Arī tad virsnieki mācījās ārzemēs
Teodors Spāde
Pirmā latviešu
admirāļa dzīves gaitas sākās jūrnieku un zvejnieku pilsētā
Ventspilī 1891.gada 7.martā zvejas vīra Jura ģimenē. Absolvējis
reālskolu Rīgā (1909), Teodors Spāde pēc pieciem gadiem ieguva
Politehniskā institūta mehānikas nodaļas diplomu. R.Spāde bija
viens no tiem retajiem latviešu augstākajiem virsniekiem, kuram
līdz Pirmā pasaules kara sākumam izdevās iegūt augstāko tehnisko
izglītību, kas lieti noderēja, dienot Krievijas un pēc tam
Latvijas kara flotē.
Speciālās zināšanas viņš ieguva flotes junkuru skolā Petrogradā,
pēc tās beigšanas saņem mičmaņa pakāpi.
Karot vispirms vajadzēja Baltijas jūras, pēc tam Melnās jūras
flotē, kur pretinieki bija turku karakuģi. T.Spāde jau 1916.gadā
kļuva par torpēdkuģa komandieri, izpelnoties Svētā Staņislava
ordeni un divus (!) Svētās Annas ordeņus. Tomēr 1918.gadā viņam
pusgadu vajadzēja pavadīt turku gūstā. Kara ceļi pēc tam aizveda
latviešu virsnieku no Dienvidkorejas, Melnās un Azovas jūras līdz
pat tālajai Konstantinopolei, no kurienes viņš varēja atgriezties
dzimtenē tikai 1920.gadā.
Dažus gadus atvilcis elpu dzimtajā pilsētā un uzsācis
uzņēmējdarbību kuģniecībā, T.Spāde tomēr nolēma atgriezties viņam
vislabāk pazīstamajā darba laukā – jaunās valsts kara flotē.
Pieredzējušo, pulveri pietiekami ostījušo virsnieku iecēla par
jūras krasta aizsardzības eskadras (tā sauca floti) jūras
novērošanas dienesta priekšnieku. Viņam vairākkārt vajadzēja
izpildīt arī eskadras komandiera pienākumus.
Latvija 1927.gada pavasarī saņēma Nantē un Havrā Francijā
uzbūvētās zemūdenes “Ronis” un “Spīdola”, kā arī tralerus
“Imanta” un “Viesturs”. Saprotams, ka tieši šā iemesla dēļ
Latvijas jūras virsniekus sūtīja mācīties uz šo valsti. T.Spāde
bija viens no pirmajiem viņu vidū. Kara ministrs ģen.
R.Bangerskis 1927.gada 5.jūnijā lūdza ārlietu ministru izsniegt
dienesta pasi eskadras štāba komandkapteinim Teodoram Spādem
braukšanai uz vienu gadu un 6 mēnešiem uz Francijas Jūras kara
akadēmiju. Viņam bija jāierodas Tulonā III eskadrā 15.augustā.
Eskadras komandieris A.Keizerlings savukārt 1927.gada 4.jūlijā
lūdza armijas komandiera štāba priekšniekam uzdot T.Spādem vēl
pirms mācību sākuma iepazīties ar Francijas jūras ģenerālštābu un
centrālo apgādības iestāžu iekārtu, ar torpēdu aparātu būvi
St.Denī, franču flotes reglamentiem un Jūras ministrijas
izmēģinājuma baseinu Parīzē (LVVA, min.l, 67.-68., 76.lp.).
Pēc akadēmijas beigšanas 1928.gada 1.decembrī T.Spādi tūdaļ
komandēja uz Brestu, kur vairāku mēnešu laikā vajadzēja iegūt
kuģošanas cenzu Francijas kara flotē. Atgriezies 1929.gada aprīlī
Latvijā, viņš turpināja pildīt jūras novērošanas dienesta
priekšnieka pienākumus. Vienlaikus ārzemju komandējumi sekoja
cits pēc cita. T.Spāde bija Valsts prezidenta Gustava Zemgala
svītā, viņam 1929.gada maijā viesojoties Zviedrijā. Tad, esot
piekomandētam flagkuģim “Virsaitis”, bija jādodas apmācības un
draudzības braucienos uz Zviedriju, Vāciju, Somiju un Igauniju.
