Ministru kabineta 2005. gada 11.janvāra sēdē
Normatīvie akti, kuri tiek izdoti parastajā kārtībā
Pieņemti noteikumi “Kārtība,
kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par bērna adopciju”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par
bērna adopciju, atlīdzības apmēru un tā pārskatīšanas kārtību, kā
arī dokumentus, kādi iesniedzami, lai saņemtu atlīdzību.
Atlīdzības apmērs ir 1000 latu, to izmaksā vienam no
bērna vecākiem. Atlīdzības apmēru pēc bērnu un ģimenes lietu
ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets atbilstoši
valsts budžeta iespējām.
Lai saņemtu atlīdzību, atlīdzības pieprasītājs vai viņa
pilnvarota persona Bērnu un ģimenes lietu ministrijā iesniedz
šādus dokumentus: rakstisku pieprasījumu par atlīdzības
piešķiršanu; likumīgā spēkā stājušos spriedumu par adopcijas
apstiprināšanu (norakstu), kā arī uzrāda šādus
dokumentus: personu apliecinošu dokumentu; bērna
dzimšanas apliecību; pilnvaru, ja atlīdzību pieprasa
atlīdzības pieprasītāja pilnvarota persona.
Pieprasījumu par atlīdzības piešķiršanu un tam pievienotos
dokumentus ministrija izskata 10 dienu laikā pēc to
saņemšanas un pieņem lēmumu par atlīdzības piešķiršanu vai
atteikumu piešķirt atlīdzību.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija lēmumu par atteikumu piešķirt
atlīdzību pieņem šādos gadījumos: atlīdzības pieprasītājs
vai pieprasījuma saturs neatbilst Valsts sociālo pabalstu likumā
un šajos noteikumos noteiktajām prasībām; atlīdzības
pieprasītājs sniedzis nepatiesas ziņas; zudis tiesiskais pamats
atlīdzības piešķiršanai.
Lēmumu par atlīdzības piešķiršanu vai pamatotu atteikumu piešķirt
atlīdzību Bērnu un ģimenes lietu ministrija atlīdzības
pieprasītājam paziņo rakstiski.
Bērnu un ģimenes lietu ministrijas valsts sekretāram ir tiesības
atcelt valsts sekretāra norīkotas amatpersonas pieņemto lēmumu,
ja persona to ir apstrīdējusi Administratīvā procesa likumā
paredzētajā kārtībā.
Ministrija izmaksā atlīdzību ne vēlāk kā nākamajā kalendāra
mēnesī pēc atlīdzības piešķiršanas dienas. Ja ministrijas
vainas dēļ atlīdzības saņēmējam atlīdzība nav izmaksāta
noteiktajā termiņā, attiecīgo summu viņam izmaksā bez termiņa
ierobežojuma.
Atlīdzības saņēmēja vainas dēļ nepamatoti saņemto atlīdzības
summu atlīdzības saņēmējs atmaksā labprātīgi vai attiecīgā summa
tiek piedzīta, ceļot prasību tiesā.
Ja lēmums par adopcijas pabalsta piešķiršanu personai pieņemts
līdz 2004.gada 31.decembrim, atlīdzību pēc 2005.gada 1.janvāra
izmaksā, pamatojoties uz minēto lēmumu.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību
par adoptējamā bērna aprūpi”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par
adoptējamā bērna aprūpi, atlīdzības apmēru un tā pārskatīšanas
kārtību, kā arī dokumentus, kādi iesniedzami, lai saņemtu
atlīdzību.
Atlīdzību piešķir Valsts sociālo pabalstu likuma
6.1 panta pirmajā daļā minētajām personām.
Personai, kura nodarbināta nepilnu darba laiku, ir tiesības uz
atlīdzību, ja tā ir nodarbināta ne vairāk kā 20 stundas
nedēļā. Atlīdzību piešķir vienam no adoptētājiem, kuru aprūpē un
uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas
(pagasttiesas) lēmumu nodots adoptējamais bērns. Atlīdzības
apmērs ir 35 lati mēnesī. Atlīdzības apmēru pēc bērnu
un ģimenes lietu ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets
atbilstoši valsts budžeta iespējām.
Lai saņemtu atlīdzību, atlīdzības pieprasītājs vai viņa
pilnvarota persona 30 dienu laikā pēc tam, kad stājies spēkā
bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmums par adoptējamā bērna nodošanu
adoptētāju aprūpē un uzraudzībā, Bērnu un ģimenes lietu
ministrijā iesniedz šādus dokumentus: rakstisku pieprasījumu
par atlīdzības piešķiršanu; bāriņtiesas (pagasttiesas)
lēmumu par adoptējamā bērna nodošanu adoptētāju aprūpē un
uzraudzībā (norakstu) vai bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmumu, ar
kuru tiek pagarināts bērna aprūpes un uzraudzības termiņš
(norakstu); darba devēja rakstisku izziņu par laikposmu,
kurā atlīdzības pieprasītājam ir piešķirts atvaļinājums bez darba
samaksas saglabāšanas vai noteikts nepilns darba laiks (norādot
stundu skaitu nedēļā), – ja persona ir nodarbināta; izziņu,
kas apliecina, ka pabalsta pieprasītājs nav nodarbināts (pabalsta
pieprasītājs var lūgt, lai izziņu pieprasa ministrija). Kā
arī uzrāda šādus dokumentus: personu apliecinošu
dokumentu; pilnvaru, ja atlīdzību pieprasa pilnvarota
persona.
Pieprasījumu par atlīdzības piešķiršanu un tam pievienotos
dokumentus Bērnu un ģimenes lietu ministrijā izskata
10 dienu laikā pēc to saņemšanas un pieņem lēmumu par
atlīdzības piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atlīdzību.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija pieņem lēmumu par atteikumu
piešķirt atlīdzību šādos gadījumos: atlīdzības pieprasītājs
vai pieprasījuma saturs neatbilst Valsts sociālo pabalstu likumā
un šajos noteikumos noteiktajām prasībām; atlīdzības
pieprasītājs sniedzis nepatiesas ziņas; zudis tiesiskais
pamats atlīdzības piešķiršanai.
