Par transportlīdzekļu civiltiesisko apdrošināšanu
Procedūra:
koplēmums, otrais lasījums
Debates: 2004.gada 10.janvāris
Balsojums: 2004.gada 11.janvāris
Trešdien, 12.janvārī, Eiropas
Parlaments otrajā lasījumā uzklausīja Manvela Medinas-Ortegas
(Spānija) ziņojumu attiecībā uz ES direktīvu par
transportlīdzekļu civiltiesisko apdrošināšanu. Pieņemtais
direktīvas projekts balstās uz kompromisu, kas otrdienas vakarā
tika panākts starp Eiropas Parlamentu, Ministru padomi un Eiropas
Komisiju.
Direktīvas mērķis ir uzlabot un atjaunināt jau esošos
transportlīdzekļu lietošanas noteikumus Eiropas Savienībā, lai
automašīnu īpašniekiem būtu vieglāk nokārtot transportlīdzekļu
civiltiesisko apdrošināšanu, iegādāties īslaicīgu apdrošināšanas
polisi, kas būtu derīga visā Eiropā un atvieglotu ceļošanu, kā
arī pirkt un pārdot mašīnas citās dalībvalstīs, jo trīsdesmit
dienas pēc automašīnas iegādāšanās ārzemēs (kādā citā ES
dalībvalstī) tās civiltiesiskā apdrošināšana darbosies arī
īpašnieka mītneszemē. Tāpat direktīva nodrošina to, lai
apdrošināšanas polises īpašnieks varētu vieglāk pārtraukt līgumu
ar savu apdrošināšanas sabiedrību un izvēlēties konkurējošu
firmu, kas piedāvā labākas cenas.
Plenārsēdē apstiprinātais direktīvas projekts nosaka jaunu
minimālo apdrošināšanas segumu – vienu miljonu eiro par satiksmes
negadījuma upuri vai tam nodarītajiem īpaši smagiem
miesasbojājumiem un piecus miljonus eiro par katru satiksmes
negadījumu. Te ir runa par civiltiesisko apdrošināšanu, tātad tā
attiecas uz trešajām pusēm, kas cieš negadījumā, un nesedz ne
automašīnas īpašnieku, ne viņa transporta līdzekli.
Apdrošināšanas segums viena miljona eiro vērtībā paredzēts
gadījumā, ja satiksmes negadījumā cieš viens cilvēks, bet pieci
miljoni gadījumā, ja satiksmes negadījumā iesaistīti divi vai
vairāki transporta līdzekļi. Plānots, ka šos finansiālos
līdzekļus izmaksās tā apdrošināšanas sabiedrība, kas izsniegusi
transportlīdzekļa civilās apdrošināšanas polisi, un tie domāti
pilnīgi visu un dažādu izdevumu segšanai, kas saistīti ar
notikušo negadījumu, – ārstēšanās izdevumiem, materiālo zaudējumu
segšanai, juridiskiem pakalpojumiem u.c.
Valstīm, ja nepieciešams, tiek piedāvāts piecu gadu pārejas laiks
šādu minimālo apdrošināšanas likmju ieviešanai. Katrai valstij
būs arī jāizveido centralizēta elektroniskā uzskaites sistēma,
kurā tiks ievadīti visi ar satiksmes negadījumu saistītie dati.
Direktīva stāsies spēkā jau 2005.gadā 20 dienas pēc tās
publicēšanas “ES Oficiālajā Vēstnesī”.
Eiropas Parlamenta Masu saziņas līdzekļu direktorāta preses dienests