Ar armijas augstākā virspavēlnieka G.Zemgala 1929.gada 6.novembra
pavēli viņu iecēla par “Virsaiša” komandieri, dažas dienas vēlāk
paaugstinot par komandkapteini. 1931.gada jūnijā T.Spādi
apbalvoja ar Triju Zvaigžņu ordeni un tā paša gada 19.septembrī
ar Valsts prezidenta Alberta Kvieša pavēli iecēla par eskadras,
resp., Latvijas kara flotes komandieri. Šajā statusā viņu atkal
komandēja uz Franciju, kā arī Poliju. 1931.gada novembrī Spādi
paaugstināja par jūras kapteini un otro reizi apbalvoja ar Triju
Zvaigžņu ordeni. Šādu godu neizpelnījās daudz Latvijas virsnieku.
Francijas, Igaunijas, Lietuvas, Polijas, Somijas, Vācijas un
Zviedrijas augstākās atzinības zīmes (arī tik daudz ārzemju
ordeņu bija retam latviešu augstākajam virsniekam) 1939.gadā
vainagoja Viestura ordenis. T.Spāde bija to pelnīt pelnījis, par
ko liecina viņa 1938.gada paaugstināšanas liste un 1932.gada
atestācijas vērtējums. Pirmajā dokumentā bija teikts: “Jūras
kapteinis Spāde izpilda flotes komandiera amatu, kāds amats pēc
štata paredzēts admirāļa dienesta pakāpē.
Sakarā ar valsts pastāvēšanas 20 gadu jubileju ierosinu [armijas
komandieris ģen. K.Berķis – R.T.] jūras kapteini Spādi
paaugstināt admirāļa dienesta pakāpē ar izdienu no
paaugstināšanas dienas.”
Armijas komandiera ģen. M.Peniķa 1932.gada 4.decembrī
parakstītajā raksturojumā bija sacīts:
“Veselība un garīgās spējas ir labas. Reibinošus dzērienus lieto
mazos apmēros, kas uz dienestu iespaidu neatstāj. Raksturs
stingrs un noteikts. Pārvalda franču, vācu un angļu valodas, un
tās izmanto pietiekošā mērā militārās literatūras lasīšanai.
Karavīru dzīvi pārzin pietiekoši labi. Tā kā vēl nav iestrādājies
pilnos apmēros savā tagadējā amatā, tad ir atestējams kā labs un
atstājams ieņemamā amatā.”
Atestācijas komisijas priekšsēdētāja kara ministra ģen. J.Baloža
1932.gada 29.decembrī parakstītajā slēdzienā bija teikts: “Labs.
Atstājams ieņemamā amatā.” Tajā pašā dienā šo slēdzienu
apstiprināja A.Kviesis (LVVA, min.l, 24., 26.-27.lp.).
Ar Valsts prezidenta Kārļa Ulmaņa 1938.gada 17.novembra pavēli
T.Spādi paaugstināja par admirāli. Tā paša gada decembrī beidzot
eskadru pārdēvēja par floti, bet nākamā gada rudenī tās
komandieris jau pirmo reizi tieši sastapās ar nākamajiem padomju
okupantiem – Ministru kabinets viņu 12.oktobrī iecēla par
komisijas locekli ar PSRS noslēgtā t.s. savstarpējās palīdzības
paktā paredzētajām sarunām militārajos jautājumos.
Latviešu admirālis okupantiem nebija vajadzīgs. Pēdējais ieraksts
viņa lietā, kas izdarīts 1940.gada 17.septembrī, skan šādi:
“Pārskaitīts Sarkankarogotās Baltijas flotes Liepājas jūras kara
bāzes priekšnieka rīcībā un svītrots no Latvijas tautas armijas
sarakstiem.” (LVVA, min.l., 9.lp.).
Nākamajā mēnesī T.Spādi atvaļināja arī no “sarkankarogotās”, lai
1941.gada 14.jūnijā apcietinātu un deportētu uz Tomskas apgabalu,
pēc tam 10 gadus pavadītu gulaga nometnēs Novosibirskā,
Ekibastūzā un Džezkazganā. Ceļš uz dzimteni bija slēgts arī pēc
atbrīvošanas no ieslodzījuma. Nekas cits neatlika, kā pelnīt
dienišķo maizi, strādājot par galveno grāmatvedi infekcijas
slimnīcā Temirtau Kazahijā. Tur vajadzēja arī 1970.gada 25.jūlijā
aiziet viņsaulē. Latviju skatīja vairs tikai admirāļa Teodora
Spādes pīšļi, kuri atrada mūža atdusas vietu 1990.gadā Rīgā, Meža
kapos.
Vilis Leonhards Strazdiņš
Tikai
apmēram 12 procenti Latvijas armijas augstāko virsnieku (no
pulkvežleitnanta līdz ģenerālim) bija dzimuši Rīgā. Viņu vidū arī
šā rakstiņa galvenā persona, kura sāka skatīt pasauli 1896.gada
20.jūlijā. Kad Vilis Strazdiņš beidza vietējo Pētera reālskolu,
klāt bija Pirmais pasaules karš, un jaunietis, būdams uzticīgs
Krievijas pavalstnieks, 1914.gada augustā brīvprātīgi uzvilka
pelēko karavīra šineli. Dienests sākās 50.rezerves bataljonā
Daugavpilī un turpinājās 87.kājnieku pulkā Rietumu frontē.
1916.gada martā arī viņš nokļuva vai visu latvju karavīru
ilgotajās vienībās – strēlniekos. Vispirms rezerves bataljonā
Tērbatā. Tad praporščiku skolā Pleskavā un atkal pie savējiem –
vispirms rezerves pulkā Valmierā, pēc tam frontē 2.Rīgas latviešu
strēlnieku pulkā.
Pulka virsnieku lielākajai daļai nebija pieņemams lielinieku
organizētais 1917.gada oktobra apvērsums. V.Strazdiņš bija starp
tiem virsniekiem, kurus jaunie varasvīri tūdaļ arestēja un
noturēja vairākas dienas ieslodzījumā Cēsīs. Par to, ka, kā viņš
vēlāk rakstīja, atteicies “dot parakstu, ka izpildīs visus
padomju [zaldātu] komiteju rīkojumus”. Neatlika nekas cits, kā
atvadīties no dienesta biedriem, lai dotos uz Tērbatu pie paziņām
un pēc tam uz Petrogradu. Pretlielinieciski noskaņotais jaunais
latviešu virsnieks tur darbojās Satversmes sapulces aizsardzības
savienībā. To pašu viņš darīja 1918.gada otrajā pusē Dzimtenes
brīvības un aizsardzības savienībā Maskavā. Tāpēc nav nekāds
brīnums, ka atkal bija jānokļūst cietumā. Šoreiz Smoļenskā, un uz
vairākiem mēnešiem. Atguvis brīvību, V.Strazdiņš aizbrauca uz
Daugavpili, kur pārgāja fronti, lai no brīva prāta stātos savas –
nacionālās – armijas rindās.
Viņš sāka dienēt virsleitnanta pakāpē 1919.gada septembrī
2.Ventspils kājnieku pulkā. Karot vajadzēja ar sarkano spēkiem
Latgalē, lai atbrīvotu Latvijas trešo zvaigzni. V.Strazdiņš bija
dūšīgs cīnītājs, par ko liecināja apbalvošana ar Lāčplēša Kara
ordeni. 1930.gadā tam pievienojās Triju Zvaigžņu ordenis.
V.Strazdiņš no 1920.gada maija bija rotas komandieris minētajā
pulkā. 1922.gadā ieguvis kapteiņa uzplečus, viņš nākamajā gadā ar
pirmās šķiras diplomu beidza virsnieku kursus. Nākamais lēciens
militārajā hierarhijā notika 1925.gada februārī, kad V.Strazdiņu
no parastā rotas komandiera iecēla par armijas komandiera ģen.
Pētera Radziņa adjutantu. Vēl lielāks notikums bija pēc gada –
nozīmēšana stažēties draudzīgās Francijas armijā un pēc tam
mācīties turienes Kara akadēmijā.
Atgriežoties no Parīzes, 1928.gada septembrī viņu iecēla par
štata lektoru Latvijas Karaskolā. Bet, lai neaizmirstu rotas
komandiera iemaņas, 1931.–1932.gadā vajadzēja arī stažēties
4.Valmieras kājnieku pulkā.
Taču nelaime, kā saka, nenāk brēkdama. Pulkvežleitnants Vilis
Leonhards Strazdiņš, ciemodamies pie radiem, 1934.gada 1.augustā
noslīka Demenes pagasta Dervānišku (Ustankas) ezerā.
Ādolfs Kalns
(līdz 1940.gada martam Ādolfs Bergs)
Jau cariskās
Krievijas laikā Latvijā bija ģimenes, kur trīs gudri dēli izauga
par nākamās nacionālās armijas augstākajiem virsniekiem.
Šoreiz par Rīgas apriņķa Lauberes pagasta zemnieka Jēkaba Berga
dēliem pulkvežleitnantiem Alfredu (1890) un Oskaru Eduardu (1886)
un flotes kapteini, resp., pulkvedi Ādolfu, kas nāca pasaulē
1892.gada 30.septembrī.
Pēdējais no minētajiem topošajiem virsniekiem jau agrā jaunībā
nostājās uz kuģotāja ceļa, iegūstot vidējo izglītību Mangaļu
tālbraucēju jūrskolā un visu mūžu paliekot uzticīgs tur iegūtajai
profesijai. 1913.gadā sācis dienestu Baltijas jūras kara flotē,
Ā.Kalns jau nākamajā gadā nokārtoja zemūdeņu stūrmaņa
pārbaudījumu un pēc tam jūras praporščika eksāmenu. Jau 1916.gada
novembrī viņš komandēja traleri, piedaloties jūras kaujās, mīnu
lauku iznīcināšanā un Monzunda aizstāvēšanā, izpelnoties Svētā
Jura zobenu un Svētā Staņislava ordeni.
Krievijas armijai un flotei 1918.gada pavasarī izirstot, Ā.Kalns
atgriezās dzimtenē, kur Rīgā tika mobilizēts Sarkanajā armijā.
1919.gada maijā viņš dezertēja, lai kļūtu par nesen proklamētās
patstāvīgās Latvijas kara jūrnieku. No tā paša gada jūlija
leitnanta pakāpē dienēja mīnu izzvejošanas flotilē, pēc tam
armijas virspavēlnieka štāba jūras daļā. Bija mīnu un
hidrogrāfijas nodaļas priekšnieks, tad vadīja mīnu nodaļu.
Ā.Kalns 1919.gada oktobrī jūras daļas jūrnieku rotas sastāvā
piedalījās cīņā ar Bermonta karaspēku. Jau decembrī viņu
paaugstināja par virsleitnantu un 1922.gadā – par
komandleitnantu.
Stādot priekšā nākamās dienesta pakāpes piešķiršanai, karakuģa
“Virsaitis” komandieris komandkapteinis J.Briedis 1923.gada
21.augustā rakstīja: “Par priekšzīmīgu un teicamu dienesta
izpildīšanu kā savā amatā spējīgu virsnieku pēc izdienas laika.”
Augstākā priekšnieka jūras kapteiņa A.Keizerlinga rezolūcijā uz
šī dokumenta bija sacīts: “Vakts leitnanta Berga paaugstināšanu
par komandleitnantu atbalstu.” (Latvijas Valsts vēstures arhīvs,
560I.f., I.apr., 56I. l., 22.lp.). Prasītā pakāpe tika piešķirta.
Ā.Kalns jau 1921.gadā atkal bija atgriezies uz jūras, kļūstot par
karakuģa “Mi” (kopš 1922.gada nosaukums “Virsaitis”) komandiera
palīgu.
Jaunās valsts kara flote šajā laikā tikai tapa. Tā sākumā
sastāvēja no vairākiem civiliem kuģiem, motorlaivām un pat
jahtām, kas bija pielāgotas militārām vajadzībām. Vienīgais
īstais karakuģis bija “Virsaitis”. Izpildot Kara ministrijas
lūgumu, Saeima 1924.gada pavasarī pieņēma lēmumu līdz 1928.gadam
uzbūvēt ārzemēs divas jaunas zemūdenes, divus mīnu kuģus un pašu
spēkiem 500 jūras mīnas.
Veidojamajiem jūras spēkiem bija vajadzīgi labi sagatavoti
virsnieki, kurus vislietderīgāk bija mācīt valstī, kur taisīja
Latvijai kuģus. Ā.Kalnu arī 1925.gadā nosūtīja uz zemūdeņu
virsnieku kursiem Tulonā, Francijā, pēc tam trīs mēnešus
piekomandējot franču kara flotei. 1926. un 1927.gadā viņu atkal
sūtīja uz gallu zemi, lai strādātu Latvijai būvējamo zemūdeņu
pieņemšanas komisijā. 1927.gada pavasarī beidza būvēt mīnu
tralerus “Viesturs” un “Imanta”, kā arī zemūdenes “Spīdola” un
“Ronis”. Pēc paaugstinājuma par komandkapteini Ā.Kalnu iecēla par
zemūdeņu diviziona (līdz 1929.gadam) un “Roņa” komandieri. Viņa
uzplečus 1937.gadā jau greznoja jūras flotes kapteiņa zīmotnes,
un Ā.Kalns atkal sāka komandēt zemūdeņu divizionu. Jūrnieka
krūtis savukārt rotāja Triju Zvaigžņu ordenis, kā arī Francijas
un Polijas ordeņi.
Pēc Latvijas okupācijas Ā.Kalnu 1940.gada septembrī pārskaitīja
PSRS Baltijas jūras kara flotē, bet drīz atvaļināja. Vācu
kundzības laikā viņš, atšķirībā no daudziem saviem bijušajiem
dienesta biedriem, negāja kalpot nacistiem viņu organizētajā
latviešu leģionā, bet, izvairoties no mobilizācijas, pārgāja uz
puslegālu dzīvesveidu. Ādolfs Kalns 1944.gadā devās bēgļu gaitās
uz Vāciju, pēc tam uz ASV, kur flotes kapteinis šķīrās no dzīves
1957.gada 15.aprīlī Norfolkā, Ohaio štatā.
Viņa brālis ārsts pulkvežleitnants Alfreds Bergs jauns,
nodzīvojis tikai 52 ziemvasaras, aizgāja viņsaulē Rīgā 1942.gada
13.decembrī. Arī otrs brālis pulkvežleitnants Oskars Eduards
Kalns 54 gadu vecumā devās pa skuju taku Latvijas galvaspilsētā
1944.gada 12.jūlijā. Varbūt novadpētnieki, jaunsargi vai skolēni
var sīkāk izpētīt šīs dzimtas likteņgaitas?
Rihards
Treijs,
prof., Dr.habil.hist.