Par atbalstu Līgumam par konstitūciju Eiropai
Procedūra: rezolūcija
Debates: 2005.gada 11.janvāris
Balsojums: 2005.gada 12.janvāris
12.janvārī Eiropas Parlaments ar
pārliecinošu balsu vairākumu (500 par, 137 pret un 40 deputātiem
atturoties) pieņēma rezolūciju, kurā eiroparlamentārieši pauž
“pilnīgu atbalstu” Līgumam par konstitūciju Eiropai un tā
ratificēšanai dalībvalstīs. Rezolūciju Konstitucionālo lietu
komitejā izstrādāja Ričards Korbets un Injigo Mendess
de Vigo, un to pilnībā atbalstīja Eiropas Tautas partijas,
Sociāldemokrātu, Eiropas Liberāļu un demokrātu apvienības, Zaļo
un Eiropas Brīvās apvienības, kā arī Nāciju Eiropas politiskās
grupas. Savukārt Eiropas Apvienotā kreiso un Ziemeļvalstu Zaļo
kreiso spēku grupa, gandrīz visi neatkarīgie deputāti, kā arī
eiroskeptiķi, kas apvienojušies Neatkarības/demokrātijas grupā,
balsoja pret konstitūciju. Proti, pēc balsojuma kļuva skaidrs, ka
konstitūciju atbalsta vairāk nekā trīs ceturtdaļas jeb vairāk
nekā 70% Eiropas parlamenta deputātu, tai skaitā visi Latvijas
deputāti. Balsojuma noslēgumā EP Prezidents Josē Borrels
uzsvēra: “Šis balsojums apliecina, cik patiesi plašu atbalstu
konstitūcija bauda Eiropas Parlamentā.”
Deputātu skatījumā, konstitūcija labāk izskaidro Eiropas
Savienības mērķus, piešķir ES nozīmīgāku lomu pasaulē, nostiprina
demokrātisku ES darbību un nodrošina plašākas tiesības Eiropas
pilsoņiem.
EP pieņemtais dokuments sadalās divās daļās: pirmkārt, tā ir pati
rezolūcija, kas rakstīta tā, lai tās teksts būtu pieejams
iespējami plašākai sabiedrībai un skaidrotu, kādas priekšrocības
konstitūcija piedāvā salīdzinājumā ar iepriekšējiem Eiropas
Savienības līgumiem. Savukārt otrā daļa piedāvā detalizētākus
konstitūcijas ieviesto izmaiņu paskaidrojumus.
Kopumā rezolūcija secina, ka “konstitūcija ir labs kompromiss un
ievērojams spēkā esošo līgumu uzlabojums, kas īstenota sniegs
redzamus ieguvumus pilsoņiem (un Eiropas Parlamentam, kā arī
dalībvalstu parlamentiem kā viņu demokrātiskās pārstāvniecības
iestādēm), dalībvalstīm (tostarp to reģioniem un vietējām varas
iestādēm), Eiropas Savienības iestāžu efektīvai darbībai un
tādējādi visai Savienībai”. Protams, nākotnē konstitūcijas tekstu
vēl varētu uzlabot, un Parlaments plāno izmantot savas jaunās
iniciatīvas tiesības, lai šādus uzlabojumus piedāvātu.
Rezolūcijā pausta cerība, ka visas Eiropas Savienības
dalībvalstis panāks konstitūcijas ratifikāciju līdz 2006.gada
vidum, lai tā varētu stāties spēkā 2006.gada 1.novembrī. Lietuva
un Ungārija jauno līgumu jau ratificējušas, deviņās dalībvalstīs
tiks organizēts referendums, vienpadsmit dalībvalstīs
ratifikācijas procedūra notiks parlamentārā ceļā, bet trīs
dalībvalstis vēl nav pieņēmušas galīgo lēmumu, kā organizēt
ratifikācijas procesu.
Eiropas Parlamenta rezolūcija nav juridiski saistoša, tomēr tā
uzskatāma par nozīmīgu politisko viedokli konstitūcijas
ratifikācijas procesa gaitā dalībvalstīs.
Lielāka skaidrība par Eiropas Savienības būtību un
mērķiem
Eiropas Parlamenta rezolūcijā teikts, ka Līgums par konstitūciju
Eiropai sniedz pilsoņiem lielāku skaidrību par to, kas ir Eiropas
Savienība un kādi ir tās mērķi. Konstitūcija arī precizē Eiropas
Savienības un dalībvalstu lomu. Pirmkārt, līdz šim spēkā esošo
sarežģīto līgumu kopumu aizstāj vienots, daudz vieglāk lasāms
dokuments, kurā lietota precīzāka un saprotamāka terminoloģija.
Citu mērķu starpā ir uzsvērta Eiropas Savienības ekonomiskās
izaugsmes veicināšana, sociālo problēmu apkarošana un visu veidu
diskriminācijas novēršana. Pateicoties jaunajam līgumam, Eiropas
Savienība kļūs par vienu vienotu juridisku personu, vienlaikus
sniedzot garantijas, ka tā nekad nebūs centralizēta un visvarena
lielvalsts. Visbeidzot, konstitūcijā ir iekļauta ES dalībvalstu
solidaritātes klauzula, kas dod pilsoņiem izredzes saņemt
palīdzību teroristu uzbrukuma, dabas vai cilvēka izraisītas
katastrofas gadījumā.
Lielāka efektivitāte un nozīmīgāka loma pasaulē
Deputāti uzskata, ka līdz ar konstitūcijas stāšanos spēkā Eiropas
Savienības iestādes varēs labāk un raitāk pildīt savus uzdevumus.
Piemēram, ievērojami pieaug to jomu skaits, kurās dalībvalstu
pārstāvji lēmumus pieņems ar kvalificētu balsu vairākumu (55% no
dalībvalstīm, kurās dzīvo 65% Eiropas iedzīvotāju), nevis
vienbalsīgi. Proti, vienbalsīga lēmumu pieņemšana varētu bloķēt
25 dalībvalstu lielās ES darbu, jo pat vienas valsts pretestība
var automātiski “iesaldēt” tiesību aktu. Deputāti arī apsveic
faktu, ka Eiropadomes sešu mēnešu rotējošās prezidentūras vietā
būs divarpus gadus ilga prezidentūra, kas veicinās vidēja termiņa
mērķu izvirzīšanu un nodrošinās efektīvāku Eiropas Savienības
vadību. Tāpat, sākot ar 2014.gadu, samazināsies Eiropas Komisijas
locekļu skaits – protams, vajadzēs atrast sistēmu, kas
nodrošinātu vienlīdzīgu rotāciju starp dalībvalstīm. Rezolūcijas
projektā arī teikts, ka līdz ar konstitūcijas pieņemšanu
palielināsies Eiropas Savienības svars starptautiskajā arēnā:
tiks izveidots ārlietu ministra amats, kura pārziņā, balstoties
uz dalībvalstu vēlmēm, strādās vienots ārējās darbības
dienests.
Lielāka demokrātiskā atbildība
Deputāti uzskata, ka līdz ar konstitūcijas stāšanos spēkā
pilsoņiem ar viņu vēlēto institūciju starpniecību būs lielākas
iespējas kontrolēt Eiropas Savienības darbību. Pirmkārt,
konstitūcijā noteikts, ka, pieņemot jebkuru Eiropas Savienības
tiesību aktu, to vispirms rūpīgi izskatīs dalībvalstu parlamenti.
Turklāt vairākumā gadījumu jebkuru Eiropas likumu kopā un
vienlīdzīgi pieņems dalībvalstu valdības (Padomes ietvaros) un
pilsoņu ievēlētais Eiropas Parlaments. Arī Eiropas Komisijas
priekšsēdētāju ievēlēs Eiropas Parlaments. Attiecībā uz Eiropas
Savienības budžeta izmantošanu turpmāk visi Eiropas Savienības
izdevumi būs jāapstiprina gan Padomei, gan Eiropas Parlamentam,
tādējādi tos pakļaujot pilnīgai demokrātiskai pilsoņu vēlētas
institūcijas kontrolei. Pilsoņiem būs arī lielākas iespējas sekot
līdzi viņu valstu pārstāvju darbam Briselē, jo konstitūcija
paredz, ka Eiropas Ministru padomes sanāksmes, apspriežot un
pieņemot svarīgus ES tiesību aktus, būs atklātas. Tāpat
konstitūcija nostiprina Reģionu komitejas nozīmi, kas ir
reģionālo un vietējo pašvaldību balss Eiropas Savienībā.
Vairāk tiesību pilsoņiem
Rezolūcijā pausts viedoklis, ka Līgums par konstitūciju Eiropai
nostiprina Eiropas Savienības pilsoņu tiesības. Pirmkārt,
konstitūcijas II daļā ir iekļauta ES Pamattiesību harta, kas
nozīmē, ka pilsoņi varēs griezties pēc juridiskās palīdzības, ja
Eiropas Savienības iestādes vai arī ES tiesību akti pārkāps viņu
tiesības. Otrkārt, konstitūcija paredz, ka Eiropas Savienībai
jāpievienojas Eiropas Cilvēktiesību konvencijai, tādējādi
pakļaujot to tādai pašai pārbaudei cilvēktiesību jomā, kāda jau
pašlaik attiecas uz dalībvalstīm. Treškārt, konstitūcijā
iekļautie noteikumi sekmēs pilsoniskās sabiedrības piedalīšanos
Eiropas Savienības organizētās apspriedēs, tādējādi dodot iespēju
paust savu viedokli vienā vai otrā jautājumā. Konstitūcija arī
ievieš “Eiropas Savienības pilsoņu iniciatīvas” tiesības, kas
ļaus pilsoņiem iesniegt priekšlikumus nākamajiem Eiropas tiesību
aktiem. Lai ierosinātu ES likumaktu, jāsavāc viens miljons
eiropiešu parakstu, kam jānāk no vairākām dalībvalstīm.
Visbeidzot, privātpersonām būs iespēja vērsties tiesā, lai tā
pārskatītu viņus neapmierinošus Eiropas Savienības tiesību
aktus.
Informācijas darbs
Deputāti vairākkārt uzsver, ka jāveltī visas iespējamās pūles,
lai Eiropas Savienības pilsoņiem būtu viegli pieejama objektīva
un kvalitatīva informācija par konstitūcijas saturu. Piemēram,
objektīvas informācijas izplatīšanai viņi ierosina izmantot
Eiropas Parlamenta informācijas birojus dalībvalstīs, bet
informācijas darbā būtu jāiesaista organizācijas, kas pārstāv
pilsonisko sabiedrību. Rezolūcijā minēts, ka jau tagad
sabiedriskās diskusijās par konstitūciju ir izskanējušas
atsevišķas kritiskas piezīmes, kas “neatbilst tās noteikumu
patiesajam saturam un juridiskajām sekām, jo ar konstitūciju
neveidos centralizētu lielvalsti, tā drīzāk stiprinās, nevis
vājinās Eiropas Savienības sociālo aspektu, un tā nenoniecina
Eiropas vēsturiskos un garīgos pirmsākumus, jo tā atsaucas uz
Eiropas kultūras, reliģijas un humānisma
mantojumu”.
Eiropas Parlamenta Masu saziņas līdzekļu direktorāta preses dienests