Lēmumu par atlīdzības piešķiršanu vai pamatotu atteikumu piešķirt
atlīdzību Bērnu un ģimenes lietu ministrija atlīdzības
pieprasītājam paziņo rakstiski.
Bērnu un ģimenes lietu ministrijas valsts sekretāram ir tiesības
atcelt valsts sekretāra norīkotas amatpersonas pieņemto lēmumu,
ja persona to ir apstrīdējusi Administratīvā procesa likumā
paredzētajā kārtībā.
Personai, kura ir darba ņēmējs, atlīdzību piešķir par laikposmu,
kurā persona atrodas atvaļinājumā bez darba samaksas
saglabāšanas. Atlīdzību piešķir no minētā atvaļinājuma
piešķiršanas dienas.
Personai, kura nav nodarbināta (nav uzskatāma par darba ņēmēju
vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo
apdrošināšanu”) vai kura strādā nepilnu darba laiku, atlīdzību
piešķir par laikposmu, kurā adoptējamais bērns atrodas adoptētāju
aprūpē un uzraudzībā atbilstoši bāriņtiesas (pagasttiesas)
lēmumam.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija sāk izmaksāt atlīdzību ne vēlāk
kā nākamajā kalendāra mēnesī pēc atlīdzības piešķiršanas
dienas. Ja ministrijas vainas dēļ atlīdzības saņēmējam
atlīdzība nav izmaksāta noteiktajā termiņā, attiecīgo summu viņam
izmaksā bez termiņa ierobežojuma.
Atlīdzības saņēmēja vainas dēļ nepamatoti saņemto atlīdzības
summu atlīdzības saņēmējs atmaksā labprātīgi vai tā tiek ieturēta
no nākamajos mēnešos izmaksājamās atlīdzības. Ja atlīdzības
saņēmējs nepamatoti saņemto atlīdzības summu neatmaksā labprātīgi
vai atlīdzības izmaksa tiek pārtraukta, pirms parāds ir dzēsts,
attiecīgā summa tiek piedzīta, ceļot prasību tiesā.
Atlīdzības izmaksu pārtrauc ar tā mēneša pirmo datumu, kas seko
mēnesim, kad radušies apstākļi, kuru dēļ pārtraucama atlīdzības
izmaksa (izņemot gadījumus, ja atlīdzības piešķiršanas laikā jau
bijis zināms atlīdzības pārtraukšanas termiņš).
Ja lēmums par bērna aprūpes pabalsta piešķiršanu personai
pieņemts līdz 2004.gada 31.decembrim, atlīdzību pēc 2005.gada
1.janvāra izmaksā, pamatojoties uz minēto lēmumu.
Noteikumi piemērojami ar 2005.gada 1.janvāri.
Pieņemts rīkojums “Par elektroenerģijas gada patēriņa apjomu
kvalificētā elektroenerģijas lietotāja statusa iegūšanai
2005.gadā”.
Saskaņā ar Ministru kabineta 1999.gada 21.septembra noteikumiem
Nr.326 “Noteikumi par kvalificētajiem elektroenerģijas
lietotājiem” noteikts, ka 2005.gadā kvalificētā elektroenerģijas
lietotāja statusu var iegūt elektroenerģijas lietotāji, kuru
elektroenerģijas gada patēriņa apjoms nav mazāks par nulli
kilovatstundu, izņemot lietotājus, kas pērk elektroenerģiju
patēriņam savās mājsaimniecībās un neizmanto to komerciālai vai
profesionālai darbībai (iedzīvotāju sektors).
Rīkojums izstrādāts saskaņā ar noteikumiem par kvalificētajiem
elektroenerģijas lietotājiem un ievērojot Eiropas Parlamenta un
Padomes 2003. gada 26. jūnija direktīvas 2003/54/EC “Par kopējiem
noteikumiem attiecībā uz elektrības kopējo tirgu un direktīvas
96/92/EC atcelšanu” prasības.
Saskaņā ar Enerģētikas likumu kvalificētie elektroenerģijas
lietotāji ir tie elektroenerģijas lietotāji, kuriem Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā piešķirtas tiesības slēgt līgumus par
elektroenerģijas piegādi (pirkšanu) tieši ar elektroenerģijas
ražotāju, kurš darbojas konkrētajā elektroenerģijas pārvades
sistēmā vai atrodas ārpus tās licences darbības zonas.
Kvalificētiem elektroenerģijas lietotājiem ir tiesības izvēlēties
elektroenerģijas ražotāju, no kura iepirkt elektroenerģiju
pārvades licences darbības zonā, un noslēgt līgumu, kurā
paredzēti elektroenerģijas pirkšanas nosacījumi.
Direktīvas 21.panta pirmajā daļā noteikts, ka dalībvalstīm no
2004.gada 1.jūlija jānodrošina, lai kvalificētie elektroenerģijas
lietotāji būtu visi lietotāji, izņemot lietotājus, kas pērk
elektroenerģiju patēriņam savās mājsaimniecībās un neizmanto to
komerciālai vai profesionālai darbībai.
Eiropas Savienības valstīs un citur pasaulē elektroapgādes
sistēmās bez apgādes drošības kā prioritāte tiek izvirzītas arī
lietotāju izvēles tiesības pašiem izvēlēties vēlamo piegādātāju,
kļūstot par tirgus dalībniekiem un nodrošinot savu izdevumu
optimizāciju. Lietotāju izvēles tiesības ir konkurences
veidošanās virzošais spēks elektrības sektorā. Šādas tiesības un
virzība uz tirgus attiecību iedibināšanu ir noteikta Ministru
kabineta 2001.gada 11.septembrī akceptētās Enerģētikas politikas
elektroenerģijas sektora 4. nodaļā. Apstākļu izveidošana
konkurencei elektrības tirdzniecībā ir priekšnoteikums lietotāju
ieguvumam, jo atklāj un novērš nepamatotās izmaksas tirdzniecības
aktivitātēs, un ir labākais regulēšanas aizstājējs elektrības kā
preces objektīvas cenas noteikšanai un kvalitātes
paaugstināšanai.
Pieņemts rīkojums “Par Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda
padomi”.
Saskaņā ar likumu “Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu”
izveidota Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padome. Padomē
iekļauti: A.Alekse – Valsts kases Norēķinu departamenta Latu
maksājumu daļas vadītāja; S.Baltiņa – Labklājības
ministrijas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
departamenta direktore; V.E.Bresis – Saeimas deputāts; V.Cīrulis
– Aizkraukles rajona Kokneses pagasta padomes priekšsēdētājs;
J.Fortiņa – Izglītības un zinātnes ministrijas Finanšu
departamenta direktore; A.Krūms – Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāra padomnieks;
A.Lācarus – Talsu rajona padomes priekšsēdētājs; I.Škutāne –
Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietniece; S.Šķiltere –
Rīgas domes priekšsēdētāja padomniece ekonomikas jautājumos;
J.Šulcs – Tukuma pilsētas domes deputāts; B.Tisenkopfa – Finanšu
ministrijas Pašvaldību finansiālās darbības uzraudzības nodaļas
vadītāja.
Pieņemti “Noteikumi par sākuma termiņu reflektantu
reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās 2005.gadā”.
Noteikumi nosaka sākuma termiņu 2005.gadā reflektantu
reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās pirmajā gadā pēc vidējās
izglītības iegūšanas.
Reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās
izglītības iegūšanas augstskolas uzsāk 2005.gada 18.jūlijā.
Pieņemti “Noteikumi par kārtību, kādā persona, kas studē
augstskolā ārpus Latvijas, tiek iekļauta pilna laika studējošo
sarakstā”, kuri nosaka kārtību, kādā Latvijas Republikas
obligātajam militārajam dienestam pakļauta persona, kas studē
augstskolā ārpus Latvijas, tiek iekļauta pilna laika studējošo
sarakstā.
Persona līdz kārtējā gada 20.septembrim Izglītības un zinātnes
ministrijā iesniedz: iesniegumu; personas studijas ārvalsts
augstskolā apliecinošus dokumentus un to notariāli apliecinātus
tulkojumus latviešu valodā; pases vai personas apliecības
kopiju (uzrādot oriģinālu). Izglītības un zinātnes ministrija
triju darbdienu laikā nodod personas iesniegtos dokumentus
izvērtēšanai Akadēmiskās informācijas centram, kurš piecu
darbdienu laikā pārbauda, vai attiecīgā ārvalsts augstskola ir
valstiski atzīta (akreditēta), un izsniedz attiecīgu izziņu
Izglītības un zinātnes ministrijai.
Ja persona iegūst augstāko izglītību attiecīgajā ārvalstī
valstiski atzītā (akreditētā) augstskolā, Izglītības un zinātnes
ministrija iekļauj personu pilna laika studējošo sarakstā un līdz
kārtējā gada 1.oktobrim sarakstu nosūta institūcijai, kura veic
obligātajam militārajam dienestam pakļauto personu
iesaukšanu.
Ja personas iesniegtie dokumenti apliecina studijas ārvalsts
augstskolā, kura nav attiecīgajā valstī valstiski atzīta
(akreditēta), vai iesniegtie dokumenti nav pietiekami, lai
apliecinātu studijas ārvalsts augstskolā, Izglītības un zinātnes
ministrija 14 darbdienu laikā par to paziņo iesniedzējam.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā nosakāma alkohola
koncentrācija asinīs un izelpotajā gaisā un konstatējams
narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaids”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā transportlīdzekļa vadītājam
konstatē alkohola koncentrāciju asinīs un izelpotajā gaisā, kā
arī narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidu.
Alkohola koncentrāciju izelpotajā gaisā transportlīdzekļa
vadītājam pārbauda Valsts policijas darbinieks vai – uz valsts
robežas – Valsts robežsardzes darbinieks, izmantojot portatīvo
ierīci alkohola koncentrācijas noteikšanai. Mēraparāta uzrādītā
alkohola koncentrācija izelpotajā gaisā ir atbilstoša alkohola
koncentrācijai asinīs.
Transportlīdzekļa vadītāja pārbaudi veic ar viņa mutisku
piekrišanu. Ja transportlīdzekļa vadītāja pārbaudi alkohola
koncentrācijas noteikšanai izelpotajā gaisā nav iespējams veikt
vai ja transportlīdzekļa vadītājs nepiekrīt pārbaudes veikšanai
vai tās rezultātiem, darbinieks izdara attiecīgu ierakstu
protokolā un attiecīgo personu divu stundu laikā nogādā tuvākajā
ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai.
Ja ceļu satiksmes negadījuma vietā transportlīdzekļa vadītājam ir
sniegta medicīniskā palīdzība, viņu ārstniecības iestādē
medicīniskās pārbaudes veikšanai nogādā, neveicot alkohola
koncentrācijas pārbaudi izelpotajā gaisā.
Transportlīdzekļa vadītāja pārbaudi veic, izdarot divus
mērījumus, ar 15–20 minūšu intervālu. Ja pirmajā
mērījumā konstatēts, ka alkohola koncentrācija izelpotajā gaisā
ir mazāka nekā Ceļu satiksmes likumā noteiktā alkohola
koncentrācija asinīs, kuru sasniedzot aizliegts vadīt
transportlīdzekli, otru mērījumu neveic un protokolu
nesastāda.
Ja mērījumos konstatēts, ka alkohola koncentrācija izelpotajā
gaisā ir vienāda vai lielāka nekā Ceļu satiksmes likumā noteiktā
alkohola koncentrācija asinīs, kuru sasniedzot aizliegts vadīt
transportlīdzekli, darbinieks aizpilda un paraksta
transportlīdzekļa vadītāja pārbaudes protokolu. Protokolam
pievieno mēraparāta izdrukas, kas apliecina protokolā norādītos
mērījumus.
Transportlīdzekļa vadītāja paraksts uz darbinieka aizpildītā
protokola apliecina, ka attiecīgais transportlīdzekļa vadītājs
piekrīt veiktās pārbaudes rezultātiem.
Ja saskaņā ar veiktajiem mērījumiem alkohola koncentrācija
izelpotajā gaisā ir mazāka nekā Ceļu satiksmes likumā noteiktā
alkohola koncentrācija asinīs, kuru sasniedzot aizliegts vadīt
transportlīdzekli, transportlīdzekļa vadītājs pārbaudes izdevumus
nesedz.
Ja saskaņā ar veiktajiem mērījumiem alkohola koncentrācija
izelpotajā gaisā ir vienāda vai lielāka nekā Ceļu satiksmes
likumā noteiktā alkohola koncentrācija asinīs, kuru sasniedzot
aizliegts vadīt transportlīdzekli, pārbaudes izdevumus 11 latu
apmērā sedz transportlīdzekļa vadītājs, iemaksājot minēto summu
attiecīgi Valsts policijas vai Valsts robežsardzes budžeta kontā
30 kalendāra dienu laikā no protokola sastādīšanas dienas.
Medicīniskā pārbaude ir alkohola koncentrācijas noteikšana
transportlīdzekļa vadītāja asinīs vai narkotisko vai citu
apreibinošo vielu iespaida konstatēšana transportlīdzekļa
vadītājam kādā no šajos noteikumos minētajām ārstniecības
iestādēm vai šo ārstniecības iestāžu specializētajām
medicīniskajām autolaboratorijām.
Medicīniskā pārbaude ietver: alkohola, narkotisko vai citu
apreibinošo vielu vai medikamentu lietošanas faktu pārbaudi pēc
pārbaudāmā transportlīdzekļa vadītāja vārdiem; ārējā izskata
(tai skaitā miesas bojājumu esības vai neesības), psihiskā un
emocionālā stāvokļa, uzvedības, runas, veģetatīvi somatiskā
stāvokļa un kustību koordinācijas pārbaudi; alkohola, narkotisko
vai citu apreibinošo vielu vai medikamentu lietošanas fakta
laboratorisku noteikšanu un pārbaudes rezultātu fiksēšanu
pārbaudes protokolā.
Medicīnisko pārbaudi veic sertificēts narkologs vai citas
specialitātes ārsts, kas Narkoloģijas valsts aģentūrā apguvis
attiecīgo medicīniskās pārbaudes metodi alkohola koncentrācijas
noteikšanai asinīs un narkotisko vai apreibinošo vielu iespaida
konstatēšanai.
Lai laboratoriski noteiktu alkohola koncentrāciju asinīs, izmanto
enzimatīvo imūnmetodi vai gāzu hromatogrāfijas
metodi.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Mežu likumā”.
Grozījumi izstrādāti, lai saskaņotu nacionālo un Eiropas
Savienības atbalsta politiku meža ilglaicīgo funkciju
stabilizācijai un meža nozares attīstībai. Atbalsts
mežsaimniecībai un ar mežu saistītām aktivitātēm saskaņā ar
Eiropas Savienības nostādnēm ietverts lauku attīstības pasākumos,
tāpēc atbalsta saņemšanas nosacījumiem jābūt vienotiem.
Likumprojekts paredz grozīt Meža likuma 32.panta un 43.panta 2.
un 3.daļu, kā arī svītrot 33.pantu, saskaņojot nacionālo un
Eiropas Savienības atbalsta politiku meža ilglaicīgo funkciju
stabilizācijai un meža nozares attīstībai.
Likumprojekta grozījumi paredz šādus precizējumus:
1) termina “valsts atbalsts” vietā tiek lietots termins “valsts
un Eiropas Savienības finansējums vai līdzfinansējums”, jo
“valsts atbalsts” Latvijas likumdošanā tiek traktēts dažādi, līdz
ar to tas ļaus izvairīties no dažādām interpretācijām. Turklāt
pēc iestāšanās Eiropas Savienībā ir iespējams saņemt arī Eiropas
Savienības atbalstu, kas likumā šobrīd nav paredzēts;
2) tiek svītrots 33.pants, jo 43.panta 2.punktā jaunajā redakcijā
tiek reglamentētas jomas un kārtība – valsts ar tās institūcijām
un valsts un Eiropas Savienības finansējumu vai līdzfinansējumu
atbalsta meža ilglaicīgo funkciju stabilizāciju un meža nozares
attīstību, bet Meža attīstības fonda (MAF) padome, pamatojoties
uz Meža likuma 43.panta 3.punktu un noteikumiem”Meža attīstības
fonda nolikums”, nosaka MAF izlietojumu, līdz ar to tiek novērsta
normatīvo aktu dublēšanās;
3) 43.panta 2.un 3.daļā tiek paplašināta finansējuma atbalsta
sfēra, vārda “mežsaimniecības” vietā lietojot “meža
nozares”.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par presi un citiem
masu informācijas līdzekļiem””.
Likuma 7.pants nosaka aizliegumus, kuri attiecas uz masu
informācijas līdzekļos nepublicējamo informāciju. Taču tas
nenosaka aizliegumu publicēt masu informācijas līdzekļos bērnu
pornogrāfiju un materiālus, kuri demonstrē pret bērnu vērstu
vardarbību, u.c. Likumprojekts papildina 7.pantu ar divām daļām,
kas nosaka, ka aizliegts publicēt bērnu pornogrāfiju un
materiālus, kuri demonstrē pret bērnu vērstu vardarbību.
Aizliegts publicēt erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālus,
ja ar to tiek pārkāpta kārtība, kas noteikta normatīvajos aktos,
kuri regulē erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu
apriti.
Likumprojekts paredz noteikt, ka par informācijas avota noslēpuma
izpaušanu, žurnālista pienākumu izpildes traucēšanu vai šā likuma
7.pantā noteiktās informācijas publicēšanu vainīgās personas
atbild Latvijas Republikas likumos noteiktajā kārtībā.
Pieņemti “Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu
grupām”
Notekumi nosaka personu loku, kuras atbilst
sociāli mazaizsargāto personu grupas statusam.
Ir šādas sociāli mazaizsargāto personu grupas: ģimenes,
kuras audzina trīs un vairāk bērnus; nepilnās
ģimenes; invalīdi; personas virs darbaspējas
vecuma; 15–25 gadus veci jaunieši; personas, kuras
atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādēm; ilgstošie
bezdarbnieki; bezpajumtnieki; cilvēktirdzniecības upuri;
politiski represētās personas; personas, kurām stihisku
nelaimju vai dabas katastrofu dēļ ir nodarīts kaitējums, vai viņu
ģimenes; Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku
likvidēšanas dalībnieki un viņu ģimenes, Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušās personas un viņu
ģimenes; personas ar alkohola, narkotisko, psihotropo,
toksisko vielu, azartspēļu vai datorspēļu atkarības problēmām un
viņu ģimenes; ģimenes, kuras audzina bērnu
invalīdu; bērni; no vardarbības cietušās
personas.
Noteikumi izstrādāti saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju
likumu, saskaņā ar minēto likumu, analizējot valsts
sociālekonomisko stāvokli un tā ietekmi uz atsevišķām personu
grupām, tiek noteiktas sociāli mazaizsargāto personu grupas.
Izstrādājot noteikumus, tika ņemta vērā valsts sociālekonomiskā
analīze dažādos politikas plānošanas dokumentos, kā
“Tautsaimniecības vienotā stratēģija” un “Latvijas Nacionālais
rīcības plāns nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanai
(2004-2006)”.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
4.marta noteikumos Nr.104 “Tautsaimniecības vienotās stratēģijas
un attīstības padomes nolikums””.
Grozījumi nosaka, ka Tautsaimniecības vienotās stratēģijas un
attīstības padomes priekšsēdētājs ir Ministru prezidents un ka
padomes priekšsēdētājam ir divi vietnieki – ekonomikas ministrs
un satiksmes ministrs.
Pieņemti noteikumi “Informācijas analīzes dienesta
nolikums”.
Informācijas analīzes dienests ir Ministru prezidenta pārraudzībā
esoša tiešās pārvaldes iestāde. Dienests veic Nacionālās
drošības likumā noteiktās funkcijas. Lai nodrošinātu
funkciju izpildi, dienests veic šādus uzdevumus: informē
valsts pārvaldes institūciju atbildīgās amatpersonas par valsts
drošības apdraudējumiem; pamatojoties uz valsts drošības
iestāžu sniegto informāciju, izstrādā Valsts apdraudējuma
analīzi; izstrādā ieteikumus Nacionālās drošības padomei par
valsts drošības iestāžu darbības virzieniem un
prioritātēm; sniedz valsts augstākajām amatpersonām un par
draudu novēršanu atbildīgajiem valsts pārvaldes iestāžu
vadītājiem priekšlikumus par iespējamo valsts apdraudējumu
novēršanu.
Lai nodrošinātu funkciju un uzdevumu izpildi, Informācijas
analīzes dienests: atbilstoši kompetencei sadarbojas ar
citām valsts pārvaldes institūcijām (īpaši ar valsts drošības
iestādēm), pašvaldībām un to iestādēm, nevalstiskajām
organizācijām, citu valstu iestādēm un starptautiskajām
organizācijām, kā arī piedalās starpvalstu sadarbības programmās
un projektos. Dienests ir tiesīgs normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā pieprasīt un saņemt no valsts pārvaldes institūcijām
dienesta uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un
dokumentus; sniedz priekšlikumus un atzinumus par normatīvo
aktu izstrādi nacionālās drošības jautājumos.
Informācijas analīzes dienestu vada dienesta vadītājs, kurš veic
Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes
iestādes vadītāja funkcijas un citos normatīvajos aktos noteiktās
funkcijas. Dienesta struktūru un darba organizāciju nosaka
dienesta reglamentā. Dienesta darbības tiesiskumu nodrošina
dienesta vadītājs. Dienesta vadītājs ir atbildīgs par dienesta
iekšējās kontroles un pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas
izveidošanu un darbību.
Informācijas analīzes dienests ne retāk kā reizi gadā Ministru
prezidentam sniedz pārskatu par dienesta funkciju izpildi un
dienestam piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.
Izskatīts Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais
informatīvais ziņojums par situāciju izglītības iestādēs,
apkopojot izglītības iestāžu informāciju par vētras nodarītajiem
postījumiem un pedagoģiskā procesa organizāciju izglītības
iestādēs šā gada 10.janvārī.
Pamatojoties uz ministrijas piedāvāto risinājumu, Ministru
kabinets pieņēma rīkojumu Nr.20 “Par mācību procesa atsākšanu ar
2005.gada 12.janvāri”. Rīkojums noteic, ka ar 2005.gada
12.janvāri visās vispārējās un profesionālajās izglītības
iestādēs tiek atsākts mācību process, kas tika pārtraukts sakarā
ar dabas katastrofu Latvijā.
Vienlaikus Ministru kabinets nolēma, ka lēmumu par mācību procesa
organizēšanu dabas katastrofas laikā konkrētā vispārējās
izglītības un profesionālās izglītības iestādē pieņem attiecīgās
administratīvās teritorijas pašvaldība un izglītības iestādes
dibinātājs (ja tā nav pašvaldība).
Izskatīts Ekonomikas ministrijas sagatavotais informatīvais
ziņojums par situāciju energoapgādē un par Valsts enerģētiskās
krīzes centra priekšlikumiem krīzes seku ierobežošanai.
Ministru kabinets pieņēma rīkojumu Nr.18 “Par izsludinātās valsts
enerģētiskās krīzes līmeņa noteikšanu”. Rīkojums nosaka, ka,
pamatojoties uz Enerģētikas likumu un noteikumiem “Enerģijas
lietotāju apgādes kārtība un kurināmā pārdošanas kārtība
izsludinātās enerģētiskās krīzes laikā”, noteikts, ka izsludinātā
valsts enerģētiskā krīze ir pirmā līmeņa enerģētiskā krīze.
Noteikts, ka izsludinātās pirmā līmeņa enerģētiskās krīzes laikā
netiek piemēroti enerģijas patēriņa ierobežojumi.
Ministru kabinets arī pieņēma rīkojumu Nr.19 “Par valsts
materiālo rezervju izsniegšanu izsludinātās valsts enerģētiskās
krīzes seku ierobežošanai”. Rīkojumā noteikts, ka valsts
aģentūrai “Materiālās rezerves” atbilstoši tās nolikumam atļauts
izsniegt Valsts enerģētiskās krīzes centra apstiprinātām personām
sešus pārvietojamos dīzeļģeneratorus izsludinātās valsts
enerģētikas krīzes seku ierobežošanai.
Noteikumi, kuri tiek izdoti Satversmes 81.panta noteiktajā kārtībā
Akceptēti noteikumi “Grozījumi
likumā “Par privātajiem pensiju fondiem””.
Lai
harmonizētu normatīvo aktu prasības attiecībā uz ieguldījumiem
ārvalstu valūtās, tādējādi ieviešot vienlīdzīgu situāciju starp
finanšu tirgus dalībniekiem, kā arī lai paplašinātu investīciju
iespējas, pārvaldot pensiju shēmas līdzekļus, noteikumos tiek
ieviesta norma, kas paredz, ka pensiju plāna ārvalstu valūtu
atklātā pozīcija atsevišķā ārvalstu valūtā nedrīkst pārsniegt 10
procentus no pensiju plāna aktīviem un kopumā visās ārvalstu
valūtās – 20 procentus no pensiju plāna aktīviem.
Papildus tiek noteikts, ka pēc lata piesaistes eirai ieguldījumi
eirās vairs netiek uzskatīti par ieguldījumiem ārvalstu valūtā un
minētie ierobežojumi attiecībā uz eirām netiek piemēroti.
Noteikumos ir noteikts triju mēnešu pārejas periods, lai pensiju
fondi varētu ieviest prasības par pensiju plāna ārvalstu valūtu
atklātās pozīcijas ierobežojumiem.
Akceptēti noteikumi “Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma
piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām
vajadzībām””.
Grozījumi paredz, ka pēc atsevišķa likuma
par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu īpašumtiesības uz
atsevišķā likuma pamata pāriet valstij vai pašvaldībai. Tādejādi
pēc atsevišķa likuma par nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu
īpašuma tiesības uz atsavinātajiem nekustamajiem īpašumiem iegūs
valsts vai pašvaldība. Savukārt atsavināto nekustamo īpašumu
bijušie īpašnieki ar šo dienu iegūs tiesības uz taisnīgu
atlīdzību atbilstoši LR Satversmes 105.pantam. Indivīda tiesību
aizsardzībai bijušais īpašnieks ar likuma grozījumiem tiek
atbrīvots no valsts nodevas samaksas, vēršoties tiesā ar prasības
pieteikumu par atlīdzības apmēru. Likumprojekts paredz, ka
gadījumā ja nekustamā īpašuma pārņemšana nenotiek labprātīgi,
ievešana valdījumā notiek uz tiesas lēmuma pamata. Iekļaujot šādu
normu netiktu izjaukts taisnīgs līdzsvars starp īpaši nozīmīgām
sabiedrības interesēm un attiecīgo īpašnieku privātajām
interesēm, jo tiktu paredzēta kārtība, saskaņā ar kuru tiesas
ceļā notiek atsavinātā īpašuma pārņemšana valdījumā un bijušajiem
īpašniekiem tiek nodrošināta cita dzīvojamā platība, neietekmējot
iespējas griezties tiesā taisnīgas atlīdzības apmēra
noteikšanai.
Akceptēti noteikumi “Par
nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts vajadzībām Latvijas
Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai nepieciešamajā
teritorijā”.
Noteikumi paredz atsavināt valsts vajadzībām paātrināti
privatizētos dzīvokļu īpašumus un nedzīvojamās telpas, zemes
gabalus un zemes gabalus ar apbūvi, kas atrodas Latvijas
Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošana teritorijā.
Akceptēti noteikumi “Grozījums Militārpersonu izdienas pensiju
likumā”.
Noteikumi papildināti, nosakot, ka Nacionālās
pretošanās kustības dalībniekiem no Aizsardzības ministrijai
piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem izmaksā ikmēneša pabalstu
Ministru kabinetā noteiktajā kārtībā un apmērā.
Akceptēti noteikumi “Grozījums likumā “Par nacionālās pretošanās
kustības dalībnieka statusu””.
Noteikumi papildināti,
nosakot, ka Nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem piešķir
Militārpersonu izdienas pensiju likumā paredzēto ikmēneša
pabalstu.
Akceptēti noteikumi “Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku darbības noteikumi”.
Noteikumi izstrādāti,
lai ieviestu Eiropas Savienības 2002. gada 9. decembra direktīvu
2002/92/EK un noteiktu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecības tiesisko regulējumu Latvijas Republikā. Noteikumi
izdala trīs apdrošināšanas starpnieku veidus – apdrošināšanas
brokeri, apdrošināšanas aģentu un piesaistīto apdrošināšanas
aģentu, nosakot, ka ar pārapdrošināšanas starpniecību ir tiesīgs
nodarboties vienīgi apdrošināšanas brokeris, turklāt
piesaistītais apdrošināšanas aģents nav tiesīgs saņemt
apdrošināšanas prēmijas vai citus maksājumus saskaņā ar
apdrošināšanas līgumu. Noteikumi nosaka, ka apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks var sākt darbību pēc reģistrācijas
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā vai
piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā. Apdrošināšanas
brokeru un apdrošināšanas aģentu reģistrāciju kārtos Finanšu un
kapitāla tirgus komisija, izveidojot apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku reģistru Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas mājas lapā internetā, savukārt piesaistīto
apdrošināšanas aģentu reģistrāciju veiks apdrošināšanas
komersants vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle. Noteikumi
tiek izvirzītas finansiālo garantiju prasības apdrošināšanas
brokera un apdrošināšanas aģenta darbībai (t.i., apdrošināšanas
brokera civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas pienākums,
prasība pamatkapitālam, no apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecības gūto naudas līdzekļu šķirta turēšana un citas
prasības), kā arī tiek noteiktas profesionālās prasības
fiziskajām personām, kas ir tieši iesaistītas apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā. Noteikumi regulē klienta un
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka sadarbības modeli,
kas vērsts uz klienta interešu aizsardzības palielināšanu.
Ievērojot pakalpojumu sniegšanas un dibināšanas brīvības
principu, noteikumu projekts ievieš apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas vienotās reģistrācijas principu mītnes
(reģistrācijas) dalībvalstī (the principle of single
registration with the Home Member State) un mītnes
(reģistrācijas) dalībvalsts kontroli (Home Member State
Control) pār apdrošināšanas starpnieka darbībām citā
dalībvalstī, paverot Latvijas Republikā reģistrētajiem
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekiem iespēju brīvi
darboties visās Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas
valstīs.
Akceptēti noteikumi “Grozījumi likumā “Par Valsts zemes
dienestu””.
Noteikumi paredz, ka Valsts zemes dienests
ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde,
kura darbojas uz Ministru kabineta apstiprināta nolikuma pamata,
un tajā ietilpst centrālais aparāts un teritoriālās (reģionālās)
nodaļas. Valsts zemes dienestam ir tiesības sniegt publiskos
pakalpojumus šādās darbības jomās: nekustamo īpašumu
sagatavošana to reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastrā
un Zemesgrāmatās; zemes ierīcības projektu izstrādāšana;
ģeodēziskās uzmērīšanas tīkla ierīkošana; topogrāfiskā uzmērīšana
un kartēšana; valsts robežas uzmērīšana; kadastrālā uzmērīšana;
nekustamo īpašumu inventarizācija un vērtēšana; valsts,
pašvaldību, juridisko un fizisko personu nodrošināšana ar
Nekustamā īpašuma valsts kadastra un citu Valsts zemes dienesta
uzturēto informāciju ārējos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
Akceptēti noteikumi “Grozījums Reģionālās attīstības
likumā”.
Noteikumi paredz svītrot Pārejas noteikumu
7.punktu, kas noteic, ka šā likuma II nodaļā minētos reģionālās
attīstības politikas plānošanas dokumentus apstiprina triju gadu
laikā no likuma spēkā stāšanās dienas.
Akceptēti noteikumi “Grozījumi Nacionālās drošības
likumā”.
Noteikumi pilnveidos valsts apdraudējuma
pārvarēšanas vadības (pārvaldīšanas un koordinācijas) un tiesisko
režīmu jautājumus, kā arī noteiks Informācijas analīzes dienesta
amatpersonu statusu un to dienesta nosacījumus, kas ir steidzami
nepieciešami, ņemot vērā, ka šobrīd likumos tas nav noteikts. Lai
valsts apdraudējuma gadījumā koordinētu civilmilitāro sadarbību
un valsts pārvaldes institūciju operatīvos pasākumus valsts
apdraudējuma pārvarēšanā, paredzēts izveidot Krīzes vadības
padomi (KVP), kuras locekļi būs atbildīgie ministri un kuru vadīs
Ministru prezidents. Sekmīgai apdraudējuma pārvarēšanai
nepieciešama atbilstoša nacionālās drošības sistēmas ārkārtējā
gatavība, kas tiek paredzēta likuma grozījumos, kā arī tiek
sakārtota valsts apdraudējuma tiesisko režīmu joma. Ministru
kabinets valsts apdraudējuma gadījumā pēc KVP ieteikuma noteiks
nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību, koordinēs
apdraudējuma novēršanas pasākumus, pasākumu plānu izstrādāšanu un
nacionālās drošības sistēmas attīstības plānošanu.
Valsts kancelejas komunikācijas departaments
Par īpašumu atsavināšanas veidu jaunās LNB ēkas būvniecības teritorijā
Otrdien, 11.janvārī, Ministru
kabinets 81.panta kārtībā pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas
grozīja likumu “Par nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu
valsts vai sabiedriskajām vajadzībām” un pieņēma speciālo likumu
par īpašumu atsavināšanu Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB)
būvniecības teritorijā.
Grozījumi nosaka precīzu atsavināšanas jautājuma risināšanas
tiesisku veidu, neļaujot spekulatīviem nekustamo īpašumu darījumu
pārstāvjiem iedzīvoties uz nodokļu maksātāju naudas rēķina un
nepamatoti sadārdzināt projekta izmaksas.
Grozījumi bija nepieciešami, jo 1922.gada atjaunotais likums “Par
nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu valsts vai
sabiedriskajām vajadzībām”, kas piemērots trīs reizes, ir
nepiemērots komplicētam atsavināšanas procesam, kur īpašniekiem
būtu jāierāda cita dzīvojamā platība. Valsts faktiski nebija
aizsargāta pret nepamatotu prasību piestādīšanu un izspiešanu
spekulatīvu darījumu rezultātā, jo īpašnieks skaidri apzinājās:
ja valsts nepiekritīs maksāt atlīdzību, viņam būs iespēja
vairākus gadus neatkāpties un būtiski kavēt un sadārdzināt
nozīmīgā sabiedrības projekta īstenošanu. Turklāt neatbilstošs
likums var radīt ļoti nopietnas sekas gadījumos, ja kāda īpašuma
atsavināšana būtu būtiski nepieciešama, piemēram, sabiedrības
drošības nodrošināšanai.
Likuma grozījumi mainīs kārtību, kurā brīdī mainās
īpašumtiesības, – turpmāk tās pāries valstij vai pašvaldībai,
tiklīdz tiks pieņemts speciālais likums par konkrēto īpašumu
atsavināšanu, nevis tikai tad, kad tiks noteikts atlīdzības
galējais apmērs. Grozījumos ietverta norma, ka tiesā var vērsties
gan attiecīgā institūcija, gan arī bijušais īpašnieks. Turklāt
prasītājs ir atbrīvots no tiesas izdevumu samaksas.
Lai atsavināto īpašumu bijušie saimnieki varētu aizstāvēt savas
tiesības par, viņuprāt, atbilstošu atlīdzību, pēc īpašumu
atsavināšanas uz laiku tiks piedāvāta līdzvērtīga dzīvojamā
platība. Tajā bijušie īpašnieki varēs dzīvot, kamēr tiesa noteiks
galējo atlīdzības apmēru, kā arī vēl vienu gadu pēc tiesas
sprieduma, kas ir pietiekams laiks, lai atrastu citu atbilstošu
dzīvojamo platību.
Likuma grozījumi izstrādāti, pamatojoties uz speciālistu
izanalizēto Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksi, kā arī ņemot
vērā atsevišķu ārvalstu normatīvo aktu normas, kas regulē
atsavināšanas procedūru valsts vai sabiedriskajām
vajadzībām.
Ministru kabinets vakar pieņēma arī noteikumus par nekustamo
īpašumu atsavināšanu valsts vajadzībām Latvijas Nacionālās
bibliotēkas projekta īstenošanai nepieciešamajā teritorijā. Arī
šie noteikumi tika pieņemti Satversmes 81.panta kārtībā, tādējādi
tiem ir likuma spēks. Jaunie noteikumi paredz atsavināt valsts
vajadzībām dzīvokļus un nedzīvojamās telpas Rīgā, Kuģu ielā 8/10,
un Uzvaras bulvārī 2, kā arī nekustamos īpašumus, kas atrodas LNB
būvniecības teritorijā, ierakstot tos zemesgrāmatā uz Kultūras
ministrijas vārda.
Šādi noteikumi nepieciešami vairāku vienlīdz būtisku iemeslu dēļ.
Tā kā Latvija pašlaik ir vienīgā Eiropas Savienības valsts, kurai
nav visām mūsdienu prasībām atbilstošas nacionālās bibliotēkas
ēkas, LNB projekts kā viens no prioritārajiem iekļauts
pašreizējās valdības deklarācijā. Tomēr tā realizēšanu nopietni
kavē dažādas līdzšinējas likumdošanas nepilnības, īpaši nekustamo
īpašumu atsavināšanas jomā. Tieši tādēļ ir būtiski ne tikai
grozīt atsavināšanas procedūru nosakošo likumu, bet arī fiksēt
valsts īpašumtiesības uz attiecīgajā teritorijā esošajiem
īpašumiem: kopš atsavināšanas procesa uzsākšanas 2004.gada sākumā
bija iespējama netraucēta īpašumtiesību maiņa. Turklāt valsts
īpašumtiesības uz atsavinātajiem nekustamajiem īpašumiem ir
priekšnoteikums būvatļaujas saņemšanai un būvdarbu
uzsākšanai.
LNB projekta birojs
Par VZD ģenerāldirektora pārcelšanu citā amatā
Valdība otrdien, 11.janvārī,
atbalstīja tieslietu ministres Solvitas Āboltiņas ierosinājumu un
piekrita Valsts zemes dienesta (VZD) ģenerāldirektora Gunta
Grūbes pārcelšanai Lauku atbalsta dienesta Atbalsta departamenta
direktora vietnieka amatā, kas pašlaik ir vakants.
Pēc G.Grūbes pārcelšanas amatā VZD ģenerāldirektora pienākumu
izpildītājs saskaņā ar likumu būs viņa vietnieks Vitolds
Kvetkovskis. Jauna VZD ģenerāldirektora atrašanai Tieslietu
ministrija izsludinās atklātu konkursu.
“Neapšaubāmi, Grūbes kunga ieguldījums Latvijas zemes politikas
izveidē, privatizācijas un īpašumu pārreģistrācijas jomā ir
nozīmīgs, tāpēc uzskatu, ka viņam jādod iespēja turpināt
darboties šajā jomā. Tomēr Valsts zemes dienestam nepieciešams
jauns, enerģisks vadītājs, kas spētu to pārveidot par mūsdienu
prasībām atbilstošu valsts pārvaldes iestādi,” uzskata
ministre.
Pēc sarunas ar Valsts zemes dienesta ģenerāldirektoru tieslietu
ministre secinājusi, ka iestādes vadītājs līdz šim ļoti maz
uzmanības pievērsis personālvadības jautājumiem, kas radījis
negatīvu gaisotni iestādē, kavējot sekmīgu dienesta darbību un
mazinot sabiedrības uzticību VZD. Arī pēdējos gados pret VZD
ģenerāldirektoru ierosinātās disciplinārlietas apliecina, ka
iestādē un ārpus tās ģenerāldirektors nerealizē labas pārvaldības
principu.
2003.gadā ierosināta disciplinārlieta par ilgstošu Valsts zemes
dienesta prettiesisku bezdarbību, kuras dēļ VZD ilgstoši
nepieņēma lēmumus par divu nekustamo īpašumu robežu (kuras viens
no īpašniekiem bija patvaļīgi iznīcinājis) konstatēšanu, tādējādi
ilglaicīgi turpinot aizskart viena zemes īpašnieka tiesības
lietot savu nekustamo īpašumu.
Pērn ierosināta disciplinārlieta par to, ka VZD prettiesiski
ilgstoši (kopš 1998.gada) savā darbībā izmantoja pašas iestādes
noteikto pakalpojumu cenrādi, kas nebija saskaņots ar attiecīgām
ministrijām. 2004.gadā ierosināta disciplinārlieta arī par to, ka
G.Grūbe prettiesiski atteicās izpildīt tiesas spriedumu, kurš
stājies likumīgā spēkā, kā arī disciplinārlieta par atteikšanos
izvērtēt viņa pakļautībā esoša struktūrvienības vadītāja, kurš
bija pieņēmis prettiesiskus lēmumus, atbildību amatam.
Arī Valsts zemes dienesta darbinieku vēstulēs aktualizētās
problēmas saistītas ar nesakārtoto normatīvo aktu bāzi un
aizkavēto mūsdienu prasībām atbilstoša zemes pārvaldības
institucionālā modeļa izveidi, kā arī Valsts zemes dienesta
ģenerāldirektora G.Grūbes spēju nodrošināt pieņemto lēmumu
izskaidrošanu Valsts zemes dienesta darbiniekiem, argumentējot un
pamatojot to lietderību, pamatotību un likumību.
Tieslietu ministrijas ierosinātajā dienesta pārbaudē secināts, ka
Valsts zemes dienesta darbību reglamentējošie normatīvie akti
neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteikumiem un ka
vairāki Valsts zemes dienesta ģenerāldirektora rīkojumi
mērniecības sektorā ir zaudējuši spēku vai ir prettiesiski,
savukārt izdarītie grozījumi Lielrīgas reģionālās nodaļas
nolikumā atzīstami par nelietderīgiem, tādēļ atceļami.
Līdz ar to Tieslietu ministrija lūdza Valsts civildienesta
pārvaldi informēt par vakantajām ierēdņu amata vietām, kas
atbilstu G.Grūbes amata rangam un amatā iegūtajai pieredzei un
prasmēm. Viena no vakancēm bija Lauku atbalsta dienestā, kas
piekrita G.Grūbes pārcelšanai amatā.
Sandris Sabajevs, tieslietu ministres preses sekretārs