Par Ekonomikas ministrijas izstrādāto likumprojektu “Valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizācijas, zemes reformas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums”
Kā bija plānots, Ekonomikas
ministrija izstrādājusi un ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš
nosūtījis saskaņošanai Finanšu un Tieslietu ministrijai
likumprojektu “Valsts un pašvaldību īpašuma objektu
privatizācijas, zemes reformas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likums”.
Šā likuma mērķis ir noteikt pamatnosacījumus, kādā veidā:
1) ir pabeidzama valsts un pašvaldību īpašuma objektu un valstij
vai pašvaldībai piederošo vai piekrītošo zemesgabalu
privatizācija saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību īpašuma
objektu privatizāciju”;
2) ir pabeidzama apbūvētu zemesgabalu atsavināšana, kā maksāšanas
līdzekli izmantojot īpašuma kompensācijas sertifikātus, un notiek
turpmākā rīcība ar neapbūvētiem zemesgabaliem saskaņā ar Valsts
un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu;
3) ir pabeidzama zemes izpirkšana lauku apvidos un pilsētās
saskaņā ar likumu “Par zemes privatizāciju lauku apvidos”, “Par
zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, “Par zemes reformas
pabeigšanu lauku apvidos” un “Par zemes reformu pabeigšanu
pilsētās”;
4) ir pabeidzama privatizācijas sertifikātu un īpašuma
kompensācijas sertifikātu piešķiršana un dzēšana, kā arī tiek
izbeigta to kā maksāšanas līdzekļu izmantošana saskaņā ar likumu
“Par privatizācijas sertifikātiem” un citiem likumiem.
Privatizācijas jomā likumprojekts paredz:
a) privatizācijas ierosinājumu iesniegšanas termiņus;
b) privatizācijas ierosinājuma reģistrācijas kārtību;
c) termiņu, līdz kuram Ministru kabinets un pašvaldība var nodot
privatizācijai attiecīgus valsts vai pašvaldības īpašuma objektus
un zemesgabalus;
d) pārejas kārtību, kā pāriet no privatizācijas uz valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanu.
Atsavināšanas jomā likumprojekts paredz:
a) termiņu, līdz kuram var iesniegt atsavināšanas ierosinājumu
par apbūvēto zemesgabalu, saglabājot iespēju izmantot īpašuma
kompensācijas sertifikātus kā maksāšanas līdzekli;
b) turpmākās rīcības ar neapbūvētiem zemesgabaliem.
Zemes reformas jomā likumprojekts paredz:
a) termiņu, līdz kuram var ierosināt pastāvīgā lietošanā
piešķirtās zemes izpirkšanu un attiecīgās zemes robežplānu
pasūtīšanu;
b) noteikt nosacījumus, pēc kādiem zemi iespējams izpirkt saskaņā
ar zemes reformas likumiem;
c) turpmāko rīcību ar patstāvīgā lietošanā neizpirkto zemi.
Privatizācijas sertifikātu jomā likumprojekts paredz:
a) noteikt pazīmes, pēc kurām tiks noteikts valsts un pašvaldību
īpašuma objektu loks, par kuriem privatizācijas (atsavināšanas,
zemes reformas) subjekts varēs izmantot kā maksāšanas līdzekli
privatizācijas sertifikātus;
b) noteikt samērīgu termiņu, līdz kuram persona var pieteikties
saņemt privatizācijas sertifikātus un attiecīgām valsts un
pašvaldību institūcijām jāpieņem attiecīgs lēmums;
c) noteikt termiņus, kuros personai noilgst tiesības atvērt bankā
kontu piešķirto privatizācijas sertifikātu ieskaitīšanai;
d) noteikt privatizācijas sertifikātu konta slēgšanas
kārtību.
Pēc šā likumprojekta pieņemšanas papildus būs jāizstrādā un
Ministru kabinetam jāpieņem jauni Ministru kabineta noteikumi –
par privatizācijas, atsavināšanas un zemes reformas ierosinājuma
reģistra vešanas kārtību, kā arī par kārtību, kādā slēdz
privatizācijas sertifikātu kontus un sertifikātus nodod noteiktas
valsts institūcijas turējumā.
Latvijas Republikai atgūstot valstisko neatkarību, tās
tautsaimniecības interesēs bija būtiski pāriet no
komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, kuras pamatā būtu
privātīpašums un privātā iniciatīva. Lai šo mērķi sasniegtu, tika
sākta īpašuma tiesību atjaunošana (denacionalizācija) un valsts
un pašvaldību īpašuma masveida privatizācija, kas radīja un
veicināja privāto uzņēmējdarbību. Lauku apvidos un pilsētās tika
uzsākta zemes reforma.
Lai veicinātu Latvijas iedzīvotāju līdzdalību reformas procesos,
valsts izdeva un piešķīra iedzīvotājiem vērtspapīrus –
privatizācijas sertifikātus, kurus kā maksāšanas līdzekli varēja
izmantot, iegādājoties attiecīgus valsts un pašvaldības īpašumus
(uzņēmumus, uzņēmējsabiedrības, nekustamos īpašumus, kapitāla
daļas, zemi).
Pašlaik Latvijā veiktās masveida privatizācijas mērķis pamatā ir
sasniegts, jo pirmkārt, šā procesa rezultātā vairāk nekā trešdaļa
Latvijas iedzīvotāju ir ieguvuši valsts vai pašvaldību īpašumus,
t.i., akcijas, dzīvokļus, zemes gabalus un citus īpašumus;
otrkārt, trīs ceturtdaļas iekšzemes kopprodukta veidojas
privātajā sektorā; treškārt, izmantots vairāk nekā 90%
privatizācijas sertifikātu.
2003.gada 4.augustā Ministru kabinets (ar rīkojumu Nr.486 “Par
valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģija
(pamatnostādnes)”) apstiprināja valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas valsts stratēģiju (pamatnostādnes). Stratēģija
noteica galvenos paņēmienus privatizācijas un zemes reformu beigu
posma pamatmērķu sasniegšanai – pilnīgai privatizācijas
sertifikātu un īpašuma kompensācijas sertifikātu izlietojuma
panākšanai, vienlaikus nodrošinot iespējami lielus naudas
ieņēmumus no privatizācijas.
Lai minēto stratēģiju sekmīgi ieviestu, Ministru kabinets
iesniedza Saeimā grozījumus attiecīgajos likumos, kas saistīti ar
zemes pastāvīgā lietotāja statusu un zemes reformas likumos
noteiktās izpirkšanas kārtību, valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un atsavināšanas kārtību, kā arī privatizācijas
sertifikātu izmantošanu.
Saskaņā ar deklarāciju par Aigara Kalvīša vadītā Ministru
kabineta iecerēto darbību 2005.gadā paredzēta pāreja no
privatizācijas uz valsts īpašuma atsavināšanas procedūru un zemes
reformas pabeigšanu. Privatizācijas pabeigšanas procesā tiks
pabeigta uzsāktā valsts un pašvaldību īpašuma objektu, dzīvokļu,
valsts un pašvaldību zemes privatizācija un atsavināšana
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kā arī pārtraukta privatizācijaS
sertifikātu piešķiršana. Zemes reformas pabeigšanas ietvaros tiks
grozīti zemes reformas pabeigšanas nosacījumi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, tika izstrādāts attiecīgo reformu
pabeigšanas jumta likumprojekts “Valsts un pašvaldības īpašuma
objektu, zemes reformu un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likums”.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa