Palīdzot mājupceļā no cunami
Pašmāju dabas stihija atvirzījusi otrajā plānā aizvadītā gada nogales cunami tālajā Dienvidaustrumāzijā. Protams, var atviegloti uzelpot, ka neviens no Latvijas 228 cilvēkiem nav ceļojuma laikā aiznests mūžībā. Kā sarunā ar “LV” atzīmēja Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta amatpersonas – direktors Uvis Blūms un Konsulārās palīdzības nodaļas vadītāja Inita Dzene, visi sarakstos iekļautie ir atgriezušies mājās. Gan piebilstot – nav simtprocentīgas garantijas, ka krīzes reģionā kāds Latvijas iedzīvotājs nav palicis ārpus oficiālajiem reģistriem.
Inita Dzene un Uvis Blūms Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kas vēl mums jāsecina pēc šīs
pasaules mēroga nelaimes? Ārstēšanos stacionārā šobrīd turpina
tikai viens cietušais, bet psiholoģisku diskomfortu pēc
pieredzētā, visticamāk, izjūt vairums dabas katastrofas
aculiecinieku.
Jāuzteic valsts oficiālais atbalsts. Atbilstoši starptautiskajiem
palīdzības principiem atvēlēta materiālā palīdzība 100 tūkstošu
latu un rasts arī veids, kā šo naudu visefektīvāk izlietot. Ir
nolīgti helihopteri, kas sniedz reālu palīdzību postījumu
skartajā reģionā.
Runājot par Latvijas Sarkanā Krusta aicinājumiem ziedot,
jāatzīst, ka Latvijas sabiedrība reaģē atbilstoši savai
ziemeļnieciskajai mentalitātei. Cilvēkiem ērtā veidā vismaz vienu
latu noziedot piedāvā atvērtā telefonlīnija. Līdz šim aktīvākās
un dāsnākās bijušas bankas.
Latvijas cilvēku meklēšana un mājupceļš no cunami skartā reģiona
zemēm tika nodrošināts deviņu dienu laikā. Kā atzīst Inita Dzene,
ne tikai veiksme vien bija mūsu sabiedrotā cilvēku meklēšanā.
Vispirms tas bija labi koordinēts, profesionāls un arī neordinārs
darbs, kurā iesaistītās puses pacietīgi un neatlaidīgi gāja uz
rezultātu.
Palīdzība ir ikdiena
Ja Latvijas iedzīvotājiem
ārvalstīs noticis kāds konsulāra rakstura negadījums, ar
palīdzības organizēšanu un sniegšanu nodarbosies Ārlietu
ministrijas (ĀM) Konsulārais departaments. Tajā ir īpaša
Konsulārās palīdzības nodaļa, kurā strādā seši darbinieki un ik
dienas risina ar palīdzību saistītos jautājumus.
Departamenta direktors U.Blūms atzīst, ka katastrofa Dienvidāzijā
bijusi darbietilpīgākā, ņemot vērā stihijas reģionā esošo cilvēku
skaitu, ko nācās apzināt. Daudzmaz līdzīgs gadījums bijis
2001.gadā, kad notika teroristu uzbrukums ASV. U.Blūms piekrīt –
katra situācija liek izvērtēt notikušo, kā arī palīdzībai
piedāvāto iespēju optimumu un domāt par uzlabojumiem. Lai arī
sistēma, kā rīkoties, Ārlietu ministrijas dienestiem ir jau
izstrādāta un darbojas efektīvi, mācīties var un vajag no katra
atsevišķā gadījuma. Tas attiecas arī uz šo reizi.
26.decembris – 5.janvāris
Pirmā informācija par notikušo ĀM
sasniedza 26.decembrī pulksten 12. To sūtīja Šrilankas goda
konsuls Latvijā, darot zināmu, ka uz Šrilanku šai laikā devies
prāvs pulks Latvijas iedzīvotāju.
“Mūs neviens īpaši nenorīko, reaģējam paši,” skaidro I.Dzene.
Konsulārās palīdzības departamenta darbinieki bez īpaša rīkojuma
ieradās darbavietā un saskaņā ar instrukciju uzsāka ierastās
rīcības – cilvēku skaita un uzvārdu apzināšanu.
Deviņas dienas desmit ĀM darbinieki meklēja un atrada visus
Latvijas tūristus, kas reģistrēti kā iebraucēji
Dienvidaustrumāzijas valstīs.
Meklējumos no Latvijas
“Ir skaidrs, ka gaidīt, līdz
apstiprinājumu par mūsu cilvēku esamību Indijā, Šrilankā vai
Taizemē saņemsim no minēto valstu iestādēm, nav saprātīgi. Ir
jāsāk meklēt pašiem,” uz jautājumu, kā sākas cilvēku apzināšana,
atbild I.Dzene.
Efektīvs un rezultatīvs bija Latvijas radio un televīzijas
kanālos translētais ĀM lūgums atsaukties atpūtnieku tuviniekiem.
26.decembrī, kas ir otrā Ziemassvētku diena un cilvēki mājās
atpūšas, ministrijas tālruņu līnijas bija salīdzinoši klusas, bet
27.decembrī zvani pienāca nepārtraukti. “Mēs saskārāmies ar
tuvinieku sapratni, pacietību un pateicību. Nebija tā, ka
zvanītāji pārmestu ierēdņiem kādus pārkāpumus vai vilcināšanos.
Patiesībā bijām gatavi uz lielāku spriedzi un neiecietību,”
meklēšanas laiku raksturo ĀM darbinieki.
Teicama izvērtās ĀM sadarbība ar tūrisma firmām uz katastrofas
vietu izbraukušo cilvēku saraksta sastādīšanā. Vēsts par stihiju
Latviju sasniedza 26.decembrī, bet ziņas par visiem cilvēkiem
Konsulārās palīdzības nodaļas rīcībā bija jau 27.decembrī.
“Ieskatoties tālruņu katalogā, secinājām, ka Latvijā ir pāri par
300 tūrisma firmu, tādēļ vērsāmies pie Latvijas Tūrisma aģentu
asociācijas. Lielākā daļa šo firmu ir asociācijas biedri un
operatīvi sniedza mums ziņas. Vairumā gadījumu firmas pašas jau
bija uzmeklējušas cilvēkus. Bija izdevies sazināties
telefoniski.”
Grūtāk nācās sameklēt tos tūristus, kas atpūsties bija devušies
caur kādu Krievijas vai citas valsts tūrisma firmu. Daļa – 15 –
no Latvijas 228 tūristiem mierīgi atpūtās katastrofas neskartajās
teritorijās. 3.janvārī no tiem nebija uzmeklēti vairs tikai
četri. Bija situācijas, kad ĀM darbinieki dažu atpūtnieku balsīs
saklausīja gan neizpratni, gan neviltotu izbrīnu par to, kas
viņiem zvana. “ Realitāte bija tāda, ka cilvēki, kas atpūtās tālu
no cunami skartajām vietām, piemēram, Maurīciju salās, mierīgi
baudīja atvaļinājumu un nemaz nezināja par dabas stihiju,”
skaidro I.Dzene.
I.Dzene stāsta – ne visi piederīgie, pašiem sazinoties ar savu
radinieku, atcerējās: par to, ka ar viņu viss kārtībā, jāpaziņo
arī Ārlietu ministrijai.
Pēdējais Latvijas pārstāvis tika atrasts 3.janvārī. Tad gan
iestājies zināms miers, atzīst I.Dzene.
Meklēšana katastrofas vietā
Meklēšana Dienvidaustrumāzijā
notika vienlaikus vairākos virzienos. Tajā tika iesaistīti gan
Latvijas goda konsuli Taizemē un Šrilankā (šais valstīs Latvijai
ir pārstāvniecības), gan izmantojot citu ES valstu vēstniecības
un pārstāvniecības – nosūtot meklējamo iedzīvotāju sarakstus
elektroniski un sazinoties telefoniski. ES valstis kooperējās gan
cilvēku meklēšanā, gan evakuācijā. Palīdzību Latvijai pieteicās
sniegt Nīderlande, Zviedrija, Vācija, Dānija. “Diemžēl neesam tik
turīga valsts, kas spētu saviem cilvēkiem nosūtīt pakaļ
lidmašīnu,” skaidro I.Dzene.
Meklējumos ir jāuzteic Latvijas goda konsulu oriģinalitāte.
Piemēram, goda konsuls Bangkokā bija ieguvis un izmantoja
aviokompāniju pasažieru reģistrus. Tā ziņas par valstī
ielidojušajiem un izlidojušajiem ātri un operatīvi nonāca ĀM
rīcībā.
Goda konsuls Šrilankā pēc stihijas lielākajās tūristu pulcēšanās
vietās staigāja ar paceltu Latvijas valsts karogu. Tādējādi
cilvēku pūlī reaģēja un tika atrasti tūristi no Latvijas.
Foto: EPA/A.F.I. |
Cik kompetenti izbraucam no valsts?
Protams, neviens nedodas atpūtas
braucienā vai ceļojumā ar nelaimes priekšnojautu. Tomēr gudrība –
sargā pats sevi, un Dievs tevi sargās – nav tukši vārdi. Kurp
doties, kam lūgt palīdzību, kam ir vērts un kam noteikti vajag
zvanīt, uz ko paļauties? Šie jautājumi, ja uz tiem nav zināmas
atbildes, izmisuma brīdī jau tā nepatīkamās izjūtas var tikai
pavairot.
Ir atšķirības starp prognozējamām un neprognozējamām krīzes
situācijām, stāsta I.Dzene. Cunami Dienvidaustrumāzijā pieder pie
otrās grupas. Ja gadu desmitus nekas tamlīdzīgs konkrētajā vietā
nav atgadījies, tūrists to uzskata par drošu un sevi papildus
neapgrūtina. Un gluži pretēji – dodoties uz kādu nemierīgu
reģionu, paša drošībai tiek veltīta pastiprināta uzmanība.
I.Dzene atzīst, ka ĀM ir grūti novērtēt, cik kompetenti no valsts
izbrauc mūsu tūristi. Tā ir paša cilvēka atbildība – garantēt sev
drošības minimumu. Ar to tiek saprasta ne vien apdrošināšanas
polise, bet arī informācija par rīcību neparedzētās situācijās.
“Iespējams, ka atbildīgākās tūrisma firmas savus klientus ar
šādām ziņām nodrošina. ĀM interneta mājas lapā ir pieejama
informācija par ārvalstīm, tai skaitā par ceļošanai bīstamām
valstīm, krīzes reģioniem. Pat tad, ja ĀM uzskata kādu valsti vai
reģionu par ceļošanai ne īpaši piemērotu, tūrisma firmas un asu
izjūtu alkstoši tūristi ir citās domās. Tomēr nenoliedzami ir
pamats uzskatīt, ka mājas lapā pieejamo informāciju tūrisma
firmas izmanto. Lapā ir atrodami padomi neparedzētiem gadījumiem,
kā arī kontakttālruņi. Manuprāt, nodrošināties ar šādu
informāciju ir katra pienākums,” uzskata I.Dzene.
Par to, kādas ir ceļotāju zināšanas un ko viņi nezina, varēja
pārliecināties arī šajā reizē. ĀM darbinieki, telefoniski
sazinoties ar Latvijas tūristiem, varēja itin labi nojaust, cik
katrs no viņiem ir zinošs un kā spēj sev palīdzēt. Bijuši gan
tādi, kas zināja par Latvijas pārstāvniecību esamību konkrētajā
valstī, un arī pilnīgi nezinīši. “Atrodoties svešā zemē, būtu
lietderīgi atcerēties, ka Latvijas iedzīvotājs ir tiesīgs
griezties jebkuras ES valsts vēstniecībā vai pārstāvniecībā. Tās
sazināsies ar ĀM Latvijā un sniegs pirmo informatīvo
palīdzību.”
Kā sevi nodrošināt pret krīzēm citā valstī
1. Iegādāties ceļojuma
apdrošināšanas polisi.
2. Noskaidrot Latvijas konsulāta tālruni valstī, uz kuru
dodas.
3. Iegaumēt LR ĀM Konsulārā departamenta diennakts tālruni
9287398.
4. Nodrošināties ar vairākām pases kopijām un fotogrāfijām
(līdzņemšanai, atstāšanai pie tuviniekiem).
5. Reģistrēties ĀM konsulārajā reģistrā (elektroniski, ar ĀM
mājas lapas starpniecību).
Vēl pirms pāris dienām universālveikalā “Centrs” sastaptie
jaunieši (Latvijas Sarkanā Krusta brīvprātīgie) katram
garāmgājējam piedāvāja zīmīti ar aicinājumu palīdzēt dabas
katastrofā cietušajiem. Tekstā atgādināts ziedojumu
telefonlīnijas numurs, kā arī aicinājums ziedot segas un
guļammaisus, nopērkot tos veikalā un nododot Latvijas Sarkanajā
Krustā.
Zaida Kalniņa, “LV”