Kā lats ar eiru sadzīvo
Pašās pērnā gada beigās tika sperts kārtējais solis ceļā uz pilntiesīgu Latvijas dalību Eiropas Ekonomikas un monetārajā savienībā, piesaistot mūsu nacionālo valūtu Eiropas Savienības (ES) vienotajai valūtai eirai.
Lata piesaistes maiņa bijusi veiksmīga
Vērtējot makroekonomisko situāciju
Latvijā pēc lata piesai-stes maiņas un tās turpmākās attīstības
tendences, Latvijas Bankas (LB) prezidents Ilmārs Rimšēvičs
uzsver, ka piesaistes maiņa noritējusi veiksmīgi, turklāt
piesaistes rezultātā lats nav ne devalvēts, ne revalvēts.
Viņaprāt, LB noteiktais lata piesaistes kurss – 0,702804
lati par vienu eiru – Latvijas tautsaimniecībai ir izdevīgs.
Un, lai gan izskanējis viedoklis, ka to nevar viennozīmīgi vērtēt
kā labvēlīgu, LB vadītājs atgādina, ka Latvijas ārējās
tirdzniecības norēķinos tiek izmantota gan eira, gan ASV dolārs.
Tādēļ piesaistes kursa ietekme uz dažādām tautsaimniecības jomām
ir atšķirīga. Tā kā pašlaik 56% Latvijas eksporta un 58% importa
ieņēmumu ir eirās, bet ASV dolāros – 19% eksporta un 24%
importa ieņēmumu, ieguvēju un zaudētāju skaits ir aptuveni
vienāds.
Zemais lata kurss pret eiru, protams, var sadārdzināt atsevišķas
preces, kas tiek ievestas no ES valstīm, tomēr augstais lata
kurss pret ASV dolāru tajā pašā laikā samazina dolāros importēto
preču cenas. Tā pērn pasaules tirgū ievērojami pieauga naftas
cena, taču ASV dolāra kurss pret latu samazinājās par 5%. Tas
lielā mērā ietekmēja arī degvielas mazumtirdzniecības cenas
Latvijā, jo pretējā gadījumā cena par litru degvielas jau
pagājušajā gadā būtu varējusi pārsniegt 50 santīmus, bet šogad
sakarā ar akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanu tā būtu vēl par
dažiem santīmiem augstāka.
Tautsaimniecība saglabā savas tendences
LB speciālisti uzskata, ka
atsevišķu pakalpojumu nozaru straujā attīstība šogad
palēnināsies, turpretī rūpnieciskās ražošanas pieaugums joprojām
būs stabils, ļaujot iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu šogad
nodrošināt 7,5% apmērā.
Statistikas dati par pērngada trešo ceturksni liecina, ka
straujais IKP pieaugums turpinājies arī 2004.gada otrajā pusē, šā
rādītāja ziņā ierindojot Latviju pirmajā vietā Eiropas Savienībā
(ES). Pilnīgs statistikas datu apkopojums vēl nav veikts, bet šī
informācija ļauj prognozēt, ka pērn Latvijas ekonomiskā izaugsme
sasniegusi aptuveni 8,5%. Kā norāda I.Rimšēvičs, šai prognozei
piepildoties, aizvadītais gads ieies vēsturē kā straujākās
izaugsmes gads Latvijā kopš neatkarības atjaunošanas.
Vienlaikus LB vadītājs atzīst, ka zināmas bažas izraisa to
tautsaimniecības nozaru struktūra, kuras nodrošinājušas straujos
ekonomiskās attīstības tempus. Piemēram, pagājušā gada beigās
būtiski palēninājās rūpnieciskās ražošanas apjoma gada pieauguma
temps, kas gada otrajā pusē bija vidēji gandrīz divas reizes
zemāks par kopējo IKP pieaugumu. Bet pieaugums tādās nozarēs kā
būvniecība, tirdzniecība un komercpakalpojumi bija straujāks par
kopējo IKP pieaugumu. Šāda attīstības struktūra liecina par
spēcīgo iekšzemes pieprasījumu, kas īstermiņā gan nodrošina
strauju izaugsmi, tomēr ilgākā laika posmā patēriņa attīstība bez
noturīgas rūpnieciskās ražošanas attīstības nevar garantēt
pietiekami stabilu izaugsmi. Rūpnieciskās ražošanas attīstību
lielā mērā nosaka Latvijas ražotāju konkurētspēja un produkcijas
noiets galvenajos eksporta tirgos, un nozīmīgākais Latvijas
tirdzniecības partneris ir ES valstis.
I.Rimšēvičs prognozē, ka arī šogad ekonomika attīstīsies
pietiekami spēcīgi un saglabāsies lielākā daļa ar ekonomisko
izaugsmi saistīto makroekonomisko risku.
Iekšzemes pieprasījums veicina inflāciju
Viens no šādiem riskiem ir
inflācija. LB uzskata, ka patēriņa cenu vidējā inflācija šogad
samazināsies, tomēr visa gada garumā tā joprojām pārsniegs pirms
2004.gada ierasto līmeni un būs 4,5% līdz 5%. Taču tās ir tikai
prognozes. Centrālās bankas speciālisti gada sākumā parasti
nosaka inflācijas robežas turpmākajos divpadsmit mēnešos, tomēr
pilnīgi precīzi pateikt, kāda varētu būt inflācija, gada sākumā
nav iespējams, atzīst I.Rimšēvičs. Inflācijas pazemināšanos
salīdzinājumā ar pagājušo gadu viņš skaidro ar to, ka šogad vairs
nedarbosies lielākā daļa faktoru, kas izraisīja augsto inflāciju
pērn. Piemēram, tik strauji vairs necelsies pārtikas preču cenas,
un arī pasaules naftas cenu pieaugums šogad acīmredzot nebūs tik
ievērojams kā pērn. Tajā pašā laikā Latvijā paaugstināsies
administratīvi regulējamās cenas. Ar 1.janvāri pieaugušas akcīzes
nodokļa likmes vairākām akcīzes precēm, bet ar 1.jūliju plānota
siltumenerģijas tarifu aplikšana ar PVN un gāzes tarifu celšana.
Tomēr LB prezidents pauž cerību, ka Latvijas valdība un citas
institūcijas ļoti rūpīgi izvērtēs šīs cenu paaugstināšanas
nepieciešamību, jo sevišķi attiecībā uz gāzes tarifu
celšanu.
Visiem vēl atmiņā pagājušā gada augusts, kad inflācija mūsu
valstī sasniedza augstāko robežu – 7,8%, līdz gada beigām tā arī
nepazeminoties zem 7% atzīmes. Un tikai salīdzinoši zemā
inflācija pagājušā gada pirmajos mēnešos ļāva vidējo inflāciju
pērn noturēt 6,2% līmenī. Tomēr tas ir Latvijai ļoti augsts
rādītājs. Viens no augstās inflācijas iemesliem ir arī joprojām
spēcīgais iekšzemes pieprasījums.
Jautāts, kā LB plāno samazināt inflāciju, I.Rimšēvičs atzīst, ka
centrālās bankas rīcībā inflāciju samazinošu instrumentu šobrīd
faktiski nav. “Latvijas Bankai celt procentu likmes nākotnē ir
bezjēdzīgi, jo lats ir piesaistīts eirai. Vienīgais, ko LB varētu
darīt, ir palielināt banku obligāto rezervju normu, tādējādi
samazinot to rīcībā esošos brīvos līdzekļus. Tādēļ arvien
aktuālāki kļūst instrumenti, kas ir ārpus LB ietekmes sfēras,
proti, budžeta deficīta samazināšana, straujās hipotekārās
kreditēšanas bremzēšana ar īpašas kreditēšanas nodevas ieviešanu
un, iespējams, arī Finanšu un kapitāla tirgus komisijas rīcībā
esošie instrumenti, nosakot dažāda veida kapitāla pietiekamības
rādītājus atsevišķiem kredīta veidiem,” teic I.Rimšēvičs.
Runājot par hipotekāro kredītu nodokli, centrālās bankas
prezidents uzsver, ka LB pagaidām ir atbalstījusi šo Latvijas
valdības ierosināto ideju. Ja valdība uzskatīs, ka, ņemot vērā
vispārējo straujo hipotekārās kreditēšanas pieaugumu, šāds
nodoklis ir nepieciešams, LB varētu palīdzēt izstrādāt tā
ieviešanas pamatprincipus. Viss būs atkarīgs no situācijas – ja
pašreizējā situācija, ko LB vērtē kā stabilu, saglabāsies,
iespējams, LB varētu mudināt valdību drīzāk ieviest šos
principus.
Pieaug valsts fiskālās politikas loma
Pozitīvi vērtējot pagājušā gada
fiskālo deficītu 1,1% apmērā no IKP, LB prezidents uzsver, ka
šogad plānotais budžeta deficīts – 1,68% no IKP – ir lielāks par
pieļaujamo līmeni un tādējādi pretrunā ar Konverģences programmā
iekļauto apņemšanos (šo programmu Latvija iesniegusi izskatīšanai
Eiropas Komisijā). Viņaprāt, budžeta deficīts ir jāsamazina, un
šogad tas nedrīkstētu pārsniegt 1% no IKP.
Arī pērn LB vairākkārt aicināja valdību samazināt budžeta
deficītu no tobrīd plānotajiem vairāk nekā 2% no IKP līdz
līmenim, kas nebūtu augstāks par 1,5%. Īstenojot stingru fiskālo
politiku, valdībai tas pagājušajā gadā arī izdevās. Turklāt šī
valdības fiskālā politika arī ļāva ierobežot inflāciju.
I.Rimšēvičs ir pārliecināts, ka gadījumā, ja budžeta deficīts
tiktu saglabāts sākotnēji plānotajā līmenī, tad jau tā augstā
2004.gada inflācija būtu vēl augstāka.
Vienlaikus LB vadītājs pozitīvi vērtē Konverģences programmā
ietverto valdības apņemšanos panākt fiskālā deficīta
samazināšanos nākamajos gados. Tomēr viņš uzskata, ka, ņemot vērā
labos fiskālos rezultātus pērn, šajā gadā paredzētais budžeta
deficīts nozīmē fiskālā deficīta pieaugumu, salīdzinot ar
pagājušo gadu. Tā kā valdības īstenotā fiskālā politika pēc lata
piesaistes eirai kļuvusi par galveno instrumentu makroekonomisko
risku stabilizēšanā, viņš aicina valdību panākt mazāku valsts
fiskālo deficītu nekā pērn, jo īpaši tādēļ, ka arī šogad
sagaidāma strauja tautsaimniecības attīstība.
Pēc lata piesaistes eirai procentu likmju regulēšana vairs nedod
agrāko efektu, un to pēc Latvijas iestāšanās ES uzskatāmi
apliecina arī procentu likmju tuvināšanās eiras zonas valstīs
spēkā esošajām likmēm. I.Rimšēvičs atzīst, ka likmju konverģence
ir notikusi straujāk, nekā ticis gaidīts. Tuvojoties 2008.gadam,
šī konverģence būs arvien manāmāka, bet pilnīgi lata un eiras
likmes vienādosies tikai tad, kad Latvijā tiks ieviesta eira.
Runājot par bāzes likmi, centrālās bankas vadītājs bilst, ka
gadījumā, ja šis gads iezīmēsies ne vien kā inflācijas
stabilizācijas, bet arī kā tās samazināšanās gads, bankas padome
lems, ko darīt ar LB refinansēšanas likmēm.
Tekošā konta deficīts joprojām ir augsts
Ar iepriekš minētajiem faktoriem
izskaidrojams arī tas, ka pagājušajā gadā nepieredzēti augsts
bijis tekošā konta deficīts, kas sasniedzis 11%–12% no IKP.
Tādēļ, pēc I.Rimšēviča domām, makroekonomiskos riskus, kas
saistīti ar valsts maksājumu bilances tekošā konta deficītu,
varēs samazināt tikai tad, ja valsts īstenos stingru fiskālo
politiku.
Šogad būtisku tekošā konta deficīta samazināšanos LB prezidents
neprognozē. Lai gan lata kursam vajadzētu labvēlīgi ietekmēt
Latvijas eksportu, saglabāsies liels iekšzemes pieprasījums, un
tas ietekmēs importa apjomu. Turklāt sakarā ar ES struktūrfondu
līdzekļu apguvi notiks arī kapitālpreču un investīciju preču
imports. Tādēļ tekošā konta deficītu šogad LB prognozē 9% apmērā
no IKP – ar nosacījumu, ka šogad vienreizēja rakstura investīciju
preču imports ievērojami sašaurināsies salīdzinājumā ar pagājušo
gadu. Pretējā gadījumā tekošā konta deficīts pārsniegs prognozēto
līmeni.
Atbilstoši jaunajai situācijai LB ir mainījusi savu valūtas
rezervju struktūru un palielinājusi tajā eiru daļu, to darot
galvenokārt uz Lielbritānijas sterliņu mārciņas un pavisam
nedaudz – uz Japānas jenas rēķina, būtiski nemainot dolāra
proporciju jaunajā LB ārvalstu valūtu rezervju grozā. Tādējādi
mūsu centrālās bankas ārvalstu valūtu rezervju portfelī šobrīd
palikušas trīs valūtas: eira, kas veido 50% portfeļa, ASV dolārs
(40%) un Japānas jena (10%).
Gita Kronberga, “LV”