Eiropai jāturas pie kristīgajām vērtībām
Polijas eksprezidents, pirmās neatkarīgās arodbiedrības “Solidaritāte” priekšsēdētājs, Nobela prēmijas laureāts Lehs Valensa sarunā ar Romas Katoļu baznīcas Latvijas kardinālu Jāni Pujatu
Kardināls Jānis Pujats, bij. Polijas prezidents Lehs Valensa un Polijas vēstnieks Tadeušs Fišbahs Sv. Jēkaba Romas katoļu katedrālē Rīgā Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Viens no zīmīgākajiem pagājušās
nedēļas starptautiskās dzīves notikumiem Latvijā bija Polijas
eksprezidenta, pirmās neatkarīgās arodbiedrības “Solidaritāte”
priekšsēdētāja, Nobela prēmijas laureāta Leha Valensas vizīte
Latvijā. Notikums, kas atgādināja arī mūsu tautas dramatisko cīņu
barikāžu laikā pirms četrpadsmit gadiem.
Taču gan Rīgas Fondu biržas zālē atvērtā “Solidaritātes” fonda
fotoizstāde “Brīvības ceļi. Caur Solidaritāti uz Eiropu”, gan
Leha Valensas emocionālā runa konferencē “Atgriešanās Eiropā ar
dziesmotām revolūcijām” Rīgas Latviešu biedrības namā atsedza
būtisku atšķirību starp Latvijas un Polijas situāciju padomju
ļaunuma impērijā pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados.
Kā sagrāva sociālismu strādnieku valstī
“Solidaritāti” nodibināja Gdaņskas
kuģu būvētavas strādnieki, cīnoties par savām ekonomiskajām un
politiskajām tiesībām, un tā izveidojās par valsts mēroga
strādnieku organizāciju, aizsākot arī varenu visas tautas
kustību. Pēc izcilā Polijas dēla pāvesta Jāņa Pāvila II vizītes
dzimtenē “Solidaritāte” gada laikā pieauga līdz 10 miljoniem
biedru. Droši vien “zinātniskā komunisma” klasiķi tādu masveidību
nevarēja iztēloties pat vispārdrošākajos sapņos. Taču nez vai pat
visļaunākajos murgos viņi paredzēja, ka proletariāta organizācija
sagraus sociālistisko iekārtu valstī, kurā pat valdošā partija
bija piesavinājusies strādnieku vārdu (Polijas Apvienotajā
strādnieku partijā astoņdesmito gadu sākumā bija 3 miljoni
biedru).
Acīmredzot šis fakts vislabāk parāda padomju ļaunuma impērijas
melīgo būtību. Laikam gan vēsturē joprojām nav adekvāti novērtēta
baznīcas un ticības loma “Solidaritātes” fenomenā un arī Baltijas
valstu dziesmotajās revolūcijās.
Tādēļ zīmīga bija leģendārā Leha Valensas tikšanās ar Romas
Katoļu baznīcas augstāko priesteru Latvijā kardinālu Jāni Pujatu
vizītes nobeiguma cēlienā, piektdien, 14. janvārī.
Par “pēdējo lodi” rītdienas Eiropā
Viņa eminence kardināls pastāstīja
par Katoļu baznīcas smago situāciju padomju okupācijas laikā un
par Latvijas katoļu labajām attiecībām ar citu konfesiju
kristiešiem.
Savukārt L.Valensa viņam raksturīgajā brīvajā manierē pauda savus
uzskatus par mūsdienu baznīcas lomu un par situāciju Eiropā pēc
ES paplašināšanas.
Jānis Pujats: – Žēl, ka vecā, labā kristīgā Eiropa aiziet
pagātnē.
Lehs Valensa: – Domāju, tas ir tikai uz laiku. Mūsu
laikmets bijis straujām milzu pārmaiņām bagāts. Tagad jānogaida,
kamēr viss stabilizēsies. Es domāju, pienāks diena, kad datori
mums liks saprast, ka esam sīki un ka laimei ar treknu desas
gabalu vien ir par maz. Ka cilvēkam nepieciešamas lielākas –
garīgās vērtības. Taču diemžēl pašreizējie politiskie procesi
Eiropā garīgās vērtības atstāj novārtā.
