.lappusē mums ir 3.pants
“Prokurora darbības galvenie virzieni”. Manā skatījumā,
iespējams, mēs veltīgi izmetām pirmajā lasījumā 10. un 11.pantu
no 4.lappuses. Es gribētu nolasīt. 10.pants bija šādā traktējumā:
“Kopīgi ar citiem valsts orgāniem izstrādāt pasākumus noziedzības
un citu tiesību pārkāpumu novēršanai.” Es nezinu, iespējams, no
juridiskā viedokļa man nav taisnība, bet man liekas, ka atraut
prokuratūru no tā, lai viņi kopīgi ar citiem valsts orgāniem šajā
sarežģītajā kriminālajā stāvoklī, kādā pašlaik atrodamies,
izstrādātu pasākumus noziedzības novēršanai, nav pareizi.
Protams, prokuratūrai ļoti labi ir īstenot uzraudzību un veikt
citus pasākumus, bet pasākumi noziedzības novēršanai arī bija
atstājami Latvijas Republikas prokuratūras ziņā.
4.lappusē, 6.pantā “Piedalīšanās valsts varas un pārvaldes orgānu
sēdēs” es ierosināju pirmajā lasījumā nomainīt vārdus par to, ka
prokuroriem ir tiesības piedalīties vietējo padomju sesijās,
prezidiju sēdēs, izpildkomiteju sēdēs utt. Es ierosināju, ka
prokuroram vietējo padomju sesijās ir ne tikai tiesības
piedalīties, bet tajās obligāti jāpiedalās. Tas nav ievērots. Es
gribu ar Maskavas rajona piektdienas, 7.septembra, sesijas
piemēru parādīt, kur noved tas, ka padomju varai šodien nav
profesionāļu. 7.septembrī Maskavas rajona sesijā tika apspriests
budžets 1991.gadam. Tika prasīti 2 miljoni rubļu municipālās
policijas izveidošanai. Taču neviens konkrēti nevarēja pateikt,
kas tā tāda municipālā policija, konkrēti kam vajadzīgi šie 2
miljoni. Taču Latvijas Republikas likuma par Latvijas Republikas
budžetu 29.pants nosaka, ka līdz iesniegšanai sesijā šis
jautājums bija jāizskata pastāvīgo komisiju sēdēs. 29.pants bija
pārkāpts, jautājums par municipālajai policijai prasītajiem 2
miljoniem pastāvīgajās komisijās apspriests nebija, tāpēc neviens
neko konkrētu par tiem pateikt nevarēja. Ja tur būtu piedalījies
prokurors, ja prokurors būtu bijis klāt prezidija sēdē, viņš
noteikti būtu pieprasījis likuma 29.panta ievērošanu. Tad droši
vien deputāti sesijas darba laikā netiktu maldināti. Vai, lūk,
otrais piemērs, kur nejuta prokurora uzraudzību. Maskavas rajona
izpildkomitejas prezidijs pieņēma lēmumu par prēmēšanu jeb, kā
tagad saka, par deputātu darba samaksu, pēc iepriekšējiem
aprēķiniem 60 tūkstošu rubļu apmērā. Taču deputāti nebija
izskatījuši ne nolikumu, ne lēmumu, ne deputātu darba vērtējuma
kritērijus, un tāpēc, dabiski, deputātiem radās daudz jautājumu
un neskaidrību. Arī prese, kas pievērsās šī jautājuma
apspriešanai, spēlēja ne par labu Maskavas rajona izpildkomitejas
prezidijam. Un atkal, ja būtu piedalījies prokurors, viņš
nepieļautu, ka prezidijs pieņem šādu lēmumu.
16.lappusē, es šo jautājumu jau uzdevu, nosaukums “Starp-rajonu
prokuratūra” nomainīta ar “Reģionālā prokuratūra”. Nu labi, mani
pārliecināja, lai tā paliek. Bet, lūk, 20.lappusē nodaļā
“Prokuratūras orgānu kadri” 40.pantā “Prasības personām, kas
ieceltas par prokuroriem un izmeklētājiem” vecuma cenzs noteikts
25 gadi. Jūs mani atvainojiet, kolēģi, bet man liekas, ka 25 gadu
vecuma cenzs Latvijas Republikas ģenerālprokuroram droši vien ir
pārāk zems. Ņemsim un parēķināsim: 17 vai 18 gadu vecumā beidz
skolu, tad beidz Juridisko fakultāti, iegūst izglītību un labi ja
divus trīs gadus strādā par juristu, un viņam jau ir tiesības
ieņemt Latvijas Republikas ģenerālprokurora posteni. Es domāju,
ka vecuma cenzs jāpalielina vismaz par pieciem gadiem, līdz 30
gadiem.
Nobeigumā ierosinu likumu pieņemt otrajā lasījumā un tomēr to
publicēt presē, ko līdz šim laikam mēs vēl neesam
izdarījuši./
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Bērzam.
A.Bērzs: Augstais nams! Es pilnībā atbalstu pārstrādāto
likumprojektu un aicinu to pieņemt otrajā lasījumā, bet atļaujiet
man izteikt varbūt dziļi subjektīvas domas vienā jautājumā,
proti, jautājumā, kas attiecas uz prokuratūras iestāžu darbinieku
dienesta pakāpēm. Man ir dziļas aizdomas, ka tas ir anahronisms,
kura sākumi meklējami Pētera I rangu tabulā un kas ir pārmantots
no totalitārās staļiniskās sistēmas, kad dzelzceļniekiem,
mežsargiem, finansistiem un tā tālāk, un visiem pārējiem tika
piešķirtas šīs dažādās dienesta pakāpes. Es domāju, ka pirmām
kārtām šī dienesta pakāpju sistēma kalpo kā iegansts tam, lai
rastos dažādas mahinācijas vai dažādas nelāgas attiecības šo
dienesta pakāpju saņemšanai, un, otrkārt, es domāju, ka pats
galvenais trūkums ir tas, ka šāda dienesta pakāpju sistēma ir par
šķērsli tam, lai jauni, spējīgi darbinieki varētu ieņemt
augstākus atbildīgus amatus. Nē, tu to amatu nevari ieņemt, jo
tev nav, lūk, šīs dienesta pakāpes. Tāpēc mans priekšlikums ir
vispār svītrot visu 41.pantu un 44.pantā mainīt redakciju,
ierakstot, ka prokuratūras iestāžu darbinieku algas nosaka, ņemot
vērā ieņemamo amatu un stāžu.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Dīmanim.
S.Dīmanis: Cienījamie kolēģi! Es nerunāšu par pašu likumu,
jo es saņēmu to tikai šorīt no rīta. Tā kā es neesmu speciālists
jurists, man ir ļoti grūti kaut ko teikt šajā sakarībā. Bet mani
ļoti uztrauc jautājums par to, kā šis likums stāsies spēkā. Man
liekas, ka viss likums ir izdomāts tikai tādēļ, lai nomainītu
republikas prokuroru. Šajā sakarībā es gribētu teikt, ka mums ir
ļoti jāuzmanās ar ekonomisko, sociālo, politisko, tiesisko
struktūru destabilizāciju, kas tagad notiek republikā. Bez
šaubām, ceļš uz jaunu valstisku veidojumu ir saistīts ar šādu
destabilizāciju, taču šeit ir jānovelk kaut kāda strīpa. Pēc
manām domām, tā kriminālā situācija, kas tagad ir izveidojusies
republikā, lielā mērā ir izveidojusies sakarā ar mūsu darbību, jo
visi Godmaņa solījumi, ka Iekšlietu ministrijas aparāts netiks
nomainīts, vadoties no politiskiem kritērijiem, visi šie solījumi
karājas gaisā, viņiem neviens netic, vēl jo vairāk, ņemot vērā
to, kas notiek republikā. Un milicijai tiešām nolaižas rokas.
Pietiek tikai ar vienu vārdu, lai saasinātu situāciju. Nesen
ministrijā mani draugi miliči uzaicināja mani pie sevis un
izteica savas domas attiecībā uz likumu par pensijām. Krievu
tekstā iztrūka tikai viens vārds, ka izdienas pensija ir
piešķirama vieniem, otriem un citiem un nebija rakstīts– un tā
tālāk. Bija pielikts punkts. Miliči nodomāja, ka viņiem izdienas
pensijas nebūs, ka tā nav domāta viņiem. Līdz ar to vispār
situācija bija tāda, ka viņi bija gatavi tūlīt visu mest pie
malas un iet projām.
Es domāju, ka ar šādu te kriminālās situācijas saasinājumu tagad
ir arī sadūrusies prokuratūra. Pašlaik, jūs laikam zināt visus
šos notikumus republikā, tā milicija, kas apsargāja Ministru
padomi, piesmēja Bišera kabinetu. Mēs zinām arī to, ka miliči,
kam bija jāapsargā dzīvokļi, praktiski arī apzaga šos dzīvokļus.
Pašlaik prokuratūrā atrodas lieta, kas ir saistīta ar uzbrukumiem
kooperatīviem, un šie cilvēki reāli draud prokuratūrai. Tas taču
nav nekas savāds, ka prokuratūra ir algojusi “beretes”, lai
“beretes” apsargātu prokuratūru. Es domāju, ka Vaznis šeit neko
nevar darīt, jo līgums ir noformēts caur kooperatīvu “Vikings”.
Pagaidiet, līgums, bez šaubām, ir. Nu, tā nu mēs tagad
dzīvojam.
Es gribu pasvītrot to domu, ka nevajadzētu mums tik vienkāršoti
pieiet tiesiskās sistēmas destabilizācijai. Es labi atceros, kā
tapa šis likums. Vienā no Prezidija sēdēm cienījamais Prezidija
loceklis pateica tā: ir tāds iestādījums– Latvijas PSR
prokuratūra. Nu ir pienācis laiks, tā sakot, arī to…
(neskaidrs vārds). Un ar to arī viss sākās. Tagad esam
nonākuši pie šī likuma. Un neviens negrib padomāt, kas būs vēlāk,
ja izveidosies divas prokuratūras dažādu iemeslu dēļ. Tā ka es
vēlreiz aicinu jūs padomāt, un, iekams mēs neesam noslēguši
attiecīgos līgumus ar Krievijas Federāciju, ar Savienību, būt
uzmanīgiem ar šiem jautājumiem.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Dobelim.
J.Dobelis: Es ļoti vēlētos, lai šeit visi deputāti, kuri
uzstājās kā frakciju vadītāji vai arī kā atsevišķi deputāti,
runātu tikai to, ko viņi zina, vai katrā ziņā spētu pierādīt
savus faktus ar konkrētu materiālu. Mēs šodien no mūsu komisijas
bijām pie prokurora vietnieka Reinieka kunga, kurš mums oficiāli
paziņoja, ka nekāds līgums pagaidām nav noslēgts, tādēļ manī
izsauc ļoti interesantu reakciju deputāta Dīmaņa paziņojums, ka
viņš, lūk, zina, ka šāds līgums ir jau noslēgts. Tad jāprasa, ar
ko tad “melnās beretes” ir slēgušas līgumu: ar deputātu Dīmani
vai arī ar prokuratūru.
Priekšsēdētājs: Visi deputāti, kuri bija pierakstījušies
debatēs, ir izteikuši savus viedokļus. Līdz ar to būtu arī
acīmredzot mūsu kolēģim Tālavam Jundzim jādod vārds, lai viņš
komentētu šos viedokļus, pirms mēs balsojam. Es esmu devis vārdu
deputātam Jundzim, un man ir jāaizstāv viņa tiesības runāt.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti, es gribu pateikt lielu
paldies tiem deputātiem, kas uzstājās ar konkrētiem
priekšlikumiem. Kostina kunga un Bērza kunga priekšlikumi,
manuprāt, pelna uzmanību, un, gatavojot likuma projektu uz trešo
lasījumu, katrā ziņā mēs tos komisijā rūpīgi izanalizēsim. Kas
attiecas uz Dīmaņa kunga teikto, tad tiešām es arī esmu
liecinieks sarunām ar republikas prokurora vietas izpildītāju
Andri Reinieku, kurš vēl pirms pāris stundām apgalvoja, ka šāds
līgums ar kooperatīvu, kas izveidots uz šo “melno berešu” bāzes,
un prokuratūru nav noslēgts. Tiesa, ir doma par tāda līguma
noslēgšanu nākotnē, bet pagaidām tas nav izdarīts.
Visbeidzot, ja jau šo problēmu esam sākuši apspriest, tad es
domāju, ka ir nekavējoties jāizskata jautājums par šāda
kooperatīva nelikumību, kurā izmanto milicijas darbiniekus,
speciāli apmācītus milicijas darbiniekus ar ieročiem, ar visu
viņu apbruņojumu.
Tātad šīs piezīmes ir vērā ņemamas, līdz ar to es aicinātu
deputātus pieņemt lēmumus. Praktiski runa laikam ir par trim
lēmumiem: pirmais ir par izmaiņām Konstitūcijā sakarā ar
prokurora uzraudzību Latvijā, likumprojekts par prokurora
uzraudzību Latvijā un arī trešais lēmums, par kuru jau es runāju
no rīta, ka jāizmaina 2.augusta lēmums, kurā svītrot vārdus
“tautas apspriešanu”, jo šāda apspriešana, kā jau es teicu, ļoti
plaša jau ir notikusi.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Bojāram.
J.Bojārs: Praktiski deputāts Jundzis jau pateica. Tā mēs
nonāksim tiktāl, ka varēs iznomāt tankus un izlietot privātam
biznesam. Šie jautājumi ir jāizskata. Kādā kārtā var paņemt ar
valsts ieročiem, ar valsts munīciju un pelnīt privātu
naudu?
Priekšsēdētājs: Es ceru, ka mēs to izskatīsim pēc tam, kad
darba kārtība būs izskatīta. Vai jums nav iebildumu?
Tagad man vajadzētu varbūt konsultēties un noskaidrot jūsu
viedokli it kā par trešo lēmumu, kurš mums būtu jāpieņem, par ko
teica deputāts Jundzis. Mums ir projekts otrajam lasījumam–
likumam par grozījumiem un papildinājumiem Konstitūcijā, mums ir
likumprojekts par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā. Šeit
man būs jālūdz deputātam Kostinam un deputātam Bērzam, vai viņi
neuzstāj uz speciālu balsošanu par šiem pantiem, bet pieņemt
zināšanai to, ko teica deputāts Tālavs Jundzis, ka komisijā kopā
ar jums vēlreiz izskatīs šos priekšlikumus. Ja jūs tā piekristu,
tas ļautu mums labi operativitātes ziņā virzīties uz priekšu. Jo
tad mēs varētu balsot otrajā lasījumā principiāli un, protams,
jūsu priekšlikumus skatīt komisijā tālāk, un trešajā lasījumā tos
tad izskatīt. Bet deputāta Jundža priekšlikumi par to, ka
vajadzētu mums pieņemt lēmumu, kas atceļ Augstākās padomes
lēmumu, ka mēs nododam apspriešanā un iepazīstinām ar to
republikas iedzīvotājus, vai mums to vajadzēja tagad tādā veidā
pieņemt? Mēs varbūt vēl ceram, ka tiks publicēti šajā starplaikā
starp šiem lasījumiem? Ja arī netiks publicēti, vai tomēr mēs
nevarēsim pieņemt zināšanai, ka viss ir darīts, lai ar tiem tiktu
iepazīstināti republikas iedzīvotāji, bet tas, ka mums nav savas
preses, vēl nenozīmē, ka mēs nenododam tos iepazīstināšanai.
Visiem bija iespēja iepazīties, bet praktiskās reālās iespējas
varēja arī nerasties. Un tad varbūt arī beigās pieņemsim to
lēmumu. Bet vai mums vajadzēja tagad atcelt pašā augusta sākumā
pieņemto lēmumu?
T.Jundzis: Es pilnībā piekristu priekšsēdētāja ierosinājumam,
un pie šī jautājuma mēs varētu atgriezties, ja būs nepieciešams,
trešajā lasījumā.
Priekšsēdētājs: Paldies! Deputāt Bērz, kāds ir jūsu viedoklis
par manu un Tālava Jundža izteikto priekšlikumu?
A.Bērzs: Es domāju, ka būtu
lietderīgi pagaidīt, kamēr komisija šo jautājumu izvērtē. Tad,
likumu pieņemot trešajā lasījumā, viņi izteiks savu viedokli. Es
nebiju to iepriekš iesniedzis, tāpēc bez komisijas izskatīšanas
diez vai būtu lietderīgi tagad balsot.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamo priekšsēdētāj! Es domāju, ka var
piekrist jūsu priekšlikumam nebalsot par pantiem, bet ievērot to
likumiem trešajā lasījumā, un pilnīgi atbalstu jūsu lēmumu
neatcelt 2.augusta lēmumu, bet panākt, lai lēmums tiktu
publicēts./
Priekšsēdētājs: */Paldies./
Secībai ir īpaša nozīme vai tomēr vispirms pēc būtības? Otrajā
lasījumā likums par grozījumiem un papildinājumiem Konstitūcijā
un tad likums par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā.
Deputāt Jundzi, jums šeit ir īpaši apsvērumi, vispirms balsojam
par grozījumiem?
T.Jundzis: Es tikai gribu pateikt, ka principā jau ziņoju par
abiem dokumentiem, tie ir cieši saistīti.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, reģistrēsimies. Rezultāts: 129.
Izteiksim savu attieksmi, balsojot par to, lai komisija iesniegtu
likumprojektu par grozījumiem un papildinājumiem Latvijas PSR
Konstitūcijā. Jautājumu par prokurora uzraudzību Latvijas
Republikā mēs akceptētu otrajā lasījumā. Rezultāts: par– 106,
pret– 13, atturas– 11. Otrajā lasījumā šis likumprojekts tiek
akceptēts... (Troksnis zālē.)
*/Kas tur notiek? Iesniedziet protestu, ja jums kaut kas liekas
ne tā, bet man nav pamata pārbalsošanai. Likt jautājumu uz
pārbalsošanu pašlaik man nav pamatojuma./
Tagad izteiksim savu attieksmi pret likumprojektu par prokurora
uzraudzību Latvijas Republikā otrajā lasījumā. Rezultāts: par–
98, pret– 12, atturas– 14. Likumprojekts otrajā lasījumā
pieņemts.
Nākamais ir likumprojekts par reliģiskajām organizācijām otrajā
lasījumā. Deputāte Ita Kozakeviča lūdz vārdu.
I.Kozakeviča: Godājamie kolēģi! Šodien mans komentārs
likumprojektam par reliģiskajām organizācijām būs pavisam īss,
jo, manuprāt, iepriekšējās diskusijās ir jau izteikti gandrīz vai
visi iespējamie viedokļi par un pret. Pavisam īsi, kas no jauna
patlaban ir parādīts šajā jums piedāvātajā variantā.
Pirmām kārtām šeit ir iestrādāti tie papildinājumi vai izmaiņas,
par kurām mēs iepriekšējā lasījumā tikām nobalsojuši. Otrām
kārtām no mūsu deputātiem šeit ir ienācis viens pavisam konkrēts
formulējums, tas ir Cālīša kunga formulējums likuma projekta
3.pantam, un tas arī tiek piedāvāts kā viens no diviem
alternatīvajiem variantiem balsošanai.
Otrs variants, kuram es lūdzu arī pievērst jūsu uzmanību, ir
tapis, vēlreiz pārrunājot to, izlemjot un pārspriežot divās
komisijās, proti, Cilvēktiesību un nacionālo jautājumu, kā arī
Izglītības un kultūras komisijā. Tas ir variants, kas ir
vistuvākais arī Konsultatīvās reliģisko lietu padomes
viedoklim.
Vēl tekstā ir parādījušies pāris papildinājumu, tajā skaitā jūs
redzēsit 8.pantam divus piedāvātos variantus, kas ir nākuši no
Bišera kunga iesniegtajiem priekšlikumiem. Daudzi no tiem bija
redakcionālas dabas, un tie arī patlaban atrodas tekstā.
Man šoreiz vairs šī likuma projektam ko piebilst nav, savus
argumentus es vairāk atkārtot negribētu, un es domāju, ka šodien
ir pienācis laiks izšķirt šī likumprojekta likteni, itin
vienkārši uzmanīgi balsojot.
Priekšsēdētājs: Lūdzu jautājumus! Debatēs ir pieteikušies
deputāti: Cālītis, Ābiķis un Andrejs Krastiņš. Vārds deputātam
Cālītim.
I.Cālītis: Godājamie deputāti! Mēs visi ļoti gaidām šo likumu
par reliģiskajām organizācijām, un tādēļ mūsu ieilgušās
diskusijas būtu, es domāju, jāpārtrauc, it īpaši jautājumā par šī
likumprojekta 3.pantu. Šis pants, kas saista ticības mācību ar
valsts skolu sistēmu, nav pieņemams. Mums nav grūti iedomāties
situāciju, ka vienā un tajā pašā skolā mācīsies dažādu reliģisko
konfesiju bērni un šo skolu nāksies sadalīt desmit vai divpadsmit
paralēlās fakultatīvās klasēs. Turklāt nav grūti paredzēt
situāciju skolās, kur šis konfesiju skaits būs neliels, piemēram,
divas konfesijas. Tomēr radīsies viens vai divi bērni klasē, kuru
vecāki atbalsta citu konfesiju. Jūs saprotat, kāda būs pārējo
bērnu reakcija. Tie rādīs uz šo bērnu ar pirkstu: redz, kāds tu
esi, tu neesi mūsu ticībā, tu neatbalsti mūsu reliģiju, tu esi
varbūt neticīgais– vai kā citādi izteiks dažādus
apvainojumus.
Bez tam mēs katrā gadījumā, saistot ticības mācības apmācību
jebkurā variantā, jebkurā līmenī ar valsts skolu sistēmu, klupsim
pār apziņas brīvību. Nevarēs viena pagasta skola nodrošināt visām
konfesijām vienlīdzīgus apstākļus reliģijas mācīšanai. Turklāt ir
ļoti grūti paredzēt to, ko darīs vietējās pašvaldības iestādes,
pie kurām griezīsies vairāku konfesiju pārstāvji ar lūgumu
nodrošināt materiālo bāzi reliģijas apmācībai. Piemēram, ja šo
bāzi vienā pagastā varēsim nodrošināt caur pagasta izpildkomiteju
vai ciema padomi, piemēram, Vasarsvētku draudzei, tad es
nedomāju, ka to varēs izdarīt arī visām citām konfesijām. Mēs
zinām, ka kristīgā reliģija ir sadalījusies apmēram 36 dažādās
grupās. Latvijā no tām pārstāvētas 10 konfesijas, kas ir tikai
kristīgajai reliģijai. Bet mums bez kristiešiem vēl ir citi. Mums
ir musulmaņi, mums ir dievturi, un mums ir arī ateisti. Tā ka,
lūk, visus šos mēs nekādi nespēsim apmierināt un nostādīsim
neatrisināmu jautājumu priekšā vietējās pašpārvaldes. Tādēļ es
lieku priekšā vai nu vispār 3.pantu izslēgt no šī likumprojekta,
vai pasvītrot skolu sistēmas sekulāro raksturu. Tātad apmācībai
valsts skolās ir laicīgs raksturs. Redziet, mūsu sabiedrība
šķeļas gan pēc politiskiem principiem, gan ir nacionālas
domstarpības, it īpaši pēdējos gados iekurinātas, un mums nemaz
nav vajadzīga šķelšanās vēl pēc reliģiskajām pazīmēm.
Mums nav alternatīvas: vai nu mēs visas reliģijas, visas
konfesijas nostādīsim vienādos apstākļos uz vienāda tiesību
pamata, vai mēs fiksēsim kādu reliģiju, kādu konfesiju par valsts
reliģiju. Un tad mēs nokļūsim turpat, kur vēl nesen bijām,
turpat, kur šodien ir Lībija, kur šodien ir Albānija. Turklāt,
sastādot šo likumprojektu, mēs aizmirstam principu, ka nav
nepieciešamības kādā likumprojektā iekļaut visu atļauto. Atļauts
ir tas, kas nav aizliegts. Tādēļ, vai nu pilnīgi izslēdzot
ticības mācību, vai pasvītrojot, ka valsts skolās ticības mācībai
ir vajadzīgais raksturs, mēs neaizliedzam šo ticības mācību mācīt
fakultatīvi vai citādā veidā, izmantojot skolas telpas vai
izmantojot attiecīgo pedagogu entuziasmu un pārliecību. Tātad mēs
neaizliedzam mācīt ticības mācību, ja mēs šo aizliegumu neesam
formulējuši likumā. Lūdzu, paturēsim prātā šo momentu un
atbrīvosimies no šiem padomisma stereotipiem, cenšoties iekļaut
visu atļauto vienā likumprojektā.
Priekšsēdētājs: Atļaujiet precizēt: jūs teicāt: vai nu– vai
nu. Bet kāds ir jūsu priekšlikums? Otro tomēr atstāt? Es saprotu,
bet kolēģis izteica vēl trešo domu, ka var vispār nebūt šis
pants. Vārds deputātam Ābiķim.
Dz.Ābiķis: Cienījamie deputāti, cienījamais priekšsēdētāj!
Mēs visi ļoti labi atceramies, cik asi ritēja diskusija pēdējā
dienā pirms atvaļinājuma attiecībā uz šo trešo pantu. Tāpēc arī
mūsu Izglītības, kultūras un zinātnes komisija ļoti uzmanīgi
vēlreiz izskatīja šo pantu un izdarīja tajā tos labojumus, kuri
izskanēja iepriekšējā mūsu darba dienā. Komisijas viedoklis ir
vienprātīgs– gan vairākumfrakcijas deputāti, gan mazākumfrakcijas
deputāti, gan arī mūsu neatkarīgais deputāts Aleksejevs
uzskatīja, ka šis trešais pants var palikt pirmā varianta
redakcijā. Cālīša kunga argumentus izslēdz divi vārdi, kuri ir
pirmajā variantā. Es atļaušos jums tos nocitēt: “kā arī uz
brīvprātības principa”. Uz brīvprātības principa ārpusklases
nodarbībās valsts un privātajās mācību iestādēs. Šie te divi
vārdi “brīvprātības princips” izslēdz kaut kādu piespiešanu ar
varu apgūt ticības mācību, šie vārdi izslēdz kādas reliģijas
prioritāti. Mūsu komisija uzskata, ka šis likumprojekts ir
jāpieņem tagad otrajā lasījumā un jāpieņem galīgi, jo trešais
lasījums mūsu uztverē absolūti nav nepieciešams. Šis
likumprojekts ir jāpieņem jau šodien pilnībā.
Priekšsēdētājs: Ļoti labi, ka jūs tagad apspriežat šo
problēmu, bet varbūt norunāsim, ka tad, kad runā kolēģis no
tribīnes, to nedarīsim. Mēs vienmēr varam atrast laiku, lai
drusciņ savā starpā pakonsultētos, bet man ir ļoti neērti, ka
zināmā mērā runātājam viņa tiesības tribīnē netiek nodrošinātas,
pateicoties troksnim un mūsu dzīvajai diskusijai zālē. Vārds
deputātam Andrejam Krastiņam.
A.Krastiņš. Es uzreiz gribu
teikt, ka esmu par komisijas variantu un pret deputāta Cālīša
variantu. Kāpēc? Pirmkārt, tāpēc ka to, ko godājamais mūsu
kolēģis Cālītis teica, ka mums ir jālikvidē tas, kas visu laiku
ir bijis, šī mācīšana, un ka skolai ir jābūt laicīgai– ir pareizi
no vienas puses. Bet nav jāaizmirst, ka 50 gadus Latvijā mūsu
skolām bija dziļi reliģisks raksturs, kur mācīja tikai vienu
reliģiju. Obligāti mācīja boļševisma reliģiju. Un līdz ar to mēs
nonācām garīgā bezdibenī– visi bērni un visas skolas. Tagad
skolās ir iespēja mācīties ticību vai arī palikt ārpus ticības.
Un es gribētu uzsvērt, ka skolā ir jāmāca tieši ticība. Pieaugot
katrs ir tiesīgs šo ticību pieņemt vai nepieņemt. Bet nevis
jāmāca kaut kas par ticību, tātad pakļaujoties interpretatora
pasaules uzskatam. Tātad, pirmkārt, jādod iespēja mācīt
ticību.
Otrkārt, es uzskatu, ka runāt par to, ka skolās sāksies kaut kādi
reliģiskie kari, tas ir pārāk pārspīlēti. Jo laikam neviena
kristīgā konfesija, ne arī kāda cita nemāca naidu starp
cilvēkiem, bet gluži otrādi– iecietību, līdzcietību un visu
pārējo, kas jebkurai reliģijai piemīt. Tāpēc es domāju, ka naidu
vairāk varētu te kurināt kaut kas cits, kādas citas ideoloģijas
uzspiešana, kaut kāda politiskā dalīšana, bet nevis reliģijas
mācīšana. Es nedomāju, ka mums Latvijas skolās būs tik briesmīgi
daudz– šīs 30 dažādās konfesijas. Būs daudz mazāk, praktiski trīs
līdz četras, un skolām būtu tās jānodrošina.
Iziesim no tīri praktiskiem apsvērumiem. Ja mēs pieņemtu šo otro
variantu, ko izteica deputāts Cālītis, par to, kā viņš te arī
minēja, ka atļauts viss, kas nav aizliegts. Bet padomāsim
loģiski, ko darīs viens mūsdienu skolas direktors, pārliecināts
ateists, ja viņam nebūs šāda likuma, kas uzliek par pienākumu
nodrošināt ticības mācības apgūšanu. Dabiski, ka viņš darīs visu
iespējamo, lai to viņa skolā neapgūtu, un mācīs pavisam kaut ko
citu. Tā ir tā realitāte. Tātad ir jādod iespēja mācīties, ir
jādod iespēja apgūt, gluži uz tādiem pašiem vienotiem noteikumiem
nostādīt visu mūsu ticības mācību, kādi visu laiku ir ateismam.
Tikai uz tādiem pamatiem, ar tādām pašām tiesībām, tādā veidā mēs
garīgumu varam atjaunot. Tiešām, ja jau mācīt, tad mācīt ticību,
nevis kaut ko citu. Un visas iespējas ir ne tikai kristīgām
konfesijām, bet absolūti visām, kādas ir. Vai tas ir grūti vai
viegli, kā mēs zinām, lai apgūtu kaut ko tiešām, kas ir jāapgūst,
pieliekot visas intelektuālās pūles. Taisni ir jābūt mazākām
skolām un šīm grupām. Ne velti valodu apgūšanā pavisam mazas
grupas ir radītas, un tāpēc nav dzirdēts, ka kaut kur skolā tie,
kas mācās vācu vai angļu valodu, vai franču valodu, būtu nemierā.
Jo mazākas būs šīs apmācāmo grupas, jo tās būs labākas. Un es
domāju, ka nav nekāda pamata baidīties par kaut kādiem
reliģiskajiem kariem. Kā mēs zinām, Latvijā cilvēki diezgan
viegli uztver šīs attiecības. Dažādas pārliecības cilvēki, it
sevišķi reliģiskas pārliecības, vienmēr ir dzīvojuši kopā, bet
ticības kari vairāk laikam kā septiņsimt gadus nav bijuši.
Es ceru, ka arī turpmāk nebūs, un visas konfesijas skolā ļoti
mierīgi un, viena otru papildinot, varēs varbūt apgūt ticības
mācību. Zaudējumi? Nekas briesmīgs nebūs, ja tas skolēns, tas
bērns pieaugot izdomās, ka kāda cita reliģiskā konfesija viņam ir
piemērotāka nekā tā, kas ir viņa vecāku konfesija, un vairāk
atbilst viņa pasaules uzskatam un attīstībai vai arī vispār
atteiksies no ticības.
Tāpēc es ļoti aicinātu visus deputātus, un tas tiešām arī
atbilst, cik es zinu, visu Latvijā darbojošos konfesiju vēlmēm,
lai tiktu pieņemts variants, kuru ir izstrādājusi mūsu komisija
un kurš kā pirmais ir minēts mūsu izdalītajā likumprojektā.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Seikstam.
A.Seiksts: Cienījamie
kolēģi! Es pacentīšos neatkārtot nevienu tēzi, ko nupat minēja
iepriekšējie runātāji. Es teikšu tikai vienu lietu, ka pēc tam,
kad mēs šeit apspriedām, pilnīgi autonomi no Augstākās padomes
viens republikas rajons izskatīja šo jautājumu tieši tādā pašā
kontekstā. Tas runā par to, ka reālā prakse bīda mūs uz priekšu.
Šī rajona padome bija Rēzeknes rajona padome. Man bija liels
brīnums, ka mani paaicināja kā šī rajona ievēlēto deputātu, lai
es tur runāju. Un man bija jākonstatē, ka visos apspriežamajos
jautājumos prakse aiziet pa priekšu. Tur ļoti sekmīgi atrisināja
jautājumu par materiālo palīdzību, par vēsturiskās taisnības un
patiesības atjaunošanu, tur šodien risina jautājumus nevis par
to, kā atdot kādu telpu, bet risina jautājumus, lai visas
baznīcas būtu ar signalizāciju, jo Latgalē baznīcas ir labākā
stāvoklī nekā citos reģionos. Tur gādā, lai būtu telefonizācija,
lai būtu milicijas, vārdu sakot, tiesību aizsardzības dienests
atbilstošā līmenī.
Tagad par to pašu jautājumu, par ko mēs šeit lauzām šķēpus toreiz
un tagad. Proti, kā tad atrisināja jautājumu par reliģiju un
izglītību. Man ir šeit jāsaka, ka tas pants, kāds tas ir, lielā
mērā ir nācis arī no turienes. Izglītības, zinātnes un kultūras
komisijas un Cilvēktiesību komisijas saskaņotais variants ir
faktiski tas pats, kas tur uz vietas. Ne tikai cienījamam kolēģim
Cālītim, bet visiem, kas domā tādā veidā par starpkonfesionāliem
strīdiem, es varu pateikt šādu lietu: uz padomes sesiju bija
aicināti visi Rēzeknes (jūs jau zināt, ka rajons ir ļoti
daudznacionāls un daudzkonfesionāls) konfesiju pārstāvji. Tur
tika stādīti priekšā gan vecticībnieki, gan katoļi, tur nedaudz
ir arī luterāņu, kuri pašlaik atdzimst. Visi viņi ļoti labprāt
pieņēma šādu redakciju, un nevienam neienāca prātā, ka varētu
skolās izraisīties kaut kādi konflikti vai kaut kas
tamlīdzīgs.
Un vēl vienu lietu es gribētu teikt. Ļoti lūdzu: uzticieties
(vispār nebūtu solīdi šajā auditorijā paust kādas vienas
konfesijas intereses) deputātiem pedagogiem. Nupat Ābiķa kunga
teikto es atgādināšu: visi mēs nākam nevis no kabinetiem, bet no
dzīvas skolas darba. Lietišķās mākslas vidusskolā man mācās bērni
no Vidzemes, Kurzemes un Latgales, ir ventspilnieki, un man nāca
prāvests un nāca citu konfesiju pārstāvji ļoti draudzīgi.
Luterāņi un katoļi savā starpā vienojās, kā ar bērniem runāt.
Absolūti nav nekādi jautājumi bijuši. Ticiet, lūdzu, pedagogiem,
kuri praksē jau šos jautājumus risina.
Un pats pēdējais. Šī redakcija, kuru liek priekšā Cilvēktiesību
un nacionālo jautājumu komisija kopā ar Izglītības, zinātnes un
kultūras komisiju, ir saskaņota ne tikai ar visām konfesijām
Kozakevičas kundzes komisijas līmenī, bet saskaņota arī ar topošo
izglītības likumu. Un būs ļoti neloģiski, ja mums pēc tam nāksies
kaut kur atkal tur dejot. Es vēlreiz saku: perspektīvā ir
saskaņots. Šis pants iet kopsolī gan ar reālo praksi, gan ar
izglītības likumu, kurš laikam neatstās vienaldzīgu nevienu šeit
zālē sēdošo. Tāpēc es viennozīmīgi aicinu visus deputātus
lēnprātīgi, ar prātu pārdomājot, balsot par pirmo variantu.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Dozorcevam.
V.Dozorcevs: */Iepriekšējā reizē, kad mēs balsojām par šo
likumprojektu, tas zaudēja– mums pietrūka vienas balss. Pilnīgi
iespējams, ka tā bija mana balss. Es balsoju pret šo
likumprojektu tikai tāpēc, ka mani neapmierināja nodaļa
“Reliģijas un izglītības saskaņa”. Tieši tāpēc, ka tas mani
neapmierināja, es balsoju pret un vēlreiz balsošu pret, ja uz
balsošanu tiks likts pirmais variants, bet ne otrais. Es runāju
par savu pozīciju. Tagad centīšos to izskaidrot.
Atrodoties Minhenē, es radiostacijā “Brīvība” palūdzu dot man
iespēju iepazīties ar reliģiskās izglītības sistēmu desmit
pasaules civilizēto valstu skolās, tāpat palūdzu Apvienoto Nāciju
Organizācijas Cilvēktiesību komitejas ģenerālo rezolūciju šajā
jautājumā. Es vienkārši nezināju, ka šodien šis jautājums tiks
izvirzīts apspriešanai un balsošanai, citādi es šos dokumentus
būtu paņēmis līdzi. Man šodien to nav, kaut no Minhenes esmu
atvedis. Nevienā no šīm valstīm nav fiksēts obligatorisma
elements reliģijas ieviešanai skolās. Nav nekā apvienojoša un
izslēdzoša šajā gadījumā, jo konfesijām tiešām ir pilnīgi dažādi,
reizēm naidīgi, nesavienojami priekšnosacījumi, šinī vecumā ir
bīstami tos apvienot, tāpēc nekad reliģiskā izglītība netiek
ieviesta pēc klašu principa, bet tikai grupās. Tas ir, dažādas
konfesijas mācās atsevišķi. Visur reliģija ir atdalīta no
izglītības, visur tā bāzējas uz šī principa, ka mācību un
audzināšanas procesam ir laicīgs raksturs.
Tas arguments, kuru Krastiņa kungs piesauca kā Cālīša otrā
varianta trūkumu, ir tieši tas arguments, ka 50 gadu garumā mēs
mācījāmies vienu reliģiju. Es domāju, ka arī pats Krastiņš
saprot, ka mēs tikai apgalvojām, ka mūsu audzināšanas procesam
bija laicīgs raksturs. Patiesībā tam bija dziļi reliģiozs,
komunistisks raksturs. Šajā gadījumā tieši tas ieraksts, kuru
piedāvā Cālītis, man liekas universāls un atbrīvo mūs no visāda
veida bīstamības, tajā skaitā arī tādas, kura mūs vajāja 50
gadus. Šajā variantā divi apstākļi man liekas īpaši vērtīgi.
Vispirms tas, ka mācību un audzināšanas procesam arī valsts
skolās ir laicīgs raksturs, un arī tas, ka šeit nav ieraksta, kas
ir pirmajā variantā, ka valsts orgāniem jārada kaut kādi apstākļi
reliģiskai izglītībai. Spriežot pēc tiem dokumentiem, kurus es
pieprasīju, nevienā no šīm valstīm neeksistē kāda obligāta
piepalīdzēšana reliģijām. Tā ir pašas reliģijas lieta, un nevajag
jaukt, lūdzu, ticību un reliģiju. Reliģija ir pavisam kaut kas
cits. Daudzos kodeksos attiecībā uz reliģiju kā obligāts nav pat
ierakstīts nosacījums, ka vecākiem ir tiesības saviem bērniem
izvēlēties konfesiju un izglītību. Dažkārt fiksētas vecāku
tiesības dod saviem bērniem iespēju attīstīties kultūras jomā,
viņus iepazīstinot ar visām konfesijām. Un, tikai sasniedzot
pilngadību, jaunietim ir tiesības izvēlēties. Es uz to nepastāvu,
es pieļauju, ka vecākiem tiešām ir tiesības saviem bērniem
izvēlēties reliģiskās izglītības formu un konfesiju. Bet uzlikt
par pienākumu valstij radīt kaut kādus speciālus apstākļus
reliģiskai apmācībai skolā gan nevajag. Tomēr mūsu pamatprincips,
ka mācībām skolā jābūt ar laicīgu raksturu, likumā
jāieraksta.
Beidzot pēdējais. Mūsu zonā, kur mēs dzīvojam, starp ļaudīm ir
dažādas pretrunas. To ir daudz, ir ļoti sarežģītas, ir mazāk
sarežģītas. Bet tāds stāvoklis, ka uz šo dienu nav nekādu
sadursmju starp ļaudīm, izriet no viena: mums ir veicies
galvenajā– mūsu zonā, valsts ziemeļrietumos, nav reliģisku
pretišķību. Tās var rasties, ja mēs sāksim reliģisko audzināšanu
ne pēc individuālu grupu, bet pēc klašu principa./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Bojāram.
J.Bojārs: Man šoreiz jāatzīst, cienījamie deputāti, ka
deputātam Dozorcevam ir pilnīga taisnība par attieksmi pret
reliģiju valsts un starptautiskos dokumentos. Katrā demokrātiskā
valstī skola ir atdalīta no reliģijas un reliģija ir atdalīta no
skolas, tas ir pilnīgi viennozīmīgi. Un jūs nevarat atdalīt
reliģiju no skolas, ja jūs skolā sāksiet mācīt jebkuru ticības
mācību. Tas ir pilnīgi neiespējami. Turklāt tādā gadījumā, ja jūs
mācāt ticības mācību, man kā nodokļu maksātājam ir jāmaksā par to
(gribu es to vai ne), par ko es negribu maksāt. Un es pilnīgi
atbalstu arī deputātu Cālīti, atzīstu simtprocentīgi visu to, ko
viņš teica.
