Revolūcija nevarēja nebūt
Pārdomās dalās Latvijas Universitātes profesors Aivars Stranga pēc 1905.gada revolūcijas simtgadei veltītās starptautiskās konferences Latvijas Kara muzejā.
– Latvija bija viens no
visattīstītākajiem Krievijas rajoniem: te bija koncentrēta
rūpniecība, plašs, izglītots strādniecības slānis. Ko viņi
gribēja? Nost caru, brīvu, demokrātisku republiku. Tas, kas
padarīja šo revolūciju par visas tautas kustību, bija fakts, ka
latvieši bija jau moderna nācija. Un viņi vēlējās dzīvot
cilvēciski. Šajā cara Krievijas visdeģeneratīvākajā posmā
nevienai tautai tas netika ļauts. Toreiz, tūlīt pēc gadsimtu
mijas, Krievijas impērija bija tikpat milzīga, cik milzīgas bija
atšķirības starp dažādiem tās reģioniem. Taču visai valstij par
lielu postu izvērtās Krievu-japāņu karš, kas, 1903.gada nogalē
sācies, līdz 1905.gadam cilvēku pacietības un izturības rezerves
bija izsmēlis pilnā mērā. Visā cara impērijā dzīves līmenis kļuva
arvien zemāks un zemāks – pārāk daudz līdzekļu prasīja militārie
izdevumi. Taču uzvaru nebija – viena zaudēta kauja sekoja otrai.
Bet tad, kad klājas grūti, neizglītotas cilvēku masas, meklējot
atbildi uz jautājumu – kas esošajā situācijā ir vainīgais? –
nereti izvēlas visvienkāršāko ceļu – atrod grēkāzi. Tā Krievijā
radās un, gluži kā ugunsgrēks, izplatījās melnsimtnieku
aicinājumi uz grautiņiem: “Бей жидов,
спасай Россию!” Latvijā
situācija būtiski atšķīrās.
Man bija izdevība ilgāku laiku strādāt cara ohrankas arhīvos. Un
tur izdevās atklāt vairākus interesantus faktus. Netika atrasts
neviens pierādījums, ka ohranka būtu izprovocējusi 1905.gada
9.janvāra asiņainos notikumus pie cara pils. Tāpat arī nebija
materiālu, kas apliecinātu, ka ohranka radījusi bēdīgi slavenos
“Cionas gudro protokolus”. Taču tā visā Krievijā strādāja
intensīvi.
Tai laikā Rīgā, Maskavas priekšpilsētā, bija viens vienīgs
mēģinājums izprovocēt grautiņu. Taču cilvēki šo provokāciju
apturēja jau pašā sākumā. Pirms 13.janvāra sociāldemokrātiem
izdevās pārtvert no Pēterburgas sūtītu telegrammu par Asiņainās
svētdienas notikumiem. Sākumā bija domāts, ka plašas, aktīvas
reakcijas uz to nebūs. Taču vēsturē bieži vien daudz ko nosaka
gadījums. Arī 1905.gadā. Pēc šāvieniem, kas Daugavmalā tika
raidīti demonstrantu pūlī, sākās streiki un nemieri. Tie aptvēra
ne tikai pilsētas, bet visu Latviju.
Tie, kas 1905.gada revolūcijas notikumos iesaistījās laukos,
galvenokārt bija saimnieku dēli – jaunatne bija izglītota. Viņiem
bija līdzjūtība pret tiem, kuriem zemes nebija. Jo arī šie
bezzemnieki bija latvieši. Un cilvēki gribēja arī politisko
brīvību. Kas latviešus visšausmīgāk tracināja? Rusifikācija.
Latviešu valodā nevarēja mācīties. Rīgas centrā – pareizticīgo
katedrāles. Laukos kā sērga – baltvācu muižniecība. Līdz ar to
Latvijā tas saplūda vienā strāvā, kurā, kā reti mūsu nācijas
vēsturē, kopā gāja pilsētas strādnieki, tautskolotāji.
Kurš no godīgiem latviešiem nepiedalījās revolūcijā? Nebija tādu.
Rainis piedalījās. Janis Rozentāls parakstīja manifestu par
latviešu valodu. Jānis Poruks piedalās. Plūdons, kuru mēs bieži
vien uzskatām tikai par dzejnieku, – piedalījās. Arī Aspazija.
Tūkstošiem citu. Un, ja tas tā bija, 1905.gadā revolūcijai bija
jānotiek, tās nevarēja nebūt.
Lappusi sagatavojusi
Baiba Šāberte