Tālivaldis, Tālavas ķēniņš
Rex – valdnieks, karalis, ķēniņš – tā senie hronisti dēvēja vīrus, kas reiz valdīja senlatviešu cilšu apdzīvotajās zemēs. Un Jānis Lejiņš, tautā laižot triloģijas “Zīmogs sarkanā vaskā” otro daļu, arī tai devis nosaukumu “Ķēniņš”: 381 lappuse ataino astoņus gadus (1184. – 1192.) Tālavas un tās valdnieka Tālivalža dzīvē – laikposmu un notikumus, par kuriem dokumentētā vēsture pauž četros skopi minētajos faktos.
Bet
vai vēsturiskais romāns var veidoties, uz pāris faktiem balstot
tik plašu un sazarotu pašradīto norišu spektru? Jo grāmatā, kas
uzrakstīta un apgādā “Karogs” izdota ar Valsts kultūrkapitāla
fonda atbalstu, tāpat kā senajās hronikās, nav daudz oficiāli
dokumentētu tā laika notikumu: 1184.gadā latvju zemēs ierodas
augustīniešu mūks Meinarts; 1185.gadā aizsākas Ikšķiles pils
celtniecība; 1186. – Brēmenes arhibīskaps iesvēta Meinartu par
bīskapu, un 1190.gadā cisterciešu priesteris Teodorihs sludina
kristīgo ticību Turaidas lībiešiem. Un Arveds Švābe jau 1936.gadā
brīdināja: “Tuvākas ziņas par Tālavas vēsturi iegūstam tikai
13.gs. sākumā no Latviešu Indriķa chronikas. Bet arī šīs ziņas ir
trūcīgas un vēstures rekonstrukcijai izlietojamas ar
apdomu.”
Vēstures doktore Rita Grāvere uzsver, ka Jāņa Lejiņa apjomīgajā
“rekonstrukcijā” līdzās hronikās fiksētajiem notikumiem ir ievīta
informācija, kas rodama poļu un senās Krievzemes hronikās, kā arī
arheoloģijas un antropoloģijas pētījumos:
– Līdz šim tikai divi mūsu vēsturnieki bija iedrošinājušies senos
latviešu cilšu vadoņus saukt par ķēniņiem: Edgars Dunsdorfs
“Ķēniņa svecē” – par Viesturu, un Arveds Švābe, kurš Lamekinam
uzrakstīja gandrīz vai ģenealoģiju. Ir grūti patiesi izskaidrot,
kāpēc reti kurš mūsdienu vēsturnieks atzīst šo pašsaprotamo
faktu: rex latīniski ir valdnieks, ķēniņš, un senie
hronisti ar šo nosaukumu nemētājās. Jāņem vērā, ka zinātnē vairs
ne par vienu pētījumu nevar apgalvot: tam ir pielikts punkts, jo
nereti vai nu parādās blakus fakti, vai izgaismojas tas, ko mēs
saucam par netiešajiem faktiem, vai arī rodas cita izpratne par
sabiedrību. Vēsturniekiem ne tikai ir jākrāj fakts aiz fakta, bet
arī jāmeklē motīvi. Motīvi rīcībai, motīvi darbībai.
Tomēr, ja mēs, 21.gadsimta cilvēki, uz šīs tik skopi dokumentētās
vēstures ķīļrāmja mēģinām uzvilkt gleznu – Jāņa Lejiņa “Ķēniņu”,
– sākumā neviļus rodas bažas: vai glezna un ietvars veidos
vienotu veselumu: varbūt audekls kādā vietā izrādīsies par īsu
vai krāsas nebūs bijušas noturīgas? Taču Rita Grāvere uzskata, ka
autoram patiesi spīdoši ir izdevies vēsturi padarīt dzīvu,
laikmetam atbilstošu un reizē negaidīti šodienīgu:
– Iespējams, ka pirmo reizi latviešu literatūrā vēsturiskais
romāns tik detalizēti un pārliecinoši tver ļoti būtisku tālaika
problēmu: kā, saglabājot savas etniskās vērtības, tautas lepnumu
un valstiskumu, nelielam cilvēku kopumam mēģināt izdzīvot un
starp divām topošām impērijām atrast savu vietu Eiropā. Reizē gan
vēsture, gan mūsdienas. Tā ir apbrīnojama prasme: tik ticami
parādīt daudzplākšņaino vēsturi un Tālavu ar tās valdnieku –
rex – Tālivaldi vēl pirms lielajiem vēstures konfliktiem,
kuru pamatojums kodolīgi formulēts krusta karu ideoloģijas
iedvesmotāja pāvesta Urbāna II devīzē “Dievs to grib”, – pirms
kristīgās ticības ieviešanas ar uguni un zobenu, kas jau pēc
nedaudziem gadiem asiņaini risināsies gan Tālavā un Jersikā, gan
Turaidā un Zemgalē, ka pārņem sajūta: tas ir nevis romāns, bet
profesionāla vēsturnieka sarakstīta apcere.
Akadēmiķe Janīna Kursīte uzskata, ka Jāņa Lejiņa romānu var
pieskaitīt pie tāda neparasta žanra kā maģiskais reālisms:
– Autors vēsturisko faktu veiksmīgi apvieno ar 12.–13. gadsimta
folklorisko, mītisko momentu. Un tas nav automātisks savienojums:
romānā jūtama dziļa etnopsiholoģijas izpratne. Tas ir notikums ar
tālāku perspektīvu, jo ir liela līdzība starp tālaika situāciju
un mūsdienām. Mēs – Eiropas krustcelēs. Uz kuru pusi un ar kādām
vērtībām mēs dosimies? Kā mēs sevī savienosim vispārējo vērtību
virkni ar savu, tikai mums raksturīgo un būtisko? Mana pārliecība
ir, ka šo grāmatu nedrīkst palaist pasaulē vienkārši tāpat –
literatūras gardēžiem: tai noteikti jānonāk pie jaunatnes. Citādi
grāmata nesasniegs autora cerēto mērķi – lai mēs katrs šajā
robežsituācijā pārdomātu: kur gāja Tālivaldis, un kur šodien iet
mūsu valdnieki.
Lai doma radītu tik panorāmisku laikmeta ainu, vispirms
skrupulozi, līdz sīkai niansei ir jāatšifrē norišu teksti un
zemteksti, dažādo strāvojumu iespējamais paralēlais tecējums vai
saplūsme – viss, kas veido tautu un valstu vēsturi.
– Ja reiz man Dievs ir devis manas acis, manu sirdi, manu galvu,
– būtu vienkārši necienīgi pret Dievu neizmantot to, kas man ir
dots, – komentē pats rakstnieks. – Nelaime ir tā, ka visplatāk ir
iebraukts ierastais ceļš – zināms, kur sliedes sākas, zināms arī,
kur tās aizvedīs. Un tu tik klani galvu un ripo uz priekšu un
nepamani – tur, aiz tā pagrieziena, paveras pavisam cita aina.
Un, ja runā nopietni, mani kaitina, kad nemeklē kontekstus.
Raksta, teiksim, par attiecībām ar krieviem, bet nepapēta
Krievijas vēsturi. Raksta par attiecībām ar Eiropu, bet
nepalūkojas – kas un kāpēc tolaik notika Eiropā. It kā būtu
novilkta svītra un – ne soli tālāk: jā, jā tie bija lieli, mēs –
mazi… Un ar to viss beidzas. Bet, ja dziļāk ieskaties vēsturē, tu
ieraugi savā priekšā tādu šaha galdiņu, ka sēdies tik klāt un
spēlē. Kāds kolorīts, kādas ideju sadursmes, kāda varonība un
nodevība! – tāda bagātība, ka savureiz nezini pat, kur to likt:
grāmatas apjoms par mazu.
Nav “vēstures vispār”. Tāpat kā nav “cilvēka vispār” – ir
konkrēts cilvēks. Ar savām jūtām. Ar savu biogrāfiju, savu
dzimšanas datumu, saviem vecākiem, vecvecākiem un savu māju.
Tāpat arī vēsturē: ir viens izejas punkts, no kura skatīties uz
pārējo. Un tā ir tava māja, tavs slieksnis uz pasauli. Nevar,
savu slieksni baltu nenominis, lidināties izplatījumā kā gaisa
balons – kurp vējiņš aiznesīs, tam arī pāri pārbraukšu. Tu stāvi
uz savas zemes, uz zemes, kurai ir sava vēsture un nākotne – un
tu esi to abu sastāvdaļa: aiz muguras ir senči, kas ir tavi, un
tev pašam šeit jāveido mūžības ķēdes nākamais posms. Brigaderes
karalis Brusubārda teica: “Te zemes vidus, kur es stāvu…” Un man
liekas, ka viss ir vienkārši un pašsaprotami: katrs cilvēks sākas
no savas ģimenes, no savas zemes.
Tagad ceļu pie lasītājiem sāk otrā grāmata. “Ceturtais mums būs
zobena dēls,” – ķēniņš paziņoja piepeši aizsmakušā balsī un
nopūta sveci,” – tā skan šī romāna pēdējais teikums. Vai “Zīmogs
sarkanā vaskā” tiks iespiests arī trešo reizi?
– Protams, tiks. Tikai es šodien vairs neņemos prognozēt: esmu
ieracies tik tālu un dziļi, ka nezinu, kā būs turpmāk. Taču ar
trešo grāmatu vajadzētu pabeigt ķēniņa Tālivalža dzīvi. Pēc tam,
liekas, turpināšu tālāk: Latvijas vēsture ir pārlieku
interesanta. Vēl nāk apbrīnojamie viduslaiki, tad – mūsu
brīnišķīgie Šteinhaueru brāļi, tad – Piektais gads… Ir tik daudz,
uz ko var paskatīties, nevis pa ierastajām sliedēm braucot, bet
no nedaudz cita skatupunkta, ka rokas vien niez. Darba būs daudz.
Ļoti daudz.
Baiba Šāberte