Vēstures dzīvie vaibsti
Pagājušajā nedēļā ar Bauskas novada jauno paaudzi par Latvijas Republikas atdzimšanu un Janvāra barikādēm runāja šo vēsturisko notikumu dalībnieki. Augstākās padomes Tautas frontes frakcijas deputātu kluba biedri, kas pēdējo divu gadu laikā vadījuši vēstures stundas Talsu, Kuldīgas, Ludzas, Alūksnes un vairāku citu rajonu un Rīgas pilsētas skolās, šoreiz tikās ar Bauskas, Iecavas, Pilsrundāles, Mežotnes, Misas, Saulaines un Īslīces bērniem un jauniešiem.
Oļegs Batarevskis sarunā ar Īslīces vidusskolas audzēkņiem Foto: Ivars Bogdanovs, laikraksts “Bauskas Dzīve” |
Stunda par īsu
Īslīces vidusskolas audzēkņi uz
vēstures stundu pulcējās lielajā zālē. Vispirms jaunākās, pēc tam
vecākās klases. Ar skolēniem tikās Oļegs Batarevskis. “Ne jau mēs
šo dziesmu sākuši, ne jau mēs to pabeigt nākuši” – tā, dzejiski
izsakoties, varētu raksturot viņa vadītās stundas vadmotīvu.
Brīvā Latvija, kurā dzīvojam, neradās pati no sevis. Ceļu uz
neatkarības atgūšanu sāka lauzt nacionālie partizāni, nelegālie
skolēnu pulciņi. Jauno juristu Oļegu Batarevski par disidentu
pataisījis cietums. “Gribēju studēt vēsturi, bet apzinājos, ka
padomju augstskolā pie īstās vēstures netikšu. Pabeidzu Juridisko
fakultāti, bet zināšanas par Latvijas vēsturi, brīvvalsts laika
saimniecisko politiku un kultūras dzīvi meklēju grāmatās.
Oficiāli tādas nevarēja dabūt ne grāmatnīcās, ne bibliotēkās.
Biju starp interesentiem, kas grāmatas pirka tā sauktajā melnajā
tirgū un savstarpēji mainījās ar literatūru. Kāds bija
“nostučījis”, un 1980.gadā mani arestēja. Vēlāk uzzināju, ka
veselu gadu esmu ticis slepeni izsekots. Par “uzskatu paušanu,
kas diskreditē padomju valsts un sabiedrisko iekārtu”, man
piesprieda pusotru gadu ilgu cietumsodu. Tas bija jāizcieš kopējā
kamerā ar kriminālnoziedzniekiem, kur valdīja mežonīgi vilku
likumi. Badā nenomiru, bet sapnī bieži rādījās rupjmaize. Ēdu,
ēdu, bet sāta sajūtas nebija.”
Tikt ieslodzītam cietumā tikai par nezin kāpēc aizliegtu grāmatu
lasīšanu. Turklāt kopā ar īstiem kriminālistiem. – Pat
pamatskolniekam skaidrs, ka tas rada cilvēkā pretestības garu.
Oļegs Batarevskis kļuvis par vienu no Vides aizsardzības kluba un
Zaļās partijas dibinātājiem. Aktīvi iesaistījies Latvijas Tautas
frontes darbībā. Augstākajā padomē vadījis Apkārtējās vides
aizsardzības komisiju.
Kāpēc tik daudz vīru sargāja Augstākās padomes, tagadējās
Saeimas, namu un ap to tika būvētas barikādes? – Tāpēc, ka
likumīgi ievēlētie deputāti steidza pieņemt likumus Latvijas
valstiskuma nostiprināšanai, kam būtu tiesiskas sekas. Arī Oļegs
Batarevskis kā Augstākās padomes Prezidija loceklis bija starp
viņiem.
Stunda bija par īsu, lai visu izstāstītu. Nobeigumā skolēni
noskatījās filmu par Neatkarības deklarācijas pieņemšanu un
tautas gavilēm.
Pieredzes graudi
Pēc dažādās skolās aizvadītajām
vēstures stundām rīdziniekus kopā pulcināja Bauskas rajona
padomes un pilsētas domes priekšsēdētāji Aivars Okmanis un Ārija
Gaile. Sarunā piedalījās rajona izglītības darba vadītāji Astrīda
Štāla un Ģirts Bernauts. Par to, kā veidojies dialogs ar
skolēniem, stāstīja Emerita Buķele, Velta Čebotarenoka, Ints
Cālītis, Juris Celmiņš un Gunārs Preinbergs.
Dažā skolā stundu ievadījis paša skolotāja stāstījums par
līdzdalību barikāžu būvēšanā, citur pirmais uzdevums bijis
“mazināt demonstratīvo žāvāšanos”. Tomēr it visur izdevies
modināt interesi, veidot dialogu. Ticis runāts par rakstura
audzināšanu un starptautisko sacensību izglītības laukā, par
smēķēšanas, dzeršanas un narkotiku postu. Par cilvēkiem, kas
garos okupācijas gados neļāva iesūnot neatkarības idejai. Par
tiem, kas nebaidījās riskēt. Ints Cālītis: “Balsošana par
Neatkarības deklarāciju bija tikai viena epizode garajā ceļā uz
brīvu Latviju. Es, piemēram, par pretestību valdošajam režīmam
tiku trīs reizes tiesāts.” Gunārs Preinbergs: “Mēs ar savu
balsojumu grāvām padomju iekārtu. Ja notikumi būtu attīstījušies
citādi, mūs tiesātu kā valsts noziedzniekus.”
Saruna bija arī par obligātas vidējās izglītības nepieciešamību,
par Latvijas vēstures mācīšanu un labāko pedagogu centieniem
veidot bērnu un jauniešu dvēselēs garīgu režģi, kas palīdzētu
izšķirt, kas labs un kas ļauns.
Par to, ka spraigā garīgā darba diena nebija aizvadīta pa tukšo,
liecināja arī namatēva Aivara Okmaņa sirsnīgais aicinājums
atbraukt vēl.
Aina Rozeniece, “LV”