Izdzisušie ugunskuri
Emocijas, izjūtas un pārdzīvojumus
nav iespējams restaurēt. Bet tieši emocijas, izjūtas un
pārdzīvojumi ir ikviena notikuma dvēsele.
Katru gadu janvārī ap šo laiku mēs pulcējamies bijušajās barikāžu
vietās, iededzam ugunskurus un mēģinām atgriezties. Mēs gribam
atgriezties tajā laikā, kas tik svarīgs ne vien daudziem no mums,
bet arī visai tautai un valstij. Mēs gribam atgriezties, tomēr
nevaram. Mēs pastāvam, padziedam, pārcilājam tās pašas atmiņu
lauskas, ko ik gadu, iedzeram tēju, uzkožam pīrāgus un tieši
tāpat kā atnākuši arī izklīstam. Pāri paliek vienīgi mazliet
smeldzīga sajūta. Jo notikums it kā ir, bet dvēseles tam vairs
nav.
Varbūt tieši tāpēc daudzi jo daudzi cilvēki, kas 1991. gada
janvārī paši atradās uz barikādēm vai vismaz, elpu aizturējuši un
radiouztvērējiem pieplakuši, sekoja līdzi tam, kas tobrīd notika
Rīgā, vēlāk pret šiem notikumiem sāka izturēties arvien
vienaldzīgāk. Varbūt viņi nespēja piedot liktenim, ka pēcāk tas
dzīvi iegrozīja pavisam citādi, nekā tika cerēts. Varbūt viņi
vienkārši nesaprata, kur zuda tā vienotība un ideāli, kas bija
toreiz, un kā radās šī nošķirtība un skarbā realitāte, ar ko
nācās samierināties vēlāk. Bet varbūt – un, visticamāk, tas
notika ar vairumu, viņiem vairs nebija laika gremdēties atmiņās,
jo vajadzēja dzīvot šodienai.
Tā nu ļaužu pulciņi pie barikāžu piemiņas ugunskuriem ar katru
gadu kļūst arvien retāki, savukārt to, kas samierinājušies vai
dzīvo šodienai, paliek vairāk. Jo dzīve rit tālāk. Temps pieaug.
Mēs visi kļūstam vecāki. Un bērni aug lielāki.
Tie paši bērni, kas piedzimuši kādu brīdi pirms Atmodas. Tātad
pilnīgi citā laikā un situācijā. Tie paši bērni, kam toreiz vēl
pat nebija desmit gadiņu. Tagad viņiem jau divdesmit. Un – pats
trakākais – viņi nesaprot šos stāstus par ugunskuru dūmiem, kas
reiz klājās pāri Vecrīgai, par traktoriem, buldozeriem un
baļķvedējiem ar visiem baļķiem Rīgas ielās. Par betona bluķiem,
kas ieskāva valdības ēkas, par OMON, par vīriem ar stellatslēgām
un nažiem piedurknēs Doma laukumā, par pieaugušajiem, kas savā
starpā sazinājās ar ārzemēs pirktām rotaļu rācijām, par varonību
un nodevību, kas tobrīd viena otrai atradās tik tuvu, cik tuvu
vien iespējams. Labākajā gadījumā viņu izpratnē viss toreiz
notikušais ir tikai tāds realitātes šovs ar dziesmām un dejām, un
mazliet skumjām beigām. Tāds realitātes šovs, ko aiz gara laika,
drūmā sociālisma nomākta, izspēlēja latviešu tauta toreiz, kad
īstu realitātes šovu vēl nebija.
Viņi nesaprot. Jo tā ir pilnīgi cita vērtību un zīmju sistēma.
Mēs it kā runājam vienā, tomēr tajā pašā laikā katrs savā
valodā.
Viņi nesaprot, bet mēs tik stāstām un stāstām. Katru gadu no
jauna. It kā katru gadu ar šiem stāstiem gribētu izpelnīties savu
bērnu un nu jau arī mazbērnu atzinību. Gluži kā ordeni. It kā
nesaprastu, ka vienīgais ordenis, ko jau sen esam saņēmuši, ir
viņi paši – mūsu bērni – un tā dzīve, ko viņi dzīvo. Lai arī, ne
viss šajā dzīvē ir skaisti. Un ne viss šajā dzīvē mums patīk. Bet
arī ordeņi mēdz būs dažādi. Skaistāki un mazāk skaisti.
Tomēr visvairāk biedē, ka reiz var pienākt laiks, kad vairs nebūs
ko teikt un nebūs kas saka. Jo emocijas, izjūtas un pārdzīvojumi
tik tiešām nav restaurējami. Bet mēs šajos četrpadsmit gados tā
arī daudz tālāk par emocijām, izjūtām un pārdzīvojumiem neesam
tikuši. Un tāpēc atkal var pienākt brīdis, kad kārtējo reizi
paliksim nesaprasti.
Ne tikai bērni vai mazbērni, arī laiks un pasaule reiz var
uzprasīt – nu kas tur īsti notika tajā 1991. gada janvārī. Bet
mēs tik stāstīsim par ugunskuriem, kuri sen izdzisuši, par
dūmiem, kuri sen izgaisuši, un tautas vienotību, kuras sen vairs
nav. Mēs tik stāstīsim un stāstīsim…Neraugoties uz to, ka pasaule
pa šiem četrpadsmit gadiem ir nežēlīgi mainījusies. Lai šodienas
cilvēkam un šodienas pasaulei kaut ko pastāstītu vai izskaidrotu,
ir jābūt faktiem un pavisam citiem argumentiem, nevis emocijām.
Vienīgi mēs to vēl arvien spītīgi negribam saprast.
Barikāžu ugunskuri sen izdzisuši. Diemžēl patiesību par to laiku
neesam nedz tā īsti meklējuši, nedz atraduši. Bet vajadzētu gan.
Vajadzētu meklēt un atrast. To patiesību, kas nākamajām paaudzēm
un visai pasaulei izskaidrotu šīs emocijas, izjūtas un
pārdzīvojumus, ko nav iespējams restaurēt, bet kas mums visiem ir
tik svarīgi, jo iezīmē vienu no būtiskākajiem pagrieziena
punktiem Latvijas jaunāko laiku vēsturē.
Aivars Kļavis, “LV”
1991.gada janvāris. Fotogrāfa Ulda Pāžes skatījumā