Latvijas zelta nezūdošais mirdzums
Lielbritānijas un Padomju Savienības abpusējās finansiālās pretenzijas un Latvijas zelts
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums “LV”, 15.12., 22.12.2004., 05.01.2005.
1953. gadā nomira diktators Staļins, taču PSRS tīkojumi pēc Latvijas zelta turpinājās. Sēru demonstrācija Rīgā. No “Baltijas valstu vēsture”, Zvaigzne ABC, 2002. |
Latvijas zelts – britu interešu aizsardzībai
Anglijas Ārlietu ministrija bija
pārliecināta, ka britu puses pozīcijas sarunās ar PSRS stiprina
arī tas, ka Baltijas valstu banku zelta depozīti Anglijā
nebaudīja kādas īpašas privilēģijas vai imunitāti. Tie bija
pakļauti Lielbritānijas iekšējai likumdošanai. Ziemeļu
departamenta sagatavotajā dokumentā bija arī atzīmēts, ka pēc
padomju varas veiktās visu īpašumu nacionalizācijas Baltijas
valstīs bez jebkādām kompensācijām to zelta depozīts Anglijas
Bankā bija palicis kā vienīgais ierocis britu īpašnieku tiesību
aizsardzībai. Padomju pusei bija jāskaidro, ka 1940.gada
24.jūlijā ar speciālu valdības rīkojumu veiktā visu Baltijas
valstu līdzekļu, arī deponētā zelta, bloķēšana notikusi ar vienu
mērķi – aizsargāt Anglijas un tās pilsoņu intereses. Apskatāmajā
laikā bija izveidojusies situācija, ka britu pilsoņi izvirzīja
prasības pret Baltijas valstu līdzekļiem, kas tajā brīdī atradās
Anglijas valdības jurisdikcijā. Zelta bloķēšanas likumību
pamatoja 1939.gadā pieņemtais likums par finanšu resursu
aizsardzības noteikumiem kara laikā.
Lielbritānijas Ārlietu ministrijas eksperti uzskatīja: PSRS pusei
jāatgādina, ka jau 1940.gada jūlija beigās padomju vēstniekam
Londonā Ivanam Maiskim britu ārlietu ministrs Eduards Halifakss
izskaidroja pieeju apskatāmajam jautājumam. Anglijas valdība
pārsvarā rīkojās no savu ekonomisko interešu aizsardzības
viedokļa. Nepieciešamību pieņemt konkrētus lēmumus Baltijas
valstu zelta lietā sekmēja arī PSRS īstenotās politikas okupētajā
Polijā 1939.gadā izvērtējums. Padomju okupācijas režīma politika
Polijā Otrā pasaules kara sākumā bija sagādājusi britu pilsoņiem
finansiālus zaudējumus.
PSRS likumi – Lielbritānijas teritorijā?
Britu Ārlietu ministrijas ierēdņi
sagatavotajā dokumentā atzina, ka, no vienas puses, PSRS var
pieprasīt Baltijas valstu zeltu, jo tās Valsts banka it kā ir
Latvijas, Lietuvas un Igaunijas centrālo banku tiesību pārņēmēja.
Bet, no otras puses, izvirzās jautājums par PSRS nacionalizācijas
likumu darbību ārpus tās teritorijas. Lielbritānijas pusei
jāuzsver, ka šie likumi nav attiecināmi uz tās teritoriju.
Diskutējot ar Padomju Savienību, britu pusei ir arī jāatgādina
Anglijas tiesas spriedums. Tas savulaik noraidīja PSRS prasības
pēc Baltijas valstu zelta, motivējot ar to, ka Lielbritānijas
valdība nebija de iure atzinusi Baltijas padomju
republikas. Tādā veidā britu pusei bija jāpierāda, ka juridiski
Latvijas, Lietuvas un Igaunijas PSR nevar mantot īpašumu, kas
neatrodas viņu kontrolētajā teritorijā.
Eksperti izteica atzinumu: PSRS savas tiesības centīsies pamatot
ar to, ka jau 1940.gada jūlija pirmajā pusē, kad Latvija, Lietuva
un Igaunija oficiāli vēl nebija Padomju Savienības sastāvā un
bija formāli neatkarīgas, tika izdots šo valstu centrālo banku
rīkojums par visa zelta pārskaitīšanu uz PSRS kontiem. Padomju
Savienība šo faktu allaž bija uzsvērusi sarunās ar britiem.
Anglijas pretargumentiem savukārt bija jābalstās uz to, ka šajā
laikā Baltijas valstīs jau atradās padomju karaspēks un visus
lēmumus pieņēma Maskavā. Bija arī rekomendācija atgādināt otrai
pusei, ka darījums, kas noticis šaubīgos, pretrunīgos apstākļos,
ir grūti akceptējams.
Britu Ārlietu ministrijas sagatavotā dokumenta nobeigumā bija
atzīmēts: neraugoties uz to, ka valdība de iure neatzīst
Baltijas padomju republikas, ka ir attiecīgs tiesas lēmums par šo
valstu zelta bloķēšanu, tomēr ilgstoši šāda situācija nevar
saglabāties. Ārlietu ministrijas ierēdņi pieļāva iespēju, ka PSRS
un Lielbritānijas sarunu noslēgumā par abpusējām finansiālām
pretenzijām Baltijas valstu zelts galarezultātā tiks iekļauts
Padomju Savienības prasību bilancē. Bet pat pēc šādas vienošanās
Anglija neuzskatīs PSRS par likumīgu Baltijas valstu zelta
īpašnieci, saglabājot būtiskus aizspriedumus uz šādām PSRS
tiesībām.
Anglijā iespiestā Latvijas Bankas naudas zīme – brīvās Latvijas labklājības simbols, ko izņēma no apgrozības pēc padomju okupācijas. Kristīne Ducmane, Ēvalds Vēciņš. “Nauda Latvijā”, Rīga, 1995. |
PSRS un Lielbritānija vērtē svešo zeltu
Bez visa apskatītā 1965.gada
septembrī sagatavotajā dokumentā kā strīdīgs jautājums britu un
padomju diskusijās atzīmēts Baltijas valstu zelta novērtējums.
PSRS vienmēr centās uzspiest viedokli, ka zelts jāvērtē pēc tā
pašreizējās pasaules cenas. Savukārt briti aicināja pieņemt
1940.gada jūlijā esošo cenu. Tā parādījās divi Baltijas zelta
novērtēšanas varianti: 5, 752 miljoni mārciņu 1965.gada cenā un
3, 865 miljoni, izejot no 1940.gada cenas.
Kā atsevišķa problēma, risinot PSRS un Lielbritānijas finansiālās
pretenzijas, parādījās Baltijas valstu ārvalstu valūtas (mārciņu)
depozīti Anglijas bankās. Kopumā šajās bankās bija noguldīta 215
231 mārciņa. PSRS centās pretendēt arī uz šiem īpašumiem. Briti
atteicās tos atdot Padomju Savienībai iepriekšminēto apstākļu
dēļ. PSRS arī vēlējās iegūt vairāk nekā vienu miljonu latu lielo
depozītu, ko Latvijas Republikas Kara ministrija bija
ieskaitījusi Londonas bankā, lai apmaksātu “Vickers
Armstrong” rūpnīcās pasūtītos ieročus. Anglija noraidīja šīs
PSRS prasības, uzsverot, ka tas ir komerckredīts.
Laikā no 1965.gada 13.oktobra līdz 1.novembrim Maskavā, jau otro
reizi šā gada laikā, notika Anglijas un PSRS sarunas par
finansiālo pretenziju jautājumiem. Anglijas delegācijas vadītājs
bija Tomass Rapps, bet PSRS – Aleksejs Šatovs (finanšu ministrs).
Britu delegācijas vadītājs savā pirmajā pārskatā, kas tapa uzreiz
pēc atgriešanās no Maskavas, atzīmēja, ka no Anglijas puses
galvenais mērķis bija panākt abu pušu plašu vienošanos. Padomju
delegācijai diemžēl mandāta šādām sarunām nebija. Tā bija
pilnvarota apspriest tikai savstarpējo finansiālo pretenziju
atrisināšanu. Neraugoties uz to, padomju puse, pēc T. Rappa
domām, tomēr demonstrēja zināmu elastību un pretimnākšanu,
salīdzinot ar iepriekšējo sarunu posmu Londonā. Maskavā,
piemēram, izdevās vienoties, ka tiks pārbaudītas tikai tās
pretenzijas, kas bija lielākas par 500 mārciņām, agrāko 200
mārciņu vietā. T. Rapps atzīst, ka tas nodrošināja zināmu
progresu sarunās. Tomēr kopumā PSRS, tāpat kā iepriekš, noraidīja
absolūti lielāko daļu Anglijas iesniegto pretenziju.
PSRS noliedz britu īpašumus Latvijā
Padomju puses prasības pēc
dokumentāliem pierādījumiem britu finansiālajām pretenzijām
reizēm bija grūti apmierināmas laika noilguma vai kara radīto
apstākļu dēļ. PSRS arī centās britu bijušajiem īpašumiem Baltijas
valstīs noteikt absurdi zemas cenas vai vispār noliegt to
esamību. Piemēram, PSRS noraidīja prasību par kādreiz britiem
piederējušās “Latviešu akciju bankas” iekļaušanu pretenziju
sarakstā. Sarunu gaitā padomju puse pilnībā atteicās kompensēt
britiem piederējušo mežu un zemes vērtību. Līdzīgu nostāju PSRS
ieņēma arī attiecībā pret kustamo īpašumu.
Kā savā atskaitē norādīja T. Rapps, ļoti smags jautājums bija
britu īpašumu objektīvais novērtējums. PSRS turējās pie savas,
specifiskas īpašuma aprēķināšanas metodikas. Britiem kādreiz
piederējušo īpašumu vērtību noteica tik zemu, ka tā radikāli
atšķīrās no uzņēmumu bilancēm, kas tika sastādītas pirms Baltijas
valstu okupācijas. PSRS puse, diskutējot par īpašumu vērtību,
parasti iesniedza britiem padomju varas 1940.gadā sastādītos
uzņēmumu nacionalizācijas aktus, kuros uzrādītā uzņēmumu vērtība
ne tuvu neatbilda reālajai īpašumu cenai. Lielbritānija sarunu
gaitā principiāli iestājās par Krensholmas tekstilrūpnīcas
(Igaunijā) un “Shell” uzņēmuma vērtības objektīvu noteikšanu.
1965.gada rudens sarunās no britu finansiālajām prasībām 8,8
miljonu mārciņu apjomā padomju puse akceptēja tikai 474 500,
pārējās noraidot.
PSRS kategoriski nepieņēma kādu saistību uzņemšanos par britu
īpašumiem Mēmeles apgabalā, savu nostāju motivējot ar to, ka
apgabals 1939.gadā tika atdots Vācijai un nebija Lietuvas
sastāvdaļa. PSRS bija gatava runāt par britu īpašumu stāvokli
Mēmeles apgabalā pēc 1945.gada janvāra, bet tad to vērtība bija
ļoti zema, jo kara laikā apgabals bija pilnībā nopostīts. Anglija
vēlējās savās finansiālajās pretenzijās ietvert pirmskara
ieguldījumus Mēmeles ostas attīstībā, bet PSRS to nepieņēma.
Visvairāk padomju puse pretojās saistību izvirzīšanai pret tā
sauktajām PSRS atdotajām teritorijām Austrumeiropā. Britiem arī
nebija īpaši daudz pierādījumu par šīs kategorijas pretenzijām.
Tās galvenokārt bija privātprasības, turklāt no īpašniekiem, kas
līdz 1940. gadam nebija britu pilsoņi. No kopējās šīs grupas
prasību summas aptuveni 1,3 miljonu mārciņu apjomā – PSRS
akceptēja smieklīgi maz – tikai 1600 mārciņas.
Turpinājums sekos