Latvijas skolēnu zināšanas ir labākas nekā vidēji vienaudžiem pasaulē
LU rektors Ivars Lācis un izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete, iedziļinoties skolēnu sekmju analīzē Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Secinājumi par Latvijas izglītības kvalitāti nedrīkst būt diletantiski, tiem jābalstās uz pētniecību. Šādu pārliecību ceturtdien, 13.janvārī, pauda izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete, piedaloties starptautiska izglītības pētījuma TIMSS rezultātu prezentācijā.
Pavisam ir bijuši trīs TIMSS
pētījumi – 1995., 1999. un 2003.gadā. Kā stāsta Latvijas
Universitātes Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes asociētais
profesors Andrejs Geske, jaunākajā pētījumā tika vērtētas ceturto
un astoto klašu skolēnu zināšanas matemātikā un dabaszinātnēs.
Pētījuma rezultāti uzrāda, ka 2003.gadā matemātikā un
dabaszinātnēs Latvijas skolēnu sasniegumi ir statistiski augstāki
par vidējiem 4. un 8.klašu grupā. Tā, piemēram, 8.klašu skolēnu
starptautiskie vidējie rezultāti matemātikā bija 467 punkti.
Latvijas skolēni ieguva 508 punktus, līdz ar to ierindojoties
11.vietā 45 valstu konkurencē. Pirmās trīs vietas tradicionāli
ieguva Singapūra, Koreja un Ķīna (Honkonga). 8.vietā ir mūsu
kaimiņi igauņi. Salīdzinoši slikti rādītāji (zemāki nekā
Latvijai) ir ASV skolēniem, kas atrodas 15.vietā. Visos testos
zemāki rādītāji par vidējiem ir Norvēģijai. Latvijas 8.klašu
skolēni dabaszinātnēs ieguva 512 punktus, kas nozīmēja 18.vietu.
Starptautiskais vidējais punktu skaits te bija 474. Pirmās trīs
vietās atkal atradās Singapūra, Ķīna un Koreja. 4.klašu grupā
Latvijas skolēni matemātikā ar 536 punktiem, ieņēma 7.vietu.
Pavisam šajā grupā tika pētītas 25 valstu skolēnu zināšanas.
Vidējais punktu skaits bija 495. Arī dabaszinātnēs mūsējie ir
7.vietā ar 532 punktiem. Vidējais rādītājs – 489 punkti.
Pētījuma rezultātu analīze liecina, ka laikā no 1995. līdz
2003.gadam mūsu 4.klašu skolēniem ir strauji pieaugušas zināšanas
matemātikā un dabaszinātnēs, būtiski uzlabojušās arī 8.klašu
skolēnu zināšanas abās disciplīnās. Savukārt no 1999. līdz
2003.gadam astotklasnieku zināšanas dabaszinātnēs pieau-gušas
tikai nedaudz, matemātikā tās nav mainījušās. A. Geske uzskata,
ka faktiski šī rezultātu nemainība jāvērtē kā solis
atpakaļ.
Rezultātu analīze liecina, ka ievērojami samazinājusies atšķirība
starp pilsētas un lauku skolām. Tas noticis, lauku skolēnu
sasniegumiem palielinoties, bet diemžēl pilsētnieku zināšanu
līmenim krītoties. Salīdzinot latviešu un krievu skolēnu
rezultātus, jāsecina, ka noteicošā ir nevis mācību valoda, bet
gan skolas atrašanās vieta.
Jākonstatē, ka zēnu sasniegumi 8.klasēs pieauguši lēnāk nekā
meitenēm, matemātikā pat kritušies.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv