Ar dūri pa dzīvi
Dažas pārdomas par nākamo (nākamām) paaudzi (paaudzēm)...
Šajā rakstā nebūs daudz konkrētu
piemēru. Ikdienā to ir pārpārēm. Atliek atvērt jebkuras
izglītības iestādes durvis. Izglītības iestādes, kura realizē
Izglītības likumā definēto mērķi, kura ir atbildīga par
izglītojamā zināšanām, izglītības iestādes, kura sagatavo topošo
cilvēku dzīvei...
Atliek parunāt par šo tēmu ar jebkuru skolotāju, lai atklātos
neskaitāmi fakti un situācijas. Turklāt cita par citu
šokējošāka.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Tomēr, kā jau teicu, šajā rakstā
tā visa nebūs. Šajā rakstā nebūs neviena vārda par to, kā Mārtiņš
no 5.klases spārda Rūdolfu, tāpēc ka viņš ir “pretinieks” (jo
bērnunamā tā bija, ka sporta nodarbībās bērni no otras komandas
uz mūžu ir pretinieki), par to, kā Lilita izgaist kā tramīga
gazele ikreiz, kad to uzrunā kāds svešs un nepazīstams cilvēks
(jo bija jābēg no vecākiem alkoholiķiem un viņu draugiem mežā),
par to, kā sestklasnieks Kristaps nemitīgi “uzkasās” un
“uzprasās” pēc uzmanības (jo vecākiem nav laika, viņi ir pārāk
aizņemti darbā), par to, kā mazais Oskariņš ir šausmīgi, šausmīgi
rupjš (jo septiņus gadus dzīvojis pārsvarā uz ielas – dzīvokļa
visas telpas tika izīrētas, lai varētu kaut ko nopelnīt ēšanai),
par to, ka Alise uzticas cilvēkiem un ar milzīgu cerību raugās
pasaulē (jo viņai ir mīloši vecāki, kam pietiek laika). Šajā
rakstā būs par bērniem, kuri mācās vai pavisam drīz mācīsies
Latvijas skolās, kuriem ir viens, divi vai neviens vecāks,
jauktas, latviešu vai cittautiešu ģimenes. Par viņiem – par
paaudzi, kas nāks un kas jau nāk pēc mums.
Cilvēkiem vienmēr paticis plūkt nogatavojušos, sulīgus augļus un
runāt par rezultātiem. Šodiena nav izņēmums. Par to rūpējas
mediji – allaž esam lietas kursā par ikvienu šokējošu negāciju,
kas lasītājiem vai skatītājiem liek nogrozīt galvas vai noplātīt
rokas bezspēcībā, bet sabiedrībai lūgt talkā sociālos
darbiniekus, psihologus un psihoterapeitus. Retāk ekrānā vai
laikraksta slejā ieraugām iepriecinošu jaunumu, kurš gandarī,
liek pasmaidīt un izjust lepnumu. Tad atkal nopūšamies un
apgalvojam: nu, ko tur, tādi laiki! Optimismam mūsu domāšanā tā
īsti nav vietas, telpu aizņēmis stoicisms un nolemtība.
Dzimst un aug bērni – arvien citādāk domājoši, citādu vērtību
mērauklu mērījoši. Nemainīgs paliek tikai pamats – bērns aug un
mācās no apkārtējās pasaules. Pārsvarā mācās to, ko nevar,
nedrīkst, nevajag, jo to, ko var, drīkst un vajag, cilvēks veido
uz iepriekšējās pieredzes pamata.
Kas gan ir cilvēka pieredze? Maisā neiebāžams, plauktā
neieliekams, starp papīra lapām nenospiežams pārdzīvoto mirkļu
klāsts, kas mūs norūda, atver, noslēdz, atklāj, liek sēdēt, rokas
klēpī salikušiem, vai iet un darīt. Pirms vairākiem gadiem kādi
mani paziņas atklāja, ka viņu radiniece savus bērnus jau no
zīdaiņa vecuma ievietojusi tādā bērnunamā, kur ir tikai ar
nedziedināmām slimībām sirgstoši bērni. Deviņus gadus vecā
meitenīte nemācēja ne lasīt, ne rakstīt. Viņa neprata arī ēst ar
nazi un dakšiņu, lietot kabatslakatiņu, atvainoties. Nezināja, ka
plīts ir ļoti karsta, ka durvju rokturi pēc izskata var būt
dažādi, ka zemenes salasa dārzā... Kad Frenka Bauma pasakā par
Ziemassvētku vecīša bērnību lasām laumiņas apgalvojumu: “Mans
bērns dos cilvēkiem to, ko pats saņēmis”, nevilšus gribas jautāt:
kur ir dzirdīgās ausis un asie, domājošie prāti, kas saprastu,
cik šodien svarīgi saklausīt šo teikumu.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Bērna pieredze mūsdienās? Labākā
gadījumā – vecākiem nav laika, tie pazūd vai nu Latvijas, vai
Īrijas darbalaukos, skolotāji, kuriem lielākoties interesē tikai
sava mācību priekšmeta kvalitāte, drūmās ziņas “Panorāmā”,
šausmīgi daudz filmu (arī reklāmu, reklāmu, reklāmu...) un
datorspēļu, un vēl vairāk iespēju. Sliktākā gadījumā – nav ko
ēst, bērnunams, internāts vai – alkohols, cigaretes,
narkotikas... Ir arī vēl nedaudzi dīvainie, kuriem ir pavisam
citāda pieredze, bet arī divējāda – pirmie, kam visa kā līdz
malām – šoferis, apsargs, aukle, Floridā mīļā palma, vairākas
videokameras, vēl vairāk digitālo fotoaparātu, nekad, gandrīz
nekad neredzams tētis un ļoti labi kopta mamma. Un vēl tie,
kuriem, iespējams, daudz kā trūkst, bet ir sapratne un mīlestība.
Par viņiem saka – tiem dzīvē klāsies grūti, vajadzēs mācīties
sist. Un vēl saka “Dzīve ir cīņa”...
Īstenībā par to tad arī gribas kliegt. Cik tālu gan esam
nonākuši, ja apgalvojam, ka dzīve ir cīņa! Un ne tikai atkārtojam
to arvien biežāk, bet pilnīgā nopietnībā akceptējam šo
cīņu.
Tikai tajā pašā laikā aizmirstot vienu – pajautāt, par ko mēs
cīnāmies. Par krēsla novietojumu Saeimas zālē? Par to, lai
vasarnīcu noteikti varētu uzcelt Jūrmalas vai Saulkrastu kāpās?
Tad tā ir tā dzīve, kurai jāsagatavo bērns? Ja nevar nekā
atrisināt problēmas, tad lai sit ar dūri un tā riktīgi pasaka.
Bērnam sevi jāprot aizstāvēt. Un, ja vajag, tad lai samaksā, bet
savu dabū. Rodas sajūta, ka dzīvojam Lielās oktobra
sociālistiskās revolūcijas laikā un nepieciešams kādā augstā
priedē par visām varītēm uzdabūt sarkano karogu. Vai tiešām šie
lozungi ir mūsos iezīdīti un iesisti, iemūžināti un iefiltrēti uz
visiem laikiem? Tik pamatīgi, ka visbiežāk aizmirstas, kas tad ir
tas, ko šādā veidā vēlamies sasniegt. Un kāpēc mērķi, kuri allaž
ir tik cēli un skaisti, tā arī paliek kā vīzijas. Kāpēc jebko,
kur parādās cilvēciskas attiecības, saucam par siltumnīcas
apstākļiem? Vai tad mēs paši nesaprotam, ka kļūdāmies, izvēloties
šādas realizācijas metodes un gribēdami visu sasniegt tūlīt, pēc
iespējas ātrāk un drīzāk, lai gan patiesībā ir jāmaina veselu
paaudžu domāšana?
