Ar skaņu, ar žestu, ar talantu pasaulē ejot
Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijai – 85
Mūzikas akadēmija ir tradīcijām bagāta augstskola, kurai ir sava ļoti īpaša vieta Latvijas augstāko mācību iestāžu vidū. Esmu ļoti lepna par akadēmijas studentiem un absolventiem – gan tiem, kuri virtuozi izkopuši kāda instrumenta spēli, attīstot savu talantu, gan tie, kuru bagātība ir viņu balss, gan arī tiem, kuriem ir dabas dots diriģenta talants. Liela daļa Latvijas panākumu un labā vārda spožuma ir kaldināta ar Latvijas Mūzikas akadēmijas ieliktiem pamatiem.
No Latvijas Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas apsveikuma Mūzikas akadēmijai 85. gadskārtā
CURRICULUM VITAE
Mūzikas akadēmijas rektors Juris Karlsons un “Hansabankas” valdes priekšsēdētāja Ingrīda Blūma paraksta sadarbības līgumu par Jaunā mūziķa balvas atbalstīšanu līdz 2010.gadam Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Nosaukums:
JVLMA (dzimusi – Latvijas Konservatorija, no 1944.g. – Latvijas
Valsts konservatorija; no 1958.g. – Jāzepa Vītola Latvijas Valsts
konservatorija, kopš 1992.g. – Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas
akadēmija)
Dzīves vieta:
K.Barona iela 1, Rīga, LV-1050
Dzimšanas dati:
Dzimusi 1919. gada 20. augustā; mācību darbu uzsākusi tā paša
gada novembrī; oficiāli ar svinīgu sarīkojumu iesvētīta
1920. gada 11. janvārī
Izglītība:
Augstākā; darbojas bakalaura, maģistra un doktora līmeņa
studijas. Pieņēmusies spēkā un gudrībā septiņu rektoru vadībā:
Jāzeps Vītols (1919.–1935. un 1937.–1944.); Pauls Jozuus
(1935.–1937.); Alfrēds Kalniņš (1944.–1948.); Jēkabs Mediņš
(1948.–1950.); Jānis Ozoliņš (1951.–1977.); Imants Kokars
(1977.–1990.); Juris Karlsons (kopš 1990.g.)
Darba
pieredze:
Izskoloti ap piecarpus tūkstoši jauno
mākslinieku: pianisti, ērģelnieki, stīgu instrumentu,
pūšaminstrumentu, sitaminstrumentu atskaņotājmākslinieki,
vokālisti, diriģenti, komponisti, muzikologi, mūzikas skolotāji,
horeogrāfi, arī aktieri, režisori, kultūrdarbinieki un vēl
vairāku citu specialitāšu pārstāvji.
Cita pieredze:
Lai
pilnā mērā attaisnotu iegūstamos grādus – bakalaurs, maģistrs –
jaunie ļaudis tiek izglītoti arīdzan dažādās vispārizglītojošās
zinībās – filozofijā, psiholoģijā, pedagoģijā, literatūras
vēsturē, mākslas vēsturē, datorzinībās, piecās svešvalodās
u.c.
Lai sagatavotu darbam un dzīvei, studentiem tiek sniegtas dažādas
praktiskās iemaņas – koncertpraksē, zinātniskajā darbā,
pedagoģiskajā darbā, lektora, žurnālista praksē u.c. Sevišķi
augstu vērtējam un vingrinām prasmi strādāt ansamblī, dzirdēt
otru un citus. Tāpēc par studiju neatņemamu sastāvdaļu kļuvuši
mūsu kolektīvi – simfoniskais orķestris, kori, kokļu ansamblis,
visdažādākā sastāva kameransambļi.
Sadarbība:
Divpusēji
starptautiskās sadarbības līgumi ar 12 valstu 27 augstskolām;
aktīva līdzdalība ES ERASMUS SOCRATES programmā – studentu un
docētāju apmaiņas projektos un tā sauktajos intensīvajos
projektos (meistarklases, starptautiskie ansambļi, orķestri,
kori).
Vairāku starptautisko organizāciju, tai skaitā AEC, NICA,
ABAM, ELIA, CHAIN (Conservatoires-Hochschulen-Academies
International Network of Music and Dance), dalībniece.
Nopelni un
apbalvojumi:
Tie, kurus savai alma mater dāvājuši
neskaitāmu starptautisko konkursu, festivālu, forumu, konferenču,
sacensību dalībnieki un uzvarētāji, Latvijas Lielās mūzikas
balvas laureāti. Tagad iedibināta arī Mūzikas akadēmijas Gada
balva jaunajam mūziķim.
Pārliecība:
Akadēmiska, tas nozīmē – uz profesionālām
tradīcijām balstīta māksla (kā zināms, Academia = 4.gs.
p.m.ē. mītiskā varoņa Akadēma dārzā Platona dibinātā filozofijas
skola). Konservatīvās vērtības rada stabilitāti. Augstskolas
darbam tās ir tikpat nepieciešamas, cik pastāvīga spēja
attīstīties (no rektora J.Karlsona runas zinātniskajā
konferencē “Mūzikas akadēmija šodien un rīt” 2005.gada
10.janvārī)
Prasmes:
Arvien
atjaunoties, kļūt mūsdienīgākai (jaunākie virzieni: darbojas
džeza klase, senās mūzikas klase, tiek gatavoti ģitāras spēles
pedagogi; ir izstrādāta tradicionālās mūzikas studiju programma;
intensīvi notiek akadēmijas datorizācija, bibliotēkas četru
nodaļu (nošu, grāmatu, fonotēkas, videotēkas) elektroniskā
kataloga veidošana.
Prieks un
pienākums:
No rektora runas konferencē 10.janvārī:
Sanktpēterburgas konservatorijā viesojoties, satiku sirmas dāmas,
kuras ar lielu cieņu par mūsu Jāzepu Vītolu teica: Josif Ivanovič
v našei konservatorii služil professorom… Tātad – kalpoja par
profesoru. Ieklausieties, cik īpaši tas skan!
Arī mūsu misija ir kalpot izglītībai, kalpot saviem studentiem,
saviem “bērniem”. Bet kalpot bērniem – tas nozīmē strādāt
Latvijas nākotnei.
Sagatavoja prof. Ilma Grauzdiņa,
JVLMA prorektore radošajā un zinātniskajā darbā