Ir sācies cits laikmets
Lielajā laika plūdumā gadu mija
nešķiet nekas nozīmīgs, arī 14 neatkarības gadi ir tikai “nupat”.
Bet kādā brīdī mēs pamanām, ka dzīvojam citādā pasaulē. Kaimiņš,
ar ko kopā sagaidīti četrdesmit Jaunie gadi, tik tikko
sasveicinās, jo ir aizņemts un veiksmīgs, bērni brīvdienās grib
braukt slēpot uz Austriju, avīzes atklāti lamā valdību, un tu
pats vairs nevari atrast attiecīgus vārdus, lai izteiktu
noskaņojumu...
“Kas bijis, ir pagājis, redzi, viss ir tapis jauns,” raksta
apustulis Pāvils (2. Kor. 5,17). Vai tiešām viss ir jauns, vai
būs vēl daudz jauna, kas tad vispār ir drošs un pārbaudīts –
par to jautājam filosofei MAIJAI KŪLEI
Man kā filosofei nepatīk tas, ka ES ideoloģijā reizēm jūtu utopisku pieeju, kas nevis satura, bet formas ziņā atgādina padomju utopijas Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
– Pērn Latvija kā vēl nekad saskārās ar globalizācijas procesiem – iestājās NATO un ES, piedalījās karadarbībā pasaules karstākajā punktā – Irākā, sastapāmies ar tiešiem terorisma draudiem, bijām ievilkti starptautiskās tiesu prāvās. Kā tas viss ir iespaidojis gan mūsu sabiedrību, gan indivīdu?
– Sabiedrību ļoti nozīmīgi –
tie ir lieli procesi. Atsevišķs cilvēks šobrīd nozīmīgas izmaiņas
tik ļoti nejūt. Asākie strīdi ir par cenu celšanos, tomēr tas nav
vērtējams viennozīmīgi, bet saistībā ar lata nodrošinājumu, mūsu
ražotspēju. Runājām ar kolēģiem, ka tas bija prieks, ko jutām pēc
1. maija, Barselonas lidostā izejot pasu kontroli sekundes laikā,
jo vēl pirms gadiem pieciem mums Romas lidostā nācās diskutēt par
to, kas ir Latvija, un robežsargi skrēja pie priekšnieka
noskaidrot, vai mūs drīkst ielaist Itālijā.
Indivīds Eiropā? Mums kā filosofiem, sociologiem tad jāieskatās
mazliet dziļāk. Varbūt paskatīsimies uz ES kritiski, lai gan es
nedomāju mūsu eiro-skeptiķu agresīvo kritiku, bet iespēju
aptveršanu,– tā, kā to darīja Kants. Kantam kritika nebija
uzbrukums, bet iespēju robežu noteikšana. Un, ja iespēju nav, tad
nevajag pārspīlēt ar ambīcijām. Man kā filosofei nepatīk tas, ka
ES ideoloģijā reizēm jūtu utopisku pieeju, kas (nevis satura, bet
formas ziņā) atgādina padomju utopijas. Kā gan pasaules priekšā
ES izskatās ar savu Lisabonas stratēģiju, kurā ierakstīts, ka
2010.gadā apsteigsim visus, būsim paši gudrākie, bagātākie!
Patlaban pašu Eiropas vadošo cilvēku analīzēs redzam, ka šī
stratēģija ir pārspīlēta, uzpūsta kā liels pūslis. Kamdēļ to
vajadzēja darīt?
Man nepatīk arī milzīgais formālisms, redzu iemiesojamies dzīvē
dažas no Osvalda Špenglera 1918.gadā iezīmētajām “Eiropas
norieta” tendencēm. Formālismu pirmām kārtām redz tiesu sistēmā,–
izdarot spriedumus, netiek analizēti konteksti. Tiesas droši vien
strādā godprātīgi, bet ar šauru redzesloku. Mēs, filosofi,
vēlētos vairāk hermeneitisku pieeju, dziļāku, daudzdimensionālu
skatījumu. Neuztraucos tik daudz par to, ka mēs zaudējam
starptautiskās tiesu prāvās, bet par to, ka tiesa skatās šauru
lauciņu, neatceroties (un nevēloties atcerēties) ne Latvijas
okupāciju, ne komunistu draudošo lomu, ne Laventu un “Bankas
Baltija” bankrotu, – un tamlīdzīgi. Šaurā nišā varbūt šie
spriedumi ir pareizi, bet plašākā dimensijā – nē. Milzīgais
Eiropas formālisms neved uz labu galu, bet uz to, ko Špenglers
redzēja jau pirms 100 gadiem, jo formas sastingst, neļauj
notikumus redzēt plašākā mērogā. Eiropas civilizācijas
pamatnoteikumos ir pieņemts, ka tiesas spriedumu neviens nedrīkst
apšaubīt. Tas ir nepieciešami tiesu varas pastāvēšanai. Tomēr,
manuprāt, ar šo principu nedrīkst pārspīlēt, un, ja ne citi, tad
mēs, filosofi, vairāk varētu runāt ne nu par konkrētiem
spriedumiem, bet par bīstamajām formālisma tendencēm vispār.
–Lūdzu, ieskicējiet sīkāk šo biedējošo jēdzienu – Eiropas noriets!
– Špenglers uzskatīja, ka Eiropas civilizācijai ir tik daudz bīstamu tendenču, ka tā ilgi nenoturēsies. Es vārdu “noriets” negribētu lietot un atsaucos uz Špenglera rakstīto tikai kā uz piemēru. Eiropas civilizācija turpināsies, taču tā balstās uz divām lietām, kas iedibinājās jau 17.–18. gadsimtā. Tas ir zinātnes spēks vārda plašākajā nozīmē (tā ir devusi cilvēku rokās datorus, atombumbu, gēnu inženēriju); te ir gan Eiropas, gan ASV atklājumi, ASV no kultūranalītiķu viedokļa pieder Eiropas civilizācijas sfērai. Savukārt zinātne rada lietas, kas attiecas uz militārismu un tehnoloģijām. Šīs divas nišas saista arī citas civilizācijas. No Eiropas labprāt pērk ieročus, licences, un mūsu civilizācijas varenība atstāj milzīgu iespaidu uz austrumu tautām, Latīņameriku. Kas ir Eiropas vājums? Tas, ko mums pārmet islāma valstis: Eiropa neturpinās, tā negrib bērnus, tā noveco. Patlaban sociologi, mediķi un demogrāfi šai sakarā rīko pētījumus, kongresus, un valodā ir ienācis jauns modes vārds: aging – novecošanās. Lai mēs turpinātos, katrā ģimenē vajag vairāk nekā divus bērnus, bet tā nenotiek. Un tāpēc varam teikt: kam mums šīs zināšanas un varenās tehnoloģijas, ja nebūs kam to atstāt?
– Latvija iesaistījās starp-tautiskajās organizācijās galvenokārt dēļ drošības – sociālās, fiziskās, militārās. Vai tagad jūtamies drošībā? Kā šodien jūtas “vidējais”? Cik patiesībā, jūsuprāt, drošs šobrīd jūtas Latvijas vidējais iedzīvotājs – piecdesmitgadīgs cilvēks? Kādas vērtības un garantijas valstij būtu jāpiedāvā vispirmām kārtām?
– 50 gadi ir bīstama situācija,
pirmspensijas vecums, un viņiem būtu atklāti jāpasaka, ka viņi ir
nonākuši pilnīgi citā dzīves un vērtību stilā. Tas prasa
enerģiju, risku, uzdrošināšanos, spēju nokrist kā zaudētājam un
tūlīt pat piecelties no jauna. Mainīt specialitātes, visu mūžu
mācīties, strādāt ar datoriem.
Maz cilvēku no šīs paaudzes to iedrošinās, viņu dzīves jūk un
brūk, jo jaunās, kapitālistiskās dzīves stils ir vērsts uz
jauniem cilvēkiem, uz risku, entuziasmu, enerģiju.
– Un ko cilvēkiem piedāvā valsts?
– Šo un to. Izglītības ministrija piedāvā kursus; daudzu firmu rīkotie kursi ir nekvalitatīvi. Plaša mēroga palīdzības laukiem nav, maz darba velta izskaidrošanai, konsultācijām, projektu rakstīšanai. Katru vasaru braucu uz savu Lejasciemu un klausos: tas kaimiņš, 55 gadi, ir zaudējis darbu un nodzēries, otrs, turpat netālu, 50 gadu, nedara neko, tas pats gals. Savulaik cilvēkus stilā, vērtību sistēmā noturēja mācītāji. Viņi dzīvoja starp cilvēkiem, uzklausīja, regulēja konfliktus. Liela loma bija skolotājiem, tagad tā aprobežojas ar skolu. Lauku ciematos nav cilvēku, pie kuriem iet pēc padoma. Ģimenes ārsti ir drausmīgi aizņemti. Konsultācijas kaut cik var saņemt par mazo biznesu, projektu sagatavošanu, bet ne jau bizness vien veido cilvēku dzīvi. Vēl turas lauku sievietes, kaut vai ar to pienākuma apziņu, ka māja jāsakopj, lopi un bērni jāpaēdina. Tā ir vesela paaudze Latvijas laukos, kuriem klājas grūti visādā ziņā, un tie ir mūsu cilvēki. Sfēra, ko rietumos turīgajiem cilvēkiem aizpilda psihoanalīze, pie mums ir tukša. Ir daži glancēti žurnāli, kuri stāsta ne tik daudz par vērtībām, cik par antivērtībām. Laukos ir vajadzīgi cilvēki, kas rūpētos par cilvēkiem.
– Pērn arī beidzot oficiāli un plaši ir atzīts tas, par ko demo-grāfi runāja jau sen – Latvijā pēc gadiem 15 vai 20 nāksies ielaist viesstrādniekus. Vai mūsu sabiedrība ir pietiekami liberāla, gatava sadzīvot ar svešiniekiem, droši vien austrumniekiem?
– Grūti pateikt, kas gribēs braukt
uz tik tālu un aukstu zemi. Ceru, ka Ukraina pati atkopsies,
tagad tā ir pagriezusies uz rietumu pusi. Arī Baltkrievija
mainīsies, jo Lukašenko nebūs mūžīgs. Domāju, ka šurp nebrauks
lielas masas, ir pievilcīgākas zemes ar vairāk darba vietām.
Varbūt brauks no nedrošajām zemēm, Čečenijas, kurdu teritorijām,
varbūt no Libānas un Palestīnas. Domāju, ka šai sakarā lielu
konfliktu nebūs, jo ES ideoloģija radina visus domāt, ka pret
svešiem cilvēkiem jāizturas toleranti. Mēs, latvieši, jau gadu
simtiem esam pieraduši to darīt. Kāda Zviedrijas profesore man
smejoties teica – kad pie jums sabrauks sveštautībnieki no citām
reliģijām, tad jūs redzēsit, cik mīļi jums būs jūsu krievi, kas
ir kristieši, pie kuru sejām un mentalitātes jūs jau esat
pieraduši.
Visas Eiropas un pasaules tautas sajauksies, ir sācies šis
laikmets. Vietējiem speciālistiem būtu jāsāk domāt par to, lai
mēs nezaudētu labākās darba vietas – celtniecībā, zinātnē,
augstskolās. Iebrauks jau ne tikai mazizglītotie vien. Drīzāk
redzu citu tendenci: ārzemju studenti mācās latviešu, čehu,
horvātu valodas un ar saviem diplomiem no Vācijas un citām
Rietumvalstīm mēģinās ieņemt labās vietas šeit. Būs arī
ekonomiskie un politiskie bēgļi. Mums ar mūsu vēsturi būtībā ir
pienākums pieņemt politiskus bēgļus.