Cilvēkbērns taču nav kaķēns vai kucēns, kuram suņuskola ilgst
pavisam īsu mirkli, un tad mēs iegūstam uzticamu draugu, sargu un
pavēļu izpildītāju. Cilvēkbērns nonāk mūsu vispārizglītojošajā
skolā, kur viņš kļūst par “vienu no trīsdesmit”, kur ir savi
iekšējās kārtības noteikumi (dažkārt pat dubulti) un kur ir
pieaugušie, kas visbiežāk pat nepūlas iedziļināties viņu lielajās
vai mazajās problēmās. Visvieglāk ir strādāt ar “normāliem”
bērniem. Kā par nelaimi, tādu dzimst arvien mazāk. Liela daļa
nelien nekādos rāmjos. Mūždien klasē gaisu jauc kāds
hiperaktīvais. Tad lērums tādu, kuriem nekas neinteresē. Ir arī
ļoti izlutinātie ar augstām prasībām, un vismaz trešdaļa klases,
kas nevar izpildīt programmas prasības. Nenoliegsim, jo
talantīgāks bērns, jo viņš ir trauslāks un jūtīgāks, jo prasa
lielāku uzmanību. Bet skolotājam taču maz maksā, un tāpēc viņš
nevar labi strādāt. Nu, protams, ja skolotājam jādomā, kā pabarot
savu ģimeni, tad kas viņš par amata pildītāju? Tāpēc, kamēr
skolotāji balansēs uz šīs dienišķās iztikšanas robežas, tikmēr
viņi mācīs tikai savu mācību priekšmetu un neiedziļināsies savu
skolēnu problēmās. Labi ja vārdus spēj atcerēties. Un galu galā
par skolotājiem jau iet strādāt vai nu pilnīgi trakie, vai arī
tādi, kuri citur mācīties nav tikuši. Tā taču ir sen zināma
patiesība.
Tajā pašā laikā katrs no mums saprot un, balstoties uz paša
pieredzi, var apliecināt, ka skolā gūtās mācību priekšmetu
zināšanas ir tikai neliela daļa no pasaules gudrībām. Ja skolā
neiemācāmies vai vismaz nesaprotam, kur zināšanas likt, tad tās
tikpat cēli, kā radušās, turpat arī gulēs – darba burtnīcās, kur
gādīgie sastādītāji pat paredzējuši svītriņu, uz kuras uzrakstīt
un līdz kurai vietiņai aizpildīt, vai košajās, krāsainajās mācību
grāmatās.
Divdesmitā gadsimta astoņdesmitajos gados Anglijā pavīdēja doma,
ka skolu apmeklēt vairs neesot nekādas nozīmes, jo tik un tā
astoņdesmit procentu zināšanu bērns iegūstot ārpus tās. Bez tam
pētījumi liecināja, ka, pārbaudot matemātikas zināšanas vēstures
stundas laikā, skolēns nespējot pat vienkāršiem aritmētiskiem
uzdevumiem tik labi koncentrēties kā atbilstošā mācību priekšmeta
stundā. Pētījumi Dānijā savukārt šokēja pašus dāņus. Ja izglītots
cilvēks, kurš studējis fiziku, sastop uz ielas savu klasesbiedru,
kurš studējis literatūru, tad ir tikai divas tēmas, kurās
orientējas abi divi, – laika apstākļi un cik kuram bērnu. Vainu
novēla uz pamatskolu, tika izdarīta reforma izglītības sistēmā,
mainot prioritātes – nevis bērns pakārtots zināšanu ieguvei, bet
zināšanu ieguve pakārtota bērnam.
Vai nav tā, ka skolas galvenais uzdevums ir mācīt domāt, mācīt
lietot teorētiskās zināšanas un nekad nezaudēt interesi par tām,
mācīt gribēt un mācīt uzdrīkstēties. Vai nav tā, ka to var mācīt
tas, kas mīl to, ko dara, un mīl tos, kam vēlas iemācīt?
Lielu daļu no redzētā, dzirdētā, justā mēs atdarinām, vienkārši
nokopējam un ļaujam tam kļūt par mūsējo. Mēs kopējam savu vecāku,
savu skolotāju rīcību, bet, ja nākas viņos vilties, tad meklējam
citas autoritātes, ko atdarināt, jo pasaulē ir tik daudz
izvēļu.
Valsts! Mīļā, labā valsts, kurā dzīvojam! (Es nevēršos pie krēslu
tīkotājiem un tiem, kuru prioritātes zināmas vien viņiem pašiem.)
Lai cik didaktiski tas skanētu, atcerēsimies, ka cilvēkam, lai
tas kļūtu par cilvēku, nepieciešamas zināšanas, griba tās iegūt,
māka tās lietot un attieksme pret pasauli, šoreiz gribas sacīt –
mīlestības pilna attieksme.
Visgrūtāk šai pasaulē ir audzināt bērnu. Ja mēs to nedarīsim, tad
pasaules gals pienāks nevis tāpēc, ka to pareģojis Nostradamus
vai Finks, bet gan tāpēc, ka mēs pilnīgi apzināti būsim paši sevi
iznīcinājuši.
Inga Zemīte,
skolotāja