Es gribētu minēt negatīvu piemēru no nesenās attīstības Eiropā,
konkrēti Ukrainā, kur gan formāli pastāvēja demokrātija ar vēlētu
parlamentu un prezidentu. Taču Ukrainas jaunākā attīstība
parādīja, ka arī šādā situācijā var izveidoties oligarhija, kas
demokrātijai neļauj attīstīties. Ja mēs ES neko nemainīsim,
oligarhija var pārņemt arī ES. Lai novērstu šādu bīstamu
attīstību, mums jāatgriežas pie garīgajām vērtībām.
Ceļot jauno Eiropu, mums vajadzēja sākt tieši ar kristīgo vērtību
ierakstīšanu konstitūcijā. Taču Rietumeiropa neuzklausīja šo
viedokli. Līdzīgi bija 1939. gadā, kad hitleriskā Vācija uzbruka
Polijai. Arī tad Rietumeiropā šim karam sākumā nepievērsa īpašu
uzmanību, uzskatot to par lokālu konfliktu. Un tikai tad, kad
Hitlers bija aizgājis līdz Parīzei un bombardēja Londonu,
Rietumeiropa beidzot novērtēja reālo briesmu apjomu. Tagad viņi
gluži tāpat neredz procesus, ko redzam mēs Austrumeiropā ar savu
vēsturisko pieredzi.
J.Pujats: – Vai arī islāms nav nopietns drauds kristīgajai
pasaulei?
L.Valensa: – Vēsturiski reliģijas vienmēr atbalstījušas
karus, valstu šķelšanu un robežas. Tagad mēs vairs nekarosim, jo
tas gluži vienkārši vairs neatmaksājas. Es domāju, pēc gadiem
divdesmit vai piecdesmit reliģijas atkal atgriezīsies pie sava
īstā uzdevuma. Un tad izrādīsies, ka būtībā visām reliģijām ir
viens un tas pats Dievs, tikai bijis pārāk daudz sludinātāju. Bet
islāmisti, kas dzīvo Eiropā, varbūt nebūs tik radikāli kā viņu
skaļākie ticības brāļi. Jo kristīgās tradīcijas viņus padarīs
mazliet mērenākus vai, ja tā var teikt, civilizētākus. Kad
atkritīs nepieciešamība karot, mazināsies arī islāmistu
kareivīgums. Taču šāda attīstība būs iespējama vien tad, ja
Eiropa ieklausīsies mūsu vārdos.
J.Pujats: – Un tomēr labi, ka Dievs ir debesīs un ka katra
paaudze savu ceļu sāk no nulles. Un ka vienas paaudzes laikā
iespējams pārmainīt pasauli.
L.Valensa: – Es bieži atceros savus armijas gadus, kad
biju kaprālis. Armijā mums mācīja tādu īso pārskrējienu vai
“lēcienu” taktiku, virzoties te uz priekšu, te atpakaļ. Tas
noticis arī mūsu dzīvē un vēsturē. Tā septiņpadsmitajā gadā mēs
ielēcām Oktobra revolūcijā. Tagad esam “atlēkuši” atpakaļ
un iestājušies ES un NATO. Tālāk es redzu vienmērīgas attīstības
periodu, bez lēcieniem.
Mēs virzīsimies uz priekšu pamazām, uzlabojot to, kas mums jau
ir. Taču mūsu vecais kontinents jau ir ielēcis informācijas un
interneta laikmetā, un mēs kopīgi ceļam kapitālismu. Un nav jau
trešā ceļa vai citas izvēles.
Taču man tomēr ārkārtīgi žēl, ka ES konstitūcijā netika
ierakstītas mūsu kontinenta kristīgās vērtības. Jo vairāk žēl
tādēļ, ka tam pietrūka, liekas, tikai vienas balss. Tā bija
vislielākā ES kļūda. Ir tāds sens paradums, ka cilvēks atstāj sev
“pēdējo lodi”. Gan karā, gan arī simboliski miera laika dzīvē. Ja
nu gadījumā viss brūk, tad cilvēkam vēl ir šī pēdējā lode. Tāpat,
es domāju, vajadzēja rīkoties arī Eiropas Savienībai.
Ja kristīgās vērtības būtu ierakstītas ES konstitūcijā, mēs ar
daudz lielāku paļāvību varētu raudzīties rītdienā.
Jānis Ūdris, “LV”