Tālāk. Man ļoti jānožēlo, bet man bieži nākas dzirdēt, ka juristi
runā dīvainas lietas. Jebkuram juristam ir zināms, ka bērns nav
atbildīgs par savu darbību un bērns līdz zināmam vecumam vispār
nevar izvērtēt loģiski savu darbību. Tātad bērns nevar izvēlēties
starp reliģijām tādā vecumā, kādā viņam sāks tās mācīt. Un viņam
jau uzspiedīs reliģisku dogmu, kura apspiedīs viņā cilvēka
personību. Jūs atvainojiet, vai mēs audzinām brīvus cilvēkus vai
mēs audzinām atkal vergus? Jūs izlasiet visus pasaules lielākos
filozofus, un viņiem ir viena liela galvenā doma: ka reliģisks
cilvēks nevar būt brīvs cilvēks... (Zālē rosība, sarunas,
šalkas.) Paņemiet Voltēru, Aristoteli, jebkuru no šiem
filozofiem.
Tālāk es gribētu vēl ko pateikt: lūdzu, atcerieties Polijas
piemēru! Un es esmu vairākkārt runājis ar cilvēkiem, kas atbrauc
no Polijas, ar Polijas pilsoņiem. Viņi saka, ka tad, kad viņiem
sāka uzspiest reliģiju skolās, tam bija ļoti negatīvas sekas, jo
bērnus vienkārši vajāja, sāka vajāt skolās, līdz ar to viņiem
nācās psiholoģiski ciest. Mēs bērnus pakļausim ļoti smagiem
pārdzīvojumiem šajā gadījumā. Es esmu pilnīgi par otro variantu
un kategoriski pret pirmo variantu. Tā nav reliģiskā brīvība.
Priekšsēdētājs: Vārds sava
viedokļa izklāstam deputātam Andrim Puzo.
A.Puzo: Cienījamie kolēģi! Pavisam īsi. Līdz šim, kā teica
iepriekšējie runātāji, mums bija viena ticība un viena reliģija.
Nekas nav labāks kā šo ticību saglabāt, nepieļaujot neko jaunu
ienest skolā iekšā. Ja tagad tiek noliegta reliģijas mācība
skolā, tas nozīmē, ka mēs saglabājam šajā skolā to pašu veco
reliģiju, kura mums ir mācīta septiņdesmit gadus. Ja mēs gribam
taisīt radikālu soli uz priekšu, kaut ko izmainīt mūsu attiecībās
skolā, es domāju, mums ir jāsper šis solis un uz brīvprātīgas
izvēles pamata jāļauj bērniem un viņu vecākiem izvēlēties, kādu
ceļu iet– vai nu ticīgo, vai neticīgo. Likums atļauj šo ceļu iet
un atļauj izvēlēties. Mans priekšlikums ir balsot par pirmo
variantu.
Priekšsēdētājs: Kolēģi, ja
tas tā turpināsies, mums būs jālemj jautājums par debašu
pārtraukšanu. Vārds deputātam Ulmem.
A.Ulme: Cienījamie deputāti, es tomēr palūdzu uz trim minūtēm
vārdu. Mums te, man liekas, nav runa par būtību, bet par
terminoloģiju. Un mēs jaucamies tiešām viens pret otru. Es
domāju, ka nevienam no klātesošajiem deputātiem nekas nav pretī,
ja mums skolās mācīs to, ka nevajag nogalināt vienam otru,
nevajag zagt, ka nevajag darīt pāri savam tuvākajam, ne
dievturim, ne baptistam, ne budistam, nevienam, kurš mācīsies
ticību skolā, kā tas ir pirmajā variantā. Pret to, es domāju,
deputātiem nav iebildumu. Bet ko es gribēju teikt, pret ko varēja
būt iebildumi, tas ir– pret ateistisko audzināšanu. Es gribētu
pajautāt Cālītim, kas tad ir tā ateistiskā audzināšana. Mēs
zinām, ir materiālistiskais pasaules uzskats un tā tālāk.
Ateistisko audzināšanu mēs varam redzēt, ja pabraucam gar
mazpilsētu autoostām un ieejam tajās atejās. Tur redzam, kur ir
novedusi ateistiskā audzināšana. Runa ir par to, ka ticības
mācība un reliģija ir divas dažādas lietas. Un atļaut skolā mācīt
ticības mācību – tas ir, manuprāt, mācīt labo, gaišo un svēto,
bet reliģija– tā ir pavisam cita lieta. Kāda ir atšķirība starp
mācību un reliģiju? Reliģija ir mehānisms, kurš šo mācību liek
realizēt dzīvē. Tās ir tās dogmas vai instrukcijas, kuras tiek
lietotas. Bet kā Cālītim varbūt iebildumi pret to, ka tiek mācīta
ticības mācība? Ticības mācību var mācīt gan dievturi, gan
budisti, gan baptisti, vienalga, un tāpēc es tomēr aicinātu būt
vienotākiem un nesarežģīt vienkāršas lietas. Jo mēs visi gribam
vienu– lai bērniem būtu iespēja tiešām apgūt šo labo uzskatu, kas
pasaulē gadu tūkstošiem ir izveidojies gan mūsu senajās mācībās,
gan citās.
Priekšsēdētājs: Kolēģi, situācija veidojas tāda, ka mums
debates būs grūti pārtraukt. Līdzko pēdējais runā– it kā pirmais
variants, tūlīt ir otrais variants, bet pēc otrā varianta tūlīt
ir pirmais variants. Vismaz man tāda sajūta rodas, runājot par šo
pantu. Tas ir, par 3.pantu. Tāpēc man šeit ir priekšlikums
pārtraukt debates, bet ir arī lūgums no deputāta Dineviča vēl
divas minūtes. Līdz ar to lūdzu izteikt savu attieksmi pret šo
priekšlikumu balsojot. Pēc Dineviča pārtraucam debates.
Rezultāts– 96. Vārds deputātam Dinevičam. Līdz ar to debates
pārtraucam.
J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi! Mēs atgriežamies jau nez kuro
reizi pie šī jautājuma, un man ir jāsāk tāpat kā Dozorcevam–
varbūt arī manas balss pietrūka pagājušajā reizē, lai šī lieta
izietu cauri, jo arī es uzskatīju, ka nedrīkst nobalsot, jo šeit
bija ļoti kategoriskā formā izteiktas saistības vietējām
pašvaldībām. Šodien es noteikti balsošu par šo pirmo variantu
tāpēc, ka pie tā strādājušas trīs nopietnas komisijas. Mums
pārmet demagoģiju– tas spārns šim spārnam, bet es varētu teikt
arī otrādi. Bojāra kungs, kur jūs būsit redzējis šo uzspiešanu?
Ārpusklases nodarbībās tiek apgūta šī reliģiskā lieta. Tas nekur
nav teikts, ka par jūsu naudu. Ja tas ir saskaņā ar baznīcu un ja
baznīca uzņemas finansēt, tas jau ir mehānisms. Mēs paredzam
likumā iespējas, bet mehānismu risinās citi. Kāds būs šis
mehānisms, to mēs vēl redzēsim.
Priekšsēdētājs: Es atvainojos. Deputāt Bojār, jūs saņemat
piezīmi, jo traucējat runātājam tribīnē.
J.Dinevičs: Šeit ir vēl otrs moments, kas skar vietējās
pašvaldības. Arī šeit ir veiksmīgs formulējums, un tas skan:
“iespēju robežās ir jānodrošina” un tā tālāk. Es domāju, ka šie
formulējumi ir tie, kuri ļauj mums pieņemt šo pirmo variantu
trešajam punktam.
Priekšsēdētājs: Jums, deputāt Bojār, replikai vajadzēja
vārdu? (Troksnis zālē.) Nav vairs vajadzīgs...
I.Geidāns: Man ir jautājums. Kurā brīdī drīkstēs izteikties
par balsošanas motīviem? Pēc balsošanas?
Priekšsēdētājs: Pēc reglamenta nav paredzēts.
I.Geidāns: Tādā gadījumā es aicinu balsot par Cālīša
variantu. (Troksnis zālē.)
Priekšsēdētājs: Jūs saņemat piezīmi. Mēs debates esam
pārtraukuši. Turpināt aģitāciju nebūtu visai korekti. Lūdzu
reģistrēties. (Troksnis zālē.) Vai ir nepieciešams zvans?
Tad tikai divas minūtes, lai mēs savā starpā varam apspriesties,
bet tikai neaģitējiet viens otru. Tikmēr deputāts Dobelis jūs
iepazīstinās ar svarīgu informāciju, kamēr atskanēs zvans.
J.Dobelis: Cienījamie kolēģi! Četras īsas informācijas.
Visus, kas vēlas apgūt angļu valodu, lūdzam sapulcēties
plenārsēžu zālē 12.septembrī plkst. 8.30.
Otra informācija. Deputāti, kuri vēl līdz šim nav saņēmuši
deputātu apliecības un nozīmīti, ir šādi: Beluha, Providenko,
Beskrovnovs, Čebotarenoka, Feršalovs, Šļakota, Andrejevs,
Birkavs, Kalniņš un A.Bērziņš.
Trešais. Likumprojekta “Par uzņēmējdarbību” otrā lasījuma
variantu var saņemt tūlīt pēc sēdes reģistratūrā.
Ceturtais. Šodien, 11.septembrī, nav ieradušies 43 deputāti. No
tiem 16– nezināmu iemeslu dēļ, 27– zināmu iemeslu dēļ. No
nezināmajiem. Mums ir sagrozījusies proporcionalitāte starp
frakcijām: 12 deputāti nezināmu iemeslu dēļ nav ieradušies no
opozīcijas, trīs deputāti– no Tautas frontes frakcijas, un viens–
neitrālais deputāts. Paldies.
Priekšsēdētājs: Tagad,
lūdzu, reģistrēsimies. Kārtība būs tāda: mēs tagad varam balsot
par trešo pantu: vispirms par pirmo redakciju jeb par pirmo
variantu un otro variantu. Nākamais pants mums bija 8.pants– arī
divos variantos, tātad izšķirsim šo strīdu balsojot un pēc tam
balsosim kopumā. Pie tam ja kopumā būs 101 balss, tad līdz ar to
šis likums ir pieņemts bez trešā lasījuma.
Lai nebūtu tā, kā iepriekšējā reizē: deputāts Bojārs augstā tonī
mani kritizēja, ka tiešām nevajag vispirms balsot pret un pēc tam
balsot par, ka to var izdarīt vienā balsojumā. Tā arī šeit, man
liekas. Nebūs iebildumu? Bet to parādīs balsošanas rezultāti.
Paldies.
Sāksim ar trešo lappusi. Pirmais variants. Izteiksim savu
attieksmi. Es domāju, šeit ir izskanējuši tik daudzi argumenti,
ka katrs acīmredzot varēs izvēlēties savu variantu– pirmo vai
otro. Vispirms balsojam par pirmo, pēc tam– par otro. Rezultāts:
94– par, 29– pret, 16– atturas. Lūdzu, otrais variants.
Rezultāts: 47– par, 59– pret, 31– atturas. Tātad balsošanā kopumā
tiek iekļauts pirmais variants.
Tagad, lūdzu, 8.pantu astotajā lappusē. Lūdzu, izteiksim savu
attieksmi pret pirmo variantu. Rezultāts: 98– par, pret– 8,
atturas– 19. Otrais variants. Rezultāts: 38– par, 21– pret, 68–
atturas. Līdz ar to arī šeit paliek pirmais variants. Tagad par
likumprojektu par reliģiskām organizācijām balsojam kopumā.
Rezultātu! (Aplausi.) 103– par, 22– pret, atturas– 11.
Likums ir pieņemts.
Tagad par lēmumprojektu. Vai varam balsot par lēmumprojektu vai
ir piezīmes– par likumdošanas aktu saskaņošanu ar Latvijas
Republikas likumu par reliģiskajām organizācijām? Nav iebilžu.
Tad varam balsot par šo lēmumu kopumā. Kolēģi, lūdzu, ieņemiet
savas vietas! Balsojam par lēmumprojektu kopumā. Rezultāts: 107–
par, pret– 8, 12– atturas. Lēmums ir pieņemts.
Visi jautājumi, kuri tika iekļauti šodienas darba kārtībā, ir
izskatīti. Mūsu darba kārtība apstiprināta šodienai un rītdienai.
Manuprāt, rītdienas jautājumus sākt izskatīt šodien nevaram, ja
tā tas mums ir apstiprināts. Ja jūs pārbalsojat, tas ir cits
jautājums, bet gandrīz vai gribētu jūs lūgt atbalstīt domu par
to, ka mēs varētu šodienas sēdi arī slēgt, jo pulksten 18.00
sākas svinīgs pasākums “Aspazijai un Rainim– 125” Dailes teātrī,
daudzi deputāti ir domājuši doties uz turieni. Tāpēc, ja iebilžu
nav un citu priekšlikumu nav, tad mēs šo sēdi tūlīt slēdzam, bet
paziņojumiem pirms tam vai pēc tam es došu vārdu deputātam
Geidānam un deputātam Ābiķim.
I.Geidāns: Cienījamie kolēģi! Balsu skaitīšanas komisijai
lūdzu sapulcēties uz mazu brītiņu Ordeņu zālē.
Dz.Ābiķis: Cienījamie deputāti! Tie, kuri vakar piekrita
darboties migrācijas eventuālajā komisijā, un tie, kuri vēl
varbūt vēlas un vakar to neizdarīja, lūdzu pienākt pēc sēdes pie
manis.
Priekšsēdētājs: Paldies. Rīt rīta sēdi sākam pulksten
10.00.