Kapitālismu mēs pieņēmām jau Tautas frontes laikā, saucām gan to
par labklājības sabiedrību, bet tajā nav pieņemts, ka valsts
pamāca un pasaka priekšā. Protams, masu mediji, žurnāli,
literatūra varētu vairāk pievērsties pašmāju speciālistu
atbalstam. Patlaban tie vairāk rāda, kā braukt prom no šejienes –
kā tūristam, kā studentam. Kā pacelt dzīves kvalitāti, lai mēs
paši šeit labi justos, par to runā maz.
– Pērn bija salīdzinoši daudz ziņu par etniskām nesaskaņām un rasistiskiem incidentiem pat tādās demo-krātijas citadelēs kā Francija un Vācija. Vai globalizācija nozīmē etnisko nesaskaņu eskalāciju?
– Eskalācija – tas būtu pārāk
spēcīgs vārds. Plašsaziņas līdzekļi par to tagad vairāk ziņo.
Daži no tā izsit politisko kapitālu. Kāda vadoša vācu politiķe
nesen runāja par iebraucēju minoritāšu ierobežošanu. Runāt par
lielu nepatiku pret cittautiešiem ārzemēs būtu pārspīlēti, tomēr
sadzīviska nepatika ir jūtama. Es pirms dažiem gadiem dzīvoju
Berlīnē turku kvartālā, nācu vakaros mājā viena no metro ar savām
somām un grāmatām, bez lakata un attieksmi jutu – vīrieši āra
kafejnīcās cieši noskatījās. Sievietes tur kafejnīcās nesēž, taču
neviens mani neaizskāra ne ar vārdiem, ne darbiem. Daudz kas ir
atkarīgs no audzināšanas.
Man politika šķiet nelietīga nodarbošanās jau ar to vien, ka
politiķi vāc sev balsis, izmantojot primitīvus cilvēku
instinktus. Daudz nevajadzēja, lai nacisti panāktu naidu starp
tautām. Sarežģītāk ir mācīt toleranci, atzīt citādību. Pazīstot
daudzus Rietumu cilvēkus personīgi, zinu, ka viņos nav dziļa
naida pret atšķirīgu kultūru un reliģiju cilvēkiem. To redz arī
rietumnieku labākajos mākslas darbos.
– Ir parādības, kas liek domāt, ka citādības aizsegā nereti zeļ amorālisms. Vai anomālijas reizēm nesāk pretendēt uz lielāku toleranci, nekā pašas izrāda pret tradicionālajām vērtībām? Kur ir robeža starp tolerances vārdā pieļaujamo un nepieļaujamo?
– Eiropas filosofija saka, ka ir iestājies diferenču, atšķirību laiks. Kad šīs tendences sāk iemiesoties kultūrā, bieži izrādās, ka atšķirīgais grib izcelties. Žanri, kas nepieder pie klasiskās mākslas un pauž vienīgi ekstravagances, grib būt centrā. Ja savdabība sāk apspiest normalitāti, ja saka, ka vārdu “norma” vairs nedrīkst lietot, tā ir negatīva pārveide vērtību sistēmā. Plašsaziņas līdzekļi kā apsēsti apraksta anormālo, skandalozo; lasītājs vairs negribot dzirdēt par līdzsvaroto, sakarīgo, vērtīgo. Maz ir pozitīvo apliecinājumu no tās sfēras, kas ir klasiska, humāna, labvēlīga. Eiropas kultūra joprojām pamatā balstās uz kristietību, un tur ietilpst – nenogalini, nenomāc atšķirīgo. Bet, ja šis atšķirīgais grib kultūrai un sadzīvei uzkundzēties, jāprot savas vērtības aizstāvēt.
– Jautājums par vērtībām ir arī tas, ka valstī, kur pastāv it kā augsta uzticība baznīcai, tikai piektā daļa vecāku izvēlējās laicīgo, nevis kristīgo ētiku savu bērnu izglītošanai skolās.
– Varbūt vecāki to uzskatīja par vecmodīgu, ortodoksālu. Tur nepieciešams socioloģisks pētījums. Es nebūtu laicīgo ētiku nodalījusi no kristīgās. Ētika arī modernajā kontekstā nevar izlēkt kā sienāzis no kristīgās kultūras, no kuras tā ir radusies.
Guntars Laganovskis, “LV”