Iekšpolitiskie mājokļi ārpolitiskā skatījumā
Gada nogalē sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Māris Kučinskis uzsvēra, ka šā gada pirmā prioritāte Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai (RAPLM) būs tieši mājokļi: “Prioritāte numur viens būs to Ministru kabineta noteikumu projektu sagatavošana, kas saistīti ar palīdzību denacionalizēto namu īrniekiem. Lai iespējami drīz sāktu darboties mājokļu garantiju fonds, lai denacionalizēto namu īrnieki, kas atbrīvojuši dzīvokļus, varētu saņemt kompensāciju. Politiķu izteiktajam valsts atbalstam dzīvojamā fonda celtniecībai būtu jāīstenojas. Tādēļ ministrija atkārtoti gatavo iesniegšanai valdībā šīs programmas dokumentu projektus. Es būtu ļoti gandarīts, ja mājokļu būvniecības programma tiktu aizsākta.”
Ilze Kukute Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Ilze Oša Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Pamats mājokļu politikai gan normatīvo aktu projektu, gan citu valstu pieredzes apzināšanā un analīzē ministrijā tiek būvēts jau divus gadus, atzīst ministrijas valsts sekretāre Ilze Kukute un Mājokļu politikas departamenta direktore Ilze Oša. RAPLM šogad plāno pabeigt Mājokļu politikas pamatnostādnes. Līdz gada beigām paredzēts sagatavot priekšlikumus bezpeļņas īres sektora izveidei, kā arī koncepciju sociālo mājokļu attīstībai.
Mājoklis – vide, cilvēks, telpa
Eiropas Savienības (ES) kontekstā
ir skaidrs, ka mājokļi nav ārpolitikas, bet katras valsts
iekšpolitikas jautājums. Neraugoties uz to, Eiropas valstis
aizvadītā gada rudenī pulcējās vienkop konferencē Holandes
pilsētā Roterdamā, lai apspriestu mājokļu politikas rezultātus un
dalītos pieredzē. Konferencē Latviju pārstāvēja RAPLM valsts
sekretāre Ilze Kukute un Mājokļu politikas departamenta direktore
Ilze Oša.
Kādi ir ieguvumi, un ko varēsim piemērot Latvijas praksē, “LV”
jautāja abām amatpersonām. Iegūts kopskats, statistiskais
apkopojums, uzklausīta valstu praktiskā pieredze. Eiropā mājoklis
tiek uztverts kā kompleksa “vide, cilvēks, telpa ” sastāvdaļa. Un
cilvēka vajadzības tiek virzītas jaunā kvalitātē. Gūts
apliecinājums, ka nav lietderīgi domāt par jaunu mājokļu
būvniecību vai pamesto daudzdzīvokļu namu renovāciju, neredzot
kopskatu. “Ir jāvērtē, kas vēl bez mājām šai rajonā atradīsies,
cik sakopta un labiekārtota būs apkārtne, lai cilvēki vispār būtu
ieinteresēti šai teritorijā atgriezties. Lai apzināti netiku
veidots tā sauktais geto rajons. Cik ērts būs sabiedriskā
transporta tīkls, kādi infrastruktūras objekti atradīsies līdzās
mājoklim? Tas nozīmē, ka mājoklis ir vides un attīstības plāna
būtiska sastāvdaļa,” stāsta I.Kukute un kā labu zīmi min Latvijas
iedzīvotāju interesi par pašvaldības teritorijas attīstības
plāniem. Ja atceramies laiku pirms pāris gadiem, šo dokumentu
sabiedriskajās apspriešanās piedalījās reti kurš. Cilvēkus
interesē praktiskas lietas. Kas notiks ar šo teritoriju pēc gada,
pieciem, desmit. Arī lai izlemtu – saglabāt esošo mājokli vai
meklēt citur.
Apkopojot iepriekšminēto, I.Oša secina – netiešā veidā mājokļu
politika tomēr skar ES nostādnes caur tādām Eiropas pārraudzības
sfērām kā būvniecība un enerģētika.
Tādi esam
Skaitļi un fakti ir bezkaislīgi.
I.Kukute rezumē Latvijas pēdējo vietu ES mājokļu politikā.
“Nevaram lepoties uz citu valstu fona, vien atzīt, ka valsts
mājokļus nav atbalstījusi. Salīdzinājumā ar daudzām Eiropas
zemēm, turklāt ne tikai attīstītajām ES vecajām valstīm, kur
mājokļu politikai ik gadus no valsts budžeta atvēl noteiktu
procentu līdzekļu (Polijā 1,1%, Lietuvā 1,3%, Slovākijā 2,8%),
Latvijā valsts dalība ir beigusies līdz ar dzīvokļu
privatizāciju. Situācija jāmaina neatliekami,” atzīst
Kukute.
I.Oša piemetina par vēl kādu Latvijas mājokļu vājo punktu –
vienas mājsaimniecības izdevumus mājokļa uzturēšanai
energoresursiem – siltumenerģijai, ūdens patēriņam. Ja
salīdzinoši zema un neadekvāta ir apsaimniekošanas vai īres maksa
(izņemot komerclīgumus par dzīvojamo telpu īri), tad siltuma
zudumi daudzstāvu namos pie mums kļuvuši par monstru, ar kuru nav
uzņēmības cīnīties. Eiropā vidēji šīm vajadzībām ģimene mēnesī
tērē 5,9% no kopējiem ienākumiem, savukārt Latvijā šī summa ir
19,7 %, norāda I.Oša.
Trešais klupšanas akmens ir nesakārtotais īres tirgus. Valstij un
pašvaldībām tikpat kā nav īres dzīvokļu. Nav attīstīta bezpeļņas
organizāciju struktūra, kas nodarbotos ar dzīvokļu izīrēšanu
vidusmēra ģimenēm, kas nevēlas uzņemties ilgtermiņa
kredītsaistības un iegādāties mājokli savā īpašumā. Kā stāsta
I.Oša, Polijā bezpeļņas īres sektors ir veidojies apmēram desmit
gadu laikā. Šo Polijas pieredzi RAPLM ir iecerējusi pētīt vairāk,
lai iespējami adaptētu Latvijai.
Ar ko būtu jāsāk īres tirgus sakārtošana? I.Oša norāda, ka
pirmais solis ir izīrēšanu definēt kā uzņēmējdarbības veidu –
jādibina organizācijas, kuru pamatdarbība būtu iekārtot, būvēt
īres namus, piedāvāt izīrēšanai dzīvokļus, un jānodrošina
pieejama informācija. Atšķirībā no privātajiem izīrēšanas
gadījumiem vai organizācijai par savu darbību jāatskaitās.
Ceļš uz namu atdzimšanu
Situācija ar daudzstāvu
dzīvojamajiem namiem katrā Eiropas valstī ir atšķirīga. Dažāda ir
arī pieredze.
Latvijā lielais vairākums dzīvokļu ir privatizēti. Taču namu
apsaimniekošana daudzviet atstāta pašplūsmā vai tai netiek
veltīta pienācīga uzmanība. “Ļaudīm, īpaši lielajās pilsētās,
trūkst sapratnes, ka līdz ar dzīvokļa privatizāciju nekas
nebeidzas. Gluži pretēji – tas ir sākums kopējai atbildībai. Lai
virzība notiktu, ir jādibina apsaimniekošanas kooperatīvs.
Padomju laika namu nolietojums ir acīmredzams, ko pavada arī
vides degradācija. Ja turpināsies bezdarbība, tas būs aizsākums
sociālām problēmām – kas dzīvos turpmāk?” atzīst I.Kukute.
Eiropas pieredze degradētas vides atjaunošanā pamatā balstās uz
kompleksu teritorijas pārplānošanu.
Dzīvojamo rajonu segregācija ir manāma arī Latvijā, piebilst
I.Oša. Prieks, ka jaunu namu būvniecība palēnām atdzimst.
Turīgākie iedzīvotāji vēlas pārcelties, iegādājoties dzīvokli
jaunbūvētajos namos. Tai pašā laikā dzīvokļu tirgū cenas arī
padomju laika deviņstāvu un divpadsmit stāvu mājās turpina augt.
Vairumā gadījumu arī šos dzīvokļus kāds nopērk uz ilgāku vai
īsāku laiku. Ja nami netiks pienācīgi renovēti, pastāv risks, ka
vēl pēc pāris gadiem dzīvokļi būs tukši.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Renovācijas kredīts – jā! Bet kam?
RAPLM ir sagatavojusi visu
nepieciešamo, tai skaitā normatīvo aktu bāzi, lai valstī minēto
problēmu risināšanai beidzot sāktu darboties mājokļu garantijas
fonds un daudzdzīvokļu māju renovācijas programma. Programma
sākotnēji paredzēta trim gadiem, un, pēc RAPLM aprēķiniem,
iesākumam no valsts budžeta tai būtu piešķirami 500 tūkstoši
latu.
Tagad mājokļu renovācijai kredītus Latvijā galvenokārt piedāvā
komercbankas, bet valsts programma būtu pirmais ilgtermiņa valsts
finansiālais atbalsts. Iecerēts, ka atbalsts pirmajā gadā būtu
20%, otrajā – 15% un trešajā gadā – 10% apmērā. Nav šaubu,
pieprasījums pēc šīs programmas būs. Jo dalīta valsts un mājas
iemītnieku atbildība mājokļu renovācijā ir finansiāli
izdevīga.
I.Oša gan piebilst, ka uz kredītu mājas renovācijai būtu
saprātīgi pretendēt, zinot, kuri uzlabojumi visvairāk
nepieciešami un kuri dos vislielāko efektu. Aizvadītajā gadā
konkursa kārtībā ar valsts atbalstu 27 daudzdzīvokļu mājām tika
veikts tā sauktais energoaudits. Tajā noskaidrots, kādi
atjaunošanas darbi ieteicami un kādiem mērķiem nepieciešams
kredīts.
Iespējams arī ES atbalsts
Jautāta, vai ir iespējams ES finansiālais atbalsts mājokļu politikas īstenošanā, I.Kukute atbild apstiprinoši. Izmantojot nacionālās programmas, pareizi pielāgojot un interpretējot ES regulas, to var panākt. “Šāda pieredze ir Austrumvācijai, no kā mēs varam mācīties veiksmīgāko. Proti, ES līdzekļu piesaisti uz esošo nacionālo programmu bāzes. Taču vācieši kļūdījās. Mājokļi tika renovēti, bet iedzīvotāji šajos namos neatgriezās. Tie aizplūda dzīvot uz Rietumvācijas apgabaliem, kur bija labākas darba un pārējās iespējas.” No sacītā var secināt, ka atbalstu mājokļu politikai caur ES fondiem Latvija mēģinās meklēt. Līdz tam jāpaveic obligātie un iekavētie mājasdarbi.
Zaida Kalniņa, “LV”
Starta kapitāls mājokļu politikai 2005.gadā
Pēc RAPLM aprēķiniem - pieprasījums uz 2005.gada valsts budžeta grozījumiem
Finansējums |
Mērķis, |
Piezīmes |
550 tūkst. Ls |
Mājokļu garantijas fonda darbības uzsākšanai |
Jau ir iekļauts valsts budžetā 2005.gadam |
500 tūkst. Ls |
Mājokļu renovācijas programmas darbības uzsākšanai |
|
250 tūkst. Ls |
Valsts un pašvaldību pārcelšanās pabalstiem denacionalizēto namu īrniekiem |