Klasiskās dejas maģiskais laiks
Divas nedēļas un divas dienas Velsas galvaspilsētā Kārdifā, Bristoles līča krastā, viesojās Latvijas Nacionālās operas (LNO) balets, sniedzot trīs izrādes – L.Delība “Kopēliju”, P.Čaikovska “Apburto princesi” un “Gulbju ezeru”.
Skats no baleta “Gulbju ezers” Foto: Felikss Lipskis |
Viesizrāžu rīkotāji šo laikposmu
nosauca par “Ziemassvētku baletu maģisko laiku” un atgādināja
Latvijas Nacionālā baleta (ar tādu nosaukumu trupa uzstājas
Lielbritānijā jau kopš 1996.gada) iepriekšējo astoņu turneju
panākumus un augsto vērtējumu tādās avīzēs kā “The Guardian”,
“Manchester Evening News”, “The Daily Mail” u.c.
Arī Velsas prese nav skopojusies ar spožiem salīdzinājumiem un
sajūsmas apliecinājumiem.
Laikraksts “Echo” (3.janvāris):
“Latvijas Nacionālais balets ar savu vareno izrādi, dramatiski
interpretēto “Gulbju ezera” traģisko mīlas stāstu godam
beidza svētku sezonu Sv. Dāvida koncertzālē.”
Laikraksts “West Mail” (4.janvāris):
“Jūlija Gurviča Odetas-Odīlijas lomā bija lieliska sava skatuves
tēla interpretācijā un tehniskajā meistarībā. Es neskaitīju fuetē
3.cēlienā, bet tie bija patiesi žilbinoši un meistarīgi. Viņas
jūtīgā, maigā, noslēpumaini klusinātā Odeta baltajos cēlienos
lieliski kontrastēja ar izaicinošo, spožo un viltīgo Melno
gulbi.
Aleksejs Avečkins, kurš pirms tam “Kopēlijā” dejoja Franci, bija
pārsteidzoši šarmants, lepns un virtuozs princis Zigfrīds un
skatītājus iepriecināja arī ar savu dramatisko izteiksmi.
Raimonds Martinovs spēlēja un dejoja Rotbartu visā tā mežonīgajā
spēkā un izskatījās patiesi laimīgs, kad, priekškaram krītot,
publika viņam uzgavilēja.
Intars Kleinhofs visos trijos latviešu baletos iepriecināja ar
savu dzirkstošo, enerģētisko stilu. “Gulbju ezerā” viņš dejoja
Nerru un tika uzņemts ar ovācijām.”
Daudz atzinīgu vārdu un vispārākajās pakāpēs izteiktu košu
epitetu baleta kritiķi veltījuši arī citiem solistiem lielās un
mazākās lomās, īpaši izceļot Viktorijas Jansones princesi Auroru,
Viktorijas Izotovas Ceriņu feju un Arņa Līcīša Karabosu,
Margaritas Demjanokas Svanildu un Pāvela Vasiļčenko Franci.
Satraukto un svētdienīgo viesizrāžu gaisotni neatkārtojamu
padarīja arī Ziemassvētku eglīte un Jaunā gada sagaidīšana. Par
kādu negaidītu simpātisku akcentu bija parūpējies Latvijas goda
konsuls Velsā Endijs Taurins, laikrakstā “West Mail”
3.janvārī publicējot vēstuli:
“Ser, es rakstu, lai paskubinātu tos lasītājus, kas vēl nav
redzējuši Latvijas Nacionālā baleta uzstāšanos Sv. Dāvida
koncertzālē, steigties iegādāties biļetes.
Mēs, grupa domubiedru no Velsas-Baltijas biedrības, kas ir
interesants sajaukums no visu vecumu latviešiem, lietuviešiem,
norvēģiem, velsiešiem un angļiem, skatījāmies viņus pirmdienas
pēcpusdienas izrādē “Kopēlijā” un bijām saviļņoti un pārsteigti
par šo brīnišķīgo horeogrāfiju. Tās autors ir trupas
mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis. Baleta stāsts tika
brīnišķīgi nodejots un nospēlēts, bet Delība mūziku dzīvu
padarīja Latvijas Nacionālās operas orķestris diriģenta Farhada
Stades vadībā.”
Pēdējos deviņos gados mūsu balets Lielbritānijā uzstājies teātros
un koncertzālēs Belfāstā, Edinburgā, Glāzgovā, Mančestrā,
Notingemā, Vimbldonā un Londonā.
Eriks Tivums