Sarkanas asinis baltā sniegā
Vēsture ir kaleidoskops: stikliņi, kas veido notikumus, ir vieni un tie paši, taču, nedaudz pagriežot, katrs kaleidoskopā saskata citu rakstu un krāsu.
Ansis Cīrulis. Barikādes. 1905.gads |
Ir aizvadīts gadsimts kopš
liktenīgās ceturtdienas – 1905. gada 13. janvāra. Gadsimts, kopš
Rīgas unteroficieru bataljona bundzinieka stakato Daugavmalā
pārcērt šauteņu rējiens, kopš četrpadsmitgadīga kuģupuikas un
četrdesmitgadīga bankas ierēdņa asinis sajaucas ar tūkstoš kāju
izmīdīto sniegu, kopš cara Krievijas rietumu provinci – tolaik
pasaules kartēs vēl neiezīmēto Latviju – atmodina
revolūcija.
Valsts Mākslas muzejs. Izstāde “Revolūcijas smiekli un
asaras”. Riharda Zariņa karikatūra “Mēsli un auglis”: no
pārcilvēcīga darba novārdzināto, kailo uz zemes guļošo cilvēku
augumiem izdīdzis perverss zieds – tumīga cienmāte, kam galvu
rotā cepure ar strausa spalvām, bet acu skatu duļķainu dara
fifīga lornete.
Arī vēsturisko filmu režisors Ģirts Nagainis uzskata: revolūcijas
zemdegas Latvijā neredzamas ir gruzdējušas gadsimtiem ilgi.
Piektā gada vējš karstajām sprikstīm tikai lika izlauzties uz
āru. Un radās liesma.
– Merķeļa “Latviešos” ir ļoti spilgta aina – kādas bija
attiecības starp vācu baronu un latvieti. Jebkuru latvieti – vai
nu tas ir bērns, vīrietis, sieviete, saimnieks vai kalps.
Trīsdesmit soļu attālumā vajadzēja samesties trejdeviņos kūkumos,
vislabāk – rāpot un nobučot barona zābaka purnu. Un vislielākā
labvēlība bija, ja barons ļāva nobučot svārku stērbeli. Roku
bučošana nāk vēlāk – pēc dzimtbūšanas atcelšanas. Taču no Merķeļa
“Latviešiem” līdz 1905. gadam paiet tikai nedaudz vairāk par simt
gadiem, un stāvoklis mainās. Latvietim rodas citas prasības: viņš
pats grib noteikt savu dzīvi. Un viņš sāk domāt par savām
tiesībām un saviem pienākumiem. Tā, lūk, ir Piektā gada sēkla,
kas izdīga, kad cilvēki pamodās: viņi izgāja demonstrācijā, lai
iegūtu brīva cilvēka tiesības. Bet brīvs cilvēks sākas tad, kad
viņš nostājas pret netaisnību. Nostājas droši, bez kādas
šaubīšanās. Jo viņš apzinās: pāri tiek darīts ne tikai man, bet
mums visiem – kādai kārtai vai veselai tautai. Ir interesanti
fakti: 20. gadsimta sākums – 1904. gads. Cīrihe. Kādā alus
krodziņā sēž Miķelis Valters. Viņš izlej alu uz galda un rāda
saviem studiju biedriem – tā ir cariskā Krievija. Kas mums
jādara? Jāveicina, lai šī valsts sadalītos. Mums vajag vairot, –
viņš saka, – izšķaidošās tendences. Un stāsta, kāda pēc pieciem,
desmit, pēc divdesmit gadiem būs cariskā Krievija: ir vesela
virkne neatkarīgu valstu – Somija, Igaunija, Latvija, Polija. Tā
studentu vidū ideja par valsts neatkarību dzima jau pirms Piektā
gada revolūcijas. Bet, lai idejas izietu un sakņotos tautā, ir
nepieciešami lozungi, ko tauta saprot. Jaunie puiši sanāk kopā un
domā: kas varētu būt tas, kas pamodinātu latviešus. Un viņi sauc
palīgā svēto Augustīnu – “Ja taisnību teikt ir dumpoties, tad –
ar Dieva palīgu – mēs dumposimies!” Jāteic, jaunie puiši bija
gudri: svētais Augustīns ir viens no autoritatīvākajiem baznīcas
tēviem, un, ja pašā pamatā ir svētā Augustīna idejas, retais
uzdrīkstēsies tām pretī bilst.
R.Zariņš. Mēsli un auglis |
Izstāde “Revolūcijas smiekli un
asaras”. Anša Cīruļa glezna “Barikādes. 1905.
gads.”
Latvijas Valsts vēstures arhīva speciālists Ēriks
Jēkabsons:
– Revolūcija liesmoja visās Krievijas rietumu guberņās – gan
Polijas, gan Lietuvas, gan Igaunijas zemēs, taču visspilgtākās
liesmas revolūcija iededza Latvijas zemēs. Te, kur visumā bija
tiem laikiem augsts izglītības līmenis, cilvēki viskrasāk sajuta
dubulto apspiestību: sociālo un nacionālo. No vienas puses –
Krievijas varas iestādes, no otras – vācu muižniecība un poļu
muižnieki Latgalē. Un īpašs ir šis nacionālais moments – cīņa par
savu valodu skolās, pašvaldībās, cīņa par tiesībām ieņemt amatus,
jo bija amati, ko drīkstēja ieņemt tikai krievi vai citi
pareizticīgie.
Rokrakstā ir saglabājusies burtnīciņa “Kādu es redzēju
1905.gadu”. Tai savas atmiņas revolūcijas 50.gadā uzticēja
1886.gada janvārī Madonas apriņķa Praulienas pagasta “Rubeņos”
dzimušais Viktors Medenis. “Mani pieredzējumi un atmiņas visai
labi nesaskan ar to, kas tagad tiek stāstīts un slavēts. Daudz
kas tiek sagrozīts un pārspīlēts, un attēlots tā, kā tas toreiz
nemaz nebija. (..) Patiesībai par godu jāsaka, ka starp tiem
streikotājiem, kādi mēs bijām, nebija neviena laukstrādnieka, ne
muižas strādnieka, mēs visi bijām saimnieku dēli un meitas,
varbūt kāds amatnieks. Toreiz uz laukiem nebija nekāda
proletariāta un nebija nekādas šķiru cīņas, ne kulaku. Toreiz
visi laukstrādnieki un lauksaimnieki cīnījās kopīgi pret vācu
baroniem un cara valdību, kas baronus aizstāvēja. Visa cīņa bij
vairāk nacionāliem iemesliem nekā šķiras motīviem. Piemēram,
Lazdonas muiža ir viena no lielākajām un bagātākajām muižām
Vidzemē, bet tā piederēja latvietim Indriķim Rašmanim. Un pret to
nebij nekādas revolūcijas. Citas muižas postīja un dedzināja, bet
Ļaudonai nesadedzināja neviena salmiņa. Ļaudonas miliči paši to
apsargājuši, lai kāds muļķis kaut ko sliktu neizdarītu.”
Izstāde “Revolūcijas smiekli un asaras”. Jānis Roberts
Tilbergs. Karikatūra “Jubileja”: šķind vīna glāzes, un
freilenes tērpjas baltā, kad bende, pār biksēm izlaisto kreklu ar
virvi apsējis, gatavojas kārt tūkstošo dumpinieku.
“Vēlāk, kad nāca soda ekspedīcija, tā bez arestiem un nošaušanām
dedzināja arī saimnieku mājas. (..) Novietoja muižās kazakus un
čerkesus. Madonā bijušā Leiver kroga ēkā ierīkoja kazarmu un
novietoja 55 zaldātus kājniekus. Zocdemokrātiem bija savi
pulciņi, kuri arī gribēja sapulcēties un stiprināties. Vajadzēja
kāda iemesla, lai varētu sapulcēties. Priekš tam izmantoja
dancošanas vakarus jeb kaktu balles. Apmēram tā jūnija mēnesī
tāda ballīte sarīkota tepat Madonas pievārtē Zaru Meldera mājā.
Bremmers (Kalsnavas muižas īpašnieks – B.Š.) ar kazakiem
to uzoduši un danču laikā māju ielenkuši. Kazaki nostādīti pie
logiem un durvīm, ka neviens nevar izbēgt, tad kazaki gājuši
iekšā un ņēmuši visus pēc kārtas priekšā, papriekš vīriešus, tad
sieviešus. Pirmais vārds bijis “часы есть?”. Kam tik bijis pulkstenis, tas nolaupīts,
un cilvēks pats ar nagaiku nodauzīts. Un tā visi pēc kārtas. Kad
visi bijuši nodauzīti, tad Brimmers lepni paziņojis: “Es nelēk
jūs pērt par to, ka jūs danco un zing, bet par to, ka jūs dieva
un kaizer negribēt.””
Izstāde “Revolūcijas smiekli un asaras”. Janis Rozentāls
“Golgāta”.
Par revolūcijas aizsākumu – 1905.gada
13.janvāri Daugavmalā – Ēriks Jēkabsons:
– Tika nošauti vai nomira pēc smagiem ievainojumiem 73 cilvēki.
Noslīkušo skaits Daugavā – jo pūlis metās uz Daugavas ledus –
pārsniedza simtu. Pēc tam notikumi vēlās kā lavīna: ļoti daudzas
demonstrācijas, daudzi streiki, kaujas ar karaspēku, pat
mežabrāļu karš, kas ilgs līdz pat 1907.gadam. Šie cilvēki bija
gatavi iet nāvē par savām idejām – par brīvību un demokrātiju.
Bija ļoti daudz cilvēku upuru: 3 vai 4 tūkstoši tika noslepkavoti
vai nu soda ekspedīcijās, vai nošauti bēgot, vai pēc kara tiesas
sprieduma. Apmēram 5 tūkstoši cilvēku emigrēja. Ļoti daudzus
latviešus izsūtīja uz Sibīriju: latviešu toreiz cariskajā
Krievijā no iedzīvotāju kopskaita bija 1,5 procenti, bet starp
izsūtītajiem Sibīrijas trimdā viņi veidoja apmēram 11–12
procentus. Šie fakti jo spilgti apliecina to, ka tautas
pacietības mērs toreiz bija pārāk pilns. Un tas, ko neizdevās
panākt 1905.gadā, kļuva par realitāti trīspadsmit gadus vēlāk –
1918.gada 18.novembrī.
Bet tautas atmiņā Piektā gada revolūcija paliks kā sarkanas
asinis baltā Daugavmalas